Het leek een sensatie te gaan worden in hitparadeland: de mannen van Radiohead leken bovenaan te gaan binnenkomen via een remix-actie. Op hun site hebben ze een wedstrijd uitgeschreven: maak de beste remix van het nummer 'Nude'. De song is in losse tracks te downloaden om thuis te bewerken. De download liep als een trein die regelrecht op een #1-plek afstevende, maar het ziet er naar uit dat de hitparadesamenstellers van GfK-Megacharts een correctie hebben doorgevoerd: in de uiteindelijke Single Top 100 eindigt de single slechts op #8!
Blijft Madonna dus nog een weekje bovenaan staan? Nee! Vorige week kwam ze nog nieuw op #1 binnen, maar nu duikelt ze meteen al terug naar #2. Wie dan wel? Verrassing: het is Duffy die terugstijgt naar de top en alsnog een tweede weekje #1 voor 'Mercy' weet mee te pikken!
Verderop in de top 10 vinden we nog meer hoge nieuwen: Armin van Buuren, met DJ Shah aan zijn zijde, is binnen op #5 met 'Going wrong' en de Duitse poedels van Tokio hotel zijn met 'Don't jump' binnen op #9.
Nu BZN uit elkaar is, is het de beurt aan Carola Smit om een solohit te scoren. Eerder al zagen we Annie Schilder, Jan Keizer en Tol & Tol onder eigen naam in de hitlijst verschijnen, maar deze week debuteert de zangeres van de groep met 'With you' op #16. Een stukje verderop duetteert Frans Bauer met de Vlaamse Laura Lynn op 'Al duurt de nacht tot morgenvroeg' (#21, tikkeltje teleurstellende positie, en trouwens: de nacht duurt toch altijd tot morgenvroeg?)
In de Album Top 100 trekt Amy Huiswijn zich niets van alle commotie aan. Al een kwart jaar staat haar album 'Back to black' op #1 in Nederland en als het zo doorgaat, overleeft ze de zomer ook nog wel...
Deze week worden de aanvallen afgeslagen van Jeroen van der Boom (zijn album 'Jij bent zo' was weliswaar al goud in de voorverkoop, maar blijkbaar blijven de platenkopers weg, gezien zijn binnenkomst op 'slechts' een tweede plaats) en the Rolling stones (binnen op #7 met een concertregistratie, maar dat is dan ook veel leuker in de bioscoop dan op de cd-speler).
Wil je meer weten over alle tophits, snelle stijgers en nieuwkomers in de Single Top 100 én Album Top 100? Lees dan komende maandag de uitgebreide Megaman op deze site!
Elke week verse informatie over alle nieuwe tracks in de Single Top 100 en Album Top 100 van Nederland. Met nieuwtjes, foto's, geluidsfragmenten en links.
vrijdag 11 april 2008
woensdag 9 april 2008
Midweek: Stunt kan Radiohead #1-hit opleveren
In november verraste Radiohead iedereen door hun album ‘In rainbows’ voor elke prijs die je er voor wilde betalen, aan te bieden. Deze week halen ze weer een stunt uit, door de single ‘Nude’ in vijf verschillende versies op iTunes aan te bieden: bas, stem, gitaar, effecten en drums. Daarmee kun je dan je eigen remix maken van ‘Nude’ en deze uploaden. Tot 1 mei kan dan iedereen daar een oordeel over vellen. Als je alle tracks download krijg je ook nog toegang tot de programma's Garageband of Logic, waarmee je je eigen muziek en/of podcast kunt maken. En het blijkt dat veel mensen één of meerdere delen van ‘Nude’ hebben gedownload, waardoor het nummer aanstaande vrijdag wel eens de nieuwe #1 kan worden in de Single Top 100.
Dankzij een download kan ook Armin van Buuren rekenen op een top 10-notering voor ‘Going wrong’, dat hij opnam met de Duitse Dj Shah feat. Chris Jones. Daarentegen moeten zowel Carola Smit met ‘With you’, Tokio hotel met ‘Don’t jump’ en Frans Bauer & Laura Lynn met ‘Al duurt de nacht tot morgenvroeg’, het zonder downloadverkopen stellen, waardoor zij met hun fysieke cd-singles (ver) buiten de top 10 dreigen te vallen.
Het Britse collectief H. two O feat. Platnum met ‘What’s it gonna be’ profiteert ook van de download, waardoor het nummer in de buurt van de bovenste dertig komt. Zo’n notering haalt Kraak & smaak (nog) niet met ‘Squeeze’; we verwachten het nummer binnen in de onderste helft van de Single Top 100.
Zo verrassend als de Single Top 100, is de Album Top 100 (nog) niet. Als Jeroen van der Boom met ‘Jij bent zo’ niet nog wat verrassingen in petto heeft, zal Amy Winehouse met ‘Back to black’ zonder moeite een dertiende week ingaan. The greatest rock ’n rollband in the world, the Rolling stones dus, stellen met ‘Shine a light’ teleur; het album haalt net de top 10. Daarentegen is Daniel Lohues met zijn album ‘Allennig II’ wel een verrassing. Zeker als het hem nog lukt om de top 10 binnen te komen.
Drie bands van Nederlandse komaf scoren een albumhit. Het album ‘Plastic people’ van Kraak & smaak zit tegen een top 20-notering en doet het stukken beter dan de single ‘Squeeze’. Reggaeband Beef heeft voor het eerst een album zelf geproduceerd en wordt beloond met een plekje rond de dertig. En tenslotte komt het duo Pete Philley & Perquisite met het album ‘Mystery repeats’ rond de vijftig binnen.
Het lijkt er al met al op dat beide lijsten worden gedomineerd door Britse acts: Radiohead en Amy Winehouse. Zeker weten doen we het vrijdag wanneer je in een nieuwe Hitflits weer helemaal wordt bijgepraat!
Dankzij een download kan ook Armin van Buuren rekenen op een top 10-notering voor ‘Going wrong’, dat hij opnam met de Duitse Dj Shah feat. Chris Jones. Daarentegen moeten zowel Carola Smit met ‘With you’, Tokio hotel met ‘Don’t jump’ en Frans Bauer & Laura Lynn met ‘Al duurt de nacht tot morgenvroeg’, het zonder downloadverkopen stellen, waardoor zij met hun fysieke cd-singles (ver) buiten de top 10 dreigen te vallen.
Het Britse collectief H. two O feat. Platnum met ‘What’s it gonna be’ profiteert ook van de download, waardoor het nummer in de buurt van de bovenste dertig komt. Zo’n notering haalt Kraak & smaak (nog) niet met ‘Squeeze’; we verwachten het nummer binnen in de onderste helft van de Single Top 100.
Zo verrassend als de Single Top 100, is de Album Top 100 (nog) niet. Als Jeroen van der Boom met ‘Jij bent zo’ niet nog wat verrassingen in petto heeft, zal Amy Winehouse met ‘Back to black’ zonder moeite een dertiende week ingaan. The greatest rock ’n rollband in the world, the Rolling stones dus, stellen met ‘Shine a light’ teleur; het album haalt net de top 10. Daarentegen is Daniel Lohues met zijn album ‘Allennig II’ wel een verrassing. Zeker als het hem nog lukt om de top 10 binnen te komen.
Drie bands van Nederlandse komaf scoren een albumhit. Het album ‘Plastic people’ van Kraak & smaak zit tegen een top 20-notering en doet het stukken beter dan de single ‘Squeeze’. Reggaeband Beef heeft voor het eerst een album zelf geproduceerd en wordt beloond met een plekje rond de dertig. En tenslotte komt het duo Pete Philley & Perquisite met het album ‘Mystery repeats’ rond de vijftig binnen.
Het lijkt er al met al op dat beide lijsten worden gedomineerd door Britse acts: Radiohead en Amy Winehouse. Zeker weten doen we het vrijdag wanneer je in een nieuwe Hitflits weer helemaal wordt bijgepraat!
maandag 7 april 2008
Megaman bij week 14 – 5 april 2008
Welkom bij de nieuwe Megaman, waarin Madonna niet genoeg tijd krijgt om de wereld te redden, Utah saints, Gusto en Out of office hun nummers recyclen, Mariah Carey Elvis Presley verslaat en Boer Frans geen vrouw maar wel een hit scoort. Dit en nog veel meer over de hits in de Single Top 100 en Album Top 100 in een nieuwe Megaman!
Madonna ingekort
Madonna feat. J.T. & Timbaland: 4 minutes (to save the world) (1) *** hoogste eersteweeks ***
De negenenvijftigste hit van Madonna is meteen een hele grote! In één klap debuteert mevrouw Ciccone bovenaan in de Single Top 100 met ‘4 minutes (to save the world)’. Het is haar vijfde #1-hit in Nederland en de debuutsingle van haar aankomende album, ‘Hard candy’; 28 april ligt die in de winkels.
Madonna weet wel hoe ze hip moet blijven: ze doet het niet in haar eentje, maar maakt er een triootje van. Aan het begin van de single rapt Timbaland een potje mee, en de rest van ‘4 minutes’ is een duet met Justin Timberlake. Timbaland staat via ‘4 minutes’ voor de tiende keer genoteerd, Timberlake kan zijn veertiende hit bijschrijven. Voor beide zangers is het hun eerste #1-hit in Nederland. Timberlake en Timbaland zijn trouwens voor de derde keer samen te horen op een hit: in 2006 scoorden ze met het gezamenlijke duet ‘Sexyback’ (#7) en vorig jaar begeleidden ze Nelly Furtado op ‘Give it to me’ (#8).
ingekort
De radioversie van de nieuwe single doet zijn naam helaas geen eer aan: de platenmaatschappij heeft er een stuk tussenuitgeknipt en op de radio duurt het liedje nog maar drie minuut nogwat. Madonna is daar niet blij mee: “Dit is niet mijn bedoeling geweest. Vier minuten is niet genoeg om de wereld te redden”... Het nummer beleefde zijn vuurdoop op tv overigens half maart in een zonnebrandreclame. Op de Amerikaanse tv figureren Madonna en ‘4 minutes’ in een commercial voor Sunsilk. Oplettende bezoekers van een kerstbal in Philadelphia konden overigens al eind vorig jaar van het nummer genieten: Timbaland draaide daar de plaatjes en hij was zo enthousiast over zijn samenwerking met Madonna en Justin, dat hij de track daar al opzette.
Het is de tweede keer dat een single van Madonna bovenaan debuteert; eind 2005 lukte dat haar ook al met ‘Hung up’. Voor haar overige #1-hits moeten we terug naar de jaren ’80: ook ‘Into the groove’ (1985), ‘Papa don’t preach’ (1986) en ‘Like a prayer’ (1989) bereikten de top. Sinds ze met ‘Holiday’ in 1984 haar debuuthit scoorde, heeft Madonna slechts in één jaar niet in de hitlijsten gestaan: alleen in 1996 wist ze geen hit te scoren. Dat was trouwens ook maar kantje boord: haar laatste hit in 1995 (‘You’ll see’) stond nog op 16 december genoteerd en haar eerste in 1997 (‘Don’t cry for me Argentina’) kwam al op 4 januari binnen. In 1996, toen de hitlijst (de Mega Top 50) slechts half zo lang was als nu, scoorde ze wél twee noteringen in de Mega Tip 30.
Wil je zien hoe fit Madonna nog is (in augustus wordt ze vijftig!), kijk dan eens naar de clip van ‘4 minutes’, waarin ze over auto’s springt en een spagaat maakt. Dat kan zelfs de Megaman niet! Madonna is dan ook, naar eigen zeggen, verslaafd aan fitness en yoga.
De negenenvijftigste hit van Madonna is meteen een hele grote! In één klap debuteert mevrouw Ciccone bovenaan in de Single Top 100 met ‘4 minutes (to save the world)’. Het is haar vijfde #1-hit in Nederland en de debuutsingle van haar aankomende album, ‘Hard candy’; 28 april ligt die in de winkels.
Madonna weet wel hoe ze hip moet blijven: ze doet het niet in haar eentje, maar maakt er een triootje van. Aan het begin van de single rapt Timbaland een potje mee, en de rest van ‘4 minutes’ is een duet met Justin Timberlake. Timbaland staat via ‘4 minutes’ voor de tiende keer genoteerd, Timberlake kan zijn veertiende hit bijschrijven. Voor beide zangers is het hun eerste #1-hit in Nederland. Timberlake en Timbaland zijn trouwens voor de derde keer samen te horen op een hit: in 2006 scoorden ze met het gezamenlijke duet ‘Sexyback’ (#7) en vorig jaar begeleidden ze Nelly Furtado op ‘Give it to me’ (#8).
ingekort
De radioversie van de nieuwe single doet zijn naam helaas geen eer aan: de platenmaatschappij heeft er een stuk tussenuitgeknipt en op de radio duurt het liedje nog maar drie minuut nogwat. Madonna is daar niet blij mee: “Dit is niet mijn bedoeling geweest. Vier minuten is niet genoeg om de wereld te redden”... Het nummer beleefde zijn vuurdoop op tv overigens half maart in een zonnebrandreclame. Op de Amerikaanse tv figureren Madonna en ‘4 minutes’ in een commercial voor Sunsilk. Oplettende bezoekers van een kerstbal in Philadelphia konden overigens al eind vorig jaar van het nummer genieten: Timbaland draaide daar de plaatjes en hij was zo enthousiast over zijn samenwerking met Madonna en Justin, dat hij de track daar al opzette.
Het is de tweede keer dat een single van Madonna bovenaan debuteert; eind 2005 lukte dat haar ook al met ‘Hung up’. Voor haar overige #1-hits moeten we terug naar de jaren ’80: ook ‘Into the groove’ (1985), ‘Papa don’t preach’ (1986) en ‘Like a prayer’ (1989) bereikten de top. Sinds ze met ‘Holiday’ in 1984 haar debuuthit scoorde, heeft Madonna slechts in één jaar niet in de hitlijsten gestaan: alleen in 1996 wist ze geen hit te scoren. Dat was trouwens ook maar kantje boord: haar laatste hit in 1995 (‘You’ll see’) stond nog op 16 december genoteerd en haar eerste in 1997 (‘Don’t cry for me Argentina’) kwam al op 4 januari binnen. In 1996, toen de hitlijst (de Mega Top 50) slechts half zo lang was als nu, scoorde ze wél twee noteringen in de Mega Tip 30.
Wil je zien hoe fit Madonna nog is (in augustus wordt ze vijftig!), kijk dan eens naar de clip van ‘4 minutes’, waarin ze over auto’s springt en een spagaat maakt. Dat kan zelfs de Megaman niet! Madonna is dan ook, naar eigen zeggen, verslaafd aan fitness en yoga.
Amy MacDonald zingt over haar leven
Amy MacDonald: This is the life (14)
Ere wie ere toekomt. Terwijl Radio 2 haar vorige single, ‘Mr. rock & roll’ (deze week op #73), tot Paradeplaat verkoos, was het 3FM dj Paul Rabbering die ‘This is the life’ is gaan draaien. En hij is het nummer blijven draaien, netzo lang totdat zijn 3FM collega’s ook omgingen, en het vorige week uitriepen tot Megahit (met uitzondering van Edwin Diergaarde, die dat ook duidelijk liet blijken). Inmiddels is ook Radio 2 om en heeft ‘This is the life’ op haar playlist gezet.
‘This is the life’ is dus de eerste echte hit voor de 28-jarige Schotse Amy MacDonald. Het nummer is afkomstig van haar gelijknamige album, dat vier weken geleden naar de zevende plaats steeg in de Album Top 100, en daarna uit de top 10 viel. In ‘This is the life’ zingt Amy over een geweldige avond die ze met haar vrienden heeft beleefd, oftewel ‘This is her life’.
Ere wie ere toekomt. Terwijl Radio 2 haar vorige single, ‘Mr. rock & roll’ (deze week op #73), tot Paradeplaat verkoos, was het 3FM dj Paul Rabbering die ‘This is the life’ is gaan draaien. En hij is het nummer blijven draaien, netzo lang totdat zijn 3FM collega’s ook omgingen, en het vorige week uitriepen tot Megahit (met uitzondering van Edwin Diergaarde, die dat ook duidelijk liet blijken). Inmiddels is ook Radio 2 om en heeft ‘This is the life’ op haar playlist gezet.
‘This is the life’ is dus de eerste echte hit voor de 28-jarige Schotse Amy MacDonald. Het nummer is afkomstig van haar gelijknamige album, dat vier weken geleden naar de zevende plaats steeg in de Album Top 100, en daarna uit de top 10 viel. In ‘This is the life’ zingt Amy over een geweldige avond die ze met haar vrienden heeft beleefd, oftewel ‘This is her life’.
Wolter Kroes vs Santa Rosa (2)
Wolter Kroes: Viva Hollandia (19)
Waarschijnlijk kent het team achter Rita Verdonk het nummer ‘Viva Hollandia’ niet, want anders was dat vast het lijflied geworden voor haar beweging ‘Trots op Nederland’. Wolter Kroes maakt met zijn versie een gigantische sprong deze week, van 94 naar #19. De stijging dankt het nummer voor het overgrote deel aan de download die binnenkomt op een zestiende plek van de Download Top 50. Zonder download zou het nummer bij lange na nog niet de Top 50 hebben gehaald. Afwachten natuurlijk of Wolter de winst van deze week de komende weken weet vast te houden.
Vorige week meldden we dat ‘Viva Hollandia’ twee jaar geleden een hit was voor Santa Rosa. Deze feestband liet deze week weten ‘teleurgesteld te zijn in Wolter’. Willem Vogels van Santa Rosa noemt de actie van Wolter om dit nummer uit te brengen, zelfs flauw. “Ik wil niet met modder gaan gooien, maar ik vind hem geen echte collega. Onze versie werd geen grote hit (#59), maar tijdens optredens wordt het nummer enorm gewaardeerd.” Met het oog op het aankomende EK Voetbal besloot de groep dan ook om het lied opnieuw uit te brengen.
misverstand?
Volgens Remko de Ruiter, manager van Wolter Kroes, is er sprake van een misverstand. Wolter zou zijn versie niet hebben afgekeken van de feestband maar hebben gebaseerd op het Duitse origineel uit 2004 van de popgroep die Höhner met ‘Viva Colonia’. Remco: “Toen Wolter het nummer tijdens zijn concerten in februari in de Heineken Music Hall zong, waren de reacties zo gigantisch dat we besloten hebben het lied op single uit te brengen.” Vervolgens werd het lied het themanummer voor de Nederlandse versie van het in Duitsland bekende ‘Oktoberfest’, dat in september naar Nijmegen wordt gehaald. “Dit lied is het ideale Oktoberfest-nummer en daarom heeft Wolter het opgenomen. De tekst van het nummer van Santa Rosa draait niet om Duitse feesten, maar om voetbal.” Vreemd dat Wolter ook een Oranje versie (track 2 op de cds-single) heeft opgenomen dat wél over het EK Voetbal gaat. Daar hoor je zijn manager echter niet over.
Santa Rosa onderneemt geen stappen tegen de zanger, aangezien de originele muziekuitgeverij toestemming heeft gegeven voor de versie van Kroes. Willem Vogels: “Wij denken dat de kans klein is dat de versie van Santa Rosa de strijd gaat winnen van die van Wolter Kroes. We gaan natuurlijk voor onze eigen kansen, maar ga de strijd maar eens aan met "Wolter Kroes. De machine achter hem is veel groter.”
En Wolter?
Die heeft even wat anders, en niet alleen aan zijn hoofd. In juli bevalt zijn vrouw Tessa van een zoon, waarna er vijf kinderen in huize Kroes wonen. En dus gaat Wolter binnenkort ‘knippie knap tjaptjoi’ doen, oftewel hij laat zich steriliseren. Wolter: “Er kunnen er gewoon niet meer in mijn huis, dus dat elftal komt er niet!”
Waarschijnlijk kent het team achter Rita Verdonk het nummer ‘Viva Hollandia’ niet, want anders was dat vast het lijflied geworden voor haar beweging ‘Trots op Nederland’. Wolter Kroes maakt met zijn versie een gigantische sprong deze week, van 94 naar #19. De stijging dankt het nummer voor het overgrote deel aan de download die binnenkomt op een zestiende plek van de Download Top 50. Zonder download zou het nummer bij lange na nog niet de Top 50 hebben gehaald. Afwachten natuurlijk of Wolter de winst van deze week de komende weken weet vast te houden.
Vorige week meldden we dat ‘Viva Hollandia’ twee jaar geleden een hit was voor Santa Rosa. Deze feestband liet deze week weten ‘teleurgesteld te zijn in Wolter’. Willem Vogels van Santa Rosa noemt de actie van Wolter om dit nummer uit te brengen, zelfs flauw. “Ik wil niet met modder gaan gooien, maar ik vind hem geen echte collega. Onze versie werd geen grote hit (#59), maar tijdens optredens wordt het nummer enorm gewaardeerd.” Met het oog op het aankomende EK Voetbal besloot de groep dan ook om het lied opnieuw uit te brengen.
misverstand?
Volgens Remko de Ruiter, manager van Wolter Kroes, is er sprake van een misverstand. Wolter zou zijn versie niet hebben afgekeken van de feestband maar hebben gebaseerd op het Duitse origineel uit 2004 van de popgroep die Höhner met ‘Viva Colonia’. Remco: “Toen Wolter het nummer tijdens zijn concerten in februari in de Heineken Music Hall zong, waren de reacties zo gigantisch dat we besloten hebben het lied op single uit te brengen.” Vervolgens werd het lied het themanummer voor de Nederlandse versie van het in Duitsland bekende ‘Oktoberfest’, dat in september naar Nijmegen wordt gehaald. “Dit lied is het ideale Oktoberfest-nummer en daarom heeft Wolter het opgenomen. De tekst van het nummer van Santa Rosa draait niet om Duitse feesten, maar om voetbal.” Vreemd dat Wolter ook een Oranje versie (track 2 op de cds-single) heeft opgenomen dat wél over het EK Voetbal gaat. Daar hoor je zijn manager echter niet over.
Santa Rosa onderneemt geen stappen tegen de zanger, aangezien de originele muziekuitgeverij toestemming heeft gegeven voor de versie van Kroes. Willem Vogels: “Wij denken dat de kans klein is dat de versie van Santa Rosa de strijd gaat winnen van die van Wolter Kroes. We gaan natuurlijk voor onze eigen kansen, maar ga de strijd maar eens aan met "Wolter Kroes. De machine achter hem is veel groter.”
En Wolter?
Die heeft even wat anders, en niet alleen aan zijn hoofd. In juli bevalt zijn vrouw Tessa van een zoon, waarna er vijf kinderen in huize Kroes wonen. En dus gaat Wolter binnenkort ‘knippie knap tjaptjoi’ doen, oftewel hij laat zich steriliseren. Wolter: “Er kunnen er gewoon niet meer in mijn huis, dus dat elftal komt er niet!”
Utah saints krijgen toestemming van Kate Bush
Utah saints: Something good ’08 (39)
In de Single Top 100 van deze week komen drie acts binnen die een 2008-versie van een ouder nummer hebben gemaakt. Op #45 is dat Gusto met ‘Disco’s revenge’, op #83 Out of office met ‘Break of dawn 2008’ en nu op #39, de Utah saints met ‘Something good 08’. Met uitzondering van Gusto, geldt dat het origineel geen hit opleverde. Nu dus wel succes voor Tim Garbutt (Londen, 6 januari 1969) en Jez Willis (Cumbria, 14 augustus 1968), Utah saints dus, een naam die stamt uit de religie van de Mormonen. ‘Something good’ komt uit 1992, en beschouwen de twee samen met ‘What can you do for me’ en ‘Believe in me’ als hun muzikale sample triologie, met samples van Kate Bush, Gwen Guthrie en Human league.
In ‘Something good’ sampelen de heren
‘Cloudbusting’ van Kate Bush (#13 in 1985). Ze kregen de officiële rechten voor het gebruik daarvan. Kate Bush zingt daarin
“Ooh, I just know that something good is going to happen.
And I dont know when,
But just saying it could even make it happen.”
Ze heeft zelfs beelden uit haar clip, die ze bedacht met Terry Gilliam (Monty Python) ter beschikking gesteld. In de clip speelt Kate de zoon van Wilhelm Reich (gespeeld door Donald Sutherland), een psycholoog die de cloudbuster uitvond.
Na de albums ‘Utah saints’ (1993) en ‘Two’ (1999) is er weinig meer van Utah saints vernomen. In 2000 maakten ze nog de soundtrack voor het videospel ‘Carmageddon TDR2000’. Wel werken ze onder diverse namen als Beat vandals aan diverse projecten. Anno 2008 zijn ze weer terug, zij het dankzij anderen. Van ‘Something good’ werden diverse remixen gemaakt, onder andere door Ian Carey en Van she. Je vindt ze op de cd-single ‘Something good ‘08’ die binnenkomt op #39.
In de Single Top 100 van deze week komen drie acts binnen die een 2008-versie van een ouder nummer hebben gemaakt. Op #45 is dat Gusto met ‘Disco’s revenge’, op #83 Out of office met ‘Break of dawn 2008’ en nu op #39, de Utah saints met ‘Something good 08’. Met uitzondering van Gusto, geldt dat het origineel geen hit opleverde. Nu dus wel succes voor Tim Garbutt (Londen, 6 januari 1969) en Jez Willis (Cumbria, 14 augustus 1968), Utah saints dus, een naam die stamt uit de religie van de Mormonen. ‘Something good’ komt uit 1992, en beschouwen de twee samen met ‘What can you do for me’ en ‘Believe in me’ als hun muzikale sample triologie, met samples van Kate Bush, Gwen Guthrie en Human league.
In ‘Something good’ sampelen de heren
‘Cloudbusting’ van Kate Bush (#13 in 1985). Ze kregen de officiële rechten voor het gebruik daarvan. Kate Bush zingt daarin
“Ooh, I just know that something good is going to happen.
And I dont know when,
But just saying it could even make it happen.”
Ze heeft zelfs beelden uit haar clip, die ze bedacht met Terry Gilliam (Monty Python) ter beschikking gesteld. In de clip speelt Kate de zoon van Wilhelm Reich (gespeeld door Donald Sutherland), een psycholoog die de cloudbuster uitvond.
Na de albums ‘Utah saints’ (1993) en ‘Two’ (1999) is er weinig meer van Utah saints vernomen. In 2000 maakten ze nog de soundtrack voor het videospel ‘Carmageddon TDR2000’. Wel werken ze onder diverse namen als Beat vandals aan diverse projecten. Anno 2008 zijn ze weer terug, zij het dankzij anderen. Van ‘Something good’ werden diverse remixen gemaakt, onder andere door Ian Carey en Van she. Je vindt ze op de cd-single ‘Something good ‘08’ die binnenkomt op #39.
Caramel club gebruikt Jamaicaans versje
the Caramel club: Jumbo jumbo (43)
Na ‘Mama say mama sa’ (#27 in 2007), is the Caramel club terug met ‘Jumbo jumbo’. Achter the Caramel club zitten Koen Groeneveld & Addy van der Zwan, beter bekend als the Klubbheads en hun andere project Hi_tack. Op ‘Jumbo jumbo’ maken de twee gebruik van een stukje uit All night long (all night)’ van Lionel Richie (#1 in 1983).
Volgens Lionel zit er een Jamaicaans versje in:
“Somebody te testimonia hey jumbo jumbo, when the party always go, woh jambala, somebody te testimonia hey jumbo jumbo...”. Ook zingt Lionel de tekst:
“We're going to Party, Karamu, Fiesta, forever
Come on and sing along!”
‘Karamu’ verwijst naar 1 januari, de laatste dag van een week ‘Kwanzaa’, een feest van het leven gebaseerd op de Amerikaans Afrikaanse cultuur.
Na ‘Mama say mama sa’ (#27 in 2007), is the Caramel club terug met ‘Jumbo jumbo’. Achter the Caramel club zitten Koen Groeneveld & Addy van der Zwan, beter bekend als the Klubbheads en hun andere project Hi_tack. Op ‘Jumbo jumbo’ maken de twee gebruik van een stukje uit All night long (all night)’ van Lionel Richie (#1 in 1983).
Volgens Lionel zit er een Jamaicaans versje in:
“Somebody te testimonia hey jumbo jumbo, when the party always go, woh jambala, somebody te testimonia hey jumbo jumbo...”. Ook zingt Lionel de tekst:
“We're going to Party, Karamu, Fiesta, forever
Come on and sing along!”
‘Karamu’ verwijst naar 1 januari, de laatste dag van een week ‘Kwanzaa’, een feest van het leven gebaseerd op de Amerikaans Afrikaanse cultuur.
Gusto: met dank aan Freemasons
Gusto: Disco’s revenge 2008 (45)
Gusto (producer Ed Greene) heeft er zelf nauwelijks deel aan gehad, maar zijn Disco’s revenge uit 1995 is
opnieuw een hit. Dankzij een remix door Freemasons met zangeres Amanda Wilson. De heren Russel Small & James Wiltshire hebben al eerder bewezen een neus voor remixen te hebben. Hun remix van ‘Mesmerized’ van Faith Evans bereikte in 2005 uiteindelijk de negentiende plek en ‘Work’ van Kelly Rowland, stijgt deze week naar de vijftiende plaats.
De oorspronkelijke versie van ‘Disco’s revenge’ kwam in 1996 tot #23. In het nummer zit een sample van Groovin’ you van Harvey Mason uit 1979. ‘Disco’s revenge’ was de enige hit voor Gusto. De opvolger, een cover van ‘Let’s all chant’ van Michael Zager band, kwam in 1996 niet verder dan een tipnotering. Gusto heeft verder gewerkt met onder anderen Sharon Nelson, Sonique en Arthur Baker.
Gusto (producer Ed Greene) heeft er zelf nauwelijks deel aan gehad, maar zijn Disco’s revenge uit 1995 is
opnieuw een hit. Dankzij een remix door Freemasons met zangeres Amanda Wilson. De heren Russel Small & James Wiltshire hebben al eerder bewezen een neus voor remixen te hebben. Hun remix van ‘Mesmerized’ van Faith Evans bereikte in 2005 uiteindelijk de negentiende plek en ‘Work’ van Kelly Rowland, stijgt deze week naar de vijftiende plaats.
De oorspronkelijke versie van ‘Disco’s revenge’ kwam in 1996 tot #23. In het nummer zit een sample van Groovin’ you van Harvey Mason uit 1979. ‘Disco’s revenge’ was de enige hit voor Gusto. De opvolger, een cover van ‘Let’s all chant’ van Michael Zager band, kwam in 1996 niet verder dan een tipnotering. Gusto heeft verder gewerkt met onder anderen Sharon Nelson, Sonique en Arthur Baker.
Colbie Caillat is liever thuis
Colbie Caillat: The little things (59)
Met uitzondering van Zwitserland heeft ‘Bubbly’ in half Europa in de top 10 gestaan. Bij ons stond het nummer in januari twee keer op de derde plaats. Dat grote succes heeft Colbie Caillat enigszins verbaasd. Colbie: “Ik schreef het nummer twee jaar geleden en het is bizar dat het nummer wereldwijd zo populair is. Mijn hele album ‘Coco’ staat vol vrolijke liedjes, net als ‘Bubbly’, dat ‘een blij gezicht’ betekent.” Ook haar nieuw single ‘The little things’ is een luchtig liedje. Colbie komt uit Californië en is het liefst thuis. “Ik mis mijn vrienden en familie wel heel erg. Thuis op de bank een filmpje kijken in mijn pyjama of lekker aan het strand zitten zijn dingen die momenteel aan me voorbij gaan. Al zijn het toeren en het succes natuurlijk wel fantastisch.”
Met uitzondering van Zwitserland heeft ‘Bubbly’ in half Europa in de top 10 gestaan. Bij ons stond het nummer in januari twee keer op de derde plaats. Dat grote succes heeft Colbie Caillat enigszins verbaasd. Colbie: “Ik schreef het nummer twee jaar geleden en het is bizar dat het nummer wereldwijd zo populair is. Mijn hele album ‘Coco’ staat vol vrolijke liedjes, net als ‘Bubbly’, dat ‘een blij gezicht’ betekent.” Ook haar nieuw single ‘The little things’ is een luchtig liedje. Colbie komt uit Californië en is het liefst thuis. “Ik mis mijn vrienden en familie wel heel erg. Thuis op de bank een filmpje kijken in mijn pyjama of lekker aan het strand zitten zijn dingen die momenteel aan me voorbij gaan. Al zijn het toeren en het succes natuurlijk wel fantastisch.”
Alderliefste strikt Jack Poels
Alderliefste & Jack Poels: Vogelvrij/L’ oiseau (61)
Het vemengen van Franstalige teksten met het Nederlands heeft het trio Gerard-Jan Alderliefste (zang/gitaar), Kees Post (bas/zang) en Luc de Bruin (drums/zang), geen windeieren gelegd. Voor de derde keer scoren ze als Alderliefste, in combinatie met anderen, een hit. In 2005 was het raak met Liesbeth List & Ramses Shaffy en ‘Laat me/Vivre’ (#8). Een jaar later zongen ze met Paul de Leeuw ‘Une belle histoire/Een mooi verhaal’ (#14). Dit keer kozen ze voor Jack Poels, zanger van Rowwén heze en voor het nummer ‘L’oiseau’. Jack: “Luc heeft mij gevraagd om voor z’n band ’n liedje in te zingen. In de studio heb ik mijn versie van ‘Sébastian’ ingezongen. ’N Serie van zo’n veertig jaar geleden waar ik, zekers te weten, mijn melancholieke inslag aan te danken heb.”
‘L’oiseau’ was in 1965 de titelsong van de tv-serie ‘Belle e Sébastien’, uitgezonden door de NTS, de voorloper van de NOS. Het nummer werd gezongen door de achtjarige Mehdi El Glaoui, die tevens de hoofdrol speelde: Sébastien, Belle was zijn witte hond. Mehdi was de zoon van schrijfster en producer Cécile Aubry. In ons land werd de instrumentale versie door het orkest van Eric de Marsan in 1968 een top 12-hit. De tweede serie, getiteld ‘Sébastien parmi les hommes’ liep toen al ten einde. Begin jaren '80 is van de avonturen van Sébastien en zijn hond ook een tekenfilmserie gemaakt in Japan.
Het vemengen van Franstalige teksten met het Nederlands heeft het trio Gerard-Jan Alderliefste (zang/gitaar), Kees Post (bas/zang) en Luc de Bruin (drums/zang), geen windeieren gelegd. Voor de derde keer scoren ze als Alderliefste, in combinatie met anderen, een hit. In 2005 was het raak met Liesbeth List & Ramses Shaffy en ‘Laat me/Vivre’ (#8). Een jaar later zongen ze met Paul de Leeuw ‘Une belle histoire/Een mooi verhaal’ (#14). Dit keer kozen ze voor Jack Poels, zanger van Rowwén heze en voor het nummer ‘L’oiseau’. Jack: “Luc heeft mij gevraagd om voor z’n band ’n liedje in te zingen. In de studio heb ik mijn versie van ‘Sébastian’ ingezongen. ’N Serie van zo’n veertig jaar geleden waar ik, zekers te weten, mijn melancholieke inslag aan te danken heb.”
‘L’oiseau’ was in 1965 de titelsong van de tv-serie ‘Belle e Sébastien’, uitgezonden door de NTS, de voorloper van de NOS. Het nummer werd gezongen door de achtjarige Mehdi El Glaoui, die tevens de hoofdrol speelde: Sébastien, Belle was zijn witte hond. Mehdi was de zoon van schrijfster en producer Cécile Aubry. In ons land werd de instrumentale versie door het orkest van Eric de Marsan in 1968 een top 12-hit. De tweede serie, getiteld ‘Sébastien parmi les hommes’ liep toen al ten einde. Begin jaren '80 is van de avonturen van Sébastien en zijn hond ook een tekenfilmserie gemaakt in Japan.
Robert Leroy binnenkort in HMH
Robert Leroy: Jij leeft in mij (66)
Dertien jaar geleden scoorde Robert Leroy (= Robert Kroon uit Amsterdam) zijn eerste hit met ‘Ik droom alleen maar van jou’ dat tot #43 kwam. Robert was er al vroeg bij. Als kind liet hij geen kans onbenut om luidkeels mee te zingen met de artiesten die op het Rembrandtplein optraden. Op zijn zeventiende pakte hij het professioneler aan en ging zelf het land in voor optredens. Inmiddels zijn er twee albums, ‘Robert Leroy’ (#83 in 1995) en ‘Opnieuw met jou’ (#42 in 2006) verschenen en een derde is onderweg, ‘Hart zonder huis’. Daarnaast staan een tweetal concerten op stapel in de Heineken Music Hall in Amsterdam. ‘Jij leeft in mij’ geproduceerd door John van Katwijk, is daarvan de eerste single en zijn vijfde hitsingle.
Dertien jaar geleden scoorde Robert Leroy (= Robert Kroon uit Amsterdam) zijn eerste hit met ‘Ik droom alleen maar van jou’ dat tot #43 kwam. Robert was er al vroeg bij. Als kind liet hij geen kans onbenut om luidkeels mee te zingen met de artiesten die op het Rembrandtplein optraden. Op zijn zeventiende pakte hij het professioneler aan en ging zelf het land in voor optredens. Inmiddels zijn er twee albums, ‘Robert Leroy’ (#83 in 1995) en ‘Opnieuw met jou’ (#42 in 2006) verschenen en een derde is onderweg, ‘Hart zonder huis’. Daarnaast staan een tweetal concerten op stapel in de Heineken Music Hall in Amsterdam. ‘Jij leeft in mij’ geproduceerd door John van Katwijk, is daarvan de eerste single en zijn vijfde hitsingle.
Mariah Carey verslaat Elvis Presley
Mariah Carey: Touch my body (68)
Sinds 2005 gaat het Mariah Carey weer voor de wind. Haar album ‘The emancipation of Mimi’ bereikte overal als vanouds de top 10, bij ons #8. In één jaar had ze drie hits te pakken: ‘It’s like that’ (#13), ‘We belong together’ (#3) en ‘Get your number’ (#10). De vierde single, ‘Don’t forget about us’, kwam in 2006 tot #27. Een jaar geleden begon Mariah aan haar elfde studioalbum ‘E=MC²’, dat eerst ‘That chick’ heette, naar één van de tracks. ‘Touch my body’ is de eerste single, die ze tijdens haar laatste tournee ‘The adventures of Mimi’ schreef met onder meer Terius ‘the Dream’ Nash. Afgelopen weekend steeg het nummer naar de eerste plaats van de Billboard Hot 100, waarmee ze haar achttiende #1-hit scoort. Daarmee staat ze op de tweede plaats, achter the Beatles met twintig #1-hits. Als soloartiest staat ze met achttien #1-hits wel bovenaan en heeft daarmee Elvis Presley achter zich gelaten.
Sinds 2005 gaat het Mariah Carey weer voor de wind. Haar album ‘The emancipation of Mimi’ bereikte overal als vanouds de top 10, bij ons #8. In één jaar had ze drie hits te pakken: ‘It’s like that’ (#13), ‘We belong together’ (#3) en ‘Get your number’ (#10). De vierde single, ‘Don’t forget about us’, kwam in 2006 tot #27. Een jaar geleden begon Mariah aan haar elfde studioalbum ‘E=MC²’, dat eerst ‘That chick’ heette, naar één van de tracks. ‘Touch my body’ is de eerste single, die ze tijdens haar laatste tournee ‘The adventures of Mimi’ schreef met onder meer Terius ‘the Dream’ Nash. Afgelopen weekend steeg het nummer naar de eerste plaats van de Billboard Hot 100, waarmee ze haar achttiende #1-hit scoort. Daarmee staat ze op de tweede plaats, achter the Beatles met twintig #1-hits. Als soloartiest staat ze met achttien #1-hits wel bovenaan en heeft daarmee Elvis Presley achter zich gelaten.
Duizendpoot Leenderd scoort hit
Leenderd: Meer dan ooit (81)
Opera, operettes en musical, Leenderd Garcia Moes, heeft het allemaal gedaan. Leenderd, geboren op 15 augustus 1979 in Amsterdam, deed zijn eerste zangervaring op bij het kinderkoor de Damrakkertjes. Op jeugdige leeftijd was hij lid van de operettevereniging ‘N.O.V.’ en speelde diverse rollen. Na zijn opleiding aan de Tilburgse dans en muziekschool, speelde hij grote rollen in onder andere ‘Showbizzcity’ en ‘De sprookjesshow’. Musicalervaring deed hij op in ‘101 Dalmatiërs’ en ‘Belle en het beest’ bij musicalvereniging ‘Opus one’. En dan zijn we er nog niet, want in 2004 had Leenderd ook nog twee eigen theatershows: ‘Leenderd met gevoel’ en ‘Maestro music please’. En of hij het nog niet druk genoeg heeft, komt daar nu ook nog een zangcarrière bij, met ‘Meer dan ooit’, geproduceerd door John Dirne, binnen op #81.
Opera, operettes en musical, Leenderd Garcia Moes, heeft het allemaal gedaan. Leenderd, geboren op 15 augustus 1979 in Amsterdam, deed zijn eerste zangervaring op bij het kinderkoor de Damrakkertjes. Op jeugdige leeftijd was hij lid van de operettevereniging ‘N.O.V.’ en speelde diverse rollen. Na zijn opleiding aan de Tilburgse dans en muziekschool, speelde hij grote rollen in onder andere ‘Showbizzcity’ en ‘De sprookjesshow’. Musicalervaring deed hij op in ‘101 Dalmatiërs’ en ‘Belle en het beest’ bij musicalvereniging ‘Opus one’. En dan zijn we er nog niet, want in 2004 had Leenderd ook nog twee eigen theatershows: ‘Leenderd met gevoel’ en ‘Maestro music please’. En of hij het nog niet druk genoeg heeft, komt daar nu ook nog een zangcarrière bij, met ‘Meer dan ooit’, geproduceerd door John Dirne, binnen op #81.
Out of office: familiebedrijfje
Out of office: Break of dawn 2008 (83)
Net als Utah saints met ‘Something good ‘08’ (zie #39), en Gusto met ‘Disco’s revenge 2008’ (zie #45), heeft ook Out of office een nieuwe versie van een liedje uitgebracht. De oorspronkelijke versie van ‘Break of dawn 2008’ is nog helemaal niet zo oud. Het nummer ‘Break of dawn’, stamt uit december 2007! En ook Out of office, het alter ego van de Brit Michael Woods, haalt de inspiratie ergens anders vandaan. Het nummer is een cover van ‘Rhythm on the loose’ uit 1991. Daarin zat een sample van ‘Let no man put asunder’ van First choice (#47 in 1984). Overigens werd de baslijn van dat nummer ook al gesampled in ‘’Jack your body’’ van J.M. Silk and Steve "Silk" Hurley (#16 in 1987).
In 2007 zag Out of office wel wat in het nummer en nam ‘Break of dawn’ op. Maar nu zonder de sample van First choice. Dat gedeelte werd ingezongen door Marcella Woods, inderdaad de zus van Michael. Zij was ook te horen op ‘Hands up’, de eerste hit van Out of office uit september 2007, dat tot #51 kwam.
Net als Utah saints met ‘Something good ‘08’ (zie #39), en Gusto met ‘Disco’s revenge 2008’ (zie #45), heeft ook Out of office een nieuwe versie van een liedje uitgebracht. De oorspronkelijke versie van ‘Break of dawn 2008’ is nog helemaal niet zo oud. Het nummer ‘Break of dawn’, stamt uit december 2007! En ook Out of office, het alter ego van de Brit Michael Woods, haalt de inspiratie ergens anders vandaan. Het nummer is een cover van ‘Rhythm on the loose’ uit 1991. Daarin zat een sample van ‘Let no man put asunder’ van First choice (#47 in 1984). Overigens werd de baslijn van dat nummer ook al gesampled in ‘’Jack your body’’ van J.M. Silk and Steve "Silk" Hurley (#16 in 1987).
In 2007 zag Out of office wel wat in het nummer en nam ‘Break of dawn’ op. Maar nu zonder de sample van First choice. Dat gedeelte werd ingezongen door Marcella Woods, inderdaad de zus van Michael. Zij was ook te horen op ‘Hands up’, de eerste hit van Out of office uit september 2007, dat tot #51 kwam.
Boer Frans: (nog) geen vrouw, wel een hit
Boer Frans: Ik bin boer Frans (87)
‘Boer zoekt vrouw’ was dit jaar een kijkcijfercanon. Gemiddeld keken er meer dan 3 miljoen mensen naar. Reden genoeg denk je dan om de succesformule ook het komend winterseizoen voort te zetten. Maar nee, het komend seizoen is er geen ‘Boer zoekt vrouw’; bij de KRO willen ze een jaartje overslaan. Maar niet getreurd, we hebben altijd nog Boer Frans Zanderink uit de Lutte! Frans werd opgegeven door zijn vrienden en kreeg niet minder dan 333 brieven. Uiteindelijk vertrok hij met Ronella naar Instanbul. En daar bleef het bij. Het schijnt dat hij nu smoorverliefd is op Miss Universe Kim Kötter. Er is echter één probleempje, zij heeft al een vriend ...
Naast het boerenbedrijf houdt boer Frans zich bezig met motor- en autocrossen en de brandweer van de Lutte. En sinds kort zingt hij ook niet alleen meer op de boerderij, maar ook in discotheken. Frans: Dat bestaan past wel bij mijn leven. Zaterdagavond optreden, de volgende dag nog ff snel de koeien melken en weer mijn nest in!” Op het repertoire staat ‘Ik ben Boer Frans, kom uut De Lutt’ en zeuk verkering’, een aangepaste versie van ‘Ik ben boer Harms, ik kom uut Drenthe en hoal van disco’ van de Dutch boys (#9 in 1982). Er komt zelfs een heel album van Boer Frans.
‘Boer zoekt vrouw’ was dit jaar een kijkcijfercanon. Gemiddeld keken er meer dan 3 miljoen mensen naar. Reden genoeg denk je dan om de succesformule ook het komend winterseizoen voort te zetten. Maar nee, het komend seizoen is er geen ‘Boer zoekt vrouw’; bij de KRO willen ze een jaartje overslaan. Maar niet getreurd, we hebben altijd nog Boer Frans Zanderink uit de Lutte! Frans werd opgegeven door zijn vrienden en kreeg niet minder dan 333 brieven. Uiteindelijk vertrok hij met Ronella naar Instanbul. En daar bleef het bij. Het schijnt dat hij nu smoorverliefd is op Miss Universe Kim Kötter. Er is echter één probleempje, zij heeft al een vriend ...
Naast het boerenbedrijf houdt boer Frans zich bezig met motor- en autocrossen en de brandweer van de Lutte. En sinds kort zingt hij ook niet alleen meer op de boerderij, maar ook in discotheken. Frans: Dat bestaan past wel bij mijn leven. Zaterdagavond optreden, de volgende dag nog ff snel de koeien melken en weer mijn nest in!” Op het repertoire staat ‘Ik ben Boer Frans, kom uut De Lutt’ en zeuk verkering’, een aangepaste versie van ‘Ik ben boer Harms, ik kom uut Drenthe en hoal van disco’ van de Dutch boys (#9 in 1982). Er komt zelfs een heel album van Boer Frans.
Thunderous Jerry maakt weer dance
Thunderous Jerry: Crank it up (Barbosa & Domingo mix) (88)
Op ‘Crank it up’ doet Thunderous Jerry het dit keer alleen. Aan ‘Make me feel good’ (#41 in september) werkte ook nog Bob Wisman uit Purmerend mee. Wel liet Jerry zijn nummer ‘Crank it up’ produceren door Carlos Barbosa en DJ Glenn B van het dancelabel B-Bass recordings. Jerry komt uit Purmerend en begon serieus met muziek in 1994. Het jaar daarop sloot hij zich bij de producersgroep the Thunderous team aan. Dat werd echter geen succes, waarna Jerry een jaar later overschakelde op het dj-en. Twaalf jaar geleden vond hij zijn muziek niet (meer) geschikt voor de dansvloer en ging over tot verspreiding via het internet van het net opgenomen album ‘Natural elements’. Maar onlangs besloot hij om toch meer op de commerciële tour te gaan. En dat levert hem nu al zijn tweede hitnotering op!
Op ‘Crank it up’ doet Thunderous Jerry het dit keer alleen. Aan ‘Make me feel good’ (#41 in september) werkte ook nog Bob Wisman uit Purmerend mee. Wel liet Jerry zijn nummer ‘Crank it up’ produceren door Carlos Barbosa en DJ Glenn B van het dancelabel B-Bass recordings. Jerry komt uit Purmerend en begon serieus met muziek in 1994. Het jaar daarop sloot hij zich bij de producersgroep the Thunderous team aan. Dat werd echter geen succes, waarna Jerry een jaar later overschakelde op het dj-en. Twaalf jaar geleden vond hij zijn muziek niet (meer) geschikt voor de dansvloer en ging over tot verspreiding via het internet van het net opgenomen album ‘Natural elements’. Maar onlangs besloot hij om toch meer op de commerciële tour te gaan. En dat levert hem nu al zijn tweede hitnotering op!
Album Top 100: Amy verslaat ook R.E.M.
Amy Winehouse: Back to black (1)
Tja als het R.E.M. niet lukt om Amy Winehouse te verjagen, wie dan wel? Jeroen van der Boom met ‘Jij bent zo’ of misschien wel the Rolling stones met ‘Shine a light’? Volgende week weten we het, want deze week blijft ‘Back to black’ van Amy Winehouse, voor de twaalfde week, het bestverkochte album in Nederland, met 8% voorsprong op:
R.E.M.: Accelerate (2)
Het album stond één dag op #1, maar toen nam Amy Winehouse weer de leiding met ‘Back to black’ (zie #1). Hierdoor loopt R.E.M. met ‘Accelerate’ (voorlopig) hun vierde #1-album mis. ‘Accelerate’ is het veertiende studio album van de groep uit Athens, Georgia, én het is overal zeer goed ontvangen. Volgens voorman Michael Stipe was er een ‘soort van crisis’ nodig om tot dit album te komen. Een crisis die teruggaat naar 1997 toen drummer Bill Berry de groep verliet om meer tijd met zijn gezin te kunnen doorbrengen. Het was de eerste bezettingswijziging sinds de start in 1980.
Na zijn vertrek kwam de klad er een beetje in. Na drie albums zonder Berry, gingen de drie leden, Michael, bassist Mike Mills en gitarist Peter Buck, bij elkaar zitten. Michael heeft zelfs gedreigd, dat als deze plaat niet écht goed zou worden, er mee te kappen. Gevolg was dat de drie anders te werk gingen: sneller en zonder poespas. Michael zorgde er voor dat de nummers afwaren voor ze de studio indoken. Het opnemen was vervolgens heel simpel. In negen weken stond het er allemaal op. Michael: “Er is toekomst. Voor de wereld, voor Amerika en ook voor R.E.M. Het is geen geheim dat we alle drie aan stoppen hebben gedacht. Ik weet niet hoe lang R.E.M. nog zal bestaan, maar met Accelerate hebben we onszelf weer een gevoel van urgentie gegeven waarmee we weer even vooruit kunnen. Het is nog niet voorbij.” Op 2 juli kun je horen hoe de veertien nummers live klinken, want dan treedt R.E.M. op in het Amsterdamse Westerpark.
Moby: Last night (30)
Echte hits scoort Moby niet meer, ‘Disco lies’ kwam tot nu toe niet hoger dan #67. Maar zijn albums doen het nog steeds goed. Na het verzamelalbum ‘Go – the very best of’ (#25 in 2007), is er sinds ‘Hotel’ (#2 in 2005), weer nieuw werk van hem. ‘Last night’ kondigde Richard Melville Hall, zoals hij echt heet, aan op 4 oktober 2007. Volgens Moby is het album ‘een liefdesverklaring aan de dance music in New York City’. “What I love about the New York approach to dance music is the eclecticism and the open mindedness on the part of the musicians, the DJ's, and the people in the bars and clubs. In making ‘Last night’ I essentially tried to take a long 8 hour night out in New York City and condense it into a 65 minute long album.”
Dream theatre: Greatest hits (52)
Twee live albums en een registratie van de twintigste wereldtour waren er al wel, maar een verzamelalbum nog niet. Dat is er nu wel van de Amerikaanse metalband Dream theatre, dat in 1985 werd opgericht. Toch vreemd, want een hitsingle hebben Mike Portnoy, John Petrucci, James LaBrie, John Myung en Jordan Rudess bij ons nog nooit gehad. Wel hitalbums, twaalf in totaal, waaronder twee top 10-albums: ‘Octavarium’ (#9 in 2005) en ‘Systematic chaos’ (#2 in 2007). Wereldwijd verkocht de band zo’n 8 miljoen dvd’s.
Gnarls barkley: The odd couple(64)
Couple slaat in dit geval op Danger Mouse (Brian Burton) en Thomas Calloway (Cee-Lo), Gnarls barkley zelf dus. Twee jaar geleden verrasten ze iedereen met de single ‘Crazy’ (#3) en het album ‘St. Elsewhere’ (#7). Het is echter de vraag of ze dat succes met ‘The odd couple’ kunnen evenaren. De single ‘Run’ is al geflopt, maar misschien dat er betere nummers opstaan. Wij vrezen het ergste.
Joe Satriani: Professor Satchafunkilis and the musterion of rock (66)
Het voorlaatste album van de Amerikaanse gitarist Joe ‘Satch’ Satriani (Westbury, New York, 15 juli 1956) stamt uit 2006. ‘Super colossal’ stond op 15 april van dat jaar een weekje op #89. Zijn meest succesvolle album is ‘G-3 live in concert’ uit 1997 dat tot #52 kwam. Joe Satriani begon met gitaarspelen, toen Jimi Hendrix overleed. Vervolgens is hij gitaarles gaan geven; Steve Vai en Kirk Hammett van Metallica waren enige van zijn leerlingen. In 1984 bracht Joe in eigen beheer zijn eerste album ‘Joe Satriani’ uit. Hij is niet alleen gitarist, maar ook componist. Daarnaast heeft hij samen met fabrikant Ibanez een succesvolle eigen gitaarlijn, de JS-serie, ontwikkeld. De zilveren gitaar uit deze lijn die geïnspireerd is door de cover van het album ‘Surfing with the alien’, is zijn handelsmerk geworden. Ook heeft Satriani zijn eigen lijn versterkers samen met fabrikant Peavey, genaamd de Joe Satriani Signature-serie(JSX).
Angela Groothuizen: Melk en honing (70)
Op 31 maart vond de release plaats van het album ‘Melk en honing’ van Angela Groothuizen. Uit handen van haar jongste dochter Nona ontving ze in studio DeSmet in Amsterdam het eerste exemplaar. Met het album wil de 48-jarige Angela Paula Groothuizen iets toevoegen aan de Nederlandstalige muziek. Angela: “Nederlandse muziek is wel heel populair, maar het is soms ook wel dat de rijmelarij overheerst. Maar er zijn ook heel veel tekstschrijvers, zoals Rob Chrispijn en Jurrian van Dongen, die een mooi lied kunnen maken én tegelijkertijd iets kunnen vertellen. Ik dacht: als ik nou alle mooie liedjes die ik ken verzamel, dan wordt het misschien wel wat”. Daarnaast heeft Angela zelf ook enkele nummers geschreven.
Met het album wil Angela de goede kant van het leven benadrukken. “De constante op het album is eigenlijk dat het leven allemaal moeilijke kanten en onvolkomenheden heeft, maar dat ik het nog steeds een goed cadeau vind. Ik denk dat het belangrijk is dat we er ook in deze tijd bij stilstaan dat we in een geweldig land wonen en dat de meeste mensen hier het hart op de goede plek hebben. Laten we ook stilstaan bij wat we hebben. Dat is namelijk niet niks.” ‘Melk en honing’ is na ‘Rozegeur’ uit 1996, het tweede Nederlandstalige album van Angela Groothuizen. Het album werd opgenomen in de kamer van de boerderijstudio van Frans Hendriks terwijl Angela zong in de voormalige bedstee.
All missing pieces: Pushthebuttononmybackandturnmeon(74)
Nu al krijgen de drie jongens van All missing pieces de prijs voor het langste woord in een albumtitel. De titel bestaat uit 32 letters, verdeeld over tien aaneengesloten woorden. Vorig jaar verrasten Camiel (zang/gitaar), Wrister (drum) en Quinten (bas) ons met de hitsingle ‘I want you to know’, dat tot #46 kwam. Vorige maand kwam de opvolger ‘Busdriver’ tot #73. Naast deze nummers staan er op het debuutalbum nog zes nummers, alleen geschreven door de jongens zelf. Als bonus is er een dvd toegevoegd met uniek archief materiaal. Het eerste exemplaar van het album, werd op 21 maart uitgereikt door 3FM dj Giel Beelen. Hij was het die All missing pieces vorig jaar voor het eerst landelijk begon te draaien. Op 30 augustus bijt All missing pieces het spits af op het Haagse Beatstad 2008, waar ook Leaf, de Dijk en Within temptation staan.
the Black keys: Attack & release (81)
Geen rockgroep, maar een blues-duo schuilt er achter the Black keys. Dan Auerbach (zang en gitaar) en Patrick Carney (drums), afkomstig uit Akron, Ohio. De naam ‘Black keys’ komt van een schizofrene vriend, die de term ‘black keys’ gebruikte voor mensen die niet alles op een rijtje hebben. Daarnaast zijn ‘black keys’ natuurlijk ook de zwarte toetsen op een piano. Sinds 2002 verschenen al vier albums en een live dvd van the Black keys. ‘Attack & release’ is het eerste album waar ze werken met een producer: Brian Burton = Danger mouse van Gnarls barkley. Aanvankelijk zouden ze het album met Ike Turner maken, maar die overleed vorig jaar.
Tja als het R.E.M. niet lukt om Amy Winehouse te verjagen, wie dan wel? Jeroen van der Boom met ‘Jij bent zo’ of misschien wel the Rolling stones met ‘Shine a light’? Volgende week weten we het, want deze week blijft ‘Back to black’ van Amy Winehouse, voor de twaalfde week, het bestverkochte album in Nederland, met 8% voorsprong op:
R.E.M.: Accelerate (2)
Het album stond één dag op #1, maar toen nam Amy Winehouse weer de leiding met ‘Back to black’ (zie #1). Hierdoor loopt R.E.M. met ‘Accelerate’ (voorlopig) hun vierde #1-album mis. ‘Accelerate’ is het veertiende studio album van de groep uit Athens, Georgia, én het is overal zeer goed ontvangen. Volgens voorman Michael Stipe was er een ‘soort van crisis’ nodig om tot dit album te komen. Een crisis die teruggaat naar 1997 toen drummer Bill Berry de groep verliet om meer tijd met zijn gezin te kunnen doorbrengen. Het was de eerste bezettingswijziging sinds de start in 1980.
Na zijn vertrek kwam de klad er een beetje in. Na drie albums zonder Berry, gingen de drie leden, Michael, bassist Mike Mills en gitarist Peter Buck, bij elkaar zitten. Michael heeft zelfs gedreigd, dat als deze plaat niet écht goed zou worden, er mee te kappen. Gevolg was dat de drie anders te werk gingen: sneller en zonder poespas. Michael zorgde er voor dat de nummers afwaren voor ze de studio indoken. Het opnemen was vervolgens heel simpel. In negen weken stond het er allemaal op. Michael: “Er is toekomst. Voor de wereld, voor Amerika en ook voor R.E.M. Het is geen geheim dat we alle drie aan stoppen hebben gedacht. Ik weet niet hoe lang R.E.M. nog zal bestaan, maar met Accelerate hebben we onszelf weer een gevoel van urgentie gegeven waarmee we weer even vooruit kunnen. Het is nog niet voorbij.” Op 2 juli kun je horen hoe de veertien nummers live klinken, want dan treedt R.E.M. op in het Amsterdamse Westerpark.
Moby: Last night (30)
Echte hits scoort Moby niet meer, ‘Disco lies’ kwam tot nu toe niet hoger dan #67. Maar zijn albums doen het nog steeds goed. Na het verzamelalbum ‘Go – the very best of’ (#25 in 2007), is er sinds ‘Hotel’ (#2 in 2005), weer nieuw werk van hem. ‘Last night’ kondigde Richard Melville Hall, zoals hij echt heet, aan op 4 oktober 2007. Volgens Moby is het album ‘een liefdesverklaring aan de dance music in New York City’. “What I love about the New York approach to dance music is the eclecticism and the open mindedness on the part of the musicians, the DJ's, and the people in the bars and clubs. In making ‘Last night’ I essentially tried to take a long 8 hour night out in New York City and condense it into a 65 minute long album.”
Dream theatre: Greatest hits (52)
Twee live albums en een registratie van de twintigste wereldtour waren er al wel, maar een verzamelalbum nog niet. Dat is er nu wel van de Amerikaanse metalband Dream theatre, dat in 1985 werd opgericht. Toch vreemd, want een hitsingle hebben Mike Portnoy, John Petrucci, James LaBrie, John Myung en Jordan Rudess bij ons nog nooit gehad. Wel hitalbums, twaalf in totaal, waaronder twee top 10-albums: ‘Octavarium’ (#9 in 2005) en ‘Systematic chaos’ (#2 in 2007). Wereldwijd verkocht de band zo’n 8 miljoen dvd’s.
Gnarls barkley: The odd couple(64)
Couple slaat in dit geval op Danger Mouse (Brian Burton) en Thomas Calloway (Cee-Lo), Gnarls barkley zelf dus. Twee jaar geleden verrasten ze iedereen met de single ‘Crazy’ (#3) en het album ‘St. Elsewhere’ (#7). Het is echter de vraag of ze dat succes met ‘The odd couple’ kunnen evenaren. De single ‘Run’ is al geflopt, maar misschien dat er betere nummers opstaan. Wij vrezen het ergste.
Joe Satriani: Professor Satchafunkilis and the musterion of rock (66)
Het voorlaatste album van de Amerikaanse gitarist Joe ‘Satch’ Satriani (Westbury, New York, 15 juli 1956) stamt uit 2006. ‘Super colossal’ stond op 15 april van dat jaar een weekje op #89. Zijn meest succesvolle album is ‘G-3 live in concert’ uit 1997 dat tot #52 kwam. Joe Satriani begon met gitaarspelen, toen Jimi Hendrix overleed. Vervolgens is hij gitaarles gaan geven; Steve Vai en Kirk Hammett van Metallica waren enige van zijn leerlingen. In 1984 bracht Joe in eigen beheer zijn eerste album ‘Joe Satriani’ uit. Hij is niet alleen gitarist, maar ook componist. Daarnaast heeft hij samen met fabrikant Ibanez een succesvolle eigen gitaarlijn, de JS-serie, ontwikkeld. De zilveren gitaar uit deze lijn die geïnspireerd is door de cover van het album ‘Surfing with the alien’, is zijn handelsmerk geworden. Ook heeft Satriani zijn eigen lijn versterkers samen met fabrikant Peavey, genaamd de Joe Satriani Signature-serie(JSX).
Angela Groothuizen: Melk en honing (70)
Op 31 maart vond de release plaats van het album ‘Melk en honing’ van Angela Groothuizen. Uit handen van haar jongste dochter Nona ontving ze in studio DeSmet in Amsterdam het eerste exemplaar. Met het album wil de 48-jarige Angela Paula Groothuizen iets toevoegen aan de Nederlandstalige muziek. Angela: “Nederlandse muziek is wel heel populair, maar het is soms ook wel dat de rijmelarij overheerst. Maar er zijn ook heel veel tekstschrijvers, zoals Rob Chrispijn en Jurrian van Dongen, die een mooi lied kunnen maken én tegelijkertijd iets kunnen vertellen. Ik dacht: als ik nou alle mooie liedjes die ik ken verzamel, dan wordt het misschien wel wat”. Daarnaast heeft Angela zelf ook enkele nummers geschreven.
Met het album wil Angela de goede kant van het leven benadrukken. “De constante op het album is eigenlijk dat het leven allemaal moeilijke kanten en onvolkomenheden heeft, maar dat ik het nog steeds een goed cadeau vind. Ik denk dat het belangrijk is dat we er ook in deze tijd bij stilstaan dat we in een geweldig land wonen en dat de meeste mensen hier het hart op de goede plek hebben. Laten we ook stilstaan bij wat we hebben. Dat is namelijk niet niks.” ‘Melk en honing’ is na ‘Rozegeur’ uit 1996, het tweede Nederlandstalige album van Angela Groothuizen. Het album werd opgenomen in de kamer van de boerderijstudio van Frans Hendriks terwijl Angela zong in de voormalige bedstee.
All missing pieces: Pushthebuttononmybackandturnmeon(74)
Nu al krijgen de drie jongens van All missing pieces de prijs voor het langste woord in een albumtitel. De titel bestaat uit 32 letters, verdeeld over tien aaneengesloten woorden. Vorig jaar verrasten Camiel (zang/gitaar), Wrister (drum) en Quinten (bas) ons met de hitsingle ‘I want you to know’, dat tot #46 kwam. Vorige maand kwam de opvolger ‘Busdriver’ tot #73. Naast deze nummers staan er op het debuutalbum nog zes nummers, alleen geschreven door de jongens zelf. Als bonus is er een dvd toegevoegd met uniek archief materiaal. Het eerste exemplaar van het album, werd op 21 maart uitgereikt door 3FM dj Giel Beelen. Hij was het die All missing pieces vorig jaar voor het eerst landelijk begon te draaien. Op 30 augustus bijt All missing pieces het spits af op het Haagse Beatstad 2008, waar ook Leaf, de Dijk en Within temptation staan.
the Black keys: Attack & release (81)
Geen rockgroep, maar een blues-duo schuilt er achter the Black keys. Dan Auerbach (zang en gitaar) en Patrick Carney (drums), afkomstig uit Akron, Ohio. De naam ‘Black keys’ komt van een schizofrene vriend, die de term ‘black keys’ gebruikte voor mensen die niet alles op een rijtje hebben. Daarnaast zijn ‘black keys’ natuurlijk ook de zwarte toetsen op een piano. Sinds 2002 verschenen al vier albums en een live dvd van the Black keys. ‘Attack & release’ is het eerste album waar ze werken met een producer: Brian Burton = Danger mouse van Gnarls barkley. Aanvankelijk zouden ze het album met Ike Turner maken, maar die overleed vorig jaar.
Abonneren op:
Posts (Atom)