zondag 9 mei 2010

Twee keer ‘Jij bent mijn leven’

Bouke: Jij bent mijn leven (67)
Judith Peters: Jij bent mijn leven (72)


Vlak achter elkaar komen twee liedjes binnen met dezelfde titel: ‘Jij bent mijn leven’. Beide zijn covers, maar kennen niet hetzelfde origineel. Bijzonder dus en misschien (we hebben dat nog niet kunnen nagaan) wel uniek.

De eerste ‘Jij bent mijn leven’ is van Bouke Scholten uit Emmen. Begin dit jaar zat Bouke nog in Nashville, waar hij op uitnodiging was van ElvisMatters, de Nederlandse fanclub van Elvis Presley. Dit naar aanleiding van het winnen van de finale in 2009 van ‘Waar is Elvis?’. In Nashville heeft hij samen met Glen D.Hardin, de pianist van Elvis, een mini-cd opgenomen, die echter alleen te koop was voor leden van de Elvis Presley fanclub. In februari kwam Bouke in het nieuws omdat hij niet meedeed aan het Nationale Songfestival. Gordon, zijn coach, had zich teruggetrokken na het horen van het liedje ‘Sha-la-lie (Ik ben verliefd)’, dat gewonnen werd door Sieneke.

‘Jij bent mijn leven’ door Bouke is van oorsprong een liedje van de Zwitserse zanger Leonard. In 2002 was ‘Du bist das Leben’ de 38ste single van Leonard, wiens echte naam Carlo Schenker luidt. Het nummer is een compositie van Andreas Goldman en Heike Fransecky, die samen al honderden liedjes hebben geschreven. Manager Henk Roelofs van Bouke vertaalde het nummer in het Nederlands en dat werd ‘Jij bent mijn leven’, de twaalfde notering voor Bouke en voorloper van een heel album met Nederlandstalige liedjes, waarbij hij terug is bij het begin. Op 21 augustus doet hij het voorprogramma van Frans Bauer in Concert en op 23 oktober van Frans Duijts in Concert.

De melodie van de tweede ‘Jij bent mijn leven’ door Judith Peters zal bekend in je oren klinken. Velen kennen het namelijk als ‘(I never promised you a) Rose garden’, een #2-hit van Lynn Anderson uit 1971 geschreven door Joe South.

Voordat Joe South, die gitaar speelde op ondermeer ‘Chain of fools’ van Aretha Franklin en ‘Sheila’ van Tommy Roe, het nummer op zijn album ‘Introspect’ uit1969 zette, waren er al twee andere zangers die het hadden opgenomen.

In 1967 nam Billy Joe Royal het op voor zijn album ‘Billy Joe Royal’ en een jaar later bracht Dobie Gray het uit op single. Lynn kende de verschillende versies en wilde het zelf graag opnemen, maar Columbia records, haar label voelde er weinig voor, gezien de tekst. Lynn hield echter vol en met succes, want het werd haar grootste hit! In 2004 nam ze het nummer in een blues grass versie op voor haar comeback album ‘The bluegrass sessions’.

Judith Peters, die vorig jaar