maandag 5 maart 2012

Joan Franca al na één dag #1

Joan Franka: You and me (1) *** hoogste eersteweeks ***

Vier dagen (maandag tot en met donderdag) had ‘You and me’ van Joan Franka de tijd om #1 te komen, want de download was pas op zondagavond beschikbaar. Echter op dinsdag, dus al na één verkoopdag, stond ‘You and me’ bovenaan de voorlopige single Top 100. De dagen daarna vergrootte de voorsprong op de #2 tot uiteindelijk ruim 12%. Die #2 is ‘Ai se eu te pego!’ van Michel Teló dat na zeven weken op #1 (voorlopig) een toontje lager mag zingen.

Vorige week zondag, 26 februari, won Joan Franka met het nummer ‘You and me’ de finale van het Nationaal Songfestival. Nadat ze de eerste battle van Raffaëla had gewonnen, moest ze het in de finale opnemen tegen Pearl Jozefzoon en Ivan Peroti. De vakjury gaf het voordeel aan Peroti, gevolgd door Pearl en als laatste Joan. De thuisstemmers dachten daar echter anders over en kozen voor Joan op #1, Pearl op #2 en Peroti op #3, net andersom dus!
‘You and me’ is het derde Nederlandse Songfestivalnummer dat de eerste plaats bereikt van de Single Top 100 en haar voorlopers. De andere twee waren ‘Ik ben verliefd (Sha-la-lie)’ van Sieneke (in 2010) en ‘Je vecht nooit alleen’ van 3js (in 2011), maar die hadden daar twee weken voor nodig. De 3js gingen nog een keer terug naar #1 toen de Engelstalige versie uitkwam. ‘Ding a dong’ van Teach in, de laatste overwinning van Nederland op het Eurovisie Songfestival, kwam in 1975 tot de derde plaats. Een liedje overigens waar Joan altijd vrolijk van wordt.

geen songfestivalliedje

‘You and me’ van Joan Franka was één van de zes liedjes die overbleven van de 491 liedjes die tot 30 september 2011 waren aangemeld bij de TROS. Het liedje had Joan geschreven voor haar aanstaande album, dus niet speciaal voor het festival. Holger Schwedt, haar manager, vond dat ze het best kon insturen.

jeugdliefde

‘You and me’ schreef ze in 20 minuten en gaat over jeugdliefde Frank, toen ze een jaar of 5 was. De herinnering kwam ineens bij haar op. Samen met een buurmeisje was ze ‘verliefd’ op hem en speelden ze vaak cowboy en indiaantje (vandaar die tooi en de squads). Toen haar zus zei dat het niet normaal is (twee vriendinnen), heeft Joan het uitgemaakt, waar ze wel spijt van had. Inmiddels heeft ze Frank weer gesproken, die het liedje erg leuk vind. Hij blijft echter een oude jeugdliefde, want hij heeft al 7,5 jaar een vriendin.

rechten

Voor het Nationaal Songfestival had Holger Schwedt, de manager van Joan, al eens met Talpa Music van John de Mol gesproken over de rechten van ‘You and me’. Het liedje mag geschreven zijn door Joan en Jessica Hoogenboom, Schwedt bezat de downloadrechten om het uit te brengen. Schwedt: “Toen ik van het podium afstapte heb ik het meteen geregeld met 8ball, het muzieklabel van Talpa. Het was slim om te wachten tot na de finale, omdat ik opeens een betere onderhandelingspositie had.”

Maar er was nog een reden dat hij in zee ging met 8ball. Schwedt: “Er waren ook technische redenen om snel tot zaken te komen. 'Als ik het liedje zelf naar muziekwinkel iTunes had gestuurd, zou het tussen de 24 uur en zeven dagen duren voordat het daar te downloaden was. Dat was een afgang geweest. 8ball kan zoiets als grote naam veel sneller regelen.”

Relletjes

Een songfestival kan schijnbaar niet zonder een relletje. En ook Joan komt daar niet onderuit. Sterker nog, er zijn er twee. De eerste betreft de indianentooi die ze op had, die staat voor de herinnering die je met je mee draagt. Een dag na de finale liet Toine de Jong, voorzitter van de Vereniging Steungroep Real Indian Nation weten dat Indianen in opstand kunnen komen als Franka de tooi nog een keer opdoet, omdat de tooi een heilig ding is. Hij zocht daarvoor niet met Joan of haar management contact, maar ventileerde het op het internet. Volgens hem beledigt Joan, Native Americans ‘door te zijn wat ze niet is’.

Toen Joan het bericht hoorde over de tooi, meldde ze het jammer te vinden dat de vereniging haar niet zelf heeft benaderd. En over het dragen van de tooi: “Vooraf heb ik onderzoek gedaan naar het dragen van een tooi, er zitten dan ook geen adelaarsvelden in, want die zijn heilig. Ik wil geen cultuur beledigen. Bovendien is het een siertooi (waarde zo'n € 5.000,--), die ik geleend heb bij een winkel. Ik weet niet of ik de tooi ook tijdens het Eurovisie Songfestival ga dragen. Ik wil niet dat het geforceerd wordt.” Inmiddels heeft de vereniging contact gehad met Joan en is het relletje de wereld uit. Dus op die tooi, want dat is Joan!

plagiaat?

En dan de tweede rel. ‘You and me’ zou plagiaat zijn van het nummer ‘You will see’ van de Kroatische zanger Zoran Drazic uit 2010. Als je dat nummer hoort, is er zeker sprake van overeenkomsten, maar of het 8 bewuste maten zijn, om het echt plagiaat te kunnen noemen?

Al snel werd echter duidelijk dat het hier om een grap ging. De site waarop het fragment kon worden beluisterd, was nog maar in de lucht sinds 29 februari, drie dagen na het Nationaal Songfestival en in handen van een Nederlander. Zondag werd bekend dat het VARA-programma Rambam achter het bericht zat. De afgelopen week hebben ze een aantal berichten aan diverse media gestuurd met het doel te onderzoeken hoe zorgvuldig journalisten hun bronnen raadplegen en feiten checken alvorens te publiceren of uit te zenden. De foto van Drazic was de Britse acteur Matthew Holness.

media gefopt

De ruime media-aandacht die al dit nep-nieuws kreeg laat volgens de makers zien hoe makkelijk het is om onwaarheden gepubliceerd te krijgen, simpelweg doordat bronnen en feiten niet geverifieerd werden. Met de minste inspanning had men de verschillende (nep) berichten tot RAMBAM kunnen herleiden, hetgeen de site Fok! Daadwerkelijk heeft gedaan. Maandag, 5 maart, is de bewuste aflevering van Rambam te zien, 21.55 uur op Nl.3.

5 opmerkingen:

  1. Hallo,

    Helaas staat er een kleine fout in je berichtgeving: het was de jurk die ze speciaal heeft laten maken, niet de hoofdtooi.

    De tooi kost inderdaad 5000 Euro maar bestond al en werd door het styling team in een winkel gespot. Joan mocht hem speciaal voor het Nationaal Songfestival lenen. De tooi is inmiddels naar de winkel teruggebracht.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. je hebt gelijk, we zullen het aanpassen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beste.

    Ik zie dat jij de Logo van mijn vereniging Real Indian Nation op je site heb staan. Ondanks dat jij dacht de Copyright ervan verwijderd te hebben (rechts onderin), en wij dat wel verwacht hadden, hebben we de copyright meerdere malen in de Logo verwerkt. dat betekend dus dat jij de Logo van mijn vereniging helemaal niet mag plaatsen.
    Daarom eis ik dat de Logo van mijn vereniging van je site verwijderd wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ter attentie van de vereniging Real Indian Nation: het logo is verwijderd. Maar waarom moet dat anoniem?

      de Megaman.

      Verwijderen
  4. Had jij toestemming gevraagd om mijn logo op je site te zetten, nee toch?

    Anderzijds heeft Joan Franka enorm veel leugens de Media in gestuurd.
    Dat Joan Franka bij Carlo & Irene had gezegd dat zij toestemming had gekregen van de Native Americans om de Tooi te dragen, was absoluut niet waar.
    Ook gaf Joan Franka aan bij Carlo & Irene dat ze de Tooi mocht dragen omdat er geen Adelaarsveren in verwerkt waren, is volstrekt een leugen.
    Veel Indianentooien van nu bij de Native Americans zijn inderdaad niet meer van Adelaarsveren...dat betekend niet dat de waarde en de betekenis van zo'n Tooi veranderd is.
    Bij DWDD zei Joan Franka dat ik haar nooit benaderd zou hebben, is ook een leugen van haar, ik heb haar tig keren benaderd, maar zij gaf tot op heden geen enkel respons.
    Ook gaf Joan Franka aan bij DWDD dat zij door mij bedreigd zou zijn, ook dit berust op een leugen, omdat ik haar geadviseerd had de Tooi niet op te zetten, om haar te behoeden wat zou gaan komen.
    En ook gaf Joan Franka aan dat ik nooit contact met Indianen zou hebben gehad, vreemd toch? als zij nooit contact met mij gehad heeft.
    Later heeft een Indiaanse vriend van mij in het programma "Man Bijt Hond" aangegeven aan Joan Franka om de Tooi niet op te zetten.
    Maar Joan Franka gaf aan geen enkel respect voor de Native Americans, te hebben en kwam moedwillig met een nog grotere Tooi aanzetten.

    Ik heb nog één vraag voor Joan Franka: "Durf jij met je Tooi op het Pine Ridge Reservaat in South Dakota binnen te wandelen? ik verwacht namelijk dat de Lakota Indianen daar jou niet met open armen zullen ontvangen.

    M.v.g,
    Vereniging Real Indian Nation.

    BeantwoordenVerwijderen