vrijdag 7 december 2007

Rihanna blijft op #1, maar Jeroen komt eraan!

In de nieuwe Single Top 100 blijft, zoals voorspeld, Rihanna fier bovenaan staan met 'Don't stop the music'. De verrassing in de top 10 komt echter van Jeroen van der Boom, die met 'Één wereld' van 8 naar #2 sprint. Hij haalt ruim driekwart van de verkopen van Rihanna, dus hij is blijkbaar van plan om het volgende week spannend te gaan maken. Van der Boom streeft twee andere Nederlandstalige platen voorbij. Jan Smit moet definitief de witte vlag hijsen, en ook Coole Piet kan terug naar Spanje. Nick & Simon herstellen zich licht en keren terug de top 10 in, maar de enige echte nieuwe top 10-notering is voor de Freemasons, die met Bailey Tzuke (de dochter van Judie) naar #9 stijgen met de Alanis Morissette-cover 'Uninvited'.

Voor de binnenkomers moeten we diep onderin de Single Top 100 gaan zoeken. Pas op #60 komen we de hoogste tegen. Dat is nota bene Elvis Presley, die met 'Burning love' zijn HONDERDSTE hit scoort en dit record als hoogste nieuwe nog eens extra luister bijzet. Hij verslaat daarmee Maroon 5 (nieuw op #62 met 'Won't go home without you'), Deetron (op #63 met 'I cling'), Don Diablo (op #67 met 'This way') en een hele zwangere Christina Aguilera (met 'Oh mother' binnen op #69).

Snelle stijgers in de Single Top 100 zijn Bob Sinclar, die van 63 naar #17 klimt met 'Together', Editors (zij stijgen veertig plaatsen naar #20 met 'Racing rat'), maar de snelste is DJ Jose: van 83 naar #30 met 'Physical attraction'.

In de Album Top 100 is Paul de Leeuw de nieuwe lijstaanvoerder. Hij komt bovenaan binnen met 'Symphonica in rosso' en verkoopt meteen bijna twee keer zo hard als de #1 van vorige week, Anouk. Die heeft weliswaar met 'Who's your momma' een platina album te pakken, maar moet toch bakzeil halen bij Paul. Nog een nieuwe komt op #3 binnen: Trijntje Oosterhuis vernieuwde haar samenwerking met Burt Bacharach en debuteert in de top 3 met 'Who'll speak for love'. Ook Guus Meeuwis doet het nog goed, met zijn nieuwe, 'Groots met een zachte G' (binnen op #13), maar verder zien we alleen nog Gare du Nord binnenkomen, en wel op #88 met 'Jazz in the city'. Elvis is herintreder in de Album Top 100. Vanwege zijn laatste heruitgave (voorlopig) én de publiciteit rond zijn honderdste hit in Nederland, komt 'The complete Dutch collection' (eerder dit jaar al een #1-hit) op #74 terug binnen.

Een uitgebreide Megaman met al het nieuws over de grote hit en alle binnenkomers lees je hier komende maandag!

woensdag 5 december 2007

Midweek: Paul de Leeuw naar #1, Coole Piet blijft achter

Na twee jaren met Coole Piet bovenaan de Single Top 100, dreigt 2007 een Pietloos jaar te gaan worden. Dat wil zeggen: het ziet er naar uit dat 'De speelgoeddief' van Coole Piet komende vrijdag niet verder zal gaan reiken dan de tweede plaats. En dan moet ie nog opschieten, anders wordt ie ingehaald door Timbaland. Souverein aan kop, het kán bijna niet missen, gaat nog altijd Rihanna met 'Don't stop the music'.

De top 10 maakt verder ook een stabiele indruk. Wellicht dat de Freemasons met Bailey Tzuke naar de bovenste tien kunnen stijgen met 'Uninvited'. Bob Sinclar komt hard opzetten met 'Together' (richting top 20) en Editors gaan richting de bovenste dertig met 'The racing rats'.

Voor de nieuwkomers moet je je duikpak aantrekken, zo diep zitten ze in de Single Top 100 verborgen. Maroon 5 gaat binnenkomen met 'Won't go home without you', maar dan zitten we waarschijnlijk al onder plaats #60. Ook de Zwitserse dj Deetron gaat vrijwel zeker debuteren, met 'I cling'. Verder zien we Don Diablo op het vinketouw zitten, maakt Nickelodeon-product DJ Nicky zijn opwachting en komt een zwangere Christina Aguilera met wat nieuws. En natuurlijk hebben we een feestje vanwege de honderdste Elvis-hit!

In de Album Top 100 gebeurt wél weer wat spectaculairs: opnieuw komt er een album bovenaan binnen. Logisch ook, want de kersttijd is de tijd waarop de nieuwe cd's gekocht/ cadeaugegeven worden, dus vlak daarvoor komen de belangrijkste nieuwe albums uit. Dit keer is het de beurt aan Paul de Leeuw, die zijn 'Symphonica in Rosso'-concertreeks om weet te zetten in een succesvol album. Anouk moet dus al na één week naar beneden, maar ze eindigt nog wel voor Trijntje Oosterhuis, die met haar nieuwe plaat, 'Who'll speak for love', op #3 debuteert.

Nóg een concertregistratie, maar dan van Guus Meeuwis ('Groots met een zachte G'), gaat waarschijnlijk net buiten de top 10 binnenkomen.

Komende vrijdag kun bij in de Megaman zien of de last minute-sinterklaasinkopen nog voor verrassingen hebben gezorgd!

dinsdag 4 december 2007

Megaman special: Honderd hits voor Elvis Presley

Als eerste artiest in Nederland gaat Elvis Presley komende vrijdag zijn honderdste singlehit scoren in de hitparade. Zelfs dertig jaar na zijn dood blijkt the King of rock 'n' roll nog niets van zijn populariteit te hebben verloren. Met zijn honderste hit zet Elvis een uniek feit op zijn naam, en staat hij mijlenver voor op concurrentie-hitscoorders als Cliff Richard (78 hits) en the Rolling stones (77 noteringen). Presley is altijd al een terugkerende factor gebleven in de Nederlandse hitparades, maar de heruitgave van zesendertig oude singles in de afgelopen drie jaar (te verzamelen in een tweetal luxe boxen) leidde bij ons ineens tot een hausse van nieuwe Elvis-noteringen in de Single Top 100. 'Burning love' wordt komende vrijdag Elvis' honderdste hit in Nederland. Op grond van de tussenstanden van maandag, eindigt de single op vrijdag ergens tussen positie 60 en 65 in de Single Top 100.

Singlehitparades bestaan in Nederland al vanaf 1952. De KRO was 55 jaar geleden de eerste die zo'n populariteitslijst van platen presenteerde. Ruim een halve eeuw later telt de geschiedenis al zo'n twintigtal Nederlandse singlehitparades met landelijke dekking, gebaseerd op verkoopcijfers. Leg je al die hitparades naast elkaar, dan blijkt Elvis komende vrijdag precies aan zijn honderdste hit toe te zijn.

Van die honderd hits scoorde hij er net iets meer dan de helft, 51 stuks, bij leven en welzijn. Na zijn overlijden, op 16 augustus 1977, kwamen er nog eens bijna net zoveel bij. Het gros daarvan komt weer op het conto van twee verzamelboxen die in de afgelopen paar jaar zijn uitgegeven. In 2005 kon Elvis ter gelegenheid van zijn zeventigste geboortedag achttien hits op zijn cv bijschrijven. Dit jaar doet hij het nog eens dunnetjes over; als herdenking aan zijn dertigste sterfdag bereiken nog eens zeventien singles, te verzamelen in een luxe box, de Nederlandse Single Top 100.

We komen Elvis in de Nederlandse hitparadegeschiedenis voor het eerst tegen in de MuziekParade van oktober 1957: 'All shook up' bereikt in de maandlijst de achtste plaats. Een maand later is het opnieuw raak, met een veertiende plek voor 'Teddy bear'. Na een stil jaar scoort Elvis in maart 1959 met 'One night' zelfs in vier lijsten tegelijk: MuziekParade, MuziekExpres, Tuney Tunes en Elsevier.

In oktober 1960 is Presley toe aan de eerste van in totaal zes Nederlandse nummer één-hits: 'It's now or never' prijkt in Elsevier en Foon bovenaan. In vijf andere lijsten (MuziekParade, MuziekExpres, Tuney Tunes, Songwereld en Wereldkroniek) blijft hij tegelijkertijd met het nummer op #2 steken. In februari 1961 is het wél in alle lijsten raak met 'Wooden heart'. De daaropvolgende jaren leveren the King nóg drie #1-hits op in Nederland: 'Surrender' in 1961, 'Good luck charm' in 1962 en 'Devil in disguise' in 1963.

De rest van zijn leven blijft Elvis gestaag hits scoren, hoewel de aantallen in de jaren 70 teruglopen. Vlak na zijn dood is er een korte opleving, met drie gelijktijdige top 10-hits. In de jaren 80 en 90 is er nog sporadisch een heruitgave of herontdekte opname van de muziekkoning.

Pas in 2002 schrikken we weer wakker, wanneer de Nederlandse dj Junkie XL een remix maakt van een oud-Elvis nummer. 'A little less conversation' wordt wereldwijd, dus ook bij ons, een #1-hit; In Nederland zijn zesde en tot dusver laatste.

In 2005 worden, rondom de zeventigste geboortedag van Elvis, alle achttien Britse #1-hits ook bij ons heruitgegeven; elke week een nieuwe. Het levert the King bij ons een fraaie serie hits op, die zo tussen plaats #15 en #25 in de Single Top 100 eindigen. Dit jaar worden als herdenking opnieuw achttien oude Elvis-hits heruitgebracht. Zeventien daarvan scoren ook bij ons, alhoewel de noteringen nu lager uitvallen: wekelijks eindigt the King ergens tussen #50 en #80 in de Single Top 100.

Enkele van Elvis' bekendste en beste nummers bereiken in het oorspronkelijke jaar van uitgifte de Nederlandse hitlijsten niet, maar worden in de re-release van de laatste jaren alsnog een hitje. Zo bereikt 'Blue suede shoes' pas in augustus dit jaar voor het eerst de lijst, waar het, heel bescheiden, op #95 strandt. Verder zien we ook 'Hound dog' (in 1974), 'Jailhouse rock' (in 1974), 'Heartbreak hotel' (in 1987) en 'Love me tender' (in 1991) pas met grote vertraging in de hitlijsten verschijnen. Daarentegen wordt 'Are you lonesome tonight' in maar liefst vier instanties een hit: in de originele uitgave in 1961, in de befaamde lachversie in 1981 en 1991, en in de heruitgegeven studioversie in 2005.

De vijfendertig heruitgegeven hits van de afgelopen drie jaren zorgen voor de doorslag voor Elvis in het overzicht van grootste hitscoorders van Nederland. Aan het begin van 2005 staat Presley nog maar op #6 genoteerd in dat overzichtje, achter Cliff, the Stones, Pierre Kartner, André van Duin en André Hazes. Met een flinke sprint in twee etappes buigt the King zijn achterstand om in een bijkans onoverbrugbare voorsprong. Blijkbaar is dertig jaar na zijn dood zijn muziek nog springlevend. Elvis Presley: een waardige King of rock 'n' roll!

Klik hier voor het overzicht van alle honderd hits van Elvis Presley.

maandag 3 december 2007

Megaman week 48: de dames slaan toe!

Welkom bij de Megaman van week 48, waarin Rihanna wél van stofzuigen houdt, maar Jan Smit niet, Coole Piet zijn baas teleur moet stellen, Nick & Simon afgaan als een gieter en vier homoberen in kerstsferen verkeren. Dit en meer nieuws over de Single Top 100 en Mega Album Top 100 lees je in deze Megaman!

Rihanna is niet meer te stoppen

Rihanna: Don’t stop the music (1)

In juni lukte het net niet met ‘Umbrella’ (same met Jay-Z); die plaat bleef twee weken op #2 steken. Maar na een kleine terugval met ‘Shut up and drive’, dat eind september ‘slechts’ tot #7 kwam, is Rihanna met ‘Don’t stop the music’ niet meer te stoppen: in de derde week stijgt ze naar de eerste plaats van de Single Top 100. Na een #1-hit in Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, Oostenrijk en Zwitserland is Nederland het zesde Europese land waar het nummer op de eerste plaats belandt. En dan te bedenken dat ‘Don’t stop the music’ eigenlijk alleen bedoeld was voor de clubs, maar door de vele reacties uiteindelijk toch op single werd uitgebracht. Toch scheelde het maar weinig of Rihanna had nog een weekje geduld moeten hebben, omdat ene Jan Smit weer op de eerste plaats aasde. Uiteindelijk heeft Rihanna van hem gewonnen, met slechts 1% verschil!

Naast Rihanna is er nog iemand blij met het succes van ‘Don’t stop the music’. Dat is de King of pop, Michael Jackson. Immers: in ‘Don’t stop the music’ zit een sample van ‘Wanna be startin’ something’ van Michael Jackson, die daarmee tot #3 kwam in 1983. Michael boekt als medecomponist van ‘Don’t stop the music’ dan ook zijn zijn vijfde #1-hit na ‘Beat it’ (1983), ‘I just can’t stop loving you’, ‘Bad’ (beide in 1987) en ‘Smooth criminal’ (1988).

De Megaman is echter wat minder blij met de #1-hit van Rihanna. We gunnen het haar wel, maar doordat het Engelstalige ‘Don’t stop the music’ naar #1 stijgt, dreigt 2007 toch niet de megageschiedenis in te gaan als het jaar met de meeste weken in de eigen taal bovenaan. Dat totaal staat op 34 weken en werd gevestigd in 2005. Dit jaar zijn we daar nog maar één weekje van verwijderd. We verwachten echter niet dat er tot eind december nog een andere Nederlandstalige #1-hit komt. Of het zou Coole Piet met ‘De speelgoeddief’ moeten zijn…

Jan Smit doet niets aan het huishouden

Jan Smit: Dan zie je haar benen/ Calypso (2)

De fysieke single verkoopt nog steeds het meeste van alle singles, bijna 40% meer dan ‘Don’t stop the music’ van Rihanna. Het zijn echter de downloads van ‘Dan zie je haar benen’ en ‘Calypso’ die net niet genoeg verkopen om terug naar #1 te stijgen in de Single Top 100.

Afgelopen vrijdag was het eerste deel van de tweedelige docusoap te zien rond Jan Smit en zijn stemperikelen. Deze aflevering ging over de tijd voor de operatie, en daarin liet Jan weten dat hij de stemproblemen eigenlijk wel had aan zien komen. “In Spanje merkte ik dat m’n stem achteruit ging.”, liet Jan weten. De afgelopen zomer was hij enkele weken in Spanje voor optredens en vanwege een andere reality soap, samen met zijn muzikale vrienden. In Spanje had hij ’s ochtends vaak een schorre stem, ook al had hij geen druppel drank gedronken. ’s Avonds was het vaak laat en werd er veel gezongen, en de airco in de bus deed de rest. Kortom: alles behalve goed voor de keel. Inmiddels weten we waar dat toe geleid heeft: de operatie en het herstel dat aanstaande vrijdag op tv te zien is.

Aangezien Jan nog zes nummers voor ‘Stilte in de storm’, zijn nieuwe album, moet opnemen, is de release daarvan uitgesteld. Aanvankelijk zou het album in februari verschijnen, maar dat is nu verzet tot na de zomer van 2008. Ook de tour die daaraan gekoppeld is, wordt uitgesteld; tot 9 oktober. Nu maar hopen dat het herstel van Jan zijn stem doorzet (aanstaande vrijdag op Nl. I te zien).

Nu Jan Smit niet mag praten, kan zijn vriendin Yolanthe Cabau van Kasbergen tenminste haar zegje doen. “Het duurt nog wel zes weken voordat hij weer iets tegen mij kan zeggen”, vertelt ze. “Tot die tijd blaast hij als hij bedoelt 'ik hou van jou' en als hij me niet ziet klapt hij in zijn handen.” Yolanthe heeft een dubbel gevoel over het feit dat Jan ziek thuiszit terwijl zij druk aan het werk is op de set van ‘Onderweg naar morgen’. “Aan de ene kant is het fijn dat ik weet dat mijn grote liefde thuis op mij zit te wachten, maar aan de andere kant heb ik ook een schuldgevoel”, vertelt de actrice. “Ik wil voor hem zorgen.” Jan houdt zich bezig met andere dingen nu hij zijn stem niet mag gebruiken. “Hij speelt gitaar, keyboard en hij leert Spaans”, vertelt de brunette, die half Spaans is. “Ik vind het heel lief dat hij zich wil verdiepen in mijn wortels.” Yolanthe, die uit een groot gezin komt, wil in de toekomst graag trouwen en een gezin stichten met Jan. Volgens haar is Smit de perfecte man; slechts één ding zou ze aan hem willen veranderen. “Je kunt aan hem merken dat hij thuis bij zijn moeder heeft gewoond", vertelt ze. "Hij doet niks in het huishouden.”

Geen Sinterklaas-#1-hit voor Coole Piet

Coole Piet: De speelgoeddief (3)

Jammer maar helaas. Het is Coole Piet dit jaar niet gelukt om met Sinterklaas een #1-hit te scoren. Zowel in 2005 als in 2006 stond hij vóór 6 december, de verjaardag van de goedheiligman, op de eerste plaats, en wel met ‘De streken van Tante Toets!’ respectievelijk ‘Paniek in de confettifabriek’. Dit jaar bleek zowel Jan Smit (fysiek) als Rihanna (downloads) te sterk voor Harold Verwoert, alias Coole Piet, en moet hij genoegen nemen met een derde plek. Inpakken en wegwezen naar Spanje; volgend jaar een nieuwe kans!

Alicia Keys scoort een na grootste hit

Alicia Keys: No one (6)

Het had even wat tijd nodig, maar dan heb je ook wat. Zeven weken nam Alicia Keys de tijd om de bovenste tien te bereiken, maar nu scoort ze wel meteen haar een na grootste hit. Met haar debuutsingle kwam Alicia meteen op #1 terecht (‘Fallin’’ in september 2001), maar daarna wisselden hoge en lage noteringen elkaar af. Drie jaar later, in 2004, bereikte ze nog eens de zesde plek met ‘My boo’ (samen met Usher). Nu zijn we wéér drie jaar verder en opnieuw staat Alicia op #6.

‘No one’ is afkomstig van het album ‘As I am’. Twee weken terug kwam die plaat op #2 binnen in de Album Top 100, maar verder dan dat kwam Alicia Keys niet; via plaats 3 zakt het album deze week naar #5. Ook de twee vorige twee Alicia-albums (‘Unplugged’ uit 2005) en ‘The diary of’ uit 2003) bleven op #2 steken. Alleen haar debuutplaat, ‘Songs in A minor’, kwam wel bovenaan.

Jeroen van der Boom niet weg te krijgen

Jeroen van der Boom: Jij bent zo (10)

Vierentwintig weken al staat ‘Jij bent zo’ genoteerd en nóg is het feest niet afgelopen voor Jeroen van der Boom. Alsof er niets aan de hand is, stijgt de single weer vrolijk terug naar de top 10 waar het vorige week uit verdween. Vorige week 15, deze week #10, en maar twee plaatsjes onder de nieuwe Van der Boom-hit, ‘Één wereld’.

Slechts drie keer eerder stond een plaat nóg langer genoteerd voordat hij naar de top 10 terugsteeg. Ook dat waren alle drie Nederlandse hits. André Rieu klom in het voorjaar van 1995 in zijn vijfentwintigste week terug van 11 naar #6 met ‘The second waltz’. Pas na 29 weken klom ‘Zelfs je naam is mooi’ van Henk Westbroek terug naar de bovenste tien, van 13 naar #10, eind december 1998. Maar de recordhouder is sinds begin dit jaar ‘Rood’ van Marco Borsato: op 6 januari klom de plaat van 16 naar #8 in de vijfendertigste noteringsweek.

Afgang voor Nick & Simon

Nick & Simon: Pak maar m’n hand (11)

Wat een afgang… Vorige week kwamen Nick & Simon nog fier op #1 binnen, maar deze week vallen ze volledig door de mand; ze verdwijnen na slechts één week op #1 zelfs direct uit de top 10! De Megaman vraagt zich af wat een #1-hit tegenwoordig nog waard is. Maar één keer eerder verdween een single vanaf #1 uit de top 10; dat was, op 8 januari 1977, ‘Eenzame kerst’ van André Hazes. Die plaat zakte, om begrijpelijke redenen, toen van 1 naar #17.

Was het een paar decennia geleden nog een sensatie dat een plaat bovenaan binnenkwam (‘Pa’ van Doe maar was in 1983 pas de eerste), tegenwoordig is het al bijna opvallend als een plaat níet op #1 debuteert. ‘Pak maar m’n hand’ was vorige week al de zevende van het jaar die nieuw was op #1; dat zijn er net zoveel als vorig jaar. Allemaal komen ze uit Nederland; zes van de zeven zijn Nederlandstalig. Een nieuwe trend is het blijkbaar, om na één week #1 al weer direct te gaan zakken. Nick & Simon zijn de vierde dit jaar die die wanprestatie leveren, na Jan Smit (‘Op weg naar geluk’, op 14 april), Jannes (‘Laat de zon maar schijnen’/ ‘Zie die ster’, op 28 juli) en Bløf (‘Alles is liefde’, op 20 oktober). Van de vijfentwintig nieuwen op #1 in de voorgaande jaren waren er slechts drie die ook al na één week naar beneden moesten. Men2B was begin 2005 de eerste, met ‘Bigger than that’. Daarna volgden nog ‘Something to say’ van Kane (14 mei 2005) en ‘Aanzoek zonder ringen’ van Bløf en Kodo (11 februari 2006). En zakken naar buiten de top 10 is natuurlijk helemaal een nieuw fenomeen; Jan Smit en Bløf gingen dit jaar naar #3, maar harder dan dat zakte het bovenstaande rijtje niet.

Serhat Sakin: eerst Gadjo, toen Syke, nu Se:sa

Se:sa feat. Sharon Philips: Like this like that (32) *** hoogste eersteweeks ***

Deze week een wat minder hectische Single Top 100 qua binnenkomers, want de hoogste eersteweeks komen we pas tegen op #32. De afgelopen weken kwamen deze steevast in de top 10 of net daaronder binnen. De laagste in drie maanden tijd was ‘Een met de bomen’ van 3js op 29 september op… #16. Deze week debuteert ‘Like this like that’ van Se:sa feat. Sharon Philips dus twee keer zo laag. Sinds 8 september is het niet meer voorgekomen dat de hoogste binnenkomer zo laag binnenkomt; dat was ‘Ayo technology’ van 50 cent feat. Justin Timberlake, op #33.

Se:sa zou je al kunnen kennen, want samen met Matthias Weber vormt Serhat Sakin, zoals hij volledig heet, Syke ‘n’ Sugarstarr, dat met ‘Danz’ een weekje genoteerd stond op #49. Dit keer doet producer Serhat Sahin het beter, want ‘Like this like that’ komt binnen op #32, en het einde is nog zeker niet in zicht. Serhat, ook een van de mannen achter ‘So many times’ van Gadjo feat. Alexandra Prince (#62 in 2005) kwam eerder dit jaar met het nummer ‘Bonstair’, dat veel werd gedraaid in de clubs. Dat nummer was gebaseerd op een sample van ‘Groove is in the heart’ van Deee-lite (#10 in 1990). Vervolgens heeft hij ‘Bonstair’ bewerkt tot ‘Like this like that’, waarbij Sharon Philips de zang voor haar rekening neemt.

Sharon Philips (geboren op de eilandengroep Trinidad & Tobago in 1979) zong al op zevenjarige leeftijd in het plaatselijke kerkkoor. Op haar tiende had ze alle talentenjacht op haar eiland gewonnen. Tijd voor een volgende stap dus, en die kwam er met het vervullen van de achtergrondzang bij diverse artiesten die hun album kwamen opnemen. Zelf nam ze ook een aantal demo’s op en die kwamen het producerstrio Wackside (Benjamin Hart, Hubee Held en Michael Rödiger) ter ore, dat haar talent herkende. Samen met haar namen ze in Duitsland het album ‘Nuff said…’ op, waarvan ‘Touch me’ de eerste single werd. ‘Like this like that’ schreef Sharon samen met de Turkse producer Mousse T, Errol Rennalls en Serhat Sakin.

Alex C of Yasmin K: wie heeft het lekkerste kontje?

Alex C. & Y-ass: Du hast den schönsten Arsch der Welt (38)

De Megaman zou zich ook niet van zijn volledige naam bedienen als hij zulke teksten maakte. Toch is Alex C geen onbekende, want voluit heet hij Alex Christensen (Hamburg-Wilhelmsburg, 7 april 1967), en hij is de producer achter U96, dat met ‘Das Boot’ tot #3 kwam in 1992. In 1994 kwam hij in contact met producer Frank Peterson, waarop ze samen nummers voor Marky Mark schreven, die op dat moment z’n hoogtepunt al had beleefd. In 2001 was Alex de man achter de act Bro’sis dat de Duitse ‘Popstars’ won. Sinds 2002 maakt Alex Christensen muziekproducties onder de naam Alex C., onder andere voor Right said Fred, Tom Jones en N*Sync. In 2005 produceerde hij het comebackalbum ‘Rock swings’ van Paul Anka en een jaar later het album ‘Bolton swings Sinatra’ van Michael Bolton. Alex is getrouwd met Nicole Saft, beter bekend als de Rollergirl.

De zangeres op ‘Du hast den schönsten Arsch der Welt’ van Alex C. & Yass, is Yasmin Knock (afkomstig van het Caribische eiland St. Lucia). Ze groeide op in Hamburg bij haar vader die Duiter is en ook zingt. Het zingen heeft ze dan ook van hem en al op jeugdige leeftijd stond ze voor de spiegel Aretha Franklin te imiteren. Ze leerde gitaar en piano spelen en had een tijdje een eigen band, waarvoor ze zelf nummers schreef. In 2000/2001 maakte ze deel uit van de cast van de musical ‘Buddy Holly’, die in Hamburg werd opgevoerd. Kort daarna deed ze als Yasmin K mee aan ‘Popstars’, maar haalde de finale – die door Bro’sis werd gewonnen – niet. In de jury zat ene Alex Christensen, die zeer onder de indruk was van haar stem: “Ze heeft de beste stem die ik in tijden gehoord heb”. Het kon dan ook niet uitblijven dat Yasmin onder contract kwam bij Alex, die haar al kende van de musical ‘Buddy Holly’. Haar eerste single verscheen in 2002: ‘Rhythm of the night’, een cover van Corona.

De Duitse tekst van ‘Du hast den schönsten Arsch der Welt’ is van Alex C en Peter Könneman, die ook nummers schreven voor ATC. De muziek is echter niet van hen, maar komt uit ‘Run away’ van de Soundlovers (#21 in 1997). Anno 2007 levert het Alex een #1-hit op in Oostenrijk. De clip bij ‘Du hast den schönsten Arsch der Welt’ is volgens YouTube van een zodanig niveau, dat ze het hebben afgeschermd. Je zult je eerst moeten aanmelden en verklaren dat je minstens achttien jaar bent. Op het internet is de sky the limit en dus zijn er genoeg andere sites waarop je de clip kunt bekijken, die voor onze normen nog reuze meevalt.

Tessa: So you wanna be a pop-flop?

Tessa: I put my trust in you (48)

“Ik wil een wereldberoemde zangeres worden en zie deelname aan ‘So you wannabe a popstar’ (SYWAP) als dé kans om bij het grote publiek door te breken!”, was de motivatie van Tessa Sunniva van Tol (Leiden, 9 september 1991) om mee te doen aan de talentenjacht van SBS6. Voordat ze daaraan meedeed, deed ze op diverse vlakken zang- en danservaring op. Zo zong ze in verschillende kinderkoren (VARA-Kindersongfestival), speelde ze in musicals (‘De tovenaar van Oz’, als Dorothy), was ze te zien in diverse tv-series (onder meer ‘Schimmen’) en deed aan diverse talentenjachten mee (‘Leidols’ in Leiden en ‘Eyedols’ in Amstelveen), waar ze vaak als eerste eindigde. In de finale van SYWAP op 26 oktober moest ze echter genoegen nemen met een tweede plek; Maaike was zoals verwacht de winnares. Maaikes single ‘Don’t look for me’ kwam vijf weken geleden binnen op #2, en staat nu al #21.

Tessa heeft even moeten wachten, maar mag, nu Maaike op de terugweg is, zelf komen met haar single ‘I put my trust in you’, geschreven door Zapata & Grouw. Zapata schreef ook ‘Ik leef voor jou’ van Sacha Visser (#2 SYWAP 2006), en Grouw was medecomponist van ‘Don’t look for me’ van Maaike! De notering op #48 voor ‘I put my trust in you’ dankt het nummer vooral aan de verkoop van de fysieke single. De nummer twee van SYWBAP doet het echter aanzienlijk minder goed dan de runners up van Idols. Zit er voor Tessa nog meer in het verschiet, of is dit het failliet van de SBS6-talentenjacht?

Charly Lownoise en Mental Theo weer opgewarmd

Charly Lownoise & Mental Theo: Wonderful days 2.08 (50)

Voor de derde keer krijgt ‘Wonderful days’ van Charly Lownoise (= Ramon Roelofs, Den Haag, 17 juni 1968) en Mental Theo (= Theo Nabuurs, ’s-Hertogenbosch, 14 februari 1965) een notering. De eerste keer was in 1995 (#2). Vervolgens scoorde het nummer in 2004 (#40) in de ‘Speedcity megamix’ en dit keer is het raak als ‘Wonderful days 2.08’. De nieuwe versie werd op zaterdag 24 november officieel gelanceerd in Discotheek ‘Zak’ in Uelsen, vlak over de grens in Duitsland. De uitvoering die Ramon in 2001 uitbracht, samen met Frank Tunes onder de naam Starsplash, haalde geen notering.

Begin jaren 90 ontmoeten Ramon en Theo elkaar op Mallorca, waar ze beide als dj actief zijn. Ze gaan samenwerken en scoren als Charly Lownoise & Mental Theo vijftien hits, waarvan negen top 10-hits, waaronder drie top 2-noteringen. Naast hun eigen successen zetten ze de compilatieserie ‘Thunderdome’ op, die ook een groot succes wordt. In 2000 stoppen ze als duo. Ramon gaat verder als dj en is lid van de groep Topmodelz. Theo legt de nadruk op presenteren (onder andere op TMF) en racen. In maart 2006 doken de twee weer op in ‘Pandemonium’ in Amsterdam waar een hardcorefeest werd gehouden. Van Ramon verscheen onlangs ‘Autobiografie van een dj’, over zijn successen en de schaduwkant daarvan.

Wereldwijd zijn er meer dan 3 miljoen geluidsdragers van het duo verkocht. Hun grootste hit, ‘Wonderful days’, is echter geen eigen nummer. Het bevat een versneld afgespeelde sample uit ‘Help (get me some help)’ van Tony Ronald uit 1971. Vanwege het gebruik van de originele zang werd het duo in 1995 voor de rechter gedaagd en moesten ze een nieuwe versie opnemen met een nieuwe zanglijn. Beide versies werden meegeteld voor de notering: #2.

Luidt Funkwerkstatt een neue Deutsche Welle in?

Funkwerkstatt: Windrose (56)

Het lijkt wel of we deze week te maken hebben met eine neue Deutsche Welle! Twee binnenkomers hebben een Duitse basis. Op #38 komt ‘Du hast den schönsten Arsch der Welt’ van Alex C. & Y-ass binnen, en nu op #56 vinden we ‘Windrose’ van het eveneens Duitse duo Funkwerkstatt, dat eind jaren 90 werd gevormd door Derrick Porter und Nicola John, tevens de componisten van ‘Windrose’. Hun eerste product was de EP ‘Radio station’. De twee hebben hun eigen label, Superfancy, waar vooral veel elektronische muziek op wordt uitgebracht. In 2004 voegde zanger Dan Morro zich bij het tweetal, die af en toe ook te horen is op ‘Windrose’.

Eindelijk raak voor Editors

Editors: The racing rats (60)

Gaat het dan eindelijk gebeuren voor Editors? Er dreigt serieus hitsucces in Nederland voor de band uit Birmingham die in 2003 werd opgericht en bestaat uit Tom Smith (zang/ gitaar), Chris Urbanowisz (gitaar), Russel Leetch (bas) en Ed Lay (drums). Met ‘Munich’ (#97 in 2005) probeerden de heren ons te overtuigen van hun kwaliteiten, en dit jaar nog twee keer, met ‘Smokers outside the hospital door’ (#89) en ‘An end has a start’ (#90). Een ding is zeker, de lijn van eenweeksnoteringen (zoals bij de drie noteringen het geval was) wordt niet voortgezet met ‘The racing rats’. Het nummer was vorige week namelijk de 3FM Megahit, en die airplay kan zich de komende weken wel eens gaan vertalen in een blijvende notering voor ‘The racing rats’, dat met de binnenkomst op #60 nu al hun grootste hit is! De fysieke single haalde afgelopen week zelfs een top 30-notering, dus eindelijk singlesucces voor Editors! Op 12 maart 2008 doen ze ons land weer aan voor een concert in de Heineken Music Hall in Amsterdam, dat nu al uitverkocht is.

Elvis Presley als patriot

Elvis Presley: An American trilogy (61)

‘American trilogy’ is de een na laatste heruitgave van een serie van achttien oude Elvis-singles. Opvallend dat ‘An American trilogy’ in de Single Top 100 een (vrij hoge) notering (#61) krijgt, want het is volledig geïnspireerd op de Amerikaanse burgeroorlog http://nl.wikipedia.org/wiki/Amerikaanse_Burgeroorlog . Het nummer is geschreven door countryzanger Mickey Newbury, die het ook zelf opnam en er in 1971 een Amerikaanse #26-hit mee scoorde. Hij putte daarvoor uit drie nummers uit de negentiende eeuw:
- ‘Dixie’ uit 1859, geschreven door Dan Emmett, een zwarte Amerikaan die geboren was in het zuiden van de Verenigde Staten (= Dixieland). Het was het onofficiële thema van de Zuidelijken tijdens de Amerikaanse burgeroorlog
- ‘All my trials’, van origine een slaapliedje van de Bahama’s, maar vooral van betekenis omdat het gerelateerd wordt aan de Afrikaans-Amerikaanse gospelliederen
- ‘The battle hymn of the republic’ in 1858 geschreven door William Steffe en aanvankelijk bekend onder twee andere titels: ‘Say brothers will you meet us’ of ‘Glory Hallelujah’. Na de moord op een antislavernij-actvist en met een nieuwe tekst van Julia Ward Howe werd dit een favoriete mars onder de Noordelijke soldaten tijdens de Amerikaanse burgeroorlog

Alle drie de nummers smolt Mickey Newbury in 1971 samen tot een waar volkslied, waarbij de essentie is: trouw aan het vaderland. Hij deed dat op het moment dat de Vietnamoorlog in volle hevigheid aan de gang was en veel Amerikanen niet meer geloofden in de onschuld van hun land. ‘An American trilogy’ zou dat weer kunnen herstellen, en Elvis zag het nummer dan ook als een steuntje in de rug voor de patriot en de vrije man. Elvis nam het nummer op in 1972. In de Billboard kwam het vervolgens tot #66, terwijl het in de Britse hitparade de achtste plek bereikte. Al snel sloot Elvis er elk concert mee af, zoals je hier kunt zien.

Er zijn inmiddels meer dan honderd verschillende uitvoeringen van ‘An American triology’, onder andere door Charlie Rich, Ray Charles, en de Noorse groep Midnight choir. Voor meer originals klik hier. ‘An American trilogy’ is voor Elvis zijn 99ste hit in ons land; volgende week sluiten we de heruitgave van de achttien Elvis nummers feestelijk af met ‘Burning love’.

Colbie Caillat: hit via MySpace

Colbie Caillat: Bubbly (62)

Een dame die haar weg naar het internet wel heeft weten te vinden, en haar fans trouwens ook… Colbie Marie Caillat, een meisje zonder platencontract, zette haar muziek op MySpace en kreeg inmiddels al 25 miljoen bezoekjes!... Die populariteit had ze vooral te danken aan haar single ‘Bubbly’. Vier maanden lang was ze de populairste ongebonden singer/songwriter in haar genre. En dat platencontract is inmiddels binnen!

Colbie Cailat, geboren op 28 mei 1985 in Newbury Park, Californië, is de dochter van Ken Caillat, een man die zijn sporen in de muziekindustrie inmiddels al verdiend heeft. Hij was onder meer de producer van Fleetwood Mac en heeft ook meegeholpen aan de productie van zijn dochters debuutalbum. Die plaat, ‘Coco’, kwam van de zomer al in Amerika uit. Nadat de single ‘Bubbly’ al de vijfde plek had bereikt in de VS, deed het album hetzelfde. ‘Coco’ stond bovendien op #1 in de iTunes-lijst. Het album is inmiddels platina.

Colbie begon met gitaarspelen en componeren in haar ouderlijk huis in Malibu samen met haar stiefbroer, Jay Reeves. Inmiddels gaat het haar voor de wind: vorige maand beëindigde ze een tour met Lifehouse en de Goo goo dolls. Zet ook eens een muziekje op internet, zou de Megaman zeggen…

Bearforce 1 is al in de kerstsfeer

Bearforce 1: Christmas is here (66)

Hadden we het daarnet al over de MySpace-populariteit van Colbie Caillat, ook de beren van Bearforce 1 weten hoe ze een internethype kunnen starten. Of eigenlijk hebben ze hun populariteit te danken aan het gossip-weblog van de Amerikaan Perez Hilton. Deze roddel-queen stak de loftrompet over de toen nog onbekende behaarde homogroep uit Nederland, en prompt hadden de vier beren 400.000 hits op hun videoclip te pakken.

In augustus scoorden Robert, die afkomstig is uit Belfast en Ian, Peter en Yuri uit Amsterdam al hun eerste hit met de medley ‘Bearforce 1’ (#54). Inmiddels is Eddi (een in Australië opgegroeide Italiaan die in Amsterdam woont) als spare-bear (invaller) aan de groep toegevoegd. Met ‘Christmas is here’ scoren ze de eerste kerst-hit van het seizoen, terwijl Sinterklaas nog moet komen. Het nummer is opnieuw een medley; de traditionals ‘Sleighride’, ‘Santa Claus is coming to town’, ‘Winter wonderland’ en ‘We wish you a merry Christmas’ zijn erin verwerkt. Hier vind je de clip.

In de hitparades zijn de beren erg succesvol; in de homo- en bearscene zijn de meningen echter verdeeld: een groot deel van deze scene kan zich niet vinden in het beeld dat door Bearforce 1 wordt gegeven over wat bears en de bearscene inhoudt.

Bob Sinclar zoekt opnieuw Steve Edwards op

Bob Sinclar ft. Steve Edwards: Together (63)

Als de Megaman zegt: Christophe Le Friant, gaat er dan bij iemand een lichtje branden? Bij veel mensen waarschijnlijk niet. Als we nu de naam Bob Sinclar laten vallen, wordt er dan al wat duidelijk? Inderdaad, die Franse dj, producer en eigenaar van het platenlabel Yellow productions. Zijn artiestennaam leende hij uit de Franse spionagefilm ‘Le magnefique’ van regisseur Philippe de Broca. In 1998 kwamen we hem voor het eerst tegen, toen hij scoorde met ‘Ultimate funk’ een bescheiden hit (#83). Pas vanaf 2005 ging het hard; hij brak pas écht door met top 1-hits als ‘Love generation’ (#3 in november 2005) en ‘World, hold on’ (#8 in april 2006).

Op die laatste hit werkte Sinclar voor het eerst samen met Steve Edwards. Die samenwerking wordt vernieuwd op hun nieuwe hit, ‘Together’. Dat is eigenlijk al een oud nummer, dat door Sinclar op het album ‘Soundz of freedom’ een opfrisser heeft gehad. In de videoclip heeft Edwards het helemaal gemakkelijk: de tekst wordt gezongen door kinderen uit alle delen van de wereld.

DJ Jose: doorgebroken vanuit Steenwijk

DJ Jose: Physical attraction (83)

DJ Jose, ja dat klinkt Spaans, maar eigenlijk heet hij gewoon Jos Klaster hoor! Jos komt uit Meppel; hij is daar op 24 maart 1966 geboren. Vanuit Steenwijk veroverde hij heel Nederland en de rest van de wereld. Dat deed hij aanvankelijk nog onder eigen naam, maar toen hij in 1990 door een collega werd opgegeven voor een mixwedstrijd, klonk Jos Klaster ineens toch wel erg gewoontjes. De collega doopte hem om tot Jose en die artiestennaam is blijven hangen.

‘Physical attraction’ is al de achtste hit voor Jos(e). De eerste helft daarvan scoorde hij tussen 1999 en 2001 samen met G-spott. Daarna viel zijn hitproductie stil, tot hij in 2005 solo een come back maakte. En met succes: in mei van dit jaar scoorde hij zijn grootste hit ooit, met een zeventiende plek voor ‘Turn the lights off’. ‘Physical attraction’ is daarvan de opvolger.

Film ‘Moordwijven’ brengt Di-rect weinig succes

Di-rect: Bring down tomorrow (98)

Een merkwaardig kleine hit voor Di-rect… Hun nieuwe single, ‘Bring down tomorrow’, schijnt al vanaf vorige week maandag in de winkels te liggen, maar toch komt het plaatje pas bijna onderaan in de Single Top 100 binnen. Wat tegen ze spreekt, is het feit dat het nummer al de vierde single is van het album ‘Di-rect’, en dat heeft iedereen al in huis natuurlijk. Wat wél de aandacht trekt, is dat dit het titelnummer is van de zwarte komedie ‘Moordwijven’. En juist daarom hadden we wel een grotere hit verwacht voor ‘Bring down tomorrow’.

'Moordwijven’ is een speelfilm van regisseur Dick Maas die over een paar weken in de bioscopen gaat draaien. In de film schakelen drie verveelde miljonairsvrouwen een huurmoordenaar in om een van hun overspelige echtgenoten uit de weg te ruimen. Bracha van Doesburgh, Hadewych Minis en Sanne Wallis de Vries spelen de hoofdrollen. Aanvankelijk zou de film ‘De Botox methode’ gaan heten, maar de Amerikaanse fabrikant van dat farmaceutische product protesteerde tegen het gebruik van de merknaam in de filmtitel en dreigde met een rechtszaak om de titel te verbieden. Dick Maas: “We hebben juridisch advies ingewonnen naar aanleiding van de klacht van het farmaciebedrijf Allergan. Volgens onze advocaat was het juridisch een twijfelgeval. We zijn toen gaan praten maar dat leverde helaas niks op. Ik had het graag in de rechtszaal uitgevochten, maar in tegenstelling tot Allergan ontbreekt het ons aan de middelen kostbare juridische procedures te voeren. Aanvankelijk konden we geen geschikt alternatief vinden totdat iemand ‘Moordwijven’ voorstelde. Ik vind de nieuwe titel goed, misschien nog wel beter dan de oude!”

Di-rect staat bij deze voor de zestiende keer in de Single Top 100. Hun hoogste notering behaalden ze in juli van dit jaar met ‘Johnny’. Maar dat was eigenlijk een nep-hit: die kwam op #2 binnen naar aanleiding van een actie, maar zakte de week erop al weg naar #51… Nee, dan houden we liever de hit ‘She’ in herinnering. Die eindigde in 2003 weliswaar een plaatsje lager, maar was, met vijftien weken notering waarvan zes weken top 10, tenminste wel het predicaat ‘hit’ waardig.

Bonnie Beecher na veertig jaar in tv-reclame

Bonnie Beecher: Come wander with me (93)

Wat een merkwaardige weg hebben sommige nummers toch af te leggen voordat ze een hit worden… ‘Come wander with me’ van Bonnie Beecher is ook al zo’n song met een opvallend verhaal. Je zult het nummer waarschijnlijk kennen van de tv-reclame van verzekeringsmaatschappij RVS; je weet wel, die verstilde clip met die mannetjes aan zwevende paraplu’s. ‘Come wander with me’ is echter oorspronkelijk afkomstig uit een ander tv-moment en is al 43 jaar oud!

Bonnie Beecher is geboren in 1942. Ze studeerde samen met Bob Dylan aan de universiteit van Minnesota en was in 1961 korte tijd zijn vriendinnetje. Waarschijnlijk is Dylans ‘Girl from the North country’ door Bonnie geïnspireerd. Bonnie werd actrice in tv-series. In 1964 maakte ze haar debuut in een aflevering van de Twilight zone. In de episode ‘Come wander with me’ speelde ze de rol van folkzangeres Mary Rachel. Het gelijknamige nummer is het thema van de aflevering en komt op verschillende momenten in het verhaal terug. Bonnie zong het zelf in de aflevering; het zou haar enige opname blijven; het was de eerste en enige keer dat ze als zangeres te horen was.

Bonnie speelt in de daaropvolgende jaren nog rolletjes in series als ‘The invaders’, ‘The fugitive’, ‘Gunsmoke’ en ‘Star trek’. In november 1968 eindigt haar acteercarrière met een rolletje in de serie ‘The outsider’. Beecher is inmiddels in 1965 getrouwd met Hugh Romney, die onder de artiestennaam Wavy Gravy furore maakt als MC op de festivals Woodstock en Woodstock II. Het tweetal is nog altijd getrouwd en Bonnie (inmiddels bekend onder de naam Jahanara Romney) zet zich samen met haar man in voor een aantal liefdadigheidsorganisaties.

Pas in 2003 duikt ‘Come wander with me’ opnieuw op, en wel op de soundtrack van de film ‘The brown bunny’. In 2006 werd het opgepakt door de RVS, in de commercial die geregisseerd werd door de Belg Koen Mortier. Mortier kreeg voor zijn reclamefilmpje (met als titel ‘Angels’) inspiratie bij een landgenoot, de schilder René Magritte. Leg diens schilderij Golconda’ maar eens naast de reclame, dan zie je de overeenkomst wel! ‘Come wander with me’ was eerder dit jaar ook al te horen in de hitparade, maar dan in de Album Top 100. De groep Agua de Annique, van zangeres Anneke van Giersbergen, nam het nummer al op voor hun debuutalbum ‘Air’ (#89 begin november).

John Mayer wanhoopt niet

John Mayer: Dreaming with a broken heart (100)

Als dit maar geen boze droom blijkt te zijn: ‘Dreaming with a broken heart’ van John Mayer komt slechts binnen op #100. Dit nummer verdient beter! Ondanks deze lage binnenkomst is het wel zijn zesde notering. ‘Daughters’ was daarvan de grootste: #29 in 2005. ‘Dreaming with a broken heart’ is de derde single (na ‘Waiting on the world to change’ (#55) en ‘Gravity’ (#66)) afkomstig van het album ‘Continuum’, dat vorig jaar verscheen. Dat album verdween vijf weken uit de Mega Album Top 100, maar gaat nu wellicht weer op herhaling. Sowieso doet John Mayer het beter in de albumlijst: ‘Heavier things’ uit 2005 kwam tot #19 en ‘Continuum’ vorig jaar tot #12. Dus een bange droom is het niet voor John dat een single op #100 binnenkomt.

Album top 100: Anouk neemt de leiding over

In de Album Top 100 is Anouk al de zesentwintigste lijstaanvoerder dit jaar. Acda en De Munnik komen vlak daarachter binnen op #3. Daarna moet je de binnenkomers met een lampje gaan zoeken. Onder meer Kylie Minogue en Jill Scott zorgen voor vers bloed.

Anouk: Who’s your momma (1)
Al tien jaar lang scoren de Anouk-albums op het hoogste niveau. In tien jaar tijd bereikten al haar acht albums (inclusief deze nieuwe) de top 10; vijf ervan bereikten de bovenste plek. Na ‘Urban solitude’ en ‘Hotel New York’ is ‘Who’s your momma’ haar derde album dat op #1 binnenkomt.

Anouk wordt uitgebreid geprezen op de gossip-blog van Perez Hilton. We weten inmiddels allemaal hoe groot zijn invloed is; kijk maar naar het mondiale succes van Bearforce 1! Gaat dit de definitieve Amerikaanse doorbraak voor Anouk betekenen? Als ze haar handjes thuis weet te houden bij de Amerikaanse platenbazen, dan zit dat erin. Voor de productie nam ze de Amerikaanse succesproducer Glenn Ballard in de arm. Ook hij is lovend over haar: “Deze plaat is zeker goed genoeg om de grens over te gaan. Ook in de VS. Geen twijfel over mogelijk. Anouk is een van de beste zangeressen van deze planeet! Dit nieuwe materiaal is zo authentiek dat ik het hier aan alle bevriende muzikanten en producers laat horen. Iedereen is laaiend enthousiast. Ik heb echt hoge verwachtingen. Waarom zou het in de VS niet lukken?”

‘Who’s your momma’ is al het vijfentwintigste album dat dit jaar naar #1 gaat in de Album Top 100. Van die 25 is dit al de achttiende die nieuw is op de eerste plaats. Van de vorige zeventien nieuwen op #1 gingen er maar liefst dertien al na één week onderuit. Zo, dat zijn drie jaarrecords in drie zinnen!

Acda en De Munnik: Nachtmuziek (3)
Elk nieuw studioalbum is goed voor een top 10-hit voor Acda en De Munnik en ook ‘Nachtmuziek’ blijft daar niet bij achter. Het album debuteert op #3 en misschien is dat tóch een kleine teleurstelling, na achtereenvolgende #1-hits voor ‘Liedjes van Lenny’ in 2004 en ‘Groeten uit Maaiveld’ in 2002. Daarna kwam, eind 2005, nog het verzamelalbum ‘Adem’, dat slechts tot #11 kwam.

Begin volgend jaar toeren Acda en De Munnik, na een aantal jaren in rockbezetting te hebben opgetreden, weer met z’n tweeën door het land. “Het is inderdaad alweer een tijdje geleden dat we als duo hebben opgetreden, maar we spraken elkaar bijna elke dag”, zegt Paul de Munnik. “We moesten onszelf even de tijd geven om erachter te komen wat voor muziek we ook alweer wilden maken. Terug naar het soort muziek dat we in het begin maakten. Ook de teksten gaan weer over onszelf.”

Thomas Acda: “Ons doel? De liedjes moeten onze luisteraars hoop en troost bieden. Wij hebben die persoonlijke dingen al van ons afgeschreven, nu moet het publiek er nog mee aan de slag. Het is geen egodocument.” De twee gaan op het podium de nummers aan elkaar praten met herinneringen bij de teksten. Dat wordt een persoonlijk avondje vol sekspraat, beloven de twee. “Want makers van nachtmuziek zijn mensen die vrijen”, vertelt Acda. “Maar ‘Nachtmuziek’ is ook het luisteren naar muziek om half elf ‘s avonds. Later wil ik met Paul op een veranda zitten met een emmer vol koud bier tussen onze rolstoelen in en een paar krekels op de achtergrond.”

Kylie Minogue: X (29)
‘X’ is –hoe raad je het– Kylies tiende album. Haar vorige studioplaat, ‘Body language’, stamt al weer uit 2003 (#19). Daarna volgde een donkere periode in Kylies leven, met de ontdekking van borstkanker, drie operaties en chemotherapie. Dat ze die trieste tijd te boven is gekomen, zagen we eerder dit jaar al, toen ze in bikini poseerde voor de nieuwe strandcollectie van modeconcern Hennes & Mauritz.

Voor haar nieuwe plaat huurde Kylie een aantal hippe producers in. Zo draaiden de Freemasons aan de knoppen en deden ook Bloodshy & Avant, het Zweedse productieteam achter ‘Toxic’ van Britney, een duit in het zakje. Op de bonus-dvd die je bij de limited edition van het album vindt, staat bij elk nummer op het album een interview, zie je een dvd-trailer en hoor je nog een exclusieve audiotrack.

Jill Scott: The real thing Words and sounds vol. 3 (51)
Een prima soulplaat op #51: Jill Scott levert haar derde werkstukje af. ‘Who is Jill Scott?’ bleef vijf jaar terug nog bescheiden op #78 steken, maar ‘Beautifully human’ kwam in 2004 al tot #31. De 35-jarige souldiva is niet zo bekend op heet singlesfront, maar heeft al wel een paar prijswinnende albums afgeleverd. Haar nieuwe plaat is in de VS al goud; in de albumlijst kwam hij daar tot #4.

Jill heeft net een echtscheiding achter de rug, na een huwelijk van vijf jaar. Dat is ook op haar nieuwe album terug te vinden, in nummers als ‘My love’, ‘Insomnia’ en ‘Only you’. Van het album is er natuurlijk ook een onvermijdelijke deluxe-editie; daarop vind je twee extra nummers. Als je dan ook nog eens de bonus-dvd te pakken kunt krijgen, zie je als extraatje vijf videoclips en een interview met de zangeres.

Genesis: Live over Europe (72)
Op 18 augustus stonden de heren van Genesis voor het laatst genoteerd met het verzamelalbum ‘Turn it on again – the hits’, uit 1999, waarvan dit jaar ‘de tour edition’ was verschenen. Voor een echt live album moeten we terug naar 1993, toen zelfs twee liveplaten uitkwamen: ‘Live – The way we walk volume one: The shorts’ en ‘Live – The way we walk volume two: The longs’, goed voor #5, respectievelijk #22. Deze week komt het dubbellive-album ‘Live over Europe’ binnen op #72, opgenomen in juni en juli. Op 1 juli deed de band Amsterdam aan en werden ‘Turn it on again’ en ‘No son of mine’ vastgelegd. De vaste Genesisleden Tony Banks (keyboards), Phil Collins (drums, percussie en leadzang) en Mike Ruther (gitaar) lieten zich tijdens hun tour ondersteunen door basgitarist Daryl Stuermer en drummer Chester Thomson.

Supersterkids: Supersterkids (95)
Het kon natuurlijk niet uitblijven: een heel album met de deelnemers van ‘Supersterkids – the battle’. Deze werd gewonnen door Dieneke van Gerrewey uit het Vlaamse Lokeren. Aanstaande vrijdag komt haar single ‘Wereld van geluk’ uit, die ze samen zingt met de meiden van Kus. Dat nummer staat niet op het album ‘Supersterkids’, dat binnenkomt op #95. Daarop staan twaalf uitvoeringen van liedjes die tijdens ‘Superster – the battle’ werden gezongen door Kus en presentator Timo Descamps, en vooral bij kinderen populair zijn, zoals ‘The Sweet escape’ (Gwen Stefani), ‘Wherever, whenever’ (Shakira) en ‘Monsoon’ (van Tokyo hotel).