zondag 3 september 2017

Nederland valt (nog) niet voor nieuwe Taylor Swift

#20 Taylor Swift: Look What You Made Me Do

Met alle publiciteit rond ‘Look What You Made Me Do’, de nieuwe single van Taylor Swift, hadden we toch wel een hogere positie verwacht dan een 20e plaats. In tegenstelling tot zo’n beetje de rest van de wereld (onder andere #1 in de Britse, Ierse en Australische hitparade), is het nummer van Swift bij ons matig gestreamd, waardoor er niet meer inzit dan een 20e positie.
‘Look What You Made Me Do’ is haar achtte notering en de voorloper van Reputation, haar zesde studioalbum dat op 10 november uitkomt. Zondag verscheen een tweede nummer, ‘Ready For It’.

Look What You Made Me Do’ bevat een interpretatie van het nummer ‘I’m Too Sexy’ van Right Said Fred (#19 in 1991), geschreven door de broers Fred en Richard Fairbrass, met wijlen Rob Manzoli. Een week voor de release van ‘Look What You Made Me Do’ kregen de broers te horen dat ‘I’m Too Sexy’ gebruikt zou worden voor een nummer van een zangeres die al lange tijd geen nieuwe muziek meer heeft uitgebracht. Of ze daar even toestemming voor wilden geven?

blind toestemming

Zonder te weten om wie het ging gaven ze die toestemming, waardoor ze nu vermeld worden als mede-componisten. Pas toen het nummer voor het eerst werd gedraaid, hoorden de broers dat het om Taylor Swift ging. Fred over het nummer: “Ik hou van het cynische aspect van de tekst, want ‘I’m Too Sexy’ is een cynisch liedje, en ik denk dat ze dat heel goed heeft geanalyseerd.” En Richard vult aan: “Haar teksten klinken donkerder dan die toen ik het nummer zong.“

‘Look What You Made Me Do’ versus ‘Despacito’

Wereldwijd is ‘Look What You Made Me Do’ van Taylor Swift ruim 44 miljoen keer gestreamd, waarvan de Amerikanen er bijna 17 miljoen voor hun rekening nemen. De verwachting is dan ook dat het nummer, waarvan de videoclip al meer dan 160 miljoen keer is aangeklikt, de komende week door zal stijgen naar de eerste plaats van de Billboard Hot 100. Daarmee zou een eind komen aan de al zestien weken durende hegemonie van ‘Despacito’ van Luis Fonsi feat. Daddy Yankee & Justin Bieber.

helpen Mariah Carey fans Taylor Swift aan #1-notering?

Wie dat helemaal niet erg zullen vinden, zijn de fans van Mariah Carey. Haar ‘One Sweet Day’ dat ze opnam met Boyz II Men, stond in 1995 ook zestien weken op de eerste plaats. Sterker, er wordt gefluisterd (dus niet verder vertellen), dat de fans van Carey het nummer van Taylor Swift massaal hebben gedownload en gestreamd, om zo te voorkomen dat ‘Despacito’ zeventien weken bovenaan komt te staan, waarmee Carey dus verslagen zou zijn.
Wij denken dat die fans het verschil niet zullen maken, ‘Look What You Made Me Do’ pakt volgende week ook onder hen de eerste plaats. Maar het is natuurlijk altijd leuk als je als fan de schijn ophoudt daaraan te hebben bijgedragen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten