zondag 9 januari 2011

Portugese fadozangeres wint Nederlandse coverwedstrijd

Maria de Fátima: Ele acredita em mim (hij gelooft in mij) (75)

Afgelopen week werden de cijfers bekend gemaakt over de beleving van de Top 2000 het afgelopen jaar. Niet minder dan 11 miljoen mensen hebben op de een of andere manier (radio, tv en/of internet) de elfde editie van de Top 2000 meegemaakt. Net als in 2009 heeft Radio 2 in de aanloop naar dit jaarlijkse radio-evenement, ‘Top 2000 – de covers 2010’ georganiseerd, waarbij muzikanten werden opgeroepen hun versie van een Top 2000 nummer te maken. Daar reageerden meer dan 750 acts op en vijfentwintig daarvan mochten hun versie in het programma ‘Knooppunt Kranenbarg’ ten gehore brengen.

Na een stemming op internet, werd de Nijmeegse band Groot hard met Bløf’s ‘Blauwe ruis’, uitgeroepen tot publiekswinnaar. Op oudejaarsavond werd door een jury, bestaande uit Leo Blokhuis, Jamai, Stevie Ann, Manuela Kemp, Bert Kranenbarg en Ron Stoeltie, de overall winnaar gekozen en dat werd Maria de Fátima met haar versie van ‘Zij gelooft in mij’.

eerbetoon

Maria de Fátima is geboren in Lissabon, Portugal in 1961. Op haar 12e nam ze haar eerste fado-album op. Al op haar veertiende won zij ‘Grand Noite de Fado’, de belangrijkste prijs op het gebied van de Fado. Sinds de jaren ‘80 woont ze in Amsterdam. Begin 2009 tourde ze met zanger Thé Lau door Nederland en België met het programma ‘Tussen Schelde, Amstel & Taag’. Maria koestert een grote bewondering voor volkszanger André Hazes. Zij ziet ‘Ele acredita em mim (hij gelooft in mij), haar versie van ‘Zij gelooft in mij’ van André (#1 in 2000), dan ook als een eerbetoon aan de zanger en haar kans om het Nederlandse levenslied en de Portugese Fado met elkaar te verbinden. ‘Zij gelooft in mij’ is een vertaling van ‘She believes in me’ van Kenny Rogers uit 1978.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten