Mahala raï banda vs Shantel: Mahalageasca (65)
Balkanmuziek wordt het genoemd, muziek gemaakt door acts uit Oost-Europa, en wat wel eens dé muziek van 2008 zou kunnen worden. Het begon allemaal zo’n drie jaar geleden, toen het album ‘Mahala Raï Banda’ van de gelijknamige groep verscheen. Het album is deels geproduceerd en veelvoudig geremixt door de ambassadeur van de gipsymuziek, Stefan Hantel, oftewel dj Shantel uit Frankfurt. Shantel maakte naam onder de naam Bucovina Club, met volksmuziek uit de Boekovina, een cultuurhistorisch rijke landstreek in het tegenwoordige Oekraïne en Roemenië. De familie van Shantels moeder komt uit Czernowitz, de voormalige hoofdstad van de Boekovina. Na jarenlange omzwervingen in de wereld van de housemuziek bracht een vakantie in Boekovina hem terug bij die cultuur uit zijn jeugd. In 2001 gaf de schouwburg van Frankfurt hem carte blanche om clubavonden rond dit thema te organiseren in de foyer aldaar. Sindsdien is de Bucovina Club een doorslaand succes, ook buiten Duitsland. Sinds 2005 worden er regelmatig Balkan Beatz dansavonden georganiseerd met dj Tommy. En nu, anno 2008, lijkt die wereld er klaar voor te zijn, want Shantel staat zelf al genoteerd op #26 met het nummer ‘Bucovina’ en Mahala raï banda komt de Single Top 100 binnen met het nummer ‘Mahalageasca’ op #65. Dit nummer zou je echter al kunnen kennen uit de film ‘Borat: Cultural Learnings of America for Make Benefit Glorious Nation of Kazakhstan’ uit 2006.
De band Mahala raï banda komt uit Roemenië en werd opgericht door violist Aurel Ionita en manager/producer Stéphane Karo, twee kleinzonen van de inmiddels overleden Nicolae Neascu. Die was het gezicht van de beroemdste Roemeense zigeunergroep, Taraf de Haïdouks. Aurel en Stéphane brachten een aantal jonge zigeunermuzikanten bijeen zowel uit het door drugs en bendes geteisterde zigeunergetto van Boekarest als uit de rangen van het voormalige communistische leger. Met zigeunerbloed als bindende factor, speelt Mahala raï banda adembenemende muziek, waarin de rauwe viool en accordeon contrasteren met het precisiebombardement van de koperblazers. Elektrische bas en drums zorgen voor een funky basis, geen geforceerde poging om oost en west te verenigen, maar een afspiegeling van de 21e-eeuwse mahala-cultuur, waarin zigeunerpop (manele) de boventoon voert. Andere leden zijn Aurel Bosnea (bariton), Crisinel Cantea (bastuba), Viorel Oprica en Georgel Cantea (beide trompet) en Sorin Constantin (klarinet).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten