Konden de nummers van de kandidaten tijdens de eerste twee edities van the Voice of Holland pas worden gedownload na de live shows. Tijdens de derde editie, die vorige week vrijdag van start ging, en waarin Trijntje Oosterhuis in de stoel zit die Angela Groothuizen moest opgeven, kunnen de nummers al ná de blind auditions worden aangeschaft. Aangezien the Voice grote, maar ook zeer kortstondige hits oplevert, kiest muziekuitgeverij Talpa Music, label 8 Ball tv, er schijnbaar voor het ijzer te smeden als het heet is. Immers, tijdens de live shows zingen de kandidaten al weer een ander liedje, dus waarom niet nu vast het liedje van de auditie uitbrengen, dat dan al weer vergeten is?
Tijdens de opnames van de 7 blind auditions gedurende de zomer, is het kaf van het koren gescheiden en mochten de grootste kanshebbers hun liedje alvast opnemen in een platenstudio.
De eerste die daarvan profiteert is de 35-jarige Sandra van Nieuwland. Zij knalt met het nummer ‘More’ van Usher (#8 in 2011) binnen op de eerste plaats van de nieuwe Single Top 100. De dag na de uitzending werd de versie van Sandra het meest gedownload, drie keer mee dan ‘One day / Reckoning song (Wankelmut remix)’ van Asaf Avidan & the Mojos. Uiteindelijk ligt de verhouding op 3:2. Van ‘More’ zouden de afgelopen week al meer dan 10.000 stuks zijn gedownload, goed voor goud dus.
Het nummer is na ‘If you don’t know me by now’, ‘When a man loves a woman’ en ‘Kill for a broken heart, allen van Ben Saunders (uit de eerste editie), en ‘Time after time’ door Chris Hordijk (uit de tweede editie), de vijfde #1 door kandidaten uit the Voice of Holland. Sandra, geboren in Delft, is een laatbloeier. Pas in 2001, tijdens een vakantie in Australië, begon ze spontaan op straat te zingen. Dit jaar won ze op 17 mei de tweede editie van het Haarlems Zangfestival.
Behalve Sandra van Nieuwland, scoren nog twee nummers uit de blind auditions. De eerste is op #17, Leona Philippo met ‘Mesmerized’ van Fatih Evans (#19 in 2005). Dat nummer werd al eerder in the Voice gezongen, door Pearl Jozefzoon, die tweede werd tijdens de eerste editie (#92 in 2011). Leona is bekend van de musical ‘Aïda’, tv-series, de film ‘Phileine zegt sorry’, ‘Symphonica in Rosso’ met Marco Borsato en achtergrondzangeres bij Trijntje Oosterhuis. Niet vreemd dus, dat Leona voor haar als coach koos, evenals Sandra dat deed. Leona scoorde al eerder een hit: ‘Zomer op je radio / Summer on your radio’ (#31 in 2002).
The Script kwam er in 2011 niet verder mee dan de 70e plaats, maar Maame Jones haalt met hun nummer ‘Nothing’ de top 20, het nummer komt binnen op #19. Maame Jones, geboren in Londen, en daarnaast opgegroeid in Ghana en Nederland, begon met zingen in een gospelkoor. Ze werkte mee aan toneelstukken, zangcompetities en dansuitvoeringen. Ze deed gastoptredens bij Frank Boeijen en stond in 2010 in de halve finale van de Grote Prijs van Nederland. Hetzelfde jaar stond Leonie Meijer (derde tijdens the Voice I) daar ook. Maame Jones koos voor Nick & Simon als coach.
Als er elke week zo’n 3 nummers worden gedownload, dan kan het dus nog leuk worden met de zes resterende blind auditions!
In het Verenigd Koninkrijk zou zoiets echter (nog) niet kunnen. Daar loopt een andere talentenjacht, X factor. De afgelopen week werd deelneemster Lucy Spraggan vriendelijk verzocht haar album ‘Top room at the zoo’ van iTunes te verwijderen. De track ‘Last night’, dat ze zong tijdens het programma, werd in enkele dagen niet minder dan 22.000 keer gedownload, goed voor een voorlopige vijfde plek daar.
niet eerlijk
Hoewel kandidaten sinds dit jaar ook met zelfgeschreven liedjes mogen deelnemen, zou een eigen release een voorsprong kunnen geven ten opzichte van andere kandidaten, en dus werd de verkoop stil gelegd. Spraggan is niet de enige die het betreft, ook deelnemer James Arthur heeft zijn nummers van sites laten verwijderen.
Terug naar onze eigen hitparade met naast ‘More’, nog twee nieuwe nummers bij de bovenste tien. Dat zijn op #6 (van 35) ‘She wolf (falling to pieces)’ van David Guetta feat. Sia en op #10 (van 17) ‘Gangnam style’ van Psy.
Zeker vermeldingwaardig in de top 10, is de winst die ‘Beauty & de brains’ boekt van Nielson, want dat gaat van 9 naar #3. Hoogste plaats tot nu toe was #5. De winst dankt hij aan zijn optreden afgelopen maandag tijdens de finale van de eerste editie van De beste singer-songwriters van Nederland, die weliswaar gewonnen werd door Douwe Bob, maar daar is nog geen download van beschikbaar.
Naast het Voice-geweld bovenin de hitparade, proberen nog meer acts een plaatsje te veroveren, en dat zijn:
#13 Ilse DeLange: Winter of love [NL]
#71 Calvin Harris feat. Example: We’ll be coming back
#81 Frank van Etten: Kijk naar de zon [NL]
#82 Piratentoppers: Hef het glas [NL]
#84 Mike & Colin: Mooi in het kwadraat [NL]
#87 Jelle B.: Vandaag [NL], derde hit van Jelle Broersma uit Dokkum
#88 Mark Knight: Alright, voluit heet deze Britse dj/producer Mark Kenneth Knight, eigenaar van Toolroom records, een houselabel waar onder andere Benny Benassi zijn nummers op uitbrengt
#91 Dave Dekker: Twee legen handen [NL]
#92 Jolanda Zoomer: Spring [NL]
#93 Mika feat. Pharrell Williams: Celebrate
Op #89 komt ‘Dromen alleen maar dromen’ van Sieneke binnen. Het origineel is ‘Warum nur Träume’ van Andrea Berg uit 1997, van haar album ‘Träume liegen nicht’. Al twee keer eerder werden liedjes van Andrea Berg door Nederlanders gecoverd:
- Elz Bakker: Je kan niet eens fatsoenlijk liegen (#36 in 2011)
Origineel : ‘Du kannst noch nicht mal richtig lügen’ uit 2010 van haar album
‘Schwerelos’.
- Vincent de Jong: 1000 x gelogen (Yes!)
Origineel: ‘Du hast mich tausendmal belogen’ uit 2001 van het album ‘Wo liegt das Paradies’
In het bovenstaande overzicht van de eersteweeks noteringen, missen we er nog eentje: ‘A penny for your thoughts’ van Adriana Romijn & Roger Happel op #86. In 1982 was het de vijfde en laatste hit van Tavaras (#45). Daarna volgden in 1985 nog twee remixen, maar daar hadden de broertjes Tavaras niets mee van doen.
Anno 2012 scoort het nummer opnieuw, omdat het eind 2011 werd gebruikt in een reclame van de ING over mobiel bankieren, maar nu gezongen door Adriana Romijn & Roger Happel. De tv-campagne is al lang afgelopen, maar op de radio is een nieuwe campagne begonnen met hetzelfde nummer. Op de site van de ING kan je het nummer nog steeds gratis downloaden (deze worden niet meegeteld voor een notering), maar daarnaast is het ook via de meeste downloadplatforms te koop. Zowel Andriana Romijn als Roger Happel hebben er al een #1-hit opzitten: ze zijn te horen in het achtergrondkoortje van ‘Right here right now’ van Raffaëla, winnares Idols in 2006. Daarnaast is Adriana de zangeres op ‘Access’, in 2002 de laatste hit van DJ José vs G-Spott (#36), als A3ana en zong ze mee op ‘In this world’ van het collectief Eurasia (#45), dat geld inzamelde voor de slachtoffers van de Tsunami in Azië in 2004
Ook Roger heeft al een eigen hit op zijn naam staan. op ‘Sitting on the top of the world’ door Blizz (#63 in 1987), zong hij en speelde toetsen. Ook zong hij mee in het achtergrondkoor van Esther Hart tijdens het Eurovisie Songfestival met ‘One more night’. Tegenwoordig is hij vooral druk met de band Roger Happel & Friends, in club Dauphine in Amsterdam, die vanaf 14 september weer is geopend.
Over naar de Album Top 100, die nog steeds, voor de derde keer inmiddels, wordt aangevoerd door ‘Vrienden’ van Jan Smit. Zijn album verkoopt een derde meer dan de #2, het nieuwe album van Alanis Morissette, waarover zo dadelijk meer. En dat is opvallend, want Jan heeft, vanwege de opnames van ‘De zomer voorbij’ in Zuid-Frankrijk, geen promotie kunnen bedrijven voor het album. Dan moet het wel een goed album zijn, toch?
Leuk voor Jan Smit, maar niet voor Alanis Morissette die nu met het album ‘Havoc and bright lights’, haar derde #1-notering misloopt. Het is haar achtste studioalbum en de eerste in vier jaar tijd. In de tussentijd is er nogal wat voor haar veranderd: op 22 mei 2010 trouwde ze met rapper Mario ‘MC Souleye’ Treadway en op eerste kerstdag van dat jaar werd ze moeder van zoon Ever Imre. Kortom, Alanis had even tijd om echt te leven in plaats geleefd te worden. ‘Havoc and bright lights’ nam Alanis op in Californië, met twee producers. De eerste is de Brit Guy Sigworth, die ook haar vorige album ‘Favors of entanglement’ produceerde en dat van onder andere Madonna, Seal en Britney Spears. De andere producer is de Amerikaan Joe Chiccarelli, bekend van onder andere Counting crows, Elton John en Rufus Wainwright.
The Voice (2)
In de week dat de derde editie van the Voice of Holland met ‘More’ door Sandra van Nieuwland een vijfde #1-hit aflevert, komt Iris Kroes, winnares van de tweede editie met haar eerste album ‘First’ binnen op de vierde plaats.
Het restant eersteweeks noteringen volgt nu:
#7 de Musical: The little Mermaid [NL]
#8 Anne Soldaat: Anne Soldaat [NL]
#11 Elbow: Dead in the boot
#24 Robert Cray: Nothin’ but love
#45 Gré Parelmoer: Liefs van Gré Parelmoer [NL]
#54 Elvis Presley: The perfect Elvis Presley collection, 17 augustus was zijn 35e sterfdag
#57 Miloš: Latino
#60 Katatonia: Dead end kings
#70 Threshold: March of progress
#79 Zylver: Van verre [NL], Zylver is de band van Tom Janssen, Timo Somers, Auke Bosman en Jan van Gerenstein
#90 Slaughterhouse: Welcome to our house
Van de 30 noteringen van Lowlands artiesten vorige week, zijn er deze week nog 16 overgebleven. De hoogste is nog steeds ‘Every kingdome’ van Ben Howard , op #6, gezakt van #3.
In de Midprice Top 50, de lijst met goedkopere albums, is het aantal Lowlands noteringen ook teruggelopen, van 7 naar 4.
De #1-positie van ‘Het beste van Guus Meewis’ door Guus Meeuwis is ongeschonden, voor de achtste week op een rij. Er zijn echter wel twee albums die hem op de hielen zitten. Op #3 (op 14%) is dat ‘Live in London’ van Leonard Cohen (gestegen van 11). Diezelfde Cohen staat ook op #2, waar hij op herhaling gaat met het album ‘The essential Leonard Cohen’, slechts 7% achter op het #1-album van Guus Meeuwis. Daarnaast staat Cohen nog met drie andere albums genoteerd: op #18 (van 38) met ‘Ten new songs’ en twee eersteweeks noteringen: ‘Songs from the road’ (op #24) en ‘Songs from a room’ (op #40). Aanleiding voor 5x Leonard Cohen in deze albumlijst, zijn de twee optredens die hij ruim een week geleden gaf in het Olympisch Stadion in Amsterdam.
Tot zover deze Hitflits, die uitgebreider is dan andere keren. Dat is niet zonder reden, want voor één keertje is er na het weekend geen nieuwe Megaman. Over een week melden we ons weer met een nieuwe Hitflits. Prettig weekend.
Elke week verse informatie over alle nieuwe tracks in de Single Top 100 en Album Top 100 van Nederland. Met nieuwtjes, foto's, geluidsfragmenten en links.
vrijdag 31 augustus 2012
maandag 27 augustus 2012
Megaman bij week 34 – 25 augustus 2012
In deze Megaman scoort voor de tweede keer een Israëlische act een #1-hit (geholpen door een Duitser), mag the Script hun grootste hit noteren, mobiliseert Taylor Swift haar fans en geeft haar ex een koekje van eigen deeg, zorgt Nederlandse zangeres voor elfde Britse #1 en lijkt Bo Saris zijn muzikale ik te hebben gevonden. Dat en meer over de nieuwe hits in de Single Top 100 van deze week.
Duitser helpt Israëlische zanger aan #1-hit
Asaf Avidan & the Mojos: One day / Reckoning song (Wankelmut remix) (1) *** eerste week op #1 ***
In de eerste weken steeg ‘One day / Reckoning song (Wankelmut remix)’ nog stadig, van 91, 86 naar #58. Daarna was er geen houden meer aan, via 15 en vorige week 3, stijgt het nummer deze week door naar de eerste plaats. Het nummer verkoopt bijna drie keer de #2 uit, This is love’ van Will.i.am feat. Eva Simons, gestegen vanaf # 7.
De basis van ‘One day / Reckoning song (Wankelmut remix)’ ligt bij het nummer ‘Reckoning song’ van Asaf Avidan & the Mojos van het gelijknamige album uit 2008. De Duitse student Jacob Dilßner die toen nog Philosofie studeerde in Göttingen, werd door een vriend attent gemaakt op het nummer. Daarop schafte hij twee albums aan van Asaf Avidan & the Mojos, met ‘Reckoning song’.
rondreis
Als hij niet in 2011 een rondreis had gemaakt door de Verenigde Staten van Amerika, was het daarbij waarschijnlijk gebleven. Maar Dilßner maakte de rondreis wel en beluisterde het nummer menigmaal op zijn iPod. Hij raakte vooral onder de indruk van de stem van Asaf Avidan, die wel een beetje vrouwelijk klinkt.
remix
Wat er miste aan het nummer was een bepaalde beat. Thuisgekomen maakte hij eind 2011, uitsluitend voor zichzelf, een remix, die hij gebruikte voor als hij weer ergens draaide onder de naam Wankelmut. Op zijn verjaardag heeft hij de remix, getiteld ‘One day’, geupload naar zijn Soundcloud account, waarop veel reacties kwamen. Anderen zetten zijn versie op internet, waarna het balletje is gaan rollen. Na enige tijd gaf Asaf Afidan de rechten vrij om het nummer officieel uit te brengen en sinds juni is ‘One day / Reckoning song (Wankelmut remix)’ te koop.
De studie van Jacob Dilßner /Wankelmut staat inmiddels op een laag pitje, hij heeft het veel te druk met zijn muziek. Studeren kan altijd nog!
Ook Asaf Avidan spint garen bij het succes van zijn nummer, dat na Duitsland, en Wallonië, nu ook #1 staat in ons land. En dan niet alleen vanwege een deal over de rechten, maar ook doordat het album ‘The reckoning’ van Asaf Avidar & The Mojos uit 2008, opnieuw onder de aandacht komt. Inclusief de remix door Wankelmut, komt het album binnen op de 42e plaats van de Midprice Top 50.
