vrijdag 9 maart 2012

Hitflits: zesde #1-album voor Bruce Springsteen; Triggerfinger tiende Belgische act met een #1

Met een geweldige overmacht knalt ‘Wrecking ball’, het zeventiende studioalbum van Bruce Springsteen, binnen op de eerste plaats van de Album Top 100. Het album verkoopt bijna vier keer zoveel als de #2, ‘Alles met je delen’, het vierde album van Frans Duijts, dat meer dan 25.000 keer (= goud) is uitgeleverd, maar dat aantal bij lange na nog niet heeft verkocht. Anders zou Springsteen op 100.000 staan en dat lijkt ons een beetje erg veel in één week.

‘Wrecking ball’ is het eerste studioalbum van Springsteen sinds ‘Working on a dream’ uit 2009, dat toen ook binnenknalde met een flink overwicht (bijna 60%). Van zijn zes #1-albums kwamen er drie binnen op #1. Hier volgen ze alle zes nog een keertje:
1985: Born in the USA (15x), bereikte de eerste plaats pas in de 20e week, toen het op herhaling ging
1986: Live / 1975 – 85 (1x), in de tweede week
2002: The rising (1x), in de tweede week
2005: Devils & dust (1x)
2009: Working on a dream (2x)
2012: Wrecking ball (1x)
De laatste drie kwamen allen binnen op #1.

De verwachting is dat ‘Wrecking ball’ aanstaande zondag ook in de Britse albumlijst op #1 binnenkomt. Het zal dan de negende #1-notering voor Springsteen worden, waarmee hij de tiende artiest is die dat presteert. Het is ‘21’ van Adele vorige week toch niet gelukt de eerste plaats te behouden, Emeli Sandé was met 44722 exemplaren van ‘Our version of events’ net iets te sterk (verschil was 3692). In de Amerikaanse albumlijst bleef ‘21’ wel #1 en is dat ook de komende week (voor de 23e week). Bij ons zakt ‘21’ van #1 naar #3, gevolgd door haar cd/DVD ‘Live at the Royal Albert Hall’ op #5, gezakt van #2.

In de Back Catalog Top 50, de lijst met albums ouder dan twee jaar, is het Adele nog niet gelukt om de eerste plaats terug te pakken. Haar album ’19’ blijft op de tweede plaats staan, en verkoopt bijna de helft van ‘The ultimate collection’ van Whitney Houston, dat nu voor de derde week de lijst aanvoert.

Terug dus naar onze albumlijst, met nog een hoge eersteweeks bij de bovenste tien. In het begin van de week prijkte het album nog op de derde plaats, maar gedurende de week is het ingehaald door de beide albums van Adele en het album van Birdy. En dus moet Katie Melua, want over haar hebben we het, genoegen nemen met een vijfde plaats voor ‘Secret symphony’.
Op haar vijfde studioalbum is ze na een uitstapje met William Orbitt op ‘The house’ uit 2010, weer teruggekeerd bij Mike Batt met wie ze de eerste drie albums maakte en haar meer dan € 21 miljoen opleverde. We vragen ons echter af waarom ze zo ‘ontbloot’ op de hoes van ‘Secret symphony’ staat, het gaat toch om haar muziek?

Alvorens we overgaan naar de singlelijst, die ook een nieuwe #1 kent, het restant eersteweeks noteringen deze week, met de vemelding NL als het om een Nederlands product gaat:
#7 Neil Diamond: The very best of – the original studio recordings
#29 Sinéad o Connor: How about I be me (and you be you)
#30 Mr. Polska: Waardevolle gezelligheid NL
#39 ED: Head, heart & hands NL
#48 John Lennon: Plastic Ono Band (n.a.v. een uitzending van Classic albums, afgelopen zaterdag)
#59 Morning parade: Morning parade
#60 Noisecontrollers: E=NC2 – the science of hardstyle NL
#68 the Fray: Scars & stories
#70 Dry the river: Shallow bed
#72 Jankobus Seunenga: Jantje huilt, Jantje lacht NL
#77 Andrew Bird: Break it yourself
#85 Golden earring: From heaven from hell NL
#93 Civil wars: Barton hollow
#98 David Foster: Hit man returns

In de singlelijst moet ‘You and me’ van Joan Franka de eerste plaats afstaan, en zakt naar de derde plaats. ‘Ai se eu te pego!’ van Michel Teló doet het met 67% een stukje beter (zo’n 7%) en blijft op #2 staan. Afgelopen donderdag was Teló even in ons land voor een eenmalig optreden in Amstelborgh Borchland, en om een dubbel platinaplaat in ontvangst te nemen voor de verkoop van meer dan 40.000 downloads. Hij kreeg het eremetaal uit handen van Gerard Joling, die zelf een cover van het nummer heeft opgenomen, ‘Doe voel je me beter’.

De nieuwe #1 in de Single Top 100 is de Belgische groep Triggerfinger met de akoestische (live @ Giel! – VARA 3FM’) versie van ‘I follow rivers’. Het nummer stijgt van de 6e naar de 1e plaats en passeert daarmee het origineel van Lykke Li, dat van de 3e naar de 4e plaats zakt. Het is pas de dertiende #1 door een Belgische act. Meer daarover in de nieuwe Megaman.

Bij de bovenste tien geen eersteweeks noteringen, wel een nummer dat er niet eerder in heeft gestaan. ‘I won’t give up’ van Jason Mraz maakt in de tiende week de overstap naar de top 10, door van 15 naar #10 te stijgen. Het is na ‘I’m yours’ (#9 in 2008) en ‘Lucky’ met Colby Caillat (#10 in 2009), zijn derde top 10-notering. ‘Drive by’ van Train boekt net niet genoeg winst om bij de bovenste tien te komen, het nummer gaat van 18 naar #12.

De hoogste eersteweeks, op #18, is ‘Voetstuk staan’ van Acda en de Munnik. Voor hen als duo is het de opvolger van ‘Woorden van een ander’, dat vorig jaar de achtste plaats bereikte. Vijf plaatsen lager, op #23, komt ‘Shadow days’ van John Mayer binnen, de eerste notering sinds ‘Half of my heart’ feat. Taylor Swift (#40 in 2010).

Het restant, waarbij NL staat voor een Nederlandse productie:
#34 Azealia Banks feat. Lazy Jay: 212 (komende week de 3FM Megahit)
#50 Lil Wayne feat. Bruno Mars: Mirror
#55 Hadewych Minis: Invite you NL
#57 John de Bever & Charlene: Als je alles hebt NL
#58 Sebastian Ingrosso & Alesso feat. Ryan Tedder: Calling (lose my mind)
#74 Bingo players feat. Heather Bright: Don’t blame the party (mode) NL
#78 Fabienne Bergmans: A-team NL (uit ‘The voice kids’)
#84 Carly Rae Jepsen: Call me maybe
#88 Gabriello: Ik had je lief NL
#90 Vajen van den Bosch: The climb NL (uit ‘The voice kids’)
#100 Bob Offenberg: ‘t Is voorbij NL

De lente staat om de hoek om toe te slaan, dus we gaan een lekker weekend tegemoet. Daarna melden we ons weer met een nieuwe Megaman.

maandag 5 maart 2012

Megaman bij week 9 – 3 maart 2012

Welkom bij deze Megaman, waarin Joan Franka slechts één dag nodig had om #1 te komen, Triggerfinger een Zweedse zangeres covert en Iris Kroes een Duitse groep, Justin Bieber op huizenjacht gaat, Frank Verkooyen zijn 25-jarig artiestenjubileum viert en Moke over leven en dood zingt. Dat en nog meer over de (Songfestival) hits in de Single Top 100 van deze week.

Joan Franca al na één dag #1

Joan Franka: You and me (1) *** hoogste eersteweeks ***

Vier dagen (maandag tot en met donderdag) had ‘You and me’ van Joan Franka de tijd om #1 te komen, want de download was pas op zondagavond beschikbaar. Echter op dinsdag, dus al na één verkoopdag, stond ‘You and me’ bovenaan de voorlopige single Top 100. De dagen daarna vergrootte de voorsprong op de #2 tot uiteindelijk ruim 12%. Die #2 is ‘Ai se eu te pego!’ van Michel Teló dat na zeven weken op #1 (voorlopig) een toontje lager mag zingen.

Vorige week zondag, 26 februari, won Joan Franka met het nummer ‘You and me’ de finale van het Nationaal Songfestival. Nadat ze de eerste battle van Raffaëla had gewonnen, moest ze het in de finale opnemen tegen Pearl Jozefzoon en Ivan Peroti. De vakjury gaf het voordeel aan Peroti, gevolgd door Pearl en als laatste Joan. De thuisstemmers dachten daar echter anders over en kozen voor Joan op #1, Pearl op #2 en Peroti op #3, net andersom dus!
‘You and me’ is het derde Nederlandse Songfestivalnummer dat de eerste plaats bereikt van de Single Top 100 en haar voorlopers. De andere twee waren ‘Ik ben verliefd (Sha-la-lie)’ van Sieneke (in 2010) en ‘Je vecht nooit alleen’ van 3js (in 2011), maar die hadden daar twee weken voor nodig. De 3js gingen nog een keer terug naar #1 toen de Engelstalige versie uitkwam. ‘Ding a dong’ van Teach in, de laatste overwinning van Nederland op het Eurovisie Songfestival, kwam in 1975 tot de derde plaats. Een liedje overigens waar Joan altijd vrolijk van wordt.

geen songfestivalliedje

‘You and me’ van Joan Franka was één van de zes liedjes die overbleven van de 491 liedjes die tot 30 september 2011 waren aangemeld bij de TROS. Het liedje had Joan geschreven voor haar aanstaande album, dus niet speciaal voor het festival. Holger Schwedt, haar manager, vond dat ze het best kon insturen.

jeugdliefde

‘You and me’ schreef ze in 20 minuten en gaat over jeugdliefde Frank, toen ze een jaar of 5 was. De herinnering kwam ineens bij haar op. Samen met een buurmeisje was ze ‘verliefd’ op hem en speelden ze vaak cowboy en indiaantje (vandaar die tooi en de squads). Toen haar zus zei dat het niet normaal is (twee vriendinnen), heeft Joan het uitgemaakt, waar ze wel spijt van had. Inmiddels heeft ze Frank weer gesproken, die het liedje erg leuk vind. Hij blijft echter een oude jeugdliefde, want hij heeft al 7,5 jaar een vriendin.

rechten

Voor het Nationaal Songfestival had Holger Schwedt, de manager van Joan, al eens met Talpa Music van John de Mol gesproken over de rechten van ‘You and me’. Het liedje mag geschreven zijn door Joan en Jessica Hoogenboom, Schwedt bezat de downloadrechten om het uit te brengen. Schwedt: “Toen ik van het podium afstapte heb ik het meteen geregeld met 8ball, het muzieklabel van Talpa. Het was slim om te wachten tot na de finale, omdat ik opeens een betere onderhandelingspositie had.”

Maar er was nog een reden dat hij in zee ging met 8ball. Schwedt: “Er waren ook technische redenen om snel tot zaken te komen. 'Als ik het liedje zelf naar muziekwinkel iTunes had gestuurd, zou het tussen de 24 uur en zeven dagen duren voordat het daar te downloaden was. Dat was een afgang geweest. 8ball kan zoiets als grote naam veel sneller regelen.”

Relletjes

Een songfestival kan schijnbaar niet zonder een relletje. En ook Joan komt daar niet onderuit. Sterker nog, er zijn er twee. De eerste betreft de indianentooi die ze op had, die staat voor de herinnering die je met je mee draagt. Een dag na de finale liet Toine de Jong, voorzitter van de Vereniging Steungroep Real Indian Nation weten dat Indianen in opstand kunnen komen als Franka de tooi nog een keer opdoet, omdat de tooi een heilig ding is. Hij zocht daarvoor niet met Joan of haar management contact, maar ventileerde het op het internet. Volgens hem beledigt Joan, Native Americans ‘door te zijn wat ze niet is’.

Toen Joan het bericht hoorde over de tooi, meldde ze het jammer te vinden dat de vereniging haar niet zelf heeft benaderd. En over het dragen van de tooi: “Vooraf heb ik onderzoek gedaan naar het dragen van een tooi, er zitten dan ook geen adelaarsvelden in, want die zijn heilig. Ik wil geen cultuur beledigen. Bovendien is het een siertooi (waarde zo'n € 5.000,--), die ik geleend heb bij een winkel. Ik weet niet of ik de tooi ook tijdens het Eurovisie Songfestival ga dragen. Ik wil niet dat het geforceerd wordt.” Inmiddels heeft de vereniging contact gehad met Joan en is het relletje de wereld uit. Dus op die tooi, want dat is Joan!

plagiaat?

En dan de tweede rel. ‘You and me’ zou plagiaat zijn van het nummer ‘You will see’ van de Kroatische zanger Zoran Drazic uit 2010. Als je dat nummer hoort, is er zeker sprake van overeenkomsten, maar of het 8 bewuste maten zijn, om het echt plagiaat te kunnen noemen?

Al snel werd echter duidelijk dat het hier om een grap ging. De site waarop het fragment kon worden beluisterd, was nog maar in de lucht sinds 29 februari, drie dagen na het Nationaal Songfestival en in handen van een Nederlander. Zondag werd bekend dat het VARA-programma Rambam achter het bericht zat. De afgelopen week hebben ze een aantal berichten aan diverse media gestuurd met het doel te onderzoeken hoe zorgvuldig journalisten hun bronnen raadplegen en feiten checken alvorens te publiceren of uit te zenden. De foto van Drazic was de Britse acteur Matthew Holness.

media gefopt

De ruime media-aandacht die al dit nep-nieuws kreeg laat volgens de makers zien hoe makkelijk het is om onwaarheden gepubliceerd te krijgen, simpelweg doordat bronnen en feiten niet geverifieerd werden. Met de minste inspanning had men de verschillende (nep) berichten tot RAMBAM kunnen herleiden, hetgeen de site Fok! Daadwerkelijk heeft gedaan. Maandag, 5 maart, is de bewuste aflevering van Rambam te zien, 21.55 uur op Nl.3.

zondag 4 maart 2012

Triggerfinger scoort eerste hit met cover

Triggerfinger: I follow rivers (live @ Giel! – VARA 3FM’) (6)

Dagelijks komen bij 3FM dj Giel Beelen nationale en internationale artiesten langs die in zijn ochtendprogramma hun eigen nummer brengen én een cover doen uit de hitparade van het moment. Vorig jaar verschenen negentien van die covers op de cd ‘Mega top 50 covers’, waaronder Caro Emerald met ‘Bad romance’ (van Lady Gaga), K’s choice met ‘Just breathe’ (Pearl jam) en Laura Jansen met ‘Use somebody’ (Kings of Leon). Een tweede ‘Mega top 50 cover-cd’ is in voorbereiding.

Wellicht komt daar ook ‘I follow rivers (live @ Giel! – VARA 3FM’)’ van de Belgische gitaarband Triggerfingger op. De band speelde het nummer van de Zweedse Lykki Li op 12 februari 2012 in een zogenaamde ‘fraGiele versie’. Ze maakten daarbij naast de gitaren, ook gebruik van een koffiekopje, een theeglas, bovenop een kliko en een mes!
Hun versie kreeg veel lof, in binnen en buitenland en dat leidde er vorige week toe dat de band de versie beschikbaar stelde. Het nummer is toegevoegd aan hun single ‘I’m coming for you’ en is daarnaast ook los verkrijgbaar. De afgelopen week is het nummer veelvuldig gedownload wat een 6e plaats oplevert en in Vlaanderen een 10e plaats. Afgelopen donderdag deed Giel in De Wereld Draait Door een oproep om het op #1 te krijgen in de iTuneslijst. Of het dankzij die oproep is … zeker is dat het nummer sinds donderdag het meest gedownload is bij ons en ook in Vlaanderen!

favoriete cover

Triggerfinger is niet de eerste die ‘I follow rivers’ covert. De cast van ‘Glee’ ging de band in 2011 al voor in de aflevering ‘Night of neglect’, waarbij Tina Cohen-Chang (een rol van Jenna Ushkowitz) het nummer zingt. Ook bij Giel is ‘I follow rivers’ een favoriet nummer om te coveren, want voor Triggerfinger waagden Chef’ special, Moss, Blaudzun en Band of skulls zich er ook al aan. Het origineel van Lykke Li staat al drie weken op de derde plaats.

Nationaal Songfestival 2012 ging weer over het liedje

Sinds Nederland, als ieder ander land (behalve de 5 betalers en het gastland), via een voorronde (halve finale) zich moet kwalificeren voor de finale van het Eurovisie Songfestival en deze keer op keer misliep, is de kritiek niet van de lucht. Die kritiek richtte zich echter altijd op andere landen (spelen elkaar punten toe, het is een show en geen liedjesfestijn, wat een poppenkast enz.), maar bijna nooit op ons zelf.

Na het dieptepunt vorig jaar met ‘Je vecht nooit alleen’ van 3js (allerlaatste tijdens de tweede halve finale en voor de negende keer geen finaleplaats), ging dit jaar het roer om. De TROS, die zowel het Nationale als het Europese festival uitzend, benaderde John de Mol en samen met hem werd voor een andere opzet gekozen. Niet de artiest, maar het liedje zou weer centraal komen te staan.

Iedereen kon tot 30 september 2011 een liedje insturen, wat dan ook gedaan werd. Daaronder zaten liedjes van/door Ben Cramer, Dries Roelvink en zelfs de Gebroeders Ko. In totaal werden 491 liedjes ingestuurd en een selectiecommissie maakte op 5 januari 2012 bekend welke zes het waren. Drie van de zes deelnemers komen uit de eerste editie van The voice of Holland.

Vorige week zondag, 26 februari, vond het Nationaal Songfestival plaats in het decor van ‘The winner is’ en waren de liedjes voor het eerst in zijn geheel te horen. Gekozen was, analoog aan ‘The voice of Holland’ en ‘The winner is’, voor battles. De week daarvoor was tijdens een loting in Life4you bepaald wie tegen wie moest duelleren.

De beoordeling van de nummers werd gedaan door een vakjury bestaande uit Carlo Boszhard, Ali B, DJ Afrojack, Stacey Rookhuizen en Jeroen Nieuwenhuize. Daarnaast was er een buitenlandse adviesraad van 100 mensen, die speciaal voor het songfestival was ingevlogen, 2 uit ieder deelnemend land. De vakjury telde voor 50% mee, evenals de thuisstemmers.

Zoals we inmiddels weten mag Joan Franka met ‘You and me’ ons land vertegenwoordigen (zie ook onder #1). Voor het eerst konden alle zes liedjes van het Nationaal Songfestival direct na de uitzending worden gedownload, met als gevolg dat ze ook alles zes een notering krijgen. Hier volgen de vijf verliezers, hoewel er helemaal geen sprake van verliezen is als je deelneemt aan het Nationaal Songfestival.

Raffaëla: Chocolatte (22)

Eigenlijk zou Raffaëla (winnares Idols 2006) al in 2007 mee doen aan het Nationaal Songfestival. Maar bij de NOS (die toen nog het Songfestival uitzond) ontbrak het benodigde geld voor een nummer dat Erik van Tijn en Jochem Fluitsma voor haar hadden geschreven. Vijf jaar later zijn zij niet de componisten die haar aan een liedje helpen, maar Jan Rooymans en Chris Silos. Silos schreef de tekst van ‘Chocolatte’ in zijn boxershort. Op dat moment had hij niet kunnen vermoeden dat Raffaëla zijn nummer in een niets verhullende outfit zou opvoeren, als de Nederlandse Rihanna, zoals jurylid Stacey Rookhuizen opmerkte.

Pearl Jozefsoon: We can overcome (35)

Ze had liever een uptempo liedje gezongen, maar toen ze dit liedje hoorde, geschreven door Gordon Groothedde en Curtis Richardson, zag ze daar vanaf. Het was niet misschien niet veilig, maar paste wel bij haar. Meedoen aan het Songfestival is een grote stap in haar carrière. Ze gelooft in ‘We can overcome’, dat gaat over liefde, hoop en eenheid. De boodschap is heel breed, iedereen kan zich daar in vinden, in en buiten Nederland. In 2011 werd Pearl tweede bij The voice of Holland en won ze de tweede editie van het NCRV-programma ‘Van popster tot operaster’, waarin zes Nederlandse artiesten de sprong maken van pop naar klassiek. Daarnaast geeft Pearl twee keer per week zangles.

Ivan Peroti: Take me as I am (41)

Peroti heeft nog niet eerder een hit gescoord onder zijn eigen naam, maar wel als deel van een groep. Hij maakte deel uit van het r&b trio Sat-R-Day en scoorde vier hits. De grootste was ‘Habibi (mijn schatje)’ van Def Rhymz feat. Lil’ cute, Ragga P, Sat-R-Day & Lapache (#22 in 2004). Zijn grootste hitfeit is echter een nummer voor een andere artiest, Funkerman. Daarvoor schreef hij meerdere nummers, die scoorden, waarvan ‘Speed up’ de grootste was (#20 in 2007). Tegenwoordig schrijft Ivan nummers voor onder anderen Shary-Ann, Jenny Lane en Ben Saunders en werkt samen met Sven Hammond soul. Maar uiteindelijk wil hij zelf muziek maken als artiest.

Kim de Boer: Children of the World (88)

Kim eindigde als vierde in de finale van de eerste editie van The voice of Holland. Ze is druk bezig met haar eerste album dat later dit jaar verschijnt. ‘Children of the world’ is geschreven door Martijn Schimmer, die muziekproducties maakt voor onder andere films, series (‘Costa!’, ‘Zoop’), commercials, leader muziek (‘De Wereld Draait Door’), zendervormgeving (SBS6, RTL, BNN) en games. Volgens Kim heeft haar liedje een boodschap van vrede. ‘Ik denk dat ik hiermee heel veel mensen kan raken. Ik wil de mensen laten zien wat mijn passie is.’

Tim Douwsma: Undercover lover (95)

Tim (presentator van onder andere Sterren.NL en Karaoke kids), scoorde vijf hits waaronder twee keer een #13-notering. ‘Winter voor twee’ en ‘Één zomeravond met jou’ met Monique Smit, beide in 2011. Tim had zichzelf opgegeven voor het Nationaal Songfestival, maar had geen liedje. Vervolgens belde de selectiecommissie hem, dat ze een liedje voor hem hadden binnen gekregen. Dat was ‘Undercover lover’ van Michel van der Zanden en Bruce R.F. Smith.
Smith heeft al meerdere nummers geschreven voor het Nationaal Songfestival. ‘My impossible dream’, waarmee Glennis Grace ons land in 2005 vertegenwoordigde, maar het ook niet redde. Daarnaast schreef hij de tekst van ‘Angel of my heart’ voor de Toppers. Dat liedje kwam niet verder dan de nationale finale. De Toppers gingen 2009 met ‘Shine’ naar Moskou en redden het ook niet.

Of de keuze voor Joan Franka terecht is, hangt niet meer van ons af, maar van de landen die op ons stemmen in de tweede halve finale op 24 mei. Wij kunnen haar nu alleen maar steunen en moeten niet (teveel) zeuren. Zij moet doen waar zij zich het beste bij voelt.

keerpunt

Ongeacht de uitslag, zou zondag 26 februari 2012 wel eens een keerpunt kunnen zijn in de beleving van Nederlanders als het gaat om het Eurovisie Songfestival. Op die dag ging het namelijk weer om het liedje, kwam het vertrouwen terug op een goede afloop en durven we hard op te zeggen dat we wel eens zouden kunnen winnen. Iets wat we de afgelopen jaren niet eens durfden te denken!

Justin Bieber op huizenjacht

Far * east movement feat. Justin Bieber: Live my life (45)

Nederland is het eerste land waar ‘Live my life’ een notering krijgt. Ra ra hoe zou dat toch komen?? Daar kan maar één antwoord op zijn dat begint met Justin en eindigt op Bieber. De Canadese zanger, die vooral populair is bij (jonge) meisjes, neemt de belangrijkste vocalen voor zijn rekening op ‘Live my life’.
Het is geen nummer van zijn nieuwe album ‘Believe’, dat later dit jaar verschijnt, maar van ‘Dirty bass’, het nieuwe album van Far *east movement. Op dat album gaat het Amerikaanse electro hop kwartet meer samenwerkingsverbanden aan, waaronder Bill Kaulitz van Tokio hotel in het nummer ‘If I die tomorrow’. Dus ook hun (vrouwelijke) fans zullen binnenkort voor het eerst nummers van Far *east movement gaan horen …

op huizenjacht

Afgelopen donderdag, 1 maart, is Justin Bieber 18 geworden en dus voor de Amerikaanse wet volwassen. Hij heeft plannen het ouderlijk huis te verlaten, maar in welk huis hij komt te wonen is nog onzeker. Bieber heeft er drie op het oog, en wil er twee kopen, eentje voor zijn moeder en eentje voor zichzelf. De beoogde woningen in het Californische Calabass kosten $14 miljoen. Maar dan woon je ook in een gebied met andere beroemdheden, waaronder Britney Spears!

René Becker weer met bier op pad

René Becker: Maar vanavond (46)

René Becker (Stadskanaal, 21 juli 1973) gaat wekelijks kijken naar de verrichtingen van zijn voetbalclub SC Stadskanaal. Na afloop drinkt hij dan vaak een biertje (of twee) in de kantine. Op een dag sprong hij het podium op en is spontaan gaan zingen. Dat werd zo goed ontvangen, dat hij dat meer is gaan doen (ook op andere locaties). Van het een kwam het ander en tot zijn grote verrassing mocht hij in 2005 een heel album opnemen, dat de titel ‘Verwonderd’ kreeg. Drie jaar later kwam hij met het album ‘Voor jou’, waarop ook zelfgeschreven nummers staan.

Biertje?

René houdt wel van een biertje op zijn tijd. Twee jaar geleden werd zijn single ‘Één en al gezelligheid’ (#43 in 2010) zelfs gekoppeld aan een krat Amstel bier. Kopers van een krat kregen niet alleen zijn cd-single, maar maakten ook nog kans op een concert van de zanger. Dit jaar gaat René weer voor de bierbrouwer op pad om zoveel mogelijk kratjes + cd-singles te slijten, want ook ‘Maar vanavond’ is weer gekoppeld aan een kratje. Er zijn er 10.000 van geperst. Ter informatie: de cd-single die bij het kratje bier wordt weggegeven, telt niet mee als verkocht exemplaar voor de Single Top 100. Proost!

hardlopen

Behalve voetbal en zingen, heeft René Becker nog een derde passie: hard lopen. Eigenlijk is hij daarmee begonnen na een weddenschap. Deze hield in dat René eenmalig zou mee doen aan de wedstrijdloop van Musselkanaal naar Stadskanaal. Sindsdien is René blijven hardlopen, want ‘dat is nodig voor de conditie en onderweg zie je nog wat’. Op 9 april loopt René de 10km van de 22e ‘Klap tot klaploop Stadskanaal’.

Iris Kroes speelt harp op Duits nummer

Iris Kroes: Just more (47)

Sinds 20 januari 2012 mag Iris Kroes zich The voice of Holland 2012 noemen. Net als de andere drie finalisten, nam Iris een cover op, ‘I can’t make you love me’ van Bonnie Raitt, dat de 3e plaats bereikte. Vervolgens werd aangekondigd dat ze in mei met een heel album zou komen, vooraf gegaan door een single.

Duits

Die single is er nu, ‘Just more’, geen nieuw nummer, maar een cover van de Duitse groep Wonderwall uit 2002, dat in eigen land de tweede plaats bereikte. Het verschil tussen beide versies is de zang (Wonderwall bestond destijds uit drie zangeressen) en de begeleiding. Wonderwall begeleidde zichzelf op piano, Iris begeleidt zichzelf op de harp.

De keuze voor dit nummer en daarmee ook de harp is waarschijnlijk genomen op basis van het beeld dat van haar bestaat sinds The voice of Holland, namelijk ‘het meisje met de harp’.Voor Iris hopen we dat echter dat dat beeld op haar album in mei wordt doorbroken, zodat we, wat tijdens The voice een paar keer gebeurde, ook een andere Iris leren kennen.

‘Just more’ is de eerste hit voor Iris na het winnen van The voice. Zo kort na de talentenjacht kent iedereen je nog, en dus moet je daarmee kunnen knallen. Als je een half jaar wacht, kent niemand je meer of is er al weer een andere talentenjacht die alle aandacht opeist. Wat schetst dan ook onze verbazing, dat ‘Just more’ slechts binnenkomt op de 47e plaats en hoger ook niet zal komen.

de tweede hit na het winnen van een talentenjacht

Daarmee schaart het nummer zich in het rijtje van winnaars van een talentenjacht, waarvan de tweede hit ook geen onverdeeld succes was. Met achtereenvolgens het jaar van de talentenjacht, artiest + liedje (notering), de betreffende talentenjacht:
2012: Iris Kroes: Just more (#47), The voice of Holland
2011: Rochelle: What a life (#68), X factor
2010: Jaap (Reesema): Walk to the other side (#62), X factor
2008: Maaike: Everything I’ve got (#42), So you wanna be a popstar
2007: Sharon Kips: Heaven knows (#67), X factor

We are young bij toeval ontstaan

Fun. feat. Janelle Monáe: We are young (63)

In december 2011, twee maanden voordat ‘We are young’ van Fun. feat. Janelle Monáe de derde plaats bereikte van de Amerikaanse hitparade, stond het nummer al aan de rand van diezelfde top tien in de uitvoering van de volledige Glee-cast. Het is de derde keer dat de versie van een nummer in ‘Glee’ eerder scoort dan de originele uitvoering. De eerste keer was vorig jaar met ‘Marry me’, een nummer van Bruno Mars. Vervolgens kwam ‘Turning tables’ langs, dat pas later op single verscheen. En nu dus ‘We are young’ van Fun. feat. Janelle Monáe.

toeval

En dan te bedenken dat het nummer bij toeval ontstaan is. In februari 2011 was producer Jeff Bhasker in New York bezig met het album ‘4’ van Beyoncé. Vervolgens kreeg hij een telefoontje van John Janick van het label Elektra, waarin deze vroeg of Bhasker tijd had om even bij de band Fun. langs te gaan. Zanger Nate Ruess had namelijk laten weten heel graag met Bhasker te willen samenwerken en aangezien hij toch in New York was, het thuishonk van de band, kwam dat mooi uit.

Bhasker gaf gehoor aan de oproep en de twee troffen elkaar in zijn hotelkamer. Daar deed Ruess de uithaal in ‘We are young’, waar Bhasker versteld van stond. De dag daarop stonden de twee in de studio en namen een versie van het nummer op, die niet veel verschilde van die in december in ‘Glee’ te zien zou zijn.

Vervolgens ging John Janick van Elektra met de mastertape van ‘We are young’ langs bij PJ Bloom, muziekproducer van ‘Glee’ en bood hem het nummer aan. In eerste instantie zag Bloom niet zoveel in een nieuw nummer van een band voor ‘Glee’, maar dat veranderde nadat hij het had gehoord. Hij belde Ryan Murphy, één van de bedenkers van ‘Glee’, en die schreef binnen enkele weken ‘Hold on to sixteen’, de aflevering waarin ‘We are young’ langskomt. De ‘Glee versie’ kwam daarop binnen op #12.

Het succes voor de versie van Fun. kwam niet direct na de bewuste aflevering in december 2011. Dat kwam pas in januari toen het nummer in een spotje werd gebruikt voor de nieuwe Chevrolet, rond de Super Bowl. In de aanloop naar dit evenement, gingen ook de radiostations om en was de weg vrij voor een superhit. Inmiddels zijn er van het nummer al meer dan 1,2 miljoen stuks gedownload.

twee versies

Op ‘We are young’ van Fun. feat. Janelle Monáe is Janelle maar even te horen, hetgeen ook te zien is in de officiële videoclip. Er is echter ook een akoestische versie van het nummer waarin zanger Nate Ruess in duet gaat met Monáe.
Hoewel wij die versie nog niet zijn tegengekomen als download, is er al wel een videoclip van. Wat duidelijk is, dat de versie van ‘We are young’ die genoteerd staat op #63, die van de officiële videoclip is en het meest gedownload is.

Michael Kiwanuka is meest belovende artiest van 2012

Michael Kiwanuka: Home again (64)

Sinds 6 januari 2012 is Michael Kiwanuka de meest belovende artiest van 2012. Althans volgens ‘de Sound of’, een voorkeurlijstje van de Britse BBC radio. Eerdere jaren werden Jessie J, Keane, Mika, Corinne Bailey Rae en Adele tot meest belovende artiest uitgeroepen, dus Kiwanuka bevindt zich in goed gezelschap! In 2011, voordat hij de titel van ‘meest belovende artiest’ kreeg, verzorgde hij het voorprogramma van Adele (meestbelovende artiest van 2008) tijdens haar Britse tournee.

Michael Kiwanuka (Muswell hill, Londen, 1988) heeft Oegandeese ouders, die naar Londen kwamen om te ontsnappen aan het regime van Idi Amin, destijds de dictator. Kiwanuka volgde de opleiding media, kunst en ontwerp aan de universiteit van Westminster. Zijn stem en stijl roepen herinneringen op aan Bill Withers, Van Morrison en Otis Redding. Meest belovende artiest legt al een aparte druk op een artiest, maar vergeleken worden met deze soul/blues artiesten nog meer. Eind deze week verschijnt zijn debuutalbum ‘Home again’, opgenomen op het eiland Wight. Het titelnummer schreef Kiwanuka … thuis! Het gaat dan ook niet over het thuis zijn, maar om het thuis voelen en dat kan ook ergens anders zijn.

Schrikkeldag was d-day voor Liliam

Liliam: When I sleep (72)

Ruim een jaar geleden begon de Rotterdamse band Leah meer en meer aan de weg te timmeren. Er zat een demo aan te komen en alles ging voor de wind. Totdat in januari 2012 enkele leden van de vijfkoppige band opstapten en de overige leden op zoek moesten naar nieuwe. Naast Leah, hadden Sanne Elgershuizen en Jantine Heij als het duo Lliam al eens een demo opgenomen en die gestuurd naar een platenmaatschappij.
Nog voordat Leah weer een volledige bezetting kende, werden de zangeressen benaderd door Diesel records, die de zangeressen op 9 februari in de Fendal Sound studios met Hans van Vondelen de single ‘When I sleep’ laat opnemen. Vijf dagen later schoten ze de videoclip. Afgelopen woensdag, 29 februari, schrikkeldag, werd het officiële contract getekend, terwijl ze twee dagen daarvoor al de tweede single opnamen. Het gaat Liliam dus voor de wind!

Japan

Kort nadat de videoclip van ‘When I sleep’ op YouTube stond, liet een Japanse zakenman weten de band te willen adopteren. De Japanner is bereid de kosten te dragen voor het eerste album van het duo en wil de meiden over laten komen naar Japan. De opnames van het album vinden plaats in Nederland, Groot-Brittannië en Spanje.

Sanne en Jantine wonen in Rotterdam. Voor beiden was het al op jonge leeftijd duidelijk dat muziek belangrijk zou worden. Op de basisschool deed Sanne al mee aan talentenjachten. En na de h.a.vo. voor muziek en dans, volgde ze de studie zang aan het Conservatorium, de Popacademy. Met zanger Boris tourde ze een jaar lang door Nederland en deed als achtergrondzangeres veel podiumervaring op. Daarnaast schrijft ze eigen nummers en maakte de demo ‘Little miss perfect’.

Jantine speelt al sinds haar vijfde toetsen. Een liefde die ze graag overbrengt op anderen, want sinds 2008 geeft ze ook pianoles en leert ze haar leerlingen hoe ze zich het beste kunnen begeleiden tijdens het zingen. Daarnaast is Jantien zeer actief met het schrijven van liedjes voor anderen, pop, rock, r&b, soul, ze kan het allemaal. Tot voor kort had Jantine haar eenmansband Vs. You.

Nicki Minaj doet het het beste met anderen

Nicki Minaj: Starships (77)

Vier weken geleden scoorde Nicki Minaj haar grootste hit tot nu toe. Met ‘Give me all your luvin’’ bereikte ze de tweede plaats en dat dankte ze aan Madonna en M.i.a. met wie ze het nummer opnam. Inmiddels staat het nummer op de 44e plaats. Daarvoor was ze met ‘Where them girls at’ tot #18 gekomen, ook al een samenwerking met anderen, David Guetta en Flo rida.

Met ‘Super bass’, de eerste eigen hit van Nicki Minaj, die eigenlijk Onika Tanya Maraj heet, bereikte ze slechts de 82e plaats. Dan doet ‘Starships’, binnen op #77, het dus al een stukje beter. Maar het beste doet ze het dus met anderen. Het nummer is de voorloper van het album ‘Pink Friday: Roman reloaded’, dat op 6 april verschijnt. ‘Pink Friday’ was in 2010 het debuutalbum van Nicki Minaj. Roman is één van haar alter ego’s.

Frank Verkooyen viert 25-jarig artiestenjubileum met tiende hit

Frank Verkooyen: Dit is mijn kroeg (85)

Gisteren, zondag 4 maart 2012, heeft zanger Frank Verkooyen zijn 25-jarig artiestenjubileum gevierd in ‘The happening’ in Rijsbergen. Het feestje heeft waarschijnlijk tot in de kleine uurtjes geduurd en Frank zal zeker zijn nieuwste hit ‘Dit is mijn kroeg’ gezongen hebben.

Frank Verkooyen, geboren in Breda, komt uit een muzikaal nest. Zijn moeder Riki (ene helft van het Duo Onbekend), runde bijna 40 jaar een platenzaak aan de Haagdijk te Breda en zijn (wijlen) vader speelde in een band en had een opnamestudio achter de winkel. Op zijn zevende trad Frank voor het eerst op in de band van zijn vader als trompettist. Negen jaar later stopte de drummer er mee en kwam Frank fulltime bij de band spelen.
Toen de band er in 1986 helemaal mee ophield, nam Frank samen met zijn zus Tosca als Twice het nummer ‘Come and take me’ op. In 1993 nam hij ‘Ik kan er niks meer doen’, zijn eerste Nederlandstalige single op. Het duurde nog tot 2008 eer hij met ‘Vrij met mij’ zijn eerste hit scoorde (#63). Sindsdien is Frank elk jaar met minimaal twee hits van de partij, in 2009 zelfs met drie. Zijn grootste tot nu toe is ‘Ze zeggen’ (#27 in 2011).

Naast het zingen van zijn eigen liedjes, schrijft en produceert Frank ook nummers voor anderen, waaronder Rob van Daal, Grad Damen, die Knapen, Frans Duijts, René Schuurmans, Cooldown café, Will Tura en Antonio. Hij doet dat in zijn eigen the Boom! Studio in Breda. Voor ‘’k Wist niet dat je kwaad werd’, de nieuwe single van Danny Temming, maakte Frank het arrangement.

Halverwege 2012 zal in het kader van zijn 25-jarig artiestenjubileum de dubbel-cd ‘Dit ben ik’ verschijnen, met vijf nieuwe nummers, waaronder ‘Dit is mijn kroeg’, zijn tiende notering.

Sweet dreams voor de derde keer gecoverd

Bob Sinclar feat. Pitbull, Dragonfly and Fatman scoop: Rock the boat (96)

Ja, ‘Rock the boat’ is een cover. Nee, het is niet van the Hues corporation. In ‘Rock the boat’ van Bob Sinclar feat. Pitbull, Dragonfly and Fatman scoop, zit een sample van ‘Sweet dreams (are made of this)’ van the Eurythmics (#10 in 1983). Aangezien er altijd toestemming gegeven moet worden voor het gebruik van een nummer, zal dat ook gelden voor ‘Rock the boat’. Waarschijnlijk zal die toestemming via de muziekuitgeverij gegaan zijn, want we kunnen ons niet voorstellen dat Dave A. Stewart en Annie Lennox (Eurythmics) die hebben gegeven als ze wisten wat er met hun compositie zou gebeuren. Beluister ‘Rock the boat’ en oordeel zelf!

derde cover

Wie ook de toestemming verleend heeft, Bob Sinclar c.s. zijn sowieso niet de eersten die ‘Sweet dreams (are made of this)’ gebruiken. Velen gingen hen al voor, en twee acts scoorden er zelfs mee. De eerste was Swing feat. Dr. Alban (#44 in 1995), de tweede was een remix van de Italiaanse dj Nick Corline, weliswaar zonder de toevoeging tussen haakjes (#95 in 2010). Kijken hoever ‘Rock the boat’ komt.

Moke zingt over leven en dood

Moke: My death (97)

In het live circuit is de groep Moke zeer gewild. Toch zal menig Moke-fan even de wenkbrauwen hebben gefronst tijdens de huidige tour ‘Till death do us part’. Het is namelijk een theatertournee, waarbij de groep muzikaal niet echt van leer kan trekken. Ze brengen een theatershow die gaat over liefde en dood, vriendschap en verlies. Er worden odes gebracht aan het geluk en er worden droeve liedjes gespeeld over dingen die voorbij gaan. Nummers van onder anderen Elvis Presley (‘Love me tender’), INXS (‘Never tear us apart’), Bruce Springsteen (‘The streets of Philadelphia’) en Jacques Brel passeren de revu.
Waarom liedjes over liefde en dood? Gitarist Phil Tilli van Moke: “Dood en liefde zijn nauw met elkaar verbonden.” Zanger Felix Maginn vult daarop aan “Mooie dingen gaan samen met gevaar. Liefde is kwetsbaar en aan alles komt een eind. Al die onderwerpen zijn met elkaar verweven, als prikkeldraad. Het cliché is waar: er zijn geen rozen zonder doornen.”

‘My death’ de negende notering van Moke, is een cover van ‘La mort’ van de Belgische zanger Jacques Brel, die het in 1959 opnam op zijn album ‘La valse à mille temps’, waarop ook ‘Ne me quitte pas’ stond. Moke hanteert de Engelstalige versie van ‘La mort’, vertaald door Mort Shuman, in 1967 en opgenomen door de Amerikaanse zanger Scott Walker op zijn eerste album ‘Scott’. Walker scoorde een hit met ‘Jackie’, ‘La chansonde Jacky’ van Brel.

‘My death’ was in september al de soundtrack voor de serie ‘The walking dead’ te zien op FOXlife, het digitale kanaal van de kabelaanbieders.

Jay-Z en Kanye West komen met twee versies

Jay-Z & Kanye West: Niggas in Paris (98)

Toen het album ‘Watch the throne’ van Jay-Z & Kanye West uitkwam, is het door veel critici de hemel ingeschreven. Bij ons stond het album in augustus 2011 twee weken op de derde plaats, in Amerika stond het #1 en zijn daar zo’n 1,5 miljoen stuk van verkocht. Niet echt veel, als het zo positief wordt ontvangen.
Vlak voor het album verscheen ‘Otis’, de eerste single dat bij ons niet verder kwam dan de 73e plaats. ‘Niggas in Paris’, binnen op #98 zou het beter kunnen doen, en dat zou de albumverkopen weer kunnen doen stijgen. Want anders is het de vraag of twee iconen als Jay-Z en Kanye West nog weer samen een album zullen/kunnen opnemen.

Van ‘Niggas in Paris’ zijn twee versies gemaakt, zoals vaak met rapnummers gebeurd. De ‘cleane’ versie heeft de titel ‘Ni**as in Paris’ gekregen.