maandag 11 mei 2009

Einde relatie levert wereldhit op

Madcon: Beggin’ (1) *** eerste week op #1 ***

Vorige week vroegen we ons nog af wanneer en wie ‘Poker face’ van Lady Gaga voor de tweede keer van de eerste plaats zou verdrijven. Het antwoord wordt deze week al gegeven door Madcon met ‘Beggin’’ dat van 3 naar #1 stijgt. Ook al is het maar voor één week. Het verschil met ‘Poker face’ is nipt, slechts 2%.

doorbraak in Noorwegen

Madcon bestaat uit Tshawe Baqwa en Yosef Wolde-Mariam. Tshawe komt uit Zuid-Afrika, Yosef uit Eritrea. Hun ouders zijn politiek vluchteling en kozen voor Noorwegen. Met Madcon begonnen de twee in 1992. Ze namen een paar albums op, maar die vonden ze niet goed genoeg om uit te brengen. In 2000 brachten ze hun eerste single ‘God forgive me’ uit, maar de doorbraak kwam twee jaar later met ‘Barcelona’. Ze traden op in het voorprogramma van ondermeer Destiny’s child, 50 cent en Alicia Keys. In 2004 brachten ze het album ‘It’s all a Madcon’ uit, waarvoor ze een Noorse Grammy award kregen. Drie jaar later volgde het album ‘So dark the con of man’, dat in Noorwegen in drie dagen tijd de platina status haalde. In datzelfde jaar won Tshawe de Noorse versie van Dancing with the stars.

einde relatie

In oktober 2008 kwam Madcon met de single ‘Beggin’’. Het idee voor dit nummer was van Tshawe Baqwa. Tshawe: “Het was uit met mijn vriendin. Ik voelde me heel emotioneel en ik ging naar een optreden. Achteraf speelde de dj ‘Beggin’’ van Frankie Valli & the Four Seasons. Alles wat hij zong, leek te gaan over mij en hoe ik me toen voelde. Het feit dat een man eerlijk genoeg is om te smeken om iets dat de moeite waard is. Liefde is de moeite waard. Toen heb ik Yosef gebeld met het idee en hij ging akkoord.” Beggin’’ stond binnen twee weken bovenaan de Noorse hitparade en hield het daar in totaal twaalf weken uit. Enige tijd later volgden Frankrijk en Wallonië, en deze week Nederland.

Noorse hits

Madcon komt uit Noorwegen en is nog maar de tweede Noorse act die een #1-hit in ons land scoort. Het trio A-ha ging hen in 1985 voor met ‘Take on me’. Noorwegen is geen land dat veel grote hits heeft gebracht. Hierbij de top 11:
#1 – 1985: A-ha: ‘Take on me’
#1 – 2009: Madcon: ‘Beggin’’
#4 – 1986: A-ha: ‘The sun always shines on tv’
#7 – 2000: Lene Marlin: ‘Sitting down here’
#7 – 2004: Maria Mena: ‘Just hold me’
#7 – 2008: Maria Mena: ‘All this time (pick-me-up-song)’
#9 – 1985: Bobbysocks: ‘La det swinge’ (winnaar Eurovisie Songfestival)
#9 – 1986: A-ha: ‘Hunting high and low’
#9 – 1987: A-ha: ‘The living daylights’
#10– 1988: A-ha: ‘Stay on these roads’
#10– 1990: A-ha: ‘Crying in the rain’ A-ha en Maria Mena zijn nog de enige artiesten die meer dan één top 10-hit wisten te scoren. Maria Mena tot nu toe twee keer, A-ha zelfs vijf keer. Madcon zal de uiterste best moeten doen om ook niet in het rijtje van one-hit wonders terecht te komen. ‘Beggin’’ is de enige cover dat te vinden zal zijn op hun album ‘InCONvenient truth’, dat later dit jaar verschijnt, want zegt Tshawe “je moet gewoon genoeg vertrouwen hebben in je eigen materiaal”.

korte vreugd

‘Beggin’’ zal maar voor één weekje op #1 staan, want volgende week barst het X-factor geweld los in de Single Top 100. Afgelopen zaterdag won de 21-jarige Lisa Hordijk de tweede serie van X-factor. tweede werd de 28-jarige Rachel Kramer. Jamal Bijnoe was eerder die avond al afgevallen. Van de beide zangeressen was hun single direct na de uitzending te downloaden op de X-factorsite. Lisa met ‘Halleluja’, een oud nummer van Leonard Cohen en Rachel met ‘What hurts the most’, origineel van Rascal Flatts. Vanaf zondag kwamen de nummers ook op andere downloadsites beschikbaar. Al met al genoeg mogelijkheden voor hoge noteringen volgende week!

2 opmerkingen:

  1. Crying In The Rain is uit 1990, The Living Daylights is uit 1987.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. klopt Nick, we hebben het aangepast. Dank voor je oplettendheid.

    BeantwoordenVerwijderen