Israël
Asaf Avidan komt uit Jeruzalem en is daarmee de tweede act uit dit land dat bij ons een #1-hit scoort. De eerste was ‘Cinderella Rockefella’ van het Israëlische echtpaar Esther en Abi Ofarim, dat in maart en april 1968 vier weken #1 stond in de Parool Top 20, de verre voorloper van de huidige Single Top 100. De grootste Eurovisiehit door Israel is ‘Halleluja’ van Milk & Honey, #6 in 1978.
vs Duitsland
Jacob Dilßner /Wankelmut is in 1987 in Duitsland geboren. De voorlaatste keer dat een Duitse act meewerkte aan een #1-hit, was in 2005. Drie weken lang voerde de toen 9-jarige Joy Gruttmann de hitparade aan met ‘Das kleine Krokodil’. Ook toen werd er een andere naam voor de uitvoerende act gebruikt: Schnappi.
herhalingsoefening
Na twee weken op de eerste plaats te hebben gestaan, maakt ‘Alles overwinnen’ van Nick & Simon een flinke duikeling. In de derde week zakt het nummer naar de zevende plaats, en gaat hiermee ‘Een nieuwe dag’ uit 2010 achterna, dat eenzelfde val maakte in de derde week.
In de eerste weken steeg ‘One day / Reckoning song (Wankelmut remix)’ nog stadig, van 91, 86 naar #58. Daarna was er geen houden meer aan, via 15 en vorige week 3, stijgt het nummer deze week door naar de eerste plaats. Het nummer verkoopt bijna drie keer de #2 uit, This is love’ van Will.i.am feat. Eva Simons, gestegen vanaf # 7.
De basis van ‘One day / Reckoning song (Wankelmut remix)’ ligt bij het nummer ‘Reckoning song’ van Asaf Avidan & the Mojos van het gelijknamige album uit 2008. De Duitse student Jacob Dilßner die toen nog Philosofie studeerde in Göttingen, werd door een vriend attent gemaakt op het nummer. Daarop schafte hij twee albums aan van Asaf Avidan & the Mojos, met ‘Reckoning song’.
rondreis
Als hij niet in 2011 een rondreis had gemaakt door de Verenigde Staten van Amerika, was het daarbij waarschijnlijk gebleven. Maar Dilßner maakte de rondreis wel en beluisterde het nummer menigmaal op zijn iPod. Hij raakte vooral onder de indruk van de stem van Asaf Avidan, die wel een beetje vrouwelijk klinkt.
remix
Wat er miste aan het nummer was een bepaalde beat. Thuisgekomen maakte hij eind 2011, uitsluitend voor zichzelf, een remix, die hij gebruikte voor als hij weer ergens draaide onder de naam Wankelmut. Op zijn verjaardag heeft hij de remix, getiteld ‘One day’, geupload naar zijn Soundcloud account, waarop veel reacties kwamen. Anderen zetten zijn versie op internet, waarna het balletje is gaan rollen. Na enige tijd gaf Asaf Afidan de rechten vrij om het nummer officieel uit te brengen en sinds juni is ‘One day / Reckoning song (Wankelmut remix)’ te koop.
De studie van Jacob Dilßner /Wankelmut staat inmiddels op een laag pitje, hij heeft het veel te druk met zijn muziek. Studeren kan altijd nog!
Ook Asaf Avidan spint garen bij het succes van zijn nummer, dat na Duitsland, en Wallonië, nu ook #1 staat in ons land. En dan niet alleen vanwege een deal over de rechten, maar ook doordat het album ‘The reckoning’ van Asaf Avidar & The Mojos uit 2008, opnieuw onder de aandacht komt. Inclusief de remix door Wankelmut, komt het album binnen op de 42e plaats van de Midprice Top 50.
Israël
Asaf Avidan komt uit Jeruzalem en is daarmee de tweede act uit dit land dat bij ons een #1-hit scoort. De eerste was ‘Cinderella Rockefella’ van het Israëlische echtpaar Esther en Abi Ofarim, dat in maart en april 1968 vier weken #1 stond in de Parool Top 20, de verre voorloper van de huidige Single Top 100. De grootste Eurovisiehit door Israel is ‘Halleluja’ van Milk & Honey, #6 in 1978.
vs Duitsland
Jacob Dilßner /Wankelmut is in 1987 in Duitsland geboren. De voorlaatste keer dat een Duitse act meewerkte aan een #1-hit, was in 2005. Drie weken lang voerde de toen 9-jarige Joy Gruttmann de hitparade aan met ‘Das kleine Krokodil’. Ook toen werd er een andere naam voor de uitvoerende act gebruikt: Schnappi.
herhalingsoefening
Na twee weken op de eerste plaats te hebben gestaan, maakt ‘Alles overwinnen’ van Nick & Simon een flinke duikeling. In de derde week zakt het nummer naar de zevende plaats, en gaat hiermee ‘Een nieuwe dag’ uit 2010 achterna, dat eenzelfde val maakte in de derde week.
Loreen scoort langste Zweedse Eurovisiehit
Loreen: Euphoria (3)
Eigenlijk wilden we dit item vorige week al plaatsen, maar door een foutje is het er toen niet van gekomen. Deze week alsnog dus, want beter laat dan …!
Met ‘Euphoria’ won Lorine Zineb Noka Talhaoui, beter bekend als Loreen, op 26 mei 2012 de 57e editie van het Eurovisie Songfestival. Het was de vijfde overwinning voor Zweden. De week na het festival kwam ‘Euphoria’ binnen op de 2e plaats en staat twaalf weken later nog steeds bij de bovenste 10, deze week opnieuw gestegen naar de 3e plaats. Sinds vorige week is ‘Euphoria’ de langst genoteerde Zweedse Eurovisiehit aller tijden.
‘Waterloo’ waarmee Abba in 1974 het festival voor Zweden won, stond in totaal 11 weken genoteerd. Ook al was er toen sprake van een Top 30, dat maakt niets uit voor de vergelijking, want ‘Euphoria’ is niet uit de top 10 weg te slaan, terwijl ‘Waterloo’ destijds acht weken doorbracht bij de bovenste tien, waaronder een weekje op #1. ‘Waterloo’ blijft dus wel de grootste hit uit de Zweedse Eurovisie geschiedenis.
Naast ‘Euphoria’ en ‘Waterloo’ haalden nog drie nummers voor Zweden de eerste plaats van het Eurovisie Songfestival. In 1984 deden de broers Richard, Louis en Per Herrey mee als the Herreys met het nummer ‘Diggi loo/ diggu ley’. Hun single kwam binnen op de 5e plaats, steeg daarop naar #4, bleef daar staan en zakte via #7 naar de 10e plaats. Vijf weken in de top 10 dus en nog drie weken daarbuiten, brengt het totaal op acht weken.
Vijftien jaar later, in 1999, won Charlotte Nilsson voor Zweden met ‘Take me to your heaven’. Het nummer had echter weinig impact, stond slechts negen weken genoteerd, waarvan geen enkele week bij de bovenste tien. ‘Take me to your heaven’ kwam slechts tot de 23e plaats.
Met de voorlaatste Eurovisiewinnaar voor Zweden liep het nog slechter af. Carola Häggkvist deed drie keer mee voor Zweden. In 1983 met ‘Främling’ waarmee ze derde werd. Het nummer kwam bij ons uit met een Nederlandse a-kant ‘Je ogen hebben geen geheimen’, geschreven door Cees Stolk, en stond twee weken in de top 10: #5 en #4.
In 1991 deed Carola weer mee en werd ze met ‘Fångad av en stormvind’ eerste. De Engelse versie ‘Captured by a lovestorm’ kwam bij ons in vijf weken niet verder dan de 65e plaats. Ze kon er echter geen genoegen van krijgen (of Zweden had geen andere geschikte kandidaten), want in 2006 deed ze weer mee. Dat had ze beter kunnen laten, want ondanks een vijfde plek voor ‘Invincible’, werd het bij ons geen hit.
Eigenlijk wilden we dit item vorige week al plaatsen, maar door een foutje is het er toen niet van gekomen. Deze week alsnog dus, want beter laat dan …!
Met ‘Euphoria’ won Lorine Zineb Noka Talhaoui, beter bekend als Loreen, op 26 mei 2012 de 57e editie van het Eurovisie Songfestival. Het was de vijfde overwinning voor Zweden. De week na het festival kwam ‘Euphoria’ binnen op de 2e plaats en staat twaalf weken later nog steeds bij de bovenste 10, deze week opnieuw gestegen naar de 3e plaats. Sinds vorige week is ‘Euphoria’ de langst genoteerde Zweedse Eurovisiehit aller tijden.
‘Waterloo’ waarmee Abba in 1974 het festival voor Zweden won, stond in totaal 11 weken genoteerd. Ook al was er toen sprake van een Top 30, dat maakt niets uit voor de vergelijking, want ‘Euphoria’ is niet uit de top 10 weg te slaan, terwijl ‘Waterloo’ destijds acht weken doorbracht bij de bovenste tien, waaronder een weekje op #1. ‘Waterloo’ blijft dus wel de grootste hit uit de Zweedse Eurovisie geschiedenis.
Naast ‘Euphoria’ en ‘Waterloo’ haalden nog drie nummers voor Zweden de eerste plaats van het Eurovisie Songfestival. In 1984 deden de broers Richard, Louis en Per Herrey mee als the Herreys met het nummer ‘Diggi loo/ diggu ley’. Hun single kwam binnen op de 5e plaats, steeg daarop naar #4, bleef daar staan en zakte via #7 naar de 10e plaats. Vijf weken in de top 10 dus en nog drie weken daarbuiten, brengt het totaal op acht weken.
Vijftien jaar later, in 1999, won Charlotte Nilsson voor Zweden met ‘Take me to your heaven’. Het nummer had echter weinig impact, stond slechts negen weken genoteerd, waarvan geen enkele week bij de bovenste tien. ‘Take me to your heaven’ kwam slechts tot de 23e plaats.
Met de voorlaatste Eurovisiewinnaar voor Zweden liep het nog slechter af. Carola Häggkvist deed drie keer mee voor Zweden. In 1983 met ‘Främling’ waarmee ze derde werd. Het nummer kwam bij ons uit met een Nederlandse a-kant ‘Je ogen hebben geen geheimen’, geschreven door Cees Stolk, en stond twee weken in de top 10: #5 en #4.
In 1991 deed Carola weer mee en werd ze met ‘Fångad av en stormvind’ eerste. De Engelse versie ‘Captured by a lovestorm’ kwam bij ons in vijf weken niet verder dan de 65e plaats. Ze kon er echter geen genoegen van krijgen (of Zweden had geen andere geschikte kandidaten), want in 2006 deed ze weer mee. Dat had ze beter kunnen laten, want ondanks een vijfde plek voor ‘Invincible’, werd het bij ons geen hit.
grootste hit voor the Script
the Script feat. Will.i.am: Hall of fame (16) *** hoogste eersteweeks ***
Niet geheel toevallig dat the Script een nummer opneemt met Will.i.am. Zanger Danny O’ Donoghue en Will.i.am zijn beide coaches in The Voice UK, de Britse versie van The voice of Holland. En het legt the Script geen windeieren, want ‘Hall of fame’, binnen op #16 en eerste single van hun derde album ‘#3’, dat op 10 september verschijnt, is nu al hun grootste hit. Tot deze week was dat ‘For the first time’ (#25 in 2010). Ook Will.i.am. plukt hiermee zijn vruchten, want met uitzondering van ‘This is love’ met onze eigen Eva Simons (deze week op #2), scoorde hij niet meer zo hoog sinds 2008: ‘The girl is mine’ van Michael Jackson with Will.i.am (#12 in 2008).
Niet geheel toevallig dat the Script een nummer opneemt met Will.i.am. Zanger Danny O’ Donoghue en Will.i.am zijn beide coaches in The Voice UK, de Britse versie van The voice of Holland. En het legt the Script geen windeieren, want ‘Hall of fame’, binnen op #16 en eerste single van hun derde album ‘#3’, dat op 10 september verschijnt, is nu al hun grootste hit. Tot deze week was dat ‘For the first time’ (#25 in 2010). Ook Will.i.am. plukt hiermee zijn vruchten, want met uitzondering van ‘This is love’ met onze eigen Eva Simons (deze week op #2), scoorde hij niet meer zo hoog sinds 2008: ‘The girl is mine’ van Michael Jackson with Will.i.am (#12 in 2008).
Zuid-Koreaanse rapper steekt Nelly Furtado aan
Psy: Gangnam style (17)
Tot deze week waren de hits uit Zuid-Korea op … 1 vinger te tellen. De enige is ‘The lost opera’ van Kimera & the Operaiders (#49 in 1985). Deze week voegt Psy zich hierbij met ‘Gangnam style’, waardoor het aantal hits uit Zuid-Korea stijgt met 100%!
Het is vreemd gegaan met ‘Gangnam style’. Het nummer kwam op 15 juli uit in Zuid-Korea en bereikte daar de eerste plaats. Vervolgens verspreidde de opvallende videoclip, die Psy zelf bedacht, over het internet. Zelfs Nelly Furtado is onder de indruk van het nummer. Tijdens haar concert op 18 augustus in Manilla, zong ze en danste ze mee met het nummer. Even daarvoor had ze al aangegeven graag te willen samenwerken met artiesten uit Korea en Japan.
Verantwoordelijk voor deze nieuwe hype is Psy, echte naam Jae-Sang Park, geboren op oudejaarsdag 1977. Hij studeerde aan de universiteit van Boston en de Muziekacademie van Berklee. Sinds ‘Bird’, zijn eerste single in 2000, heeft hij er al een dozijn uitgebracht. ‘Gangnam style’ dat verwijst naar een chique wijk in de Zuid-Koreaanse hoofdstad Seoel, is zijn voorlaatste, de opvolger heet ‘Oppa is just my style’.
Tot deze week waren de hits uit Zuid-Korea op … 1 vinger te tellen. De enige is ‘The lost opera’ van Kimera & the Operaiders (#49 in 1985). Deze week voegt Psy zich hierbij met ‘Gangnam style’, waardoor het aantal hits uit Zuid-Korea stijgt met 100%!
Het is vreemd gegaan met ‘Gangnam style’. Het nummer kwam op 15 juli uit in Zuid-Korea en bereikte daar de eerste plaats. Vervolgens verspreidde de opvallende videoclip, die Psy zelf bedacht, over het internet. Zelfs Nelly Furtado is onder de indruk van het nummer. Tijdens haar concert op 18 augustus in Manilla, zong ze en danste ze mee met het nummer. Even daarvoor had ze al aangegeven graag te willen samenwerken met artiesten uit Korea en Japan.
Verantwoordelijk voor deze nieuwe hype is Psy, echte naam Jae-Sang Park, geboren op oudejaarsdag 1977. Hij studeerde aan de universiteit van Boston en de Muziekacademie van Berklee. Sinds ‘Bird’, zijn eerste single in 2000, heeft hij er al een dozijn uitgebracht. ‘Gangnam style’ dat verwijst naar een chique wijk in de Zuid-Koreaanse hoofdstad Seoel, is zijn voorlaatste, de opvolger heet ‘Oppa is just my style’.
Taylor Swift mobiliseert fans en geeft ex koekje van eigen deeg
Taylor Swift: We are never ever getting back together (31)
Als een Nederlandse act (bijvoorbeeld Gerard Joling of Dries Roelvink) een oproep doet voor het downloaden van een nummer, en dat komt #1, dan gilt iedereen moord en brand. ‘Doorgestoken kaart, nummer is opgekocht enz!’, zijn dan de reacties.
Afgelopen week heeft de Amerikaanse zangeres Taylor Swift via een speciale app haar fans opgeroepen het nummer ‘We are never getting back together’ te downloaden. De app staat op zo’n 1 miljoen mobiele telefoons, allemaal fans natuurlijk. Swift heeft bereikt wat ze wilde: haar eerste #1 in de Billboard Hot 100, in de tweede week steeg het nummer van de 72e naar de eerste plaats. Daarnaast heeft het nummer ook nog een record gevestigd.
Niet minder dan 623.000 exemplaren werden er van haar nieuwste single gedownload, waarmee ze het record stelt voor de meeste downloads in één week door een zangeres. Het vorige record stond op naam van Ke$ha met ‘Tic toc’, waarvan drie jaar geleden 610.000 stuks werden gedownload. Met 623.000 downloads, komt Swift dicht in de buurt van de 636.000 stuks van ‘Right round’ door Flo rida in februari 2009. Ideetje voor een Nederlandse artiest, een app?
gerucht
‘We are never ever getting back together’ komt bij ons binnen op #31, precies het tegenovergestelde van haar grootste hit ‘Love story’ (#13 in 2009). Ze schreef het nummer samen met de Zweedse schrijvers/producers Max Martin en Shellback (= Johan Karl Schuster). De drie bespraken net hoe hun samenwerking er uit zou zien, toen een vriend van de ex van Swift de studio binnenkwam en vertelde dat er een gerucht rond ging dat de ex en Swift het weer samen zouden proberen.
knipperlicht relatie
Toen de vriend weg was, vroegen de Zweedse hitmakers haar naar de relatie die ze met haar ex onderhield. Het bleek om een knipperlicht relatie te gaan, waarop Martin voorstelde een nummer te schrijven over het gerucht. Swift pakte een gitaar en zong ‘We are never ever …’ en in no-time was het liedje er. Swift heeft diverse relaties gehad, ondermeer met John Mayer, en Conor Kennedy. Het nummer is de voorloper van haar album ‘Red’ dat in oktober verschijnt.
Als een Nederlandse act (bijvoorbeeld Gerard Joling of Dries Roelvink) een oproep doet voor het downloaden van een nummer, en dat komt #1, dan gilt iedereen moord en brand. ‘Doorgestoken kaart, nummer is opgekocht enz!’, zijn dan de reacties.
Afgelopen week heeft de Amerikaanse zangeres Taylor Swift via een speciale app haar fans opgeroepen het nummer ‘We are never getting back together’ te downloaden. De app staat op zo’n 1 miljoen mobiele telefoons, allemaal fans natuurlijk. Swift heeft bereikt wat ze wilde: haar eerste #1 in de Billboard Hot 100, in de tweede week steeg het nummer van de 72e naar de eerste plaats. Daarnaast heeft het nummer ook nog een record gevestigd.
Niet minder dan 623.000 exemplaren werden er van haar nieuwste single gedownload, waarmee ze het record stelt voor de meeste downloads in één week door een zangeres. Het vorige record stond op naam van Ke$ha met ‘Tic toc’, waarvan drie jaar geleden 610.000 stuks werden gedownload. Met 623.000 downloads, komt Swift dicht in de buurt van de 636.000 stuks van ‘Right round’ door Flo rida in februari 2009. Ideetje voor een Nederlandse artiest, een app?
gerucht
‘We are never ever getting back together’ komt bij ons binnen op #31, precies het tegenovergestelde van haar grootste hit ‘Love story’ (#13 in 2009). Ze schreef het nummer samen met de Zweedse schrijvers/producers Max Martin en Shellback (= Johan Karl Schuster). De drie bespraken net hoe hun samenwerking er uit zou zien, toen een vriend van de ex van Swift de studio binnenkwam en vertelde dat er een gerucht rond ging dat de ex en Swift het weer samen zouden proberen.
knipperlicht relatie
Toen de vriend weg was, vroegen de Zweedse hitmakers haar naar de relatie die ze met haar ex onderhield. Het bleek om een knipperlicht relatie te gaan, waarop Martin voorstelde een nummer te schrijven over het gerucht. Swift pakte een gitaar en zong ‘We are never ever …’ en in no-time was het liedje er. Swift heeft diverse relaties gehad, ondermeer met John Mayer, en Conor Kennedy. Het nummer is de voorloper van haar album ‘Red’ dat in oktober verschijnt.
Eigenzinnige Nederlandse zangeres scoort elfde Britse #1
Sam and the Womp: Bom bom (44)
Aanstaande woensdag, 29 augustus 2012, beginnen in Londen de 14e Paralympics, de Olympische spelen voor mensen met een lichamelijke handicap, visuele beperking en/of hersenverlamming. Of deze Paralympics muzikaal ook zo zullen uitpakken als de Olympische spelen dat onlangs deden (met hits voor onder andere Emeli Sandé en Handsome poets), moeten we nog maar afwachten. Na 9 september weten we het, wanneer de sluitingsceremonie is geweest.
Maar voordat de Paralympics beginnen, leveren de Olympische spelen min of meer nog een hit op: ‘Bom bom’ van Sam and the Womp op #44. Het nummer was namelijk al een hit op de Oranjecamping, waar vandaan 3FM dj Rob Stenders dagelijks het programma ‘Stenders Atleetvermaak’ bracht. Stenders komt dan ook alle eer toe, nu het nummer ook in Nederland doorbreekt.
Nederlandse inbreng
In de Britse hitparade komt ‘Bom bom’ deze week binnen op de eerste plaats. In de eerste week zijn er meer dan 107.000 stuks van verkocht. Daarmee is het de elfde Britse #1, waaraan een Nederlander heeft meegewerkt. Voor de andere tien, klik hier. Zangeres en medecomponist, is namelijk Bloem de Wilde de Ligny, geboren in Apeldoorn op 7 juli 1978. Haar vader komt uit Indonesië, haar moeder is Nederlandse, die haar grotendeels heeft opvoed. Na diverse verhuizingen, komt ze in Haarlem terecht. In 1996 stopt ze met school, woont een tijdje in een kraakpand en maakt radio bij de lokale omroep, waar 3FM dj Giel Beelen ook begonnen is.
Edison nominatie
Vanaf 1995 treedt ze op onder de naam Bloem en in 1998 neemt ze in Londen als Bloem de Ligny het album ‘Zink’ op. Haar stem wordt vergeleken met de IJslandse zangeres Björk, hoewel ze zelf vind dat Robert Wyatt haar het meest heeft beïnvloed. Hoewel het album goede kritieken krijgt en zelfs een Edison nominatie, flopt het.
Begin 2000 begint ze aan een studie aan de kunstacademie in Rotterdam, die ze pas in 2007 succesvol afrond. Voor een uitwisselingsproject kiest ze voor Central Saints Martens, de kunstacademie in Londen. Daar werkt ze aan diverse projecten (Polichinelle) en sinds 2003 woont en werkt ze in Londen. In 2007 start ze onder de naam Serafina Ouistiti met zeven kunstenaars het bedrijf Dreamsociety, dat animaties, liedjes en films maakt.
Sam & the Womp
In 2009 ontmoet Bloem trompetspeler Sam Ritchie, met wie ze in september van dat jaar Sam & the Womp start, waarvan Aaron Horn (dj/producer) ook nog de vaste kern vormt. Daarnaast bestaat the Womp uit Paul Tkachenko (tuba), Tony Rico en Neil Johnson (beide saxofoon), Jerome Harper en Robin Harris (beide trombone) en Bubu (drummer). Djanan Turan-(zang), Tansay Omar (drums/percussie) en Morski (gitaar). De samenstelling is wisselend omdat niet altijd iedereen kan.‘Bom blom’ stamt al uit mei 2010. Bijna een half jaar later werd het nummer opgepikt door de Britse BBC-radio-3. Een officiële release laat echter nog tot augustus 2012 op zich wachten, maar dan is de hype kompleet: een #1-hit! Voor een album hebben ze al 13 nummers klaar liggen en dat zou met twee hitsingles nog dit jaar een feit moeten worden. Ware het, dat Sam & the Womp nog geen contract voor een album hebben. Platenmaatschappij Warner wacht eerst nog even het succes van ‘Bom bom’ af.
Aanstaande woensdag, 29 augustus 2012, beginnen in Londen de 14e Paralympics, de Olympische spelen voor mensen met een lichamelijke handicap, visuele beperking en/of hersenverlamming. Of deze Paralympics muzikaal ook zo zullen uitpakken als de Olympische spelen dat onlangs deden (met hits voor onder andere Emeli Sandé en Handsome poets), moeten we nog maar afwachten. Na 9 september weten we het, wanneer de sluitingsceremonie is geweest.
Maar voordat de Paralympics beginnen, leveren de Olympische spelen min of meer nog een hit op: ‘Bom bom’ van Sam and the Womp op #44. Het nummer was namelijk al een hit op de Oranjecamping, waar vandaan 3FM dj Rob Stenders dagelijks het programma ‘Stenders Atleetvermaak’ bracht. Stenders komt dan ook alle eer toe, nu het nummer ook in Nederland doorbreekt.
Nederlandse inbreng
In de Britse hitparade komt ‘Bom bom’ deze week binnen op de eerste plaats. In de eerste week zijn er meer dan 107.000 stuks van verkocht. Daarmee is het de elfde Britse #1, waaraan een Nederlander heeft meegewerkt. Voor de andere tien, klik hier. Zangeres en medecomponist, is namelijk Bloem de Wilde de Ligny, geboren in Apeldoorn op 7 juli 1978. Haar vader komt uit Indonesië, haar moeder is Nederlandse, die haar grotendeels heeft opvoed. Na diverse verhuizingen, komt ze in Haarlem terecht. In 1996 stopt ze met school, woont een tijdje in een kraakpand en maakt radio bij de lokale omroep, waar 3FM dj Giel Beelen ook begonnen is.
Edison nominatie
Vanaf 1995 treedt ze op onder de naam Bloem en in 1998 neemt ze in Londen als Bloem de Ligny het album ‘Zink’ op. Haar stem wordt vergeleken met de IJslandse zangeres Björk, hoewel ze zelf vind dat Robert Wyatt haar het meest heeft beïnvloed. Hoewel het album goede kritieken krijgt en zelfs een Edison nominatie, flopt het.
Begin 2000 begint ze aan een studie aan de kunstacademie in Rotterdam, die ze pas in 2007 succesvol afrond. Voor een uitwisselingsproject kiest ze voor Central Saints Martens, de kunstacademie in Londen. Daar werkt ze aan diverse projecten (Polichinelle) en sinds 2003 woont en werkt ze in Londen. In 2007 start ze onder de naam Serafina Ouistiti met zeven kunstenaars het bedrijf Dreamsociety, dat animaties, liedjes en films maakt.
Sam & the Womp
In 2009 ontmoet Bloem trompetspeler Sam Ritchie, met wie ze in september van dat jaar Sam & the Womp start, waarvan Aaron Horn (dj/producer) ook nog de vaste kern vormt. Daarnaast bestaat the Womp uit Paul Tkachenko (tuba), Tony Rico en Neil Johnson (beide saxofoon), Jerome Harper en Robin Harris (beide trombone) en Bubu (drummer). Djanan Turan-(zang), Tansay Omar (drums/percussie) en Morski (gitaar). De samenstelling is wisselend omdat niet altijd iedereen kan.‘Bom blom’ stamt al uit mei 2010. Bijna een half jaar later werd het nummer opgepikt door de Britse BBC-radio-3. Een officiële release laat echter nog tot augustus 2012 op zich wachten, maar dan is de hype kompleet: een #1-hit! Voor een album hebben ze al 13 nummers klaar liggen en dat zou met twee hitsingles nog dit jaar een feit moeten worden. Ware het, dat Sam & the Womp nog geen contract voor een album hebben. Platenmaatschappij Warner wacht eerst nog even het succes van ‘Bom bom’ af.
30eurolive stopt niet voordat de tent volledig is plat gespeeld
30eurolive: Waiting for a sign (78)
De basis van 30eurolive ligt in Enschede, waar alle drie de leden zijn geboren. Drummer Michiel Bütterhoff (21 mei 1983), kroop al op zijn achtste achter de drumkit en volgde drumles tot zijn 22e. Hij studeerde aan het conservatorium in Enschede, was docent slagwerk, begeleider van verschillende koren, zat in diverse bands en viel ook in bij diverse (show) bands. Peter Bakker (6 september 1982) en zijn jongere broer David (31 augustus 1985), geven les op de muziekschool in Losser. Peter pianoles, David gitaar en basgitaar. Peter speelt piano sinds zijn achtste, volgde les tot zijn 24e levensjaar en studeerde Piano lichte muziek. In 30eurolive staat hij achter de vleugel, speelt piano, bas en zingt. Beide broers volgden het conservatorium in Enschede. David, die sinds zijn 8e gitaar speelt en tot zijn 21e les heeft gehad, heeft ook nog de opleiding Beeld en Media gevolgd.
Voor 30eurolive zaten de broers in een funkband, waarvan Rik Zengerink de drummer was. Als de drie tijdens een radio-opname bij toeval de Britse groep Fragment tegen het lijf lopen, krijgen ze een uitnodiging om die avond een paar liedjes mee te spelen in een discotheek. Rik wordt naderhand uitgenodigd om een paar keer in te vallen bij Fragment. Een tijdje later, het is 2006, begint hij samen met de broers de band 30eurolive. Na drie jaar houdt Rik het echter voor gezien, omdat het spelen in de band niet meer viel te combineren met zijn werk als pianostemmer. Zijn plaats wordt ingenomen door Michiel Bütterhoff. Rik mist het spelen wel en gaat later verder in Trio unplugged.
meer dan 30 Euro
De naam 30eurolive is bedacht door Tim Alexander (bassist van Fragment) en Syb van der Ploeg (zanger van de Kast). Volgens drummer Michiel klinkt de naam erg leuk, ook al verdienen ze meer dan 30 Euro voor een optreden. Sterker, 30eurolive kan inmiddels leven van de (110) optredens per jaar, die zelfs al voor 2014 en 2015 zijn geboekt. Dat komt volgens de band, omdat 30eurolive een band is waar de muzikanten nog begrijpen waar het om gaat. Het publiek komt niet voor de band maar de band komt voor het publiek en stopt niet voordat de tent volledig is plat gespeeld.
De single ‘Waiting for a sign’ is geproduceerd door Dick Kemper (voormalig bassist Vandenberg). In april speelden ze ook een eigen nummer, ‘Loving you’, toen 30eurolive meedeed aan het 538 demo duel. Ze verloren echter van the Doots die naar de finale gingen.
De basis van 30eurolive ligt in Enschede, waar alle drie de leden zijn geboren. Drummer Michiel Bütterhoff (21 mei 1983), kroop al op zijn achtste achter de drumkit en volgde drumles tot zijn 22e. Hij studeerde aan het conservatorium in Enschede, was docent slagwerk, begeleider van verschillende koren, zat in diverse bands en viel ook in bij diverse (show) bands. Peter Bakker (6 september 1982) en zijn jongere broer David (31 augustus 1985), geven les op de muziekschool in Losser. Peter pianoles, David gitaar en basgitaar. Peter speelt piano sinds zijn achtste, volgde les tot zijn 24e levensjaar en studeerde Piano lichte muziek. In 30eurolive staat hij achter de vleugel, speelt piano, bas en zingt. Beide broers volgden het conservatorium in Enschede. David, die sinds zijn 8e gitaar speelt en tot zijn 21e les heeft gehad, heeft ook nog de opleiding Beeld en Media gevolgd.
Voor 30eurolive zaten de broers in een funkband, waarvan Rik Zengerink de drummer was. Als de drie tijdens een radio-opname bij toeval de Britse groep Fragment tegen het lijf lopen, krijgen ze een uitnodiging om die avond een paar liedjes mee te spelen in een discotheek. Rik wordt naderhand uitgenodigd om een paar keer in te vallen bij Fragment. Een tijdje later, het is 2006, begint hij samen met de broers de band 30eurolive. Na drie jaar houdt Rik het echter voor gezien, omdat het spelen in de band niet meer viel te combineren met zijn werk als pianostemmer. Zijn plaats wordt ingenomen door Michiel Bütterhoff. Rik mist het spelen wel en gaat later verder in Trio unplugged.
meer dan 30 Euro
De naam 30eurolive is bedacht door Tim Alexander (bassist van Fragment) en Syb van der Ploeg (zanger van de Kast). Volgens drummer Michiel klinkt de naam erg leuk, ook al verdienen ze meer dan 30 Euro voor een optreden. Sterker, 30eurolive kan inmiddels leven van de (110) optredens per jaar, die zelfs al voor 2014 en 2015 zijn geboekt. Dat komt volgens de band, omdat 30eurolive een band is waar de muzikanten nog begrijpen waar het om gaat. Het publiek komt niet voor de band maar de band komt voor het publiek en stopt niet voordat de tent volledig is plat gespeeld.
De single ‘Waiting for a sign’ is geproduceerd door Dick Kemper (voormalig bassist Vandenberg). In april speelden ze ook een eigen nummer, ‘Loving you’, toen 30eurolive meedeed aan het 538 demo duel. Ze verloren echter van the Doots die naar de finale gingen.
Gebroeders Ko recyclen oude hit
Gebroeders Ko: Toeter op m’n waterscooter 2012 (92)
Voor velen was ‘Ik heb ’n toeter op m’n waterscooter’ in 2002, de eerste kennismaking met Ton & Gerard Koopmans, de Gebroeders Ko. Het nummer bereikte de 18e plaats en was de eerste van 25 top -20-hits voor de broers. “Nog steeds gaat het publiek helemaal los op dit nummer en hele generaties hebben iedere zomer (en winter) weer plezier van dit ultieme vakantienummer, vandaar dat we hebben besloten om er een re-release van te maken,” laten de broers op hun website weten. Alles is uit de kast getrokken om er weer een succes van te maken: DJ Goldfinger maakte de remix, de titel werd veranderd in Toeter op m’n waterscooter 2012 en voor de videoclip vlogen ze naar Turkije. In 2002 werd die nog gewoon ergens op een waterbaan in Nederland opgenomen.
slechtste liedje
Voor het programma ‘De beste singer-songwriter van Nederland’ moeten de talenten diverse opdrachten uitvoeren. Één van die opdrachten was: ‘maak van ’t aller slechte liedje ooit jouw versie, zodat het weer een pareltje wordt’. Mattanja Joy Bradley moest diep graven, maar kwam een half uur later met ‘Ik heb ’n toeter op m’n waterscooter’ van de Gebroeders Ko.
Rob Stenders, dj op 3FM confronteerde de broers met de versie van Mattanja en zij konden het wel waarderen. Daarop gaf Stenders hen de opdracht: ‘maak van het nummer ‘Beautiful imperfections’ van Mattanja, jullie eigen (feest)versie. Stenders heeft nog vakantie, dus de opdracht loopt nog.
Mattanja is niet de eerste die het nummer van de broers covert. Wij kwamen onder andere een versie tegen van de Zuid-Afrikaanse zanger Nic Stevens, die het de titel ‘Toeter skoeter’ meegaf.
Duits succes
In navolging van ‘Schatzi schenk mir ein Foto’ van Mickie Krause feat. Ko & Ko (januari 2011), scoren de broers deze maand met ‘Nur noch Schuhe an’, wederom met Mickie Krause, hun tweede #1-hit in de Schlagerhitparade bij onze Oosterburen. Beide nummers zijn vertalingen van Nederlandse successen, ‘Schatje, mag ik je foto?’ (#10 in 2008) en ‘Alleen maar schoenen aan’ (#6 in 2011).
Voor velen was ‘Ik heb ’n toeter op m’n waterscooter’ in 2002, de eerste kennismaking met Ton & Gerard Koopmans, de Gebroeders Ko. Het nummer bereikte de 18e plaats en was de eerste van 25 top -20-hits voor de broers. “Nog steeds gaat het publiek helemaal los op dit nummer en hele generaties hebben iedere zomer (en winter) weer plezier van dit ultieme vakantienummer, vandaar dat we hebben besloten om er een re-release van te maken,” laten de broers op hun website weten. Alles is uit de kast getrokken om er weer een succes van te maken: DJ Goldfinger maakte de remix, de titel werd veranderd in Toeter op m’n waterscooter 2012 en voor de videoclip vlogen ze naar Turkije. In 2002 werd die nog gewoon ergens op een waterbaan in Nederland opgenomen.
slechtste liedje
Voor het programma ‘De beste singer-songwriter van Nederland’ moeten de talenten diverse opdrachten uitvoeren. Één van die opdrachten was: ‘maak van ’t aller slechte liedje ooit jouw versie, zodat het weer een pareltje wordt’. Mattanja Joy Bradley moest diep graven, maar kwam een half uur later met ‘Ik heb ’n toeter op m’n waterscooter’ van de Gebroeders Ko.
Rob Stenders, dj op 3FM confronteerde de broers met de versie van Mattanja en zij konden het wel waarderen. Daarop gaf Stenders hen de opdracht: ‘maak van het nummer ‘Beautiful imperfections’ van Mattanja, jullie eigen (feest)versie. Stenders heeft nog vakantie, dus de opdracht loopt nog.
Mattanja is niet de eerste die het nummer van de broers covert. Wij kwamen onder andere een versie tegen van de Zuid-Afrikaanse zanger Nic Stevens, die het de titel ‘Toeter skoeter’ meegaf.
Duits succes
In navolging van ‘Schatzi schenk mir ein Foto’ van Mickie Krause feat. Ko & Ko (januari 2011), scoren de broers deze maand met ‘Nur noch Schuhe an’, wederom met Mickie Krause, hun tweede #1-hit in de Schlagerhitparade bij onze Oosterburen. Beide nummers zijn vertalingen van Nederlandse successen, ‘Schatje, mag ik je foto?’ (#10 in 2008) en ‘Alleen maar schoenen aan’ (#6 in 2011).
zondag 26 augustus 2012
Bo Saris lijkt zijn muzikale ik te hebben gevonden
Bo Saris: She’s on fire (94)
Bo-rush (op ‘No sunrise’ van Relax, #20 in 2005) en Bo Saris (nu met ‘She’s on fire’), zijn twee namen waarvan Boris Titulaer (Venlo, 3 oktober 1980) zich bedient. Naast zijn ‘eigen’ Boris, waarmee hij 6 hits scoorde, dat begon in 2004 met de #1-hit ‘When you think of me’, als winnaar van Idols II. Als Bo Saris lijkt Boris zijn muzikale ik te hebben gevonden.
unieke naam
De naam Bo Saris, die hij sinds 2011 gebruikt, is niet toevallig gekozen. Boris: “De naam Boris is zo algemeen. Typ het maar eens in bij Google en je krijgt miljoenen hits. Daarom heb ik besloten mijn artiestennaam te veranderen en te kiezen voor een unieke naam die dicht bij mezelf ligt en die voor de hand ligt. Mijn vrienden en familie noemen mij altijd al Bo en Saris is de meisjesnaam van mijn moeder.”
mannelijke Amy Winehouse
Boris heeft nooit onder stoelen of banken gestoken dat hij een liefhebber is van (oude) soul. Tijdens Idols deed hij dan ook het nummer ‘What’s going on’ van Marvin Gaye. Diezelfde Gaye is met ‘She’s on fire’ de leverancier van zijn achtste hit. In het buitenland is het nummer zeer enthousiast ontvangen en wordt hij al de mannelijke Amy Winehouse genoemd. We hoeven ons geen zorgen te maken over Boris, want hij is de 27 (de leeftijd waarop een grote groep artiesten is overleden, waaronder Amy), al 4 jaar geleden gepasseerd.
remix
De Britse Maya Janes Coles maakte een 6-minuten durende remix van ‘She’s on fire’, die al zo’n 100.000 keer bekeken is op YouTube. Het is niet uitgesloten dat die versie elders nog een hit oplevert voor Boris, eh Bo Saris.
Bo-rush (op ‘No sunrise’ van Relax, #20 in 2005) en Bo Saris (nu met ‘She’s on fire’), zijn twee namen waarvan Boris Titulaer (Venlo, 3 oktober 1980) zich bedient. Naast zijn ‘eigen’ Boris, waarmee hij 6 hits scoorde, dat begon in 2004 met de #1-hit ‘When you think of me’, als winnaar van Idols II. Als Bo Saris lijkt Boris zijn muzikale ik te hebben gevonden.
unieke naam
De naam Bo Saris, die hij sinds 2011 gebruikt, is niet toevallig gekozen. Boris: “De naam Boris is zo algemeen. Typ het maar eens in bij Google en je krijgt miljoenen hits. Daarom heb ik besloten mijn artiestennaam te veranderen en te kiezen voor een unieke naam die dicht bij mezelf ligt en die voor de hand ligt. Mijn vrienden en familie noemen mij altijd al Bo en Saris is de meisjesnaam van mijn moeder.”
mannelijke Amy Winehouse
Boris heeft nooit onder stoelen of banken gestoken dat hij een liefhebber is van (oude) soul. Tijdens Idols deed hij dan ook het nummer ‘What’s going on’ van Marvin Gaye. Diezelfde Gaye is met ‘She’s on fire’ de leverancier van zijn achtste hit. In het buitenland is het nummer zeer enthousiast ontvangen en wordt hij al de mannelijke Amy Winehouse genoemd. We hoeven ons geen zorgen te maken over Boris, want hij is de 27 (de leeftijd waarop een grote groep artiesten is overleden, waaronder Amy), al 4 jaar geleden gepasseerd.
remix
De Britse Maya Janes Coles maakte een 6-minuten durende remix van ‘She’s on fire’, die al zo’n 100.000 keer bekeken is op YouTube. Het is niet uitgesloten dat die versie elders nog een hit oplevert voor Boris, eh Bo Saris.
Veenendaal is broedplaats voor hardstyle dj’s
Headhunterz & Wildstylez & Noisecontrollers: World of madness (Defqon 2012) (98)
Achter Headhunterz gaat Willem Rebergen (12 september 1985) schuil. Vanaf zijn negende zat Willem in een kinderkoor en sprak stemmen in voor films (onder andere de stem van Fred Wemel in ‘Harry Potter’). Headhunterz begon hij in 2006 met DeeJ-010 (= Bobby van Putten). In tegenstelling tot Willem, die zijn studie aan de Rockacademie opgaf voor een carrière als dj, wilde Bobby zijn studie wel afmaken. Willem ging alleen door met Headhunterz, want voor hem was ‘de Rockacademie leuk, maar met hardstyle konden ze hem niet helpen’. Het jaar daarop scoorde Headhunterz een hit met ‘The power of mind (Qlimax 2007 anthem)’ (#36 in 2007).
Wildstylez is het pseudoniem van Joram Metekohy (7 januari 1983). Eigenlijk wilde Joram drummer worden, maar tot zijn vijftiende speelde hij voornamelijk gitaar in diverse bandjes. De interesse voor elektronische muziek kwam in 2001 tijdens Trance Energy, de liefde voor Hardstyle daarna tijdens een andere evenement het hardstylefeest ‘Qlimax’.
In 2004 begon Joram de opleiding ‘DJ/dance-producer’ aan de Rockacademie, waar Willem Rietbergen (Headhunterz) ook een studie volgde. Een jaar later stopte ook Joram met de opleiding omdat hij het gevoel had in een richting te worden gedreven waar hij niet heen wilde. In 2007 sloot hij zich als Wildstylez bij het label Scantraxx recordz aan, waar hij Willem/Headhunterz weer tegen kwam. In 2008 brachten ze samen een album onder de naam Project one uit.
Vanuit Wildstylez is de link ook snel gelegd met Noiseconttrollers, want samen bezitten ze het label Digital age. Achter Noiseconttrollers, gestart in 2005, zitten Bas Oskam en Arjan Terpstra. Bas (1980) begon in 1995 met produceren met behulp van het computerprogramma Fasttracker 2, waarmee hij alle ins en outs leerde van de dance muziek. Arjan (25 mei 1981) kwam in 1993 in aanraking met hiphop en was er meteen aan verknocht. Van 1997 – 2005 vormde hij samen met drie andere rappers de hiphop groep Codewoord. In 2005 kwam Arjan in aanraking met Hardstyle, waar hij zeer van onder de indruk was. Vervolgens liep hij Bas tegen het lijf, waarmee hij Noisecontrollers begon. Inmiddels hebben ze menig anthem voor dansfestijnen aangeleverd, onder andere ‘D.e.c.i.b.e.l.’(in 2010) en ‘Defqon’ (in 2011). Dit jaar leveren ze samen met Wildstylez & Headhunterz het thema van ‘Defqon’, allen afkomstig uit Veenendaal.
Achter Headhunterz gaat Willem Rebergen (12 september 1985) schuil. Vanaf zijn negende zat Willem in een kinderkoor en sprak stemmen in voor films (onder andere de stem van Fred Wemel in ‘Harry Potter’). Headhunterz begon hij in 2006 met DeeJ-010 (= Bobby van Putten). In tegenstelling tot Willem, die zijn studie aan de Rockacademie opgaf voor een carrière als dj, wilde Bobby zijn studie wel afmaken. Willem ging alleen door met Headhunterz, want voor hem was ‘de Rockacademie leuk, maar met hardstyle konden ze hem niet helpen’. Het jaar daarop scoorde Headhunterz een hit met ‘The power of mind (Qlimax 2007 anthem)’ (#36 in 2007).
Wildstylez is het pseudoniem van Joram Metekohy (7 januari 1983). Eigenlijk wilde Joram drummer worden, maar tot zijn vijftiende speelde hij voornamelijk gitaar in diverse bandjes. De interesse voor elektronische muziek kwam in 2001 tijdens Trance Energy, de liefde voor Hardstyle daarna tijdens een andere evenement het hardstylefeest ‘Qlimax’.
In 2004 begon Joram de opleiding ‘DJ/dance-producer’ aan de Rockacademie, waar Willem Rietbergen (Headhunterz) ook een studie volgde. Een jaar later stopte ook Joram met de opleiding omdat hij het gevoel had in een richting te worden gedreven waar hij niet heen wilde. In 2007 sloot hij zich als Wildstylez bij het label Scantraxx recordz aan, waar hij Willem/Headhunterz weer tegen kwam. In 2008 brachten ze samen een album onder de naam Project one uit.
Vanuit Wildstylez is de link ook snel gelegd met Noiseconttrollers, want samen bezitten ze het label Digital age. Achter Noiseconttrollers, gestart in 2005, zitten Bas Oskam en Arjan Terpstra. Bas (1980) begon in 1995 met produceren met behulp van het computerprogramma Fasttracker 2, waarmee hij alle ins en outs leerde van de dance muziek. Arjan (25 mei 1981) kwam in 1993 in aanraking met hiphop en was er meteen aan verknocht. Van 1997 – 2005 vormde hij samen met drie andere rappers de hiphop groep Codewoord. In 2005 kwam Arjan in aanraking met Hardstyle, waar hij zeer van onder de indruk was. Vervolgens liep hij Bas tegen het lijf, waarmee hij Noisecontrollers begon. Inmiddels hebben ze menig anthem voor dansfestijnen aangeleverd, onder andere ‘D.e.c.i.b.e.l.’(in 2010) en ‘Defqon’ (in 2011). Dit jaar leveren ze samen met Wildstylez & Headhunterz het thema van ‘Defqon’, allen afkomstig uit Veenendaal.
Abonneren op:
Posts (Atom)