vrijdag 24 december 2010

Megajaarman: voor het eerst sample hit van het jaar en Nederlandse zangeres maakt beste album

inleiding

In 2010 zijn de verkopen, zowel fysiek als digitaal, verder teruggelopen. Fysieke cd-singles worden er amper meer verkocht. Artiesten als Kane en Di-rect brengen al geen singles meer uit, alleen nog voor promotie. Het zijn nog voornamelijk Nederlandstalige artiesten die cd-singles uitbrengen met extra tracks, omdat ze moeilijk kunnen opboksen tegen de dominantie van de (buitenlandse) download. Want daar draaide het in 2010 vooral om: downloads. Nummers die heel erg snel beschikbaar en altijd voorradig zijn. Dit in tegenstelling tot fysieke cd-singles.

sociale media

Twitteracties door Jurk! (‘Zou zo graag’ op #93) en Dries Roelvink (‘Alleen door jou’ op #55), maar ook een tv-programma als ‘The voice of Holland’ hebben aangetoond dat het scoren van een #1-hit heel erg makkelijk is. Het is een kwestie van slim gebruik maken van de sociale media en het opzetten van sympathieke acties. Het gevolg: je nummer wordt in korte tijd massaal gedownload, want wie maakt zich nog druk om € 0,99? Een muzieknummer, waar je vroeger voor moest sparen, is nu verworden tot een druk op de knop, en je hebt ‘je goede daad’ weer verricht. Bij de genoemde acties is de betrokkenheid tot het product muziek er nauwelijks. We sluiten niet uit dat een groot aantal mensen die de nummers van Dries en Jurk! hebben gedownload, deze nummers niet of nauwelijks nog hebben beluisterd. Anders ligt dat bij de nummers uit talentenjachten.

momentopname

Vanwege de downloads, die zo’n 90% van het totaal uitmaken, is de hitparade ook meer verworden tot een lijst van het moment. De snelle #1-hits houden het dan ook meestal niet lang vol. Moeten we dan de downloads meten over een periode van twee weken, zoals bij andere hitparades? Of moet de Single Top 100 weer de invloed van airplay en het internet gaan meetellen, waardoor de lijst weliswaar rustiger wordt, maar zeker niet betrouwbaarder?
Wij denken het niet, omdat een hitparade een weergave moet geven van wat op dat moment populair is en daar spelen anno 2010 de sociale media een grote rol bij. Daarnaast wordt de Single Top 100 zowel in binnen als buitenland gezien als dé hitlijst van Nederland en wordt deze zowel door diverse media gehanteerd als artiesten. Wij houden het dus op de huidige Single Top 100.

Wat de albums betreft, deze worden nog steeds voor het overgrote deel verkocht in cd-zaken, dan wel via het internet. Het aantal gedownloade albums neemt wel toe, maar heeft vooralsnog weinig invloed op het totaal.

Zowel bij de singles als de albums nemen we de top 3 met je door, gevolgd door bijzondere noteringen en statistieken. Voor de rest verwijzen we je naar alle Megamannen van het afgelopen jaar. Voor alle vergelijkingen met voorgaande jaarlijsten, nemen wij 1978 als startpunt, omdat in dat jaar de jaarlijsten voor het eerst gebaseerd werden op verkoopcijfers in plaats van punten. Voor de overige vergelijkingen geldt het Megatijdperk vanaf 23 mei 1969 tot nu.

SINGLES

#1 Yolanda be cool feat. Dcup: We no speak Americano

De makers van ‘We no speak Americano’ zijn allen afkomstig uit Australië. Achter Yolanda be cool zitten Sylvester Martinez & Johnson Peterson, afkomstig uit Sydney. Dcup is het alter ego van Duncan MacLennan uit Paddington, die de mix maakte van ‘We no speak Americano’. De drie kennen elkaar van het platenlabel Sweat it out, waarbij ze allen nummers uitbrengen. In 2009 namen de drie het nummer ‘Afro nuts’ op. De naam Yolande be cool ontlenen Sylvester en Johnson uit een scène in de film ‘Pulp ficton’, (zie vanaf 2:19 minuut, waar Jules zegt: Now Yolanda, we’ re not gonna do anything stupid, are we?).

sample

We no speak Americano’ is gebaseerd op een oud nummer uit 1956. Dat nummer, ‘Tu vuò fà l’Americano’ is van de Italiaanse componist Gianni Ferrio en werd in de film ‘Totò, Peppino e le fanatiche’
gezongen door Renato Carosone met de Italiaanse acteur Antonio Vignarello als Toto. Het idee voor het gebruik van het Italiaanse nummer komt van de vriendin van Johnson Peterson.

Yolanda be cool feat. Dcup heeft voor ‘We no speak Americano’ dus gebruik gemaakt van een Italiaanse sample en dat levert een bijzonder hitrecord op. Het is namelijk niet eerder voorgekomen dat de hit van het jaar een sample bevat. ‘The ketchup song (aserejé)’ van las Ketchup uit 2002 verwijst wel naar ‘Rapper’s delight’ van Sugarhill gang uit 1980, maar bevat daar geen sample van en is ook geen cover.

De nu volgende jaarhits waren wel covers, met de originele artiest en het jaar van opname:
2009: Lisa: Halleluja – Leonard Cohen: idem (1984)
2007: André Hazes & Gerard Joling: Blijf bij mij (dit zijn voor mij de allermooiste uren) – Pupo: Forse (1979)
2000: Jody Bernal: Que si que no – El Simbolo: Nunca te decides (1997)
1999: Lou Bega: Mambo no. 5 – Pérez Prado: idem (1949)
1994: Marco Borsato: Dromen zijn bedrog – Riccardo Fogli: Storie di tutti i giomi (1982)
1992: Guns ‘n roses: Knockin’on heaven’s door – Bob Dylan: idem (1973)
1990: Sinéad o’Connor: Nothing compares 2 u – the Family (1985)
1989: Kaoma: Lambada – Kjarkas: Llorando se fue (1982)
1987: Piet Veerman: Sailin home – Neda Ukraden: Zora je (1984)
1978: Boney M.: Rivers of Babylon – Ossie Davis: idem (1960)

Italië

Van oorsprong is ‘We no speak Americano’ een Italiaans nummer en daarmee is het de derde keer dat dit voorkomt bij een jaarhit. De eerste keer was in 1994, toen Marco Borsato de hit van het jaar scoorde met ‘Dromen zijn bedrog’ en ook de tweede keer ging het om een Nederlandse bewerking. In 2007 was ‘Blijf bij mij (dit zijn voor mij de allermooiste uren)’ van André Hazes & Gerard Joling de hit van het jaar. Origineel heet dat nummer ‘Forse’ opgenomen door Pupo in 1979, artiestennaam van Enzo Ghinazzi (zie het bovenstaande overzicht). Verder is ‘We no speak Americano’ volledig in het Italiaans gezongen (door gebruik te maken van de sample) en dat is dit jaar voor het eerst.

Tenslotte komt de titel van het nummer ‘We no speak Americano’ helemaal niet voor in het nummer zelf. En ook dat is niet eerder voorgekomen bij een jaarhit.

Het kon natuurlijk niet uitblijven dat ‘We no speak Americano’ gecoverd zou worden. Het voortouw werd genomen door 538 dj Edwin Evers, die er van maakte ‘Doelpunt voor Oranje’. Zijn versie kwam ook op de cd-single van Yolande be cool feat. Dcup terecht en dus heeft Edwin ook een beetje bijgedragen aan de hit van het jaar.

Terug naar de hit van het jaar.
Al in februari van dit jaar verscheen ‘We no speak Americano’ in Australië op een mp3-tje met een duur van 4:29 minuten. Al snel kwamen er remixen van het nummer beschikbaar, die de weg naar de Australische hitparade vonden, waar het uiteindelijk de vierde plaats bereikte. Denemarken en Nederland waren eind juni de eerste Europese landen waar het nummer de eerste plaats bereikte. In ons land had het nummer, waarvan inmiddels een Dutch radio version was verschenen van 2:36 minuten, daar drie weken voor nodig. De standen waren: 3,2,1 en daarmee was het de eerste #1-hit in de Mega-historie, die dat in die volgorde deed. Na Denemarken en Nederland, zouden nog vijftien landen volgen. In de Europese jaarlijst eindigde het nummer op de zevende plaats.

down under

Zoals gezegd, Yolanda be cool feat. Dcup, de uitvoerende van ‘We no speak Americano’, komt uit Australië. Zij zijn nog maar de vierde act uit Australië dat in Nederland een #1-hit scoort en de eerste die er zelfs de hit van het jaar uitsleept. De andere acts zijn, met tussen haakjes de notering in de betreffende jaarlijst, de volgende:
1978: John Travolta & Olivia Newton-John: You’re the one that I want (#3)
1978: John Travolta & Olivia Newton-John & Cast: Summernights (#19)
1978: Olivia Newton-John: Hopelessly devoted to you (#14)
1980: Olivia Newton-John & ELO: Xanadu (#15)
2001: Kylie Minogue: Can’t get you out of my head (#2)
2008: Gabriella Cilmi: Sweet about me (#2)
2010: Yolanda be cool feat. Dcup: We no speak Americano (#1)

De eerste vier hits staan op naam van de Australische Olivia Newton-John. Tot dit jaar waren het dus alleen vrouwen uit Australië die de dienst uitmaakten.

#2 Stromae: Alors on danse

Lange tijd voerde ‘Alors on danse’ van Stromae de jaarlijst aan. Zelfs toen Yolanda be cool het bovenaan langer volhield (7 tegenover 5 weken), bleef ‘Alors on danse’ de #1. Maar ondanks dat ‘Alors on danse’ 29 weken genoteerd stond en ‘We no speak Americano’ vijf weken minder, zijn er van laatstgenoemd nummer toch meer exemplaren verkocht. Het aantal weken is namelijk lang niet altijd bepalend voor een hoge notering. Kijk naar ‘I gotta feeling’ van Black eyed peas, dat het hele jaar (!) genoteerd stond en toch ‘maar’ op #7 staat.

Stromae is een anagram van Maestro, bedacht door de Rwandese Belg Paul van Have, geboren op 12 maart 1985 in Brussel. Zijn vader komt uit Rwanda, zijn moeder is Belgisch. Vanwege zijn vroege interesse in muziek, koos hij voor een studie muziekhistorie aan de muziekacademie, waar hij ook leerde drummen. Op zijn vijftiende ging hij rappen en nam daarvoor de naam Opmaestro aan, die hij later veranderde in Stromae, dat dus maestro betekent.
In 2009 liep hij stage bij de zender NRJ in Brussel, waar Vincent Verbelen, de muziekmanager zeer onder de indruk was van zijn muziek. Daar begon ook de opmars van ‘Alors an danse’. Want al in september 2009 bereikte ‘Alors on danse’ de eerste plaats van de Walonische hitparade, in het Franse deel van België. Daarna volgden Oostenrijk, Zwitserland, Griekenland, Duitsland, Frankrijk en wij.

Op 24 april steeg ‘Alors an danse’ in de tweede week van de dertiende plaats naar de #1-positie, waarmee Stromae pas de tweede act was die zo’n sprong maakte. De eerste was ook in 2010, op 20 februari, Sieneke met ‘(sha-la-lie) Ik ben verliefd’. Sieneke, #25 in het jaaroverzicht, hield het één week vol, Stromae vijf. Na Nederland volgde Vlaanderen, waarmee ‘Alors on danse’ in acht landelijke lijsten de eerste plaats had bereikt.

hoogste Belg

Zoals gezegd, Stromae is een Belgische artiest. Niet eerder bereikte een Belg de tweede plaats van de Nederlandse jaarlijst. Tot dit jaar was de hoogste positie #3, voor ‘Daar gaat ze’ van Clouseau in 1990. De twee na grootste hit voor een Belg is ‘Liefde voor muziek’ van Raymond van het Groenewoud dat in 1991 de vijfde plaats haalde.

En ‘Summerjam 2003’ van the Underdog project vs the Sunclub dan, dat net als ‘Alors on danse’ van Stromae de tweede plaats bereikte? Achter the Underdog project zaten de Belgische dj’s F.R.A.N.K. en Andy Janssens alias AJ Duncan. The Sunclub is echter een Nederlands project en de zanger van het nummer was de Canadees Vic Krishna. Dus het was geen volledige Belgische act.

I only say this once

‘Alors on danse’ is een Franstalig nummer en pas de derde die de eerste plaats bereikte. De andere twee zijn les Poppys met ‘Non, non, rien n’a changé’ uit 1971 (uit Frankrijk) en BZN met ‘Mon amour’ uit 1976 (uit Nederland). Stromae is dus de eerste Belg die met een Franstalig lied #1 kwam. Twee andere Belgen, Sandra Kim met ‘J’aime la vie’ (1986) en Plastic Bertrand met ‘Ça plane pour moi’ (1978), kwamen beide niet verder dan de tweede plaats. Let wel, gerekend vanaf de start van het Mega-tijdperk, dat begon op 23 mei 1969 met de start van de Hilversum III Top 30, de verre voorloper van de Single Top 100.

covers

Frans is niet een taal die de meeste Nederlanders beheersen en dus riep Roosmarijn Reijmer van 3FM de luisteraars op om met een goede vertaling van ‘Alors on danse’ te komen. Vervolgens ‘zong’ ze die versie zelf in getiteld ‘Dan gaan we dansen’.

Ook Dennis & Jelte deden een poging om met een Nederlandstalige versie te komen in hun middagshow op Radio 538, waarbij ze stereotiepen niet uit de weg gingen. Maar de eerste Nederlandse hitversie was van de Sjonnies, getiteld ‘Stoelendans’, dat in juni de 62ste plaats bereikte, onvoldoende voor een plaatje in de Single Top 100 van 2010.

#3 Caro Emerald: A night like this

In 2009 stond ‘Back it up’ van Caro Emerald op de 61ste plaats van het jaaroverzicht. De week nadat het nummer na 21 weken de hitparade verliet, kwam haar volgende single ‘A night like this’ binnen. Het nummer werd al een tijdje gebruikt in de online campagne ‘Martini moments’ van Martini, waarbij Caro even zingend te zien is. In eerste instantie deed het nummer niet zoveel, maar nadat het gelijktijdig 3FM Megahit en Must see op MTV werd, stond het binnen twee weken op de eerste plaats.

Hoewel het nummer de week daarop alweer van #1 af was, stond het nog ruim vier maanden in de top 6 en deed nog vier keer een aanval terug op de eerste plaats. Nog maar vier weken geleden verdween het nummer na 49 weken uit de hitparade. ‘A night like this’ staat op de derde plaats van de Single Top 100 2010 en is de hoogst genoteerde Nederlandse productie.

Dankzij het succes van ‘A night like this’ en het album ‘Deleted scenes from the cutting room floor’, ging ‘Back it up’ op herhaling, stond nog eens dertien weken genoteerd en verbeterde de hoogste plaats met drie plaatsen. Ook dit jaar haalt ‘Back it up’ de jaarlijst en staat op de 100ste plaats. De andere twee singles ‘That man’ (#29 in juli) en ‘Stuck’ (#33 in december) hebben de Top 100 van 2010 niet gehaald.

Het succesverhaal van Caro Emerald begon drie jaar geleden, toen ze benaderd werd om een demo in te zingen. Dat liedje, ‘Back it up’, geschreven door Jan Van Wieringen (die ze al kent sinds haar tienerjaren) en zijn zakenpartner David Schreurs, was bedoeld voor een Japanse popact.
Zodra ze het nummer echter hoorde, wist ze: ‘Dit nummer is mij op het lijf geschreven. Dit is mijn kans.’ En toen er, ondanks enthousiaste reacties op de demo, niets mee werd gedaan en het nummer op de plank bleef liggen, nam Caro zelf het initiatief. Ze zette een website op, liet foto’s maken en maakte met een vriendin die bij de Amsterdamse zender AT5 werkte, een videoclip.

Nadat ze het nummer in 2008 daar live had gezongen, stroomden de reacties binnen. Vervolgens pakte Arrow Jazz FM het nummer op en werd het ook buiten Amsterdam bekend. Naar aanleiding van de clip die op YouTube was beland, kwamen zelfs reacties uit de hele wereld. Uiteindelijk kreeg Caro een interessante aanbieding van een Engels management bureau. Daarnaast werd ze ook nog benaderd door een Amerikaanse productiemaatschappij, die het nummer graag wilde gebruiken in de film ‘Dare’, die begin 2009 in Amerika in première ging. Gevolg, nog meer enthousiaste reacties. We weten inmiddels hoe het ‘Back it up’ is vergaan (#100 in het jaaroverzicht van 2010). Zie voor meer Caro Emerald, bij de albumjaarlijst.

Bijzondere noteringen

Actielied

Op dinsdag 12 januari vond een zware aardbeving plaats in Haïti. De beving met een kracht van 7.0, zorgde voor meer dan 200.000 slachtoffers en ruim 1,5 miljoen Haïtianen raakten dakloos. Ondanks de ernst van de situatie kwam er in ons land niet direct een nationale hulpactie opgang. Op donderdag 21 januari was het zover, ‘Nederland helpt Haïti’ werd de actie genoemd en diverse artiesten stonden hun nummer af aan de actie.

Tijdens de tv-actie zong Kane het nummer ‘No surrender’ samen met actrice Carice van Houten. Het idee voor het duet kwam van producer Reinout Oerlemans van Eyeworks dat de tv-actie ‘Nederland helpt Haïti’ verzorgde. Reinout is tevens regisseur van de film ‘Komt een vrouw bij de dokter’, waarin Carice van Houten de hoofdrol speelt. Eerder had hij Kane benaderd voor een nummer bij de film, ‘Love over healing’. ‘No surrender’ stond al als Kane-hit in de Single Top 100 en was al weer op de terugweg. Maar toen de live versie ook als download beschikbaar kwam, steeg het nummer via #17 naar de eerste plaats. Alle versies bij elkaar opgeteld, levert een achtste plaats op in het jaaroverzicht.

Voetbalhits

2010 was natuurlijk het jaar van het WK voetbal in Zuid-Afrika. Hoe verder Nederland kwam in het toernooi, des te meer hits leverde het op. Daarnaast maakten diverse Nederlandse artiesten nog snel een WK-variant op hun eigen hit. In totaal leverde het 19 aan het WK gerelateerde hits op, een nieuw record. Van die 19 zien we 7 noteringen terug in de jaarlijst en dat zijn:
#4 Shakira feat. Freshlyground: Waka waka (This time for Africa), het WK lied van FIFA, de wereldvoetbalfederatie
#11 K’naan: Wavin’ flag (celebration mix), het WK lied van hoofdsponsor Coca Cola
#41 Wolter Kroes: Viva Hollandia 2010, WK-versie van de #1-hit uit 2008
#42 Youp van ‘t Hek & Guus Meeuwis: Majesteit, in 20 minuten geschreven in Zuid-Afrika
#51 Jan Smit: Terug in de tijd, WK-versie van ‘Terug in de tijd’
#65 Gerard Joling: Alweer een goal!, WK-versie van zijn #1-hit ‘Ik leef mijn droom’
#71 Kabouter Plop: Voetbaldans, omdat de Belgen niet waren gekwalificeerd kozen ze voor Nederland en maakte Kabouter Plop een voetbalvariant op de #10-hit ‘Kabouterdans’ uit 2001

Speciale vermelding is er voor ‘Schouder aan schouder’ van Marco Borsato & Guus Meeuwis. Het nummer is geen voetballied, maar handig als reclamebureau TBWANeboko is, hadden ze het liedje gekoppeld aan de nieuwste reclamespot van Albert Heijn onder het motto ‘Albert Heijn staat achter Oranje’, die veel rond de wedstrijden van het Nederlands elftal te zien was. Mede daardoor stond het nummer drie weken op de eerste plaats en eindigt het op de vijfde plaats van het jaaroverzicht.

Helaas heeft ‘Maribi’ van Mafikozolo de jaarlijst niet gehaald. Het nummer was dagelijks te horen aan het begin van ‘Studio Sportzomer’ en bereikte in de reguliere lijst de tiende plaats. Ook ‘Sunshine’ van Ginger ninja, dat gebruikt werd aan het einde van het tv-programma haalde de jaarlijst niet.

het Eurovisie Songfestival

Senior

In februari schreef Sieneke Peeters hitgeschiedenis met het nummer ‘Sha-la-lie (Ik ben verliefd)’. Zij bereikte daarmee de eerste plaats, iets wat nog geen andere Nederlandse deelnemer aan het Eurovisie Songfestival had bereikt. Maar ondanks die nationale #1-hit, kreeg het liedje op het festival in mei, slechts 29 punten en kwam het niet verder dan de veertiende plaats. Wederom was een Nederlandse inzending er niet in geslaagd de finale te halen. Winnaar werd Lena met het liedje ‘Satellite’, waarmee ze voor de tweede Duitse overwinning zorgde. Lena haalde de jaarlijst niet, Sieneke wel, zij staat op #25. Volgend jaar mogen de 3js onze eer proberen hoog te houden.

en Junior

In 2009 sleepte Nederland de eerste overwinning binnen op het Junior Songfestival, dat werd gewonnen door Ralf Mackenbach met ‘Click clack’. Dit jaar kwamen Senna & Anna met hun liedje ‘My family’ niet verder dan de negende plaats. Winnaar werd de twaalfjarige Vladimir Arzumanyan uit Armenië met het nummer ‘Mama’.

talentenjachten

Naast het grootste Europese liedsjesfestival, hadden we natuurlijk ook weer onze nationale talentenjachten, drie in één jaar. De eerste was Popstars, dat op 29 januari werd gewonnen door Wesley Klein uit Leiderdorp. Zijn single ‘You raise me up’ knalde gelijk binnen op de eerste plaats en staat in het jaaroverzicht op de zesde plaats. Daarna ging hij over op het Nederlands, scoorde nog vier hits, waarvan ‘Een ongelofelijke droom’ op #54 staat.

Jaap Siewertsz van Reesema werd op 29 mei winnaar van de derde serie van X-factor. Ook zijn nummer, Don’t stop believin’ belandde op de eerste plaats en eindigt in de ranglijst van 2010 op de 56ste plaats. De opvolger ‘Walk to the other side’ stond in november een weekje op #62. Jaap werkt momenteel rustig aan zijn debuutalbum dat in 2011 wordt verwacht.

Pas over een maand, op 21 januari 2011, weten we wie de winnaar wordt van de derde talentenjacht The voice of Holland. Maar nu heeft The voice al vijftien noteringen opgeleverd, waaronder twee #1-hits voor dezelfde kandidaat, Ben Saunders. Zijn versie van de Harold Melvin & the Blue notes hit, ‘If you don’t know me by now’ knalde drie weken geleden binnen op de eerste plaats, en haalt op basis van drie weken de 22ste plaats. Zijn tweede #1-hit, ‘When a man loves a woman’ haalde de jaarlijst net niet, maar staat op basis van die ene week op #101.

jaar lang genoteerd

‘I gotta feeling’ van the Black eyed peas kwam 4 juli 2009 de Single Top 100 binnen … en staat er nog steeds in! Inmiddels voor de 77ste week, een absoluut record. Voor de jaarlijst worden alleen de verkopen meegeteld vanaf de laatste week van 2009 en dat levert een zevende plaats op in het jaaroverzicht. 77 weken is een record, maar het is niet het eerste nummer dat een jaar lang in de Single Top 100 staat. In 2001 deed Kabouter Plop het al met ‘Kabouterdans’ (#19) en vorig jaar lukte het B-yentl met ‘No one but you’ (#12).

Singlestatistieken

Bij de top 3 van 2010 zijn al een paar records genoemd. Maar er valt nog meer over de Single Top 100 van 2010 te melden, en dat doen we onder het kopje Singlestatistieken.

meeste #1 hits

2010 gaat de hitboeken in als het jaar met de meeste #1-hits: 27 stuks, ééntje meer dan in 2008. In de inleiding hebben we al aangegeven waarom dat er zoveel zijn, en dat komt door de dominantie van de download. Maar voor de jaarlijsten is de laatste week van 2009 ook meegeteld en dat brengt het aantal #1-hits op 28 stuks. Van die 28 #1-hits, bereikten er 14 (!), de eerste plaats in de eerste week en 9 (!) daarvan hielden het slechts één week vol. Door de kortere doorlooptijd van een #1-hit, zijn er van de 28 #1-hits slechts 10 nummers die langer dan 1 week op de eerste plaats stonden. Hier volgen ze alle 28, met tussen haakjes het totaal aantal weken op #1:

Jeroen van der Boom: Weer geloven (1, in week 52 van 2009)
the Opposites feat. Sef & Gers: Broodje bakpao (2)
Jurk!: Zou zo graag (1)
Caro Emerald: A night like this (1)
Kane feat. Carice van Houten: No surrender (1)
Wesley: You raise me up (3)
Sieneke: ‘(sha-la-lie) Ik ben verliefd’ (1)
Jan Smit: Leef nu het kan (4)
Gerard Joling: Ik leef mijn droom (3)
Stromae: Alors en danse (5)
Marco Borsato & Guus Meeuwis: Schouder aan schouder (3)
Jaap: Don't stop believin' (1)
Yolanda be cool ft. Dcup: We no speak Americano (7)
Dries Roelvink: Alleen door jou (2)
Nick & Simon: Een nieuwe dag (2)
Ricky L. feat. M:ck: Born again (Balearic soul mix) (1)
3js & Ellen ten Damme: Wat is dromen (1)
Jan Smit: Zie wel hoe ik thuis kom (1)
Bruno Mars: Just the way you are (1)
Swedish house mafia feat. Tinie Tempah: Miami 2 Ibiza (1)
Hero: Toen ik je zag (1)
Oh oh Cherso: Oh oh Cherso (1)
Marco Borsato: Waterkant (1)
Duck sauce: Barbra Streisand (3)
Lange Frans & Thé Lau: Zing voor me (1)
Ben Saunders: If you don't know me by now (1)
Adele: Rolling in the deep (1)
Ben Saunders: When a man loves a woman (1)

Jan Smit stelt teleur

Jan Smit scoorde drie hits in 2010. Twee daarvan bereikten de eerste plaats, maar ‘Terug in de tijd’ kwam in juni niet verder dan de tweede plaats. Dat was voor het eerst sinds ‘Hoe kan ik van je dromen’ dat in 2006 de vierde plaats bereikte.

‘Terug in de tijd’ haalt de jaarlijst wel (#51), maar dat gaat niet op voor ‘Zie wel hoe ik thuis kom’ dat in september binnenknalde op #1, maar al snel via 2, 18, 53, 82 en 86 verdween. Het nummer heeft dan ook te weinig verkocht voor een plekje in de Single Top 100 van 2010. We komen het nummer pas tegen op #131, waarmee het Jan zijn slecht verkochte #1-hit aller tijden is. Gelukkig gaat het hem privé wel beter af, want in november werd Jan vader van dochter van Emma.

maar 3js scoren boven verwachting

Een heel goed jaar was het voor de 3js. Ze hadden al zeven top 10-noteringen gescoord waarbij ‘Hou van mij’ in 2008 het verst kwam: #4, maar die #1-hit bleef uit. Tot dit jaar toen de 3js met Ellen ten Damme het nummer ‘Wat is dromen’ opnamen en daarmee beide hun eerste #1-hit binnenhaalden. In het jaaroverzicht prijken ze er mee op de vijftigste plaats. In 2011 zullen de 3js ons land vertegenwoordigen op het Eurovisie Songfestival en dus zal het vast niet bij die ene #1-hit blijven.

postuum

Onder de #1-hits zit een nummer dat ook al in 1997 genoteerd stond: ‘Toen ik je zag’ van Hero. Het nummer stond destijds vijf weken op de eerste plaats en was de op vier na bestverkochte single van dat jaar. ‘Toen ik je zag’ komt uit de film ‘All stars’, waarin Antonie Kamerling de rol speelde van Hero. De naam Hero gaf regisseur Jean van de Velde hem, omdat hij een held was in zijn werk als in zijn privé leven. “Een spontane, open, lieve jongen. Dat hij emotioneel soms tussen uitersten heen en weer slingerde, was bekend. Maar dat het deze dimensie had aangenomen, dat heeft niemand zich gerealiseerd.

Ik ben echt verbijsterd”, zei van de Velde op 7 oktober 2010 toen hij hoorde dat Antonie een dag eerder een einde aan zijn leven had gemaakt. Er bestonden al plannen om in 2011 te komen met een vervolg op de film ‘All stars’, getiteld ‘Old stars’, waarvoor Antonie ook al een aantal nieuwe nummers had geschreven. Of dat er nu nog van komt, weet van de Velde niet, want Antonie was Hero. Vanwege de dood van Antonie werd zijn #1-hit ‘Toen ik je zag’ massaal gedownload en stond binnen twee weken op de eerste plaats. Dit keer heeft het nummer de jaarlijst niet gehaald, maar staat daar net buiten, op #103.

Soulman dood

Ook verbijsterd was zanger Huub van de Lubbe, op zondag 3 oktober, vier dagen voor de dood van Antonie Kamerling, toen hij hoorde dat soulman Solomon Burke was overleden. Burke overleed toen zijn vliegtuig landde op Schiphol. Samen met de Dijk had hij het album ‘Hold on tight’ opgenomen met nummers van de Dijk vertaald in het Engels en zou diezelfde week een concert geven in Paradiso in Amsterdam. Het concert ging wel door en werd een eerbetoon aan deze 70-jarige soulman. De singles ‘What a woman’ feat. Jools Holland on piano (#42 in september) en ‘Hold on tight’ (#63 in oktober), zul je vergeefs zoeken in het jaaroverzicht. Dat geldt niet voor het album ‘Hold on tight’ (#2 in oktober), dat op de zeventiende plaats staat.

Nederlandse producties

In tegenstelling tot 2007 en 2009, toen André Hazes & Gerard Joling met ‘Blijf bij mij (dit zijn voor mij de allermooiste uren)’ en Lisa met ‘Halleluja’ de jaarhit scoorden, wordt de lijst van 2010 aangevoerd door een Australische act, Yolanda be cool feat. Dcup.

Maar de Nederlanders doen het zeker niet slecht, want de hoogste Nederlandse productie staat op de derde plaats ‘A night like this’ van Caro Emerald. Zij is één van de vier (vorig jaar vijf) Nederlandse acts bij de bovenste tien. De andere drie zijn:
#5 Marco Borsato & Guus Meeuwis: Schouder aan schouder
#6 Wesley: Raise me up
#9 Kane feat. Carice van Houten: No surrender

In totaal staan er 48 Nederlandse producties in de Single Top 100 van 2010, en dat zijn er twee minder dan de twee voorgaande jaren. Van die 48 werden er 31 in het Nederlands gezongen, in 2009 waren dat van de 50, slechts 22 stuks. Dat betekent dus dat het afgelopen jaar de Nederlandse taal een flinke opwaardering heeft gekregen. Verantwoordelijk daarvoor zijn onder anderen nummers van Dries Roelvink, Frans Duijts, Willem Barth, Django Wagner en twee keer Jan Leliveld, artiesten die veel van zich hebben laten horen. De andere 17 Nederlandse producties zijn allen in het Engels gezongen.

Sowieso is Engels nog steeds de belangrijkste voertaal. 63 van de 100 bestverkochte tracks in 2010 werden in het Engels gezongen. De andere talen waren Italiaans, Frans en Duits. De resterende twee hits waren instrumentaal. O ja, je mist er nog eentje, ook gezongen in het Nederlands (valt niet onder de 63 dus), maar gemaakt door een Belgische act: ‘Voetbaldans’ van Kabouter Plop.

herkomst

En daarmee zijn we aangekomen bij de herkomst van de honderd grootste hits van 2010. De verdeling ziet er als volgt uit, met tussen haakjes het aantal:
- Nederland (48)
- Verenigde Staten van Amerika (30)
- Verenigd Koninkrijk (7)
- Zweden (2)
- België, Duitsland (elk 2)
- Australië, Canada, Frankrijk, Ierland, Italië, Porto Rico, Somalië, Spanje, Zaïre (elk 1)

Resten nog de #1-hits uit 2010 die de jaarlijst niet haalden en allen één week bovenaan stonden. Het zijn:
#101 Ben Saunders: When a man loves a woman
#102 Swedish house mafia feat. Tinie Tempah: Miami 2 Ibiza
#103 Hero: Toen ik je zag
#105 Oh oh Cherso: Oh oh Cherso

ALBUMS

#1 Caro Emerald: Deleted scenes from the cutting room floor

- 29 weken op de eerste plaats, meeste aantal weken voor een debuutalbum, zowel nationaal als internationaal
- 200.000 exemplaren verkocht, viervoudig platina
- een CeeDeeBra, voor de meeste strepen, twaalf stuks = strepenbingo, volgens Radio 2 luisteraars

Zomaar een paar records dat het album ‘Deleted scenes from the cutting room floor’ van Caro Emerald het afgelopen jaar heeft gebroken. Daarnaast werd ze ook nog uitgeroepen tot 3FM serious talent, verkocht drie keer de Heineken Music Hall in Amsterdam uit en kreeg de Edison voor ‘beste zangeres’. Met andere woorden, 2010 was het jaar van de doorbraak van Caro Emerald.

Onder ‘A night like this’ op #3, heb je kunnen lezen wanneer en hoe het succesverhaal van Caro begon. Hier gaan we verder in op het ontstaan van het album en de persoon Caro Emerald.

conservatorium

Caro Emerald is geboren als Caroline Esmeralda van der Leeuw in Amsterdam op 26 april 1981. Ze studeerde jazz en zang aan het Conservatorium daar. Van diverse bandjes was ze leadzangeres, waaronder de Philharmonic funk foundation en Coffee deluxe. Caro was één van de zes zangeressen van les Elles, een close harmony groep uit Amsterdam. Daarnaast doet ze regelmatig de achtergrondzang onder andere bij het Kinderen voor kinderen songfestival. En tenslotte gaf ze zangles aan de zangschool van Babette Labeij, vocal coach bij X-factor en dirigente van Kinderen voor kinderen. Caro besteed veel tijd aan het arrangeren en de uitvoering van haar arrangementen.

Canadese producer

Ondanks de lovende reacties op ‘Back it up’ in 2008, waren Jan van Wieringen en David Schreurs, haar producers, nog niet echt overtuigd, dat het nummer zo’n succes zou worden. ‘Back it up’ op single uitbrengen zagen ze in eerste instantie dan ook niet zitten, zij zagen meer in een heel album. Daarop vertrok David in november 2008 naar Toronto in Canada om daar samen met de Canadese componist Vincent Degiorgio (*N Sync, Atomic kitten en oprichter van Power records) nummers te schrijven, geïnspireerd op films en muziek uit de jaren ‘40 en ’50.

Eind januari 2009 kwam Degiorgio naar Amsterdam, om samen met Caro te werken aan nummers. Ze zaten eerst een uur lang filmpjes te kijken uit de jaren ‘40 en ‘50, maar ook fragmenten van hele domme Amerikaanse films, waarna nieuwe liedjes ontstonden. Caro, in 2005 afgestudeerd aan het conservatorium in Amsterdam, heeft van een aantal liedjes tevens het arrangement gemaakt.

aanhouder wint

De liedjes waren af, iedereen enthousiast, maar toch was er geen enkele platenmaatschappij die het album wilde uitbrengen. Daarop besloten ze het in eigen beheer te doen op het eigen label Grandmono, waarbij Rough trade voor de distributie zou zorgen. Op 23 januari 2010, een week voor de release van het album, bereikte de tweede single ‘A night like this’ de eerste plaats van de Single Top 100. Twee weken later knalde het album ‘Deleted scenes from the cutting room floor’ binnen op de eerste plaats van de Album Top 100, om daar acht weken te blijven staan.

Op 3 april moest ze even wijken voor ‘Leef’ van Jan Smit, maar vanaf 10 april stond Caro gewoon weer op de eerste plaats, weer voor acht weken. Op 5 juni moest Caro weer een weekje wijken, nu voor ‘Colorblind’ van Alain Clark, waarna ze voor twaalf weken de eerste plaats opeiste. Van 4 september tot en met 13 november werd het door verschillende albums van de eerste plaats verdreven.

vier keer platina

In oktober maakte Grandmono bekend dat er 193.070 stuks van ‘Deleted scenes from the cutting room floor’ waren verkocht, goed voor drievoudig platina. Tijd dus voor een speciale platinum edition, waarbij je naast de gewone cd, een DVD krijgt met remixes, videoclips, backstage beelden en de cover van ‘Bad romance’ van Lady Gaga, die ze zong bij ‘Giel’. En dankzij die speciale editie, steeg het album op 20 november terug naar de eerste plaats, nu voor de derde keer. In totaal heeft het album 29 weken bovenaan de Album Top 100 gestaan, een uniek record.

Inmiddels was het buitenland ook geïnteresseerd in de muziek van Caro. Allereerst werd de single ‘Back it up’ in andere Europese landen uitgebracht. In het Verenigd Koninkrijk zou Caro het voorprogramma van Katie Melua verzorgen. Zou, want Katie werd ziek, waardoor ook een stuk landelijke promotie wegviel. Ondanks die tegenslag, stond het album een weekje op #74 in de Britse albumlijst. Maar wellicht, nu Katie weer hersteld is en haar tournee weer oppakt, zal Caro alsnog haar voorprogramma doen. Die doorbraak daar komt vast nog wel!

Caro is bescheiden, haar succes komt ook door de mensen met wie ze werkt. Caro: “Mensen mogen best begrijpen dat ik het niet in mijn eentje heb bereikt. Heel vaak worden popsterren als een soort boegbeeld opgehemeld terwijl er een leger aan mensen achter zit. Die plaat is goed geworden doordat we met zijn drieën zo’n magie hebben.”

#2 Marco Borsato: Dromen durven delen

Drie keer voerde hij de jaarlijst aan, in 1997, 1998 en 2000. Maar dit jaar moet hij genoegen nemen met een tweede plek. Wie? Marco Borsato. Eind november verscheen zijn album ‘Dromen durven delen’, waarop hij weer kon laten horen waar hij goed in is: zingen. Samen met zijn vaste tekstschrijver John Ewbank legde Marco vast wat er met hem is gebeurd in de afgelopen tijd (faillissement T.E.G.) en dat hij daar beter uit gekomen is.

Het album verscheen eind november en is inmiddels al drie keer platina, dat wil zeggen dat binnenkort 150.000 mensen zijn album in huis hebben. Dat is heel veel, maar toch te weinig om in 2010 #1 te komen. Zelfs als het album eerder was uitgebracht, is het nog maar de vraag of het dan dit jaar voldoende had verkocht om het bestverkochte album te worden. Het verschil met de #1 is ruim 50%.

Een album dat nog maar zo kort uit is en zo hoog eindigt, dan moeten er dus veel van verkocht zijn. Vorig jaar was dat het geval met ‘MaMaSé!’ van K3, dat nog maar een maand uit was en de zevende plaats in het jaaroverzicht haalde en dit jaar de vierde.

#3 Nick & Simon: Fier

Net als vorig jaar eindigen Nick & Simon met twee albums bij de bovenste 100. ‘Luister’, vorig jaar op #3, eindigt dit jaar op #50. Het andere album is ‘Fier’, hun vierde album, dat in oktober de albumlijst aanvoerde en met tien weken notering, op de derde plaats staat. Volgend jaar is het duo de hoofdgast van de zevende editie van Symphonica in Rosso, waar ook een cd + DVD van zullen verschijnen. Dus volgend jaar staan ze vast weer met twee albums in het jaaroverzicht!

albumstatistieken

vrouwen aan de macht

Voor het vierde achtereenvolgende jaar voert een zangeres de albumjaarlijst aan. Tevens is het de elfde keer in de Megahistorie dat een zangeres het bestverkochte album levert. Hier volgen ze alle elf:
- 1981: Timi Yuro: All alone am I
- 1986: Madonna: True blue
- 1989: Gloria Estefan & Miami sound machine: Anything for you
- 1994: Mariah Carey: Music box
- 1996: Celine Dion: Falling into you
- 2004: Norah Jones: Feels like home
- 2005: Katie Melua: Piece by piece
- 2007: Katie Melua: Pictures
- 2008: Amy Winehouse: Back to black
- 2009: Adele: 19
- 2010: Caro Emerald: Deleted scenes from the cutting room floor
Zoals je ziet is Caro de eerste Nederlandse zangeres die er in slaagt om met haar album de #1 van het jaar te worden. In de andere jaren (vanaf 1978) werd de jaartop twaalf keer aangevoerd door mannen, stonden acht groepen op de eerste plaats, en haalden twee soundtracks de jaartop.

Nederlandse overwinning

Tevens is het de negende keer dat een album uit Nederland de jaarlijst aanvoert, maar pas de eerste keer door een Nederlandse zangeres
1980: BZN: Grootste hits
1995: André Rieu: Strauss & Co (20 weken #1 in 1994/1995)
1997: Marco Borsato: De waarheid
1998: Marco Borsato: De bestemming
2000: Marco Borsato: Luid en duidelijk
2001: K-otic: Bulletproof
2002: Marco Borsato: Onderweg
2006: Jan Smit: Op weg naar geluk
2010: Caro Emerald: Deleted scenes from the cutting room floor

alle #1 albums

Doordat ‘Deleted scenes from the cutting room floor’ 29 weken op de eerste plaats stond, zijn er slechts dertien albums die in 2010 de eerste plaats van de Album Top 100 hebben gehaald. Hier volgen alle #1-albums, met tussen haakjes het totaal aantal weken op #1:
- Susan Boyle: I dreamed a dream (2)
- K3: MamaSe! (2)
- Jurk!: Avondjurk (1)
- Caro Emerald: Deleted scenes from the cutting floor room (29)
- Jan Smit: Leef (1)
- Alain Clark: Colorblind (1)
- Ilse DeLange: Next to me (2)
- Phil Collins: Going back (3)
- Nick & Simon: Fier (4)
- Jamiroquai: Rock dust light star (1)
- Susan Boyle: The gift (1)
- Marco Borsato: Dromen durven delen (3)
- Michael Jackson: Michael (1)

Nederlandse producties

Bij de bovenste tien, staan vier albums die in Nederland zijn gemaakt:
#1 Caro Emerald: Deleted scenes from the cutting room floor
#2 Marco Borsato: Dromen durven delen
#3 Nick & Simon: Fier
#5 Jan Smit: Leef
De afgelopen vier jaar waren dat er vijf. Maar wat het wel weer goed maakt, is dat de volledige top 3 uit Nederland komt en dat is niet meer voorgekomen sinds 1995, toen er zelfs zes Nederlandse producties in de top 10 stonden.

Wat het totaal aantal Nederlandse producties betreft is 2010 een top jaar. Tot nu toe was dat 2008 met 46 stuks, maar 2010 gaat daar overheen, want het aantal komt uit op 49. Daarvan zijn er 22 in onze moerstaal gezongen, evenveel als in 2007, toen het totaal aantal Nederlandse producties uitkwam op 40.

Tenslotte de herkomst van de resterende 51 albums, die is als volgt verdeeld, met tussen haakjes het aantal hits:
- Verenigde Staten van Amerika (22)
- Verenigd Koninkrijk (17)
- België, Canada, Duitsland, Ierland (elk 2)
- Frankrijk, Italië, Nigeria, diversen (= il Divo),(elk 1)

Ook hier noemen we de #1-albums die de jaarlijst niet haalden. Dat zijn … geen!
Rest nog wel het album dat de lijst net niet haalde, de #101, en dat is ‘The final frontier’ van Iron maiden.

En tot zover deze Megajaarman 2010. Tot volgend jaar!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen