vrijdag 29 juli 2011

Hitflits: Amy Winehouse postuum in single en albumlijsten

Zo'n gekte als met de dood van Michael Jackson in 2009, toen 33 aan hem gerelateerde nummers de hitparade binnenkwamen, zal het nu niet worden. Maar sinds de dood van Amy Jade Winehouse, vorige week zaterdag, zijn haar nummers massaal gedownload, waardoor maar liefst zeven nummers van haar binnenkomen in de nieuwe Single Top 100. Daaronder zitten drie nummers die niet eerder een notering kregen. Hier volgen ze alle zeven, met tussen haakjes, indien van toepassing, de oorspronkelijke notering:
#8 Valerie (#4 in 2008)
#13 Rehab (#14 in 2007)
#18 Back to black, uit 2007, maar niet eerder in Nederland uitgebracht
#27 You know I’m no good (#40 in 2007)
#58 Valerie (version revisited) met Mark Ronson (#1 in 2008)
#88 Love is a losing game
#100 Tears dry on their own
Daarnaast staan er ook nog eens 7 nummers van haar in de Bubbling Under, de wachtkamer van de Single Top 100, voornamelijk albumtracks.
Tijdens haar leven bracht Amy Winehouse slechts twee albums uit, en ook die zien we terug in de lijsten van deze week. ‘Frank’ uit 2003, dat in 2004 niet hoger kwam dan #68, gaat op herhaling op #7. En ‘Back to black’, binnen op 6 februari 2007 op #86 en pas begin 2008 #1, mede door het succes van de singleversies van ‘Valerie’, komt binnen op de tweede plaats en staat voor de 100ste week genoteerd. Beide albums zou je verwachten in de Backcatalog Top 50, omdat beide albums ouder zijn dan twee jaar. Die regel is echter met ingang van deze week aangepast, omdat het om een bijzondere situatie gaat. Binnenkort worden de regels voor de BC-lijst aangepast.

In de Amerikaanse albumlijst, die qua verkopen werd afgesloten op zondagavond, gaan beide albums ook op herhaling. ‘Frank’ komt binnen op #57 en ‘Back to black’ op #9. In iets meer dan 1 verkoopdag, zijn er 7.600 resp. 37.332 van verkocht, waarvan 95% digitaal. Qua losse tracks gingen er in totaal 111.000 stuks van Amy over de digitale toonbank, de week daarvoor nog 5.000! De meeste, zo’n 38.000 waren er voor ‘Rehab’, dat binnenkomt op #46 in de Amerikaanse Download Top 50.

In de Britse lijst van afgelopen zondag, die op zaterdagavond werd afgesloten, dus met slechts een halve verkoopdag, ging ‘Back to black’ op herhaling op #59 (2.446 stuks), een stijging van 299%.De verwachting is dat het album zondag naar #1 stijgt, waar het eind 2006 ook al stond en eind 2007 opnieuw, maar dan in deluxe versie. ‘Frank’ zal rond de negende plaats binnenkomen.

Wat ‘Back to black’ betreft, in het Verenigd Koninkrijk worden de verschillende versies apart geregistreerd en krijgen dus ook elk een notering. De deluxe versie van ‘Back to black’, waar ‘Frank’ ook bij zit, zal vermoedelijk op #8 uitkomen. Dit in tegenstelling tot Nederland waar alle versies op één hoop worden gegooid en dus ook maar één notering krijgen. De definitieve noteringen, die zondag bekend worden, nemen we mee in de nieuwe Megaman.

De komende weken zullen we sowieso de verkopen van Amy Winehouse blijven volgen. Haar derde album ligt klaar om te worden uitgebracht. En er gaan geruchten dat er nog wel materiaal ligt voor nog meer albums. Morgenavond, zaterdag 30 juli 2011, zendt de NTR om kwart over tien een optreden van haar uit, dat ze in 2007 gaf in Londen.

Terug naar onze eigen hitparades, waar ‘Vem dancar kuduro’ van Lucenzo feat. Big Alien en ‘Danza Kuduro’, van Lucenzo feat. Don Omar voor de tweede week de Single top 100 aanvoert. Na een weekje stilstand, schuift ‘Moves like Jagger’ van Maroon 5 feat. Christina Aguilera een plekje op naar de tweede plaats, maar verkoopt nog wel een derde minder dan de dubbelhit van Lucenzo. ‘Give me everything’ van Pitbull feat Ne-Yo, Afrojack & Nayer stijgt terug naar de derde plaats.

Vorige week steeg ‘Na na na’ van Jannes van 32 naar #12 en deze week zet die stijging door tot bij de bovenste tien, want het nummer belandt zelfs op de vijfde plaats. Het levert Jannes zijn achtste top 10-notering op, de eerste sinds ‘Ik wil altijd bij jou zijn’ uit 2010 dat tot de vierde plaats kwam.

Ook nieuw in de top 10, is ‘Talking back my heart’ van Byentl dat in de negende week ineens van 21 naar #10 stijgt en haar vijfde top 10-hit is. Daarnaast boekt ook ‘Let me rule the world’, haar nieuwe single flinke winst, door te stijgen van 87 naar #41. Vandaag ligt haar derde album ‘Persistence’ in de winkels en morgenmiddag is Byentl te gast in het TROS Muziek Café, dat live wordt uitgezonden vanuit ‘De Vorstin’ in Hilversum.

De hoogste eersteweeks komt ook binnen in de top 10: ‘Alleen maar schoenen aan’ van de Gebroeders Ko entert de Single Top 100 op #6 en dat levert de broers direct hun tiende top 10-notering op.

De overige eersteweeks noteringen op een rij:
#16 Rihanna: Man down
#20 Danny Vera: Tomorrow will be mine
#21 Stef Ekkel: Waarheen, waarvoor
#32 Gym class heroes feat. Adam Levine: Stereo hearts
#80 Splendid: Again
#82 de Jeugd van tegenwoordig: The big Smurfout
#83 Krystl: Fool for you
#89 Pitbull feat. Marc Anthony: Rain over me
#93 Vato Gonzalez: Badman riddim
#94 Gré Parelmoer: Knijp me in me kont
#95 R.i.o.: Miss sunshine

Zoals je weet volgen we al wekenlang de verrichtingen van ‘I gotta feeling’ van the Black eyed peas. Tien weken geleden stond het nummer 100 weken genoteerd, een absoluut record in binnen en buitenland. Vervolgens steeg het door naar #42 en bewoog de weken daarna tussen 57 en #63. Deze week komt na 108 weken een einde aan een nummer dat sinds 4 juli 2009 genoteerd stond en nooit hoger kwam dan de derde plaats. In de nieuwe Megaman komen we daar uitgebreid op terug.

Voor de 27ste week staat ‘21’ van Adele in de Album Top 100 genoteerd, waarvan 23 weken op de eerste plaats. Toen ‘21’ twee weken geleden 21 weken bovenaan stond, was Nederland het eerste land waar dat aantal werd bereikt. Bij ons is de teller al ruim over de 300.000 heen, bij de Britten stond de teller afgelopen zondag op 2.764.356 stuks. Meer dan 2,5 miljoen stuks dus, een aantal dat bij de Britten nog maar 39 keer eerder werd bereikt.
Bovendien is ‘21’ van Adele bij de Britten het op negen na bestverkochte album van dit decennium; de #1 is (nog) ‘Back to Bedlam’ van James Blunt met 3.239.713 stuks. Het is slechts een kwestie van tijd dat ‘21’, dat nog maar een half jaar oud is, ook dat aantal gaat overtreffen. Voorlopig is de verwachting dat ‘21’, komende zondag, na achttien weken, de eerste plaats kwijtraakt aan ‘Back to black’ van Amy Winehouse. Maar of dat voorgoed zal zijn?

In de Amerikaanse albumlijst daarentegen pakt Adele de eerste plaats weer terug. Er werden in de afgelopen week 77.130 stuks van verkocht, waarmee het totaal aantal op 2.750.250 stuks komt. ‘21’ staat daar nu voor de elfde week bovenaan, een zelfde aantal als ‘Fearless’ van Taylor Swift in 2007/2008. Sowieso is elf weken het hoogste aantal voor een Britse act sinds ‘Faith’ van George Michael dat in 1988 twaalf weken op #1 stond.

‘21’ is met een aantal van meer dan 8 miljoen exemplaren, het bestverkochte album wereldwijd. Ook bij de singles voert Adele de wereldlijst aan: van ‘Rolling in the deep’ zijn nu zo’n 6 miljoen exemplaren omgezet, waarvan alleen in de Verenigde Staten van Amerika, 4 miljoen stuks. In Europa staat ‘Rolling in the deep’ slechts op de derde plaats, achter ‘Grenade’ van Bruno Mars op #2 en ‘On the floor’ van Jennifer Lopez feat. Pitbull op #1 (1,41 miljoen stuks).

Echter, als we alle hitsingles van Adele samenvoegen, dan is zij met 3,22 miljoen exemplaren de bestverkochte artiest in Europa over 2011. Die hitsingles zijn: ‘Rolling in the deep’ (1,26), ‘Someone like you’ (1,07) en ‘Set fire to the rain’ (0,89 miljoen). Rihanna volgt op #2 met 2,66 en Bruno Mars op #3 met 2,64 miljoen downloads.

Tot slot hebben we voor jou nog de eersteweeks noteringen:
#6 Joss Stone: LP1
#43 Big time rush: BTR
#87 Hûnekop: Wanklanken fan’e wurkflier
#93 Andreya Triana: Lost where I belong
#95 Amigos: Mein Himmel auf Erden

Op #72 Queen gaat ‘The platinum collection’ van Queen op herhaling in de 105de week, ondanks dat het ouder dan twee jaar is. Dit vanwege een campagne van Universal, dat valt onder de nieuwe (tijdelijke) regels voor de Backcatalog Top 50.

Vorige week viel ze net buiten de boot, maar deze week lukt het haar toch. De Franse zangeres Zaz (= Isabelle Geffroy, Tours, 1 mei 1980) komt op #82 binnen met ‘Zaz’, een album uit 2010. Dankzij Radio Tour de France (op Radio 1)én Radio 2, want die brachten het album weer onder de aandacht. Vorig jaar verscheen ‘Je veux’ op single, dit jaar is ‘Le long de la route’ de trekker, en met succes dus! Helaas zal het van korte duur zijn, want de Tour de France ligt al weer een week achter ons.

Na het weekend melden we ons weer met een nieuwe Megaman, waarin ondermeer aandacht voor de noteringen van Amy Winehouse én het einde van ‘I gotta feeling’.

zondag 24 juli 2011

Megaman bij week 30 – 23 juli 2011

Welkom bij de Megaman, waarin Lucenzo een dubbele #1-hit scoort, Django Wagner zijn grootste hit evenaart, Anna-G loog over haar leeftijd, de Peppers genoeg nummers voor een dubbelalbum hebben, Byentl met haar tijd meegaat en Tim Bergling boos is op Leona Lewis. Dat en meer over de tien eersteweeks noteringen in de Single Top 100 van deze week.

Dubbele #1-hit voor Lucenzo

Lucenzo feat. Don Omar: Danza Kuduro / feat. Big Ali: Vem dançar kuduro (1) *** eerste week op #1 ***

Vorige week werden de verkopen van ‘Vem dançar kuduro’ van Lucenzo feat. Big Ali en ‘Danza Kuduro’ van Lucenzo feat. Don Omar samengenomen, omdat platenmaatschappij Universal dat wenste. Maar de #1-positie waar ze opgehoopt hadden, bleef nog een weekje uit. Deze week pakt de dubbelhit van Lucenzo alsnog de eerste plaats, die het ook had behaald, als ‘Danza Kuduro’ van Lucenzo feat. Don Omar apart was geteld. Want sinds die versie uit is, is deze met afstand populairder dan de andere versie.

dubbele #1-hit

Doordat beide versies op de eerste plaats prijken van de Single Top 100, is er een unieke situatie ontstaan. Allereerst is er nog nooit een #1-hit geweest van een Franse dj (Lucenzo), een Amerikaanse MC (Big Ali) en een zanger uit Puerto Rico (Don Omar). Drie van zulke nationaliteiten bij elkaar hebben nog nooit #1 gestaan.

Het tweede unieke aan de dubbelhit van Lucenzo, is dat het hierbij gaat om twee verschillende nummers (want dat zijn ze) en uitgevoerd door twee verschillende acts. De vergelijking met ‘Mi rowsu (tuintje in mijn hart)’ van Damaru uit 2009, gaat niet op, omdat het toen ging om twee keer hetzelfde nummer, dat door de bijdrage van Jan Smit geen ander liedje werd. Ook toen werden beide versies tot één notering samengevoegd, wat ook niet juist was. Bij de dubbelhit van Lucenzo gaat het echter wel om twee verschillende nummers.

cover vs origineel

Tenslotte is er nog een bijzonder hitfeit en dat is dat zowel het origineel (‘Vem dançar kuduro’ van Lucenzo feat. Big Ali) als de cover (‘Danza Kuduro’ van Lucenzo feat. Don Omar) op #1 staan. Dit was ook het geval in 2009 met de twee uitvoeringen van ‘Mi rowsu (tuintje in mijn hart)’, die ook bij elkaar geteld werden.

technische (on)mogelijkheden

In de jaren ’60 kwam dit fenomeen veelvuldig voor, alleen ging het toen niet om meerdere versies van hetzelfde nummer door dezelfde act, maar om meerdere versies van hetzelfde nummer door verschillende acts. Een voorbeeld is ‘Soerabaja’ dat in 1963 gelijktijdig #1 stond in de uitvoering van Imca Marina als Anneke Grönloh.

Je zou gezien de huidige technische mogelijkheden (downloads), verwachten dat zoiets anno 2011 niet meer voor hoeft te komen. Tenzij partijen voor een andere weergaven kiezen, zoals nu het geval is.

waakhond ipv schoothondje

De afgelopen week hebben we je gevraagd hoe jij tegen het samenvoegen van de nummers van Lucenzo aankijkt. Uit de reacties, die we zowel via de site als de mail mochten ontvangen, waarvoor hartelijk dank, komt duidelijk naar voren dat jullie het daar niet mee eens zijn. Enkele reacties:

‘Indien er sprake is van verschillende nummers en ook nog eens verschillende uitvoerende acts, is er geen enkele reden om beide nummers bij elkaar te tellen.’
‘Dat een hitparade instantie (GfK Dutch Charts), zich laat leiden door de wil van een platenmaatschappij (Universal), is uit den boze. GfK moet juist de waakhond zijn van de platenmaatschappijen, in plaats van het schoothondje wat het nu is. Platenmaatschappijen staan er om bekend er alles aan te doen om een nummer zo hoog mogelijk de hitparade in te krijgen. De taak van GfK is om te kijken of ze dit binnen de regels doen. En als dat niet zo is, ze daar op te wijzen en in het uiterste geval een notering weigeren.’

‘Als GfK DC hier gehoor aangeeft, wie zegt ons of platenmaatschappijen niet nog meer in de hitparademelk te brokkelen hebben? En wie controleert dat?’

Nogmaals dank voor jullie reacties.

Django Wagner evenaart zijn grootste hit

Django Wagner: Zwarte haren, zwoele gitaren (5) *** hoogste eersteweeks ***

In één klap evenaart de bijna 40-jarige Django Wagner uit Nuenen, zijn grootste hit uit 2010, ‘Mijn naam, dat is Marina’, dat ook de vijfde plaats bereikte, maar daar wel drie weken voor nodig had. ‘Zwarte haren, zwoele gitaren’ bereikt de vijfde plaats in één keer en als hij er nog wat meer instores tegenaan gooit, kan het nog zelfs z’n grootste hit worden. Want dat is wat de meeste Nederlandstalige artiesten ontbreekt: een vervolg op een succesvolle instore of downloadactie. Ze denken dan, die hitnotering is binnen, dus nu kan het wel weer en dus vallen de meeste nummers daarna als een baksteen. Of de achtste notering van Wagner dat ook gaat doen, weten we volgende week.

Anna-G loog over haar leeftijd

G-lontra ft. Anna-G: Sharing secrets (Extrema Outdoor theme 2011) (15)

Afgelopen zaterdag zond BNN een samenvatting uit van het dansfeest ‘Extrema Outdoor 2011’, dat de week daarvoor, op 16 juli 2011, voor de zestiende keer plaatsvond in Aquabest in Best bij Eindhoven en live te volgen was via 3FM. De liefhebbers kunnen Extrema Outdoor dit jaar drie keer beleven. Op 25 juni was de Noorse editie, vorig weekend de Nederlandse en op 13 augustus de Belgische in Helcheteren.

En al die keren zal ‘Sharing secrets’ van G-lontra feat. Anna-G te horen zijn, want dat is het officiële themalied. Twee jaar geleden verzorgde G-lontra het themalied ook al, toen met ‘Give’, alleen waren Rockz feat. Chelc-d ook van de partij en scoorden ze er een #1-hit mee. Beide zijn dit jaar ‘ingewisseld’ voor Anna-G, een nieuw talent, G-lontra is gebleven. Daarachter zit Jan van Otterdijk, die zijn eigen muziekuitgeverij, Piapella, heeft. In september verschijnt daarbij de nieuwe single van Rachel Kramer die G-lontra heeft geproduceerd.

Achter Anna-G gaat de zestienjarige Anne Schellekens, geboren in Eindhoven en wonend in Hoogeloon, schuil. Anne is gek van musicals en deed in 2008 mee aan Holland’s Got Talent als Anne Wilson, waar ze het tot de derde halve finale redde. De naam Wilson komt van haar vader, Frank Schellekens, die ieder jaar de muzikale omlijsting verzorgt van een festival van goochelaars in Monaco en dat doet onder de naam Wilson. In 2008 mocht Anne met haar vader mee en trad ze daar op voor Prins Albert van Monaco. Terug in Nederland nam ze het nummer ‘Make that wish’ op voor Warchild.

leugentje

Op 1 oktober 2010 deed Anne mee aan ‘The voice of Holland’ en zong het nummer ‘Use somebody’. Jeroen van der Boom was de enige die zijn stoel draaide, waarmee ze een ronde verder kwam. Op de vraag hoe oud ze was, zei ze dat 18 was, terwijl ze dat dus nog niet was. Ze loog omdat ze anders niet mocht meedoen aan de talentenjacht. Vreemd is echter wel dat bij de screening die vooraf plaats vind, dit niet is opgevallen. Mensen moeten zich toch identificeren? Tijdens de tweede battle op 29 oktober, stond Anne tegenover Raffaela Paton, dat in het voordeel viel van Raffaela. Jeroen motiveerde de keuze van zijn team als volgt: “Anne, ik zie jou als The Voice. Maar over twee jaar. Wij kiezen unaniem voor Raffaëla.”

Dan is ze inmiddels wel 18 jaar en hoeft niet meer te liegen over haar leeftijd. Maar of ze volgend jaar zich weer zal opgeven voor The voice of Holland? Wij denken het niet, zeker nu ze als Anna-G alle vrijheid heeft om bijvoorbeeld mee te werken aan een danceproject en het nummer ‘Sharing secrets (Extrema Outdoor 2011)’.

Red hot chilli peppers hebben genoeg nummers voor een dubbelalbum

Red hot chilli peppers: The adventures of Rain Dance Maggie (28)

Het was groots aangekondigd: op maandag 18 juli 2011 zou om 20.30 uur op 3FM in ‘Met Michiel’, de wereldpremière plaatsvinden van ‘The adventures of Rain Dance Maggie’, de nieuwe single van the Red hot chili peppers. Helaas voor Michiel Veenstra Veenstra, lekte het nummer het weekend daarvoor al uit via de officiële website van de Peppers. Niettemin draaide hij het nummer wel die avond om half negen! Zoals verwacht is het nummer de komende week zowel Alarmschijf als Megahit.
The adventures of Rain Dance Maggie’ is de eerste single van de Peppers in vier jaar, sinds ‘Hump the bump’ dat in 2007 tot #43 kwam. De nieuwe single is de negentiende notering in Nederland voor de groep, die vele bandwisselingen heeft gekend. In februari werd Josh Klinghoffer officieel aangekondigd als de vervanger van gitarist John Frusciante, die inmiddels zo’n vijf soloalbums heeft uitgebracht en daarnaast groepen produceert als Wu-tnag clan en George Clinton. Naast Klinghoffer, bestaan de Peppers nu uit Michael ‘Flea’ Balzary (basgitaar, piano, achtergrondzang), Anthony Kiedis (zang) en Chad Smith (drums, percussie). Balzary en Kiedis zijn de mannen van het eerste uur, uit 1983.

Nederland

Op 16 november komen de Peppers naar Nederland voor een concert in Ahoy in Rotterdam. De aanwezige fans kunnen dan van harte lust meezingen met de nummers van ‘I’m with you’, het tiende studioalbum dat vanaf 26 augustus te koop is. Hoewel er genoeg nummers tussen september 2010 en maart 2011 zijn opgenomen voor een dubbelalbum, kiest de groep toch voor een enkel album, omdat ze een dubbelalbum iets teveel van het goede vonden. In 2006 kwamen ze wel met een dubbelalbum, ‘Stadium arcadium’.

Dario en Imca Marina hebben heel veel lol samen

Dario & Imca Marina:’n Heerlijke dag (56)

Al twee jaar achtereen is W-dreej uit Venlo winnaar van het Limburgs Vasteloavendleedjes Konkoer (LVK). Het trio, bestaande uit Quinn Warmerdam, Christel van Rijn en Hay Wilders, zingt hun liedjes in ‘t Venloos. In februari van dit jaar brak W-dreej ook landelijk door met het album ‘Vandaag’ uit 2010, dat tot #45 kwam. Met het titelnummer ‘Vandaag’ won W-dreej in 2010 het LVK. Dat nummer krijgt nu een Nederlandse versie in ‘’n Heerlijke dag’ van Dario & Imca Marina, dat binnenkomt op #56.

Dario Kreuger (Amsterdam, 30 december 1963), lag nog in de luiers toen Imca Marina (= Hendrikje Imca Bijl, Zuidbroek, 13 mei 1941) al een #1-hit had gescoord: ‘Soerabaja’ (in maart 1963). Imca zong in de jaren ’50 als soliste bij de Damster wichters en trad samen met haar moeder, die als tweede voornaam Marina heeft (vandaar Imca Marina), op met Spaanstalige liederen. Naast successen in Nederland, was Imca ook populair bij de Oosterburen. Haar voorlaatste hit was ‘Spanje mi amor’ dat in 1989 de 39ste plaats bereikte.
Imca is BAB, oftewel Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke stand, wat betekent dat ze huwelijken mag sluiten. Over de samenwerking met Dario zegt ze: “Dario is een feestbeest. Niet iedereen heeft van nature dat gezellige in zich. Ik vind het leuk wat hij doet.” Dario werkt maar wat graag samen met de Groningse zangeres. “Overal waar we komen hebben we heel veel lol. We zijn heel gelukkig met ons liedje, mensen reageren daar goed op.”

Wesley Ponsen heeft geen hulp nodig

Wesley Ponsen: Laat mij maar gaan (71)

Op YouTube staat de videoclip van ‘Laat mij maar gaan’. Op zich niets bijzonders, ware het niet dat Wesley zelf reageert op de opmerkingen die worden gemaakt over het liedje. Dat hebben we nog geen artiest zien doen!

Wesley Ponsen (Den Haag, 17 oktober 1987) en neef van Piet en Rinus Ponsen, begon met het zingen van liedjes van de Drentse zanger Bouke in het café. Vorig jaar won Wesley de talentenjacht ‘Oosterhout Live’, waarna hij de single ‘Leven zonder jou’ mocht opnemen dat tot #73 kwam. Manfred Jongenelis schreef voor Wesley het nummer ‘Laat mij maar gaan’, waarop hij ook gitaar speelt en Martijn de Laat trompet (speelt ook bij Belle Perez).

Kayaman met Tjerk vullen elkaar goed aan

Kayaman met Tjerk: Tot de laatste dag (73)

De naam Kayaman zal je niet zoveel zeggen, toch heeft hij al een #2-hit op zak. Niet als uitvoerende, maar als componist en producer van ‘Leipe mocro flavour’ van Ali B feat. Brace & Yes-R uit 2005.

Kubilay Kaya, is zijn volledige naam, 32 jaar geleden geboren in Bergen op Zoom, met een Turkse achtergrond; zijn vader kwam als gastarbeider naar Nederland. De Turkse muziek die hij thuis hoorde, vond hij veel te zwaar. Via zijn broer ontdekte Kayaman de hiphop en ging hij opzoek naar de originele nummers. Daarbij ontdekte hij diverse stijlen, waarna hij actief werd als beatboxer. Nadat hij in 1991 van zijn zus een computer had gekregen, begon hij zelf loops te maken van hiphop nummers, dat leidde tot freestylen.

Ali B

Tijdens een optreden in discotheek ‘Energy’ leerde hij Ali B kennen. Toen Kayaman een paar jaar later de studie ‘Compositie en Muziekproductie’ aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht (HKU) ging volgen, huurde hij de zolderkamer van Ali B, die nog bij zijn moeder woonde in Almere. Samen werkten ze daar aan ‘Het leven van de straat’, het debuutalbum van Ali B.

Daarna werkt Kayaman mee aan ‘Mijn eerste pad’ van Yes-R en ‘Petje af’ van Ali B. Hij schrijft muziek voor commercials van onder anderen ‘Celebrations’ en ‘MacDonalds’ en de muziek voor de films ‘Nachtrit’ en ‘Afblijven’. Toch voelt hij het verlangen naar een eigen geluid en dat resulteert in mei van dit jaar in het album ‘Tulpenmanie’, waaraan Tjerk meewerkte.

Tjerk Schoonheim, afkomstig uit Rotterdam, speelt gitaar en zingt. Hij heeft diverse projecten gedaan met rappers en zat in reggae-achtige bands als Mystic band en Rootsriders. In 2005 werkte Tjerk mee aan twee nummers op het album ‘De hoogste tijd’ van Tim Beumers. Kayaman en Tjerk zijn elkaar in het circuit al diverse keren tegengekomen, maar het kwam niet tot een samenwerking.

Kayaman: “We vullen elkaar prima aan; hij speelt gitaar, ik ben toetsenman, hij zingt, ik rap. Het feit dat ik lang gewacht heb met het naar buiten komen met mijn album heeft goed uitgepakt. De opgedane ervaring van mijn producties voor anderen betaalt zich uit.” ‘Tot de laatste dag’ is daarvan, na ‘Koud’ begin dit jaar, de tweede single.

Dennis & Dennis coveren zomerhit

Dennis Bax & Def Rhymz: Fiësta Holanda (oy oy oy) (74)

‘Loca people (la gente esta muy loka)’ van Sak Noel ‘inspireerde’ Britt Dekker tot het maken van de hit ‘F*cking vet!!!’, dat net niet de top 10 haalde. Nu ‘Vem dançar kuduro’ van Lucenzo feat. Big Ali ook doorgebroken is in ons land, kon je er natuurlijk op wachten, dat ook dat nummer een Nederlandstalige variant zou krijgen. Verantwoordelijk daarvoor zijn Dennis Bax & Def Rhymz die komen met ‘Fiësta Holanda (oy oy oy)’, want in ‘Vem dançar kuduro’ komt ook veelvuldig ‘oy oy oy’ langs.

Dennis Bax (Alphen aan den Rijn, 22 oktober 1982) werd drie jaar geleden bekend als deelnemer aan ‘De Gouden Kooi’, die hij na ruim een jaar moest verlaten. Hij hield er nog wel een relatie aan over met Nadia Derbane, die hem op 8 juli 2008 een dochter schonk: Jaycee-Lyn. Vijf maanden voor de bevalling scoorde Dennis een hit met ‘Laat me vrij zijn’, dat tot #53 kwam. Ook de opvolger, ‘Para papa’, een cover van ‘Rap das armas’ van Cidinho e Doca, haalde een jaar later de 53ste plaat.

tip

Bax weet dus hoe om te gaan met covers. Het idee om een Nederlandstalige versie te maken van ‘Vem dançar kuduro’, ontstond nadat hij een tip kreeg over het originele nummer, gezongen in het Portugees. Omdat Big Ali op het nummer loopt mee te brullen, zocht Bax contact met Def Rhymz, die het super vond. Rhymz doet in de videoclip twee dansjes, ‘de roeiboot’ en ‘de vliegtuig’, die volgens Bax al worden nagedaan door mensen in Portugal, Spanje en Griekenland. Naast deze cover heeft Bax ideeën genoeg voor een heel album. Daarnaast gaat hij presenteren voor een tv-zender, bij wie wil hij nog niet vertellen.

Def Rhymz (werkelijke naam Dennis Bouman (Paramaribo, 3 mei 1970) wilde 20 jaar geleden bekend worden. Maar toen hij bekend was, dankzij hits als ‘Doekoe’ (in 1999) en ‘De bom’ samen met Postmen (in 2000), beide #2 en de #1-hit ‘Schudden’ in 2001, vond hij er geen bal meer aan. In 2005 werd hij failliet verklaard en het duurde tot 2008, dat hij weer een hit scoorde: ‘Slippers’ feat. DJ Kicken dat #24 kwam. Inmiddels heeft hij in Heerlen een eigen Surinaams restaurant (‘Sunita’) en een discotheek.

boetes

Daarnaast tourt hij langs discotheken in Spanje, want er moet wel ‘doekoe’ (= geld) op de plank komen. Om bijvoorbeeld een openstaande boete van € 3525,-- te betalen voor openstaande boetes. In maart werd hij in Panningen door de politie opgepakt op verdenking van veelvuldig zwartrijden. Daarnaast zou hij ook 21 dagen de cel in moeten. Maar ondanks alles, blijft Dennis Bouman ‘altijd positief’.

Overigens zijn Dennis Bax & Def Rhymz niet de enigen die een Nederlandstalige versie opnamen van de hit van Lucenzo. Ook de Brabantse zanger Joeri Plaizier ging er mee aan de gang en kwam tot ‘Oy oy oy (Danza Kuduro)’, dat dichter bij het origineel ligt dan ‘Fiësta Holanda (oy oy oy)’.

Jettie Pallettie lift mee met anderen

Jettie Pallettie: Spring maar achterop ..!(86)

Net als Byentl (zie onder #87), scoorde Jettie Pallettie ook haar eerste hit in 2008. Dat was met ‘Ik zit in een cafeetje’, dat tot #73 kwam. Maar in tegenstelling tot Byentl heeft Jettie Pallettie, een typetje van de 40-jarige Jet Westerhuis, nog nooit de top 10 bereikt. De hoogste notering was #36, vorig jaar met ‘Waar zijn de mannen?’ Een top 10-notering zit er ook niet in voor ‘Spring maar achterop ..!’, haar negende notering en binnen op #86. Bij het liedje is een videoclip in stijl gemaakt, waarin diverse mensen bij elkaar op de rug springen.

Byentl gaat met haar tijd mee

Byentl: Let me rule the world (87)

Aanstaande zaterdagmiddag, 30 juli 2011, is Byentl te gast in het TROS Muziekcafé, live vanuit ‘de Vorstin’ in Hilversum. Dan zal ze zeker ‘Let me rule the world’ ten gehore brengen en twee andere nummers van ‘Persistence’, haar derde album dat een dag daarvoor, op 29 juli, verschijnt.

Nog geen drie jaar geleden debuteerde Marjorie Lammerts, zoals Byentl heet, met ‘No one but you’, toen nog als B-yentl, dat in totaal 67 weken genoteerd stond met als hoogste plaats #8. Daarna bereikte ze nog drie keer de top 10, met als hoogste notering #6 voor ‘Payday’ in 2010. ‘Let me rule the world’ is de tiende hit voor Byentl.
Samen met Willem ‘Will-M’ Laseroms, Maarten ‘Marty Lee’ ten Hove en Joachim Vermeulen Windsant, the Furure presidents, schreef Byentl de nummers voor ‘Persistence’, dat staat voor hoe ze er nu instaat: ‘volhouden, er voor gaan’. Marjorie: “Je moet met je tijd meegaan, dus het album is er één met het geluid van nu. Ik ben iemand die graag een uitdaging aangaat.”

Tim Berg boos op Leona Lewis

Avicii: Penguin (fade into darkness) (95)

Achter Avicii zit de Zweedse dj/producer Tim Bergling. Onder eigen naam scoorde hij tot nu zijn grootste hit: ‘Bromance’ goed voor een vijfde plek. Daarna scoorde hij drie keer onder zijn alter ego Avicii, maar sindsdien worden de hits ook kleiner. Twee keer met anderen (‘My feelings for you’ door Avicii & Sebastien Drums, #51 en ‘iTrack’ van Tim Berg vs Oliver Ingrosso & Otto Knows, #53, beide in 2010) en nu voor de tweede keer alleen als Avicii (de eerste keer was ‘Street dancer’, #76 in maart). Per saldo gaat het hem alleen het beste af, maar dan wel onder zijn eigen naam!

plagiaat?

Intussen is Tim Bergling is een beetje boos op de Britse zangeres Leona Lewis. Zij heeft het nummer ‘Collide’ opgenomen, waar delen van zijn ‘Penguin (fade into darkness)’ in zijn verwerkt. Hij beweert dat ze dat zonder toestemming heeft gedaan en overweegt het ondernemen van juridische stappen.

Leona Lewis daarentegen is zich van geen kwaad bewust, want zowel Tim als zijn manager zouden daar toestemming voor hebben gegeven. Ze beweerd dat Tim het nummer zelfs naar haar heeft gestuurd met het verzoek om er een tekst op te maken. Lewis vond het direct een goed nummer en vind Tim een supertalent. Vreemd is echter wel, dat Syco, de platenmaatschappij van Lewis er alles aan doet om Tim overstag te krijgen. Ze schijnen zelfs bereid te zijn om hem de credits te geven bij het nummer. Of zou het Tim daarom te doen zijn?