vrijdag 2 februari 2018

Hitflits: aanhouder wint: vierde samenwerking tussen Beth Hart & Joe Bonamassa levert #1-notering op; Boef al toe aan vierde #1-hit

Drie keer kruisten ze al de degens, maar kwamen nooit hoger dan de negende plaats. Dat kunnen ze nu achter zich laten, want met Black Coffee scoren Beth Hart & Joe Bonamassa hun eerste #1-notering in de Album Top 100.
Voor Beth Hart is het haar tweede #1-notering, Better Than Home knalde in april 2015 binnen op de eerste plaats. Solo kwam Joe Bonamassa nooit hoger dan de tweede plaats, met Blues of Desperation in 2016. Zo zie je maar, verenig je krachten en je staat samen sterker!

covers

Net als hun vorige albums Don’t Explain (#9 in2011) en Seesaw (#11 in 2013), brengen Beth Hart & Joe Bonamassa op Black Coffee covers. Zo werd single ‘Why Don't You Do Right’ voor het eerst opgenomen in 1936 door de Harlem Hamfats als ‘Weed Smoker’s Dream’. Van Peggy Lee tot Sinead o’ Connor, er zijn vele versies van. Die van Hart & Bonamassa is deze week de Radio 2 Top Song.

Op 12 mei komt Beth Hart naar de Ziggo Dome in Amsterdam. Een kleine maand later, op zaterdag 9 juni, komt Joe Bonamassa naar Grollo voor een optreden tijdens het Holland International Blues Festival. Of ze ergens daar tussenin nog samen komen naar ons land, is afwachten.

ALBUM TOP 5

1. EW  Beth Hart & Joe Bonamassa: Black Coffee (ook #1 in de Vinyl 33)
2. EW  Migos: Culture II (op ruim 12%)
3. (1)   Ed Sheeran: ÷ (divide)
4. (2)   Lil’ Kleine: Alleen
5. EW  Frank Boeijen: Palermo

Na drie eerste weeks noteringen binnen de top 5, zijn er nog de volgende nieuwe noteringen:
#21 Calexico: The Head That Keeps Us
#30 Nils Frahm: All Melody
#41 Machine Head: Catharsis
#52 Rambo: Turk Van Het Jaar
#56 Craig David: This Time Is Now
#78 Sandy Coast: Subject Of My Thoughts (box met negen cd’s)
#88 Steve Hackett: Wuthering Nights: Live In Birmingham
#91 Khruangbin: Con Todo El Mundo
#96 Ray Fuego: Zwart

SINGLES

Al vanaf het begin van de week was het antwoord bekend wie er aan het einde van de week op de eerste plaats zou staan, Boef natuurlijk, met 'ANTWOORD'. In de tweede week stijgt het nummer vanaf de dertiende naar de eerste plaats. Daarmee is het na ‘Habiba’ (3x), ‘Krantenwijk’ (5x) met Lil’ Kleine en ‘Patsergedrag’ (4x) van Sevn Alias feat. Lil’ Kleine, allen in 2017, zijn vierde #1-notering.

SINGLE TOP 5

1. (13) Boef: ANTWOORD
2. (1)   Bizzey feat. Kraantje Pappie, Chivv & Yung Felix: Ja! (op bijna 16%)
3. (11) Drake: God’s Plan
4. EW  Dimitri Vegas & Like Mike x Quintino feat. Boef, Ronnie Flex, Ali B & I Am Aisha: Slow Down
5. (2)   Ronnie Flex feat. Maan: Blijf Bij Mij

Over naar de andere eerste weeks noteringen van deze week:
#28 the Partysquad & Equalz: Lit
#46 Frenna & Diquenza feat. R2bees: Walk Away (international remix)
#51 Murda feat. Lange, Djaga Djaga & Yung Felix: Gasolina
#73 MHD: Afro Trap, Part. 10 (Moula Gang)
#75 Justin Timberlake feat. Chris Stapleton: Say Something
#89 Snollebollekes feat. Coen & Sander: Feest Waarvan Ik Morgen Niks Meer Weet
#91 James Arthur: Naked
#94 Riffi: Yellah
#98 Migos feat. Drake: Walk It Talk It
#99 Kid de Blits feat. Jacin Trill: Gucci Bandana
#100 Lost Frequencies & Zonderling: Crazy

Bubbling-Under

Tot slot presenteren we een lijstje van nummers die onderweg zijn naar de Single Top 100, maar nu nog in de Bubbling-Under, de wachtkamer, staan. Van deze nummers verwachten we dat ze (wellicht al) volgende week doorstijgen tot het walhalla:
-          Zedd / Maren Morris / Grey: The Middle
-          Gebroeders Rossig: Hallo Allemaal (De Luizenmoeder)
-          Tiësto, Gucci Mane & Sevenn: Boom

Tot zover deze Hitflits. Later dit weekend melden we ons nog met een nieuwe Megaman. Kleed je warm, want het wordt (weer) een beetje winter. Brrr.

zondag 28 januari 2018

Megaman bij week 4 – 28 januari 2018

Beste bezoeker van de Megaman,

Na drie loze Megamanweken, pakken we de draad weer op. Maar niet meer op de oude voet. Vanaf deze week gaan we anders te werk. We hebben gemerkt dat jij niet gebaat bent bij ellenlange verhalen, dus waarom zouden wij dan die moeite doen? En dus gaan we het anders doen, maar dat is natuurlijk niet in één keer geregeld. Maar er is meer aan de hand, en dat is de onevenredige aandacht die de huidige Nederlandstalige hiphop momenteel krijgt ten opzichte van andere genres. Daarvoor gaan we eerst even terug in de tijd.

downloads

Tot 2006 waren het de fysieke verkopen en daarna de downloads die een notering bepaalden in de Single Top 100. Dat leverde vooral de Nederlandstalige (volks)muziek (grote) hits op.

streams

Op 6 juli 2013 is streaming ingevoerd, dat in eerste instantie zorgde dat nummers soms maandenlang in de lijst verbleven, maar ook veel nieuwe muziek opleverde. Na twee jaar streamen begon rond 2015 de opmars van de Nederlandstalige hiphop. Niet via de radio, die deze muziekstroming nog links liet liggen. Met behulp van sociale media werden de liefhebbers opgeroepen de nummers te streamen. Dat werd en wordt massaal gedaan.

Drank en Drugs

De eerste echt grote Nederlandstalige hiphophit was ‘Drank en Drugs’ van Lil’ Kleine & Ronnie Flex, die op 20 juni 2015 naar de eerste plaats steeg van de Single Top 100. Andere lijsten volgden en ook een enkele radiozender ging overstag. Maar de brede acceptatie bleef achterwege, ook nu nog. Reden: ‘het genre past niet in het format van de zender’. Maar naast sociale media worden de liefhebbers bediend door onder andere FunX en het hiphopplatform 101Barz en worden de nummers miljoenen keren gestreamd.

alleen verkopen

De Single Top 100 is geen consumentenlijst, maar een lijst die gemaakt wordt in opdracht van de NVPI, de branchevereniging van de entertainmentindustrie die het merendeel van de Nederlandse muziekmaatschappijen, uitgevers en distributeurs van film en online en uitgevers van games en andere interactieve software vertegenwoordigt. Met uitzondering van de jaren 1996 – 2006, waarin ook airplay werd meegenomen voor de rangorde 51-100 / 75 -100, geeft de Single Top 100 uitsluitend een objectieve weergave van verkochte aantallen: fysieke singles, downloads en streams, want wat heeft een artiest aan een airplaynotering als deze toch geen verkopen oplevert? Dan komt die notering alsnog wel, toch?

Fysieke verkopen zijn er nog nauwelijks, downloads hebben ook geen betekenis meer (200 per dag is al heel veel voor een #1-notering), en dus bepalen streams een notering, in de verhouding 150:1, ofwel 150 streams tellen als 1 download.

geen echte hits

Doordat vooral jongeren veel streamen en dan met name Nederlandstalige hiphop, geeft de Single Top 100 voornamelijk  een beeld weer van wat er onder deze groep leeft. Het zijn vaak nummers die hoog binnenkomen en vaak snel weer verdwijnen. Er is immers zoveel aanbod. Maar van echte hits, nummers die je over paar jaar nog draait/streamt, is geen sprake.

Nederland is niet het enige land waar hiphop dankzij streams de toon zet. Ook het Verenigd Koninkrijk kampt daarmee. Alleen is dat wel in het Engels, de voertaal van de Britten. Dit in tegenstelling tot ons land, waar de Nederlandstalige hiphop de boventoon voert.

niet representatief

Samengevat: de aandacht die de Nederlandstalige hiphop momenteel krijgt, mag dan gebaseerd zijn op de meeste verkopen (streams), maar is zeker niet representatief voor wat er muzikaal leeft. Doordat ouderen, die vaak een andere muzikale smaak hebben, (veel) minder streamen, krijgt de hiphop de overhand.

Wij blijven ons baseren op de Single Top 100, omdat dit de enige lijst is die uitsluitend verkochte aantallen telt. Objectiever kan niet. Maar vanaf deze week gaan we de hiphop noteringen van Nederlandse bodem concentreren. Je vind ze bij elkaar, lekker overzichtelijk. En als daar aanleiding voor is, schrijven we er een stukje bij, zoals deze week met Boef.

de Megaman.

Over naar de editie van deze week, met daarin:
-          Bizzey zegt nog één keer ‘Ja!’
-          Drake komt met twee nummers en scoort Amerikaans streamrecord
-          Boef verdient aan het maken van excuses
-          the Chainsmokers worden serieus
-          musical levert twee hits op
-          de overblijvers: debutanten van de afgelopen (drie) weken
-          slechte beurt Justin Timberlake

In de Album Top 100 pakt Ed Sheeran opnieuw de eerste plaats terug en komen er negen nieuwe noteringen binnen. Je leest het in de Albumflitsen.

Volg ons op Twitter en je hoeft niets meer te missen.

Bizzey zegt nog één keer 'Ja!'

#1 Bizzey feat. Kraantje Pappie, Chivv & Yung Felix: Ja!
     *** tweede week op #1 ***

Voor al diegenen die ‘Ja!’ van Bizzey feat. Kraantje Pappie, Chivv & Yung Felix, dat voor de tweede week de Single Top 100 aanvoert,  maar niets vinden, is er goed nieuws. ‘Ja!’ staat voor de laatste week op de eerste plaats.

Slecht  nieuws is er echter ook voor diegenen die niet van Nederlandstalige hiphop houden, want volgende week pakt waarschijnlijk een andere hiphopplaat de eerste plaats. Meer daarover volgende week.

Drake komt met twee nummers en scoort Amerikaans streamrecord

#11 Drake: God’s Plan        *** hoogste eerste weeks ***
#61 Drake: Diplomatic Immunity

Een week geleden dropte (want zo heet dat in hiphop kringen) de Amerikaanse rapper Drake zijn EP Scary Hours met de nummers ‘God’s Plan’ en ‘Diplomatic Immunity’. Afgelopen maandag is ‘God’s Plan’ 4.326.679 keer gestreamd in de Verenigde Staten van Amerika, waarmee het record werd verbroken van ‘Look What You Made Me Do’ van Taylor Swift, dat op 24 augustus 2017 3.828.478 keer werd gestreamd.
Wereldwijd heeft Swift het record nog wel in handen met 7.908.492 voor ‘Look What You Made Me Do’ tegenover 7.393.443 voor ‘God’s Plan’ van Drake. Zijn ‘Diplomatic Immunity’ werd wereldwijd ‘slechts’ 2.558.352 keer gestreamd.

Boef verdient aan het maken van excuses

#13 Boef: ANTWOORD

Tijdens zijn optreden op Noorderslag, op zaterdag 20 januari, maakte rapper Boef excuses voor het gebruik van de term kech (Marokkaans voor hoer), toen twee vrouwen hem begin dit jaar aan een lift hielpen. Hij gaf toe ‘een beetje dom’ te zijn geweest, maar zei daar direct achteraan dat rappers vrouwen vaak bitches noemen, maar ze niet minder vinden of zo. Zoals je van een rapper kunt verwachten, deed hij zijn excuus volledig in rapstijl, dat natuurlijk direct viral ging. En daar leek de kous mee af.
Toch niet, want de dag daarna kon het nummer, dat de titel ‘ANTWOORD’ had gekregen, gestreamd worden op de diverse streamingplatforms. Sindsdien is het nummer zo’n twee miljoen keer gestreamd en is de clip ruim 3,5 miljoen keer bekeken. De kans is groot dat het nummer volgende week de eerste plaats pakt in de Single Top 100.

gepland?

Daarmee verdient Boef dus aan het maken van zijn excuses. Het lijkt er op dat een en ander gepland is, om het imago van de rapper weer enigszins op te krikken. Anders breng je het nummer toch niet uit?

goedmaken

Met meer dan 325 miljoen streams op Spotify en miljoenen views op YouTube, hoeven we geen medelijden te hebben met Boef, die door een aantal radiostations wordt geboycot, op enkele festivals niet meer welkom is en nu ook nog zijn eigen vliegreis moet betalen. Het zou hem dan ook sieren als hij de opbrengsten van ‘ANTWOORD’ zou doneren aan een goed doel. Hij kan zelf wel bedenken welke.

de andere hiphophits van deze week zijn:

#16 Famke Louise feat LouiVos: Lit
#26 Ronnie Flex: Nori
#50 Jebroer & Dr. Phunk: Leven Na De Dood

#74 Ugly God & Jacin Trill: Lettetznow
‘Lettetznow’ is opgenomen in Atlanta, Georgia met de Amerikaanse rapper Ugly God (=Royce Rodriguez uit Houston, Texas). 808milli, producer van Jacin Trill, had de leiding.

#58 Anbu feat. Jir11, Bokoesam & Jacin Trill: Hoi Aangenaam
Anbu is een duo uit Venlo, bestaande uit MennoBooming en Jir11

#89 Keizer feat. Dopebwoy: Interessant

the Chainsmokers worden serieus

#43 the Chainsmokers: Sick Boy

De twee voorlaatste hits van the Chainsmokers waren niet echt grote hits. ‘The One’ kwam in april 2017 tot de 47e plaats, maar ‘Break Up Every Night’ kwam diezelfde maand niet hoger dan de 72e plaats. Beide nummers kwamen van het album Memories … Do Not Open, met de twee knallers ‘Paris’ (#4) en ‘Something Just Like This’ met Coldplay (#6).
Tijd dus voor nieuw werk, en dat is er met ‘Sick Boy’. Daarop laten Andrew Taggart en Alex Pall een andere, serieuze kant van zich horen. In het nummer, gezongen door Taggert, draait het om de verschillen tussen de Oost en Westkust van de Verenigde Staten van Amerika en wat dat met hem doet.

musical levert twee hits op

#92 Keala Settle & the Greatest Showman Ensemble: This Is Me

De soundtrack van de musicalfilm ‘The Greatest Showman’ stijgt deze week terug naar de vijfde plaats in de Album Top 100. De musical is geïnspireerd op het leven van  P.T. Barnum, een showman die een tijdlang als de beroemdste Amerikaan ter wereld werd beschouwd. Hij creëerde in 1919 een rariteitencircus, ‘The Greatest Show on Earth’. Op 21 mei 2017, na 146 jaar, sloot het circus.

De film ging op 20 december 2017 in première en heeft sindsdien 239 miljoen dollar opgeleverd. Op de soundtrack worden de nummers gezongen door onder andere Hugh Jackman (hoofdrol), Zac Efron en Michelle Williams.

‘This Is Me’, binnen op #92,  is gezongen door Keala Joan Settle, geboren op 5 november 1975 in Laie, Oahu, Hawaï. Settle speelde op Broadway in ‘Priscilla, Queen of the Desert’ (2011). Naast ‘This Is Me’ staat er nog een nummer uit de soundtrack in de Single Top 100. Dat is op #53, gestegen vanaf #71,  ‘Rewrite The Stars’ door Efron & Zendaya.

de overblijvers: debutanten van de afgelopen (drie) weken

Tot slot lopen we nog even langs de debutanten en/of bijzondere noteringen, van de afgelopen (drie) weken.

#12 (9) Bruno Mars feat. Cardi B: Finesse (remix)

De oorspronkelijke versie van ‘Finesse’ staat op het album 24K Magic. voor de remix benaderde Bruno Mars de Amerikaanse Belcalis Almanzar, ofwel rapper Cardi B. Haar deel is backstage opgenomen, midden in de nacht, na een optreden van Mars in Los Angeles. Na afloop verklaarde Mars: “She walked in the room and she was everything I’d hope she’d be. Never change cardi! Don’t let this crazy music business change who you are. You posses something that can’t be taught. You’re a true star. Thank you for putting your energy and love all over this record and video.”

#87 (65) Jax Jones feat. Imra Wroldsen: Breathe

Voor de Britse producer Jax Jones was 2017 een goed jaar. Na drie jaar stilte, in 2004 scoorde hij samen met Duke Dumont met het nummer ‘I Got U’ (#47), schreef hij in 2017 twee hits op zijn naam: ‘You Don’t Know Me’ feat. Raye (#9) en ‘Instruction’ feat. Demi Lovato & Stefflon Don (#50). Jax Jones, alter ego van Timucin Fabian Kwong Wah Aluo, is vastbesloten om van 2018 ook weer een succesvol jaar te maken en komt met ‘Breathe’.

Op ‘Breathe’ debuteert de Noorse Ina Christine Wroldsen (Sandefjord, 29 mei 1984). Hoewel debuut, eigenlijk hoorden we haar al op ‘How Deep Is Your Love’ van Calvin Harris & Disciples (#2 in 2015). Alleen kreeg ze daar geen credit voor.
Voordat Ina Wroldsen zelf als artiest voor het voetlicht trad, schreef ze nummer voor onder anderen Jess Glynne (‘Hold My Hand’), Clean Bandit (de #1-hits ‘Rockabye’ en ‘Symphony’) en Rag ’n’ Bone Man (‘Ego’ op zijn debuutalbum). Maar ook onze eigen Thomas Berge. In 2013 scoorde Berge met ‘Alleen Omhoog’ (#12), dat de Nederlandstalige versie was van  ‘Impossible’, dat ze schreef met Arnthor Birgisson en in de uitvoering van James Arthur een grote internationale hit werd.

#97 (97)  Hardwell & KSHMR: Power

Het wil nog niet echt lukken met ‘Power’ van Hardwell & KSHMR. Het nummer staat nu al drie weken op de 97e plaats, dus van echte power is (nog) geen sprake. Tijdens 3FM Serious Request (SR), dat voor de kerst plaats vond in Apeldoorn, was ‘Power’ het liedje dat de drie dj’s Angelique Houtveen, Sander Hoogendoorn en Domien Verschuuren, even weer energie moest geven.

‘Power’ van Hardwell & KSHMR is het tiende nummer sinds 2004 dat door de dj’s werd gekozen tot hun anthem. In de Top Serious Request, de lijst met de meest aangevraagde nummers, die op beide kerstdagen werd uitgezonden, eindigde ‘Power’ op de derde plaats. ‘Perfect’ van Ed Sheeran stond op #2, ‘Living Doll’ van Cliff Richard & the Young Ones was opnieuw, na 2013, ook in 2017 het meest aangevraagde nummer. Dankzij de playback-act van NPO Radio 2-dj Gerard Ekdom, die € 37.000 Euro’s opleverde.
De basis van ‘Power’ werd al zo’n 2,5 jaar gelegd door de Amerikaan Niles Hollowell-Dhar, ofwel KSHMR. Vanwege drukke werkzaamheden was hij niet in staat de track af te maken, zoals hij wilde. Maar nadat Hardwell, die al langere tijd met hem wilde werken, maar geen goed moment vond, zich er mee had bemoeid, lukte het wel. ‘Zijn energie is geweldig’, aldus de Amerikaanse producer. Het contact tussen de twee liep via e-mail.
KSHMR werkte al eerder met Nederlandse dj’s.  In 2015 scoorde hij met Tiëst feat. Vassy met het nummer ‘Secrets’ (#21). Maar al in 2010 en 2011 scoorde KSHMR hits als onderdeel van het duo the Cataracs: ‘Like A G6’ met Far *East Movement & Devy  (#3 in 2010) en
‘Bass Down Low’ van Dev (#92 in 2011). Sinds 2013 gebruikt Niles de naam KSHMR.

themalied flopt opnieuw

In tegenstelling tot het anthem, dat wel elk jaar een notering krijgt, lukt dat niet altijd meer met het themalied. Na een mager succesje in 2015 met ‘Niet Weglopen’ van Typhoon (#93), kreeg ‘Are You With Me’ van Lucas Hamming vorig jaar helemaal geen notering. En ook dit jaar flopte het themalied: ‘Breng Het Samen’ van Rico & Sticks.

Slechte beurt Justin Timberlake

Van de overige elf nummers die de afgelopen drie weken niet hebben overleefd, lichten we er eentje uit.

Al na twee weken (53-67) is ‘Filthy’ van Justin Timberlake verdwenen. Het is daarmee, in weken, de kleinste hit van Timberlake. Maar niet zijn slechtste, qua notering, want dat is ‘Holy Grail’ (#83 in 2013), een nummer van en met Jay-Z.

nieuwe kans

Afgelopen weekend verscheen een nieuw nummer van Justin Timberlake feat Chris Stapleton, ‘Say Something’. Wellicht dat dit nummer het langer volhoudt en hoger komt. In ieder geval krijgt het de steun van Radio 538, want die verkoos het tot haar Alarmschijf. Beide nummers zijn afkomstig van het album Man Of The Woods, dat later dit jaar uitkomt.

Albumflitsen bij week 4 - 27 januari 2018

Afgelopen vrijdag heb je in de Hitflits kunnen lezen dat Ed Sheeran opnieuw de eerste plaats terug pakte in de Album Top 100. Daarnaast kwamen er zeven nieuwe noteringen binnen. Je leest er alles over in deze editie van de Albumflitsen.

#10 First Aid Kit: Ruins
Dankzij de hit ‘My Silver Lining’ (#50 in 2014), bereikte Stay Gold, het vorige album van het Zweedse duo First Aid Kit de negende plaats. Dit keer is er (nog) geen hitsingle van de zusjes Johanna en Klara Söderberg, maar haalt het al een tiende plaats.

#15 Fall Out Boy: Mania
Met een vijftiende plaats voor Mania, hun zevende studioalbum, scoort de Amerikaanse groep Fall Out Boy nu al beter dan de vijf vorige noteringen. Beste was tot deze week American Beauty / American Psycho (#40 in 2015).

#16 Tim Knol: Cut The Wire
Cut The Wire is het eerste studioalbum van Tim Knol sinds Soldier On uit 2013. Toch was het onzeker of dit album er wel zou komen. Daarover zegt de 29-jarige zanger uit Hoorn in Trouw: “Na het derde album en de tour was ik het plezier helemaal kwijt, ik had geen zin meer om muziek te maken.”

Het plezier in muziek kwam terug toen Tim Knol in 2013 de band Miseries oprichtte, waarvan in 2015 het album Miseries (#29) verscheen. Onbevangenheid was de kern, lol maken de enige ambitie. “Dat je voor dertig man in de Kelderbar van de Vera staat te spelen, dat is helemaal te gek. De kriebels in je buik, de vrijheid. Dat had ik lang niet ervaren”, aldus Knol. De manier van liedjes schrijven was vrijer bij the Miseries. Het mocht eenvoudig, het mocht rafelig.
Voor Cut The Wire, zijn vierde studioalbum, nam Knol de tijd. Toch zijn de meeste nummers ontstaan in de anderhalve week dat Knol in een huisje bivakkeerde in Heiloo, geleend van de eigenares, een concertbezoekster. Tim: “Toen heb ik de liedjes met Anne Soldaat mee de studio in genomen. Ik heb ook wat schrijfdagen gehad met Tangarine. Ik vind het leuk om te schrijven, maar bij het afmaken vind ik het fijn om met anderen te werken. Douwe Bob heeft ook twee dagen bij mij in de studio gezeten.”

#30 Glen Hansard: Between Two Shores
In de Vinyl 33, de lijst met de meest verkochte vinylplaten, komt Between Two Shores van Glen Hansard binnen op de eerste plaats. De nummers op het album, het derde van deze Ierse muzikant, stammen uit 2013. Een jaar na de release van Rhythm and Repose, zijn debuutalbum, dook hij met zijn band de studio in voor het opnemen van de vijftien nummers.
Tot begin 2017 was hij min of meer vergeten dat hij de nummers had opgenomen. Een vriend herinnerde hem er aan, waarna hij ze nog eens beluisterde. Al snel kwam hij tot de conclusie dat de nummers nog steeds staan als een huis, en dat zelfs de teksten als nieuw klinken. Dus waarom niet alsnog uitbrengen. En zo geschiedde.

#79 Eden: Vertigo
We dachten even te maken te hebben met de Belgische groep Eden, die in 1999 doorbrak met het album Seafood. Maar achter de Eden van Vertigo gaat de Ierse producer Jonathon Ng schuil. Tussen 2012-2015 opereerde hij onder de naam the Eden Project. Vertigo is het debuutalbum van Eden.

Overigens bestaat de Belgische groep Eden, dat in 2001 werd ontbonden, sinds 2013 weer. In dat jaar verscheen van het zestal met de zangeressen Roos van Acker en Sofie Buyck de single ‘Delirious’. Wij hebben dan ook het album Seafood er nog maar eens bijgepakt en dat was weer ouderwets genieten!

#86 Fleetwood Mac: Fleetwood Mac – Expanded edition
Nadat zanger/gitarist Bob Welch in 1974 de Brits-Amerikaanse groep Fleetwood Mac had verlaten, ging bandleider Mick Fleetwood op zoek naar een nieuwe gitarist. Keith Wilson, die het album Buckingham Nicks van Lindsey Buckingham en Stevie Nicks had geproduceerd, liet Fleetwood het album horen.

Fleetwood was onder de indruk van Buckingham zijn gitaarwerk en wilde hem wel bij de band. Buckingham echter stond er op, dat Nicks, met wie hij ook een relatie onderhield, mee mocht. En zo ontstond de groep Fleetwood Mac, zoals we die nog steeds kennen. Naast Mick Fleetwood, maakten John McVie en Christine McVie al deel uit van de groep.
Binnen drie maanden nam het nieuwe Fleetwood Mac (inmiddels de tiende line-up in negen jaar tijd), het album Fleetwood Mac op. Zes van de elf  nummers waren al klaar voordat Buckingham en Nicks bij de groep kwamen. Drie nummers, die eigenlijk bestemd waren voor een tweede album van Buckingham en Nicks, belandden op Fleetwood Mac. Daaronder ‘Rhiannon’. Het album zou hun eerste #1 worden in de Amerikaanse albumlijst.

In 2004 verscheen het album geremastered met zestien tracks, waarvan twee nieuwe nummers. En nu veertien jaar later, ligt album opnieuw in de schappen. De expanded edition is een box met drie cd’s (originele album + singles, vroege versies en live tracks, tour) en een DVD.

#98 Sela: God Van Leven
Op God Van Leven van de religieuze groep Sela zijn Vrede en nieuw leven de belangrijkste thema’s. Het album is het vierde van Sela dat een notering krijgt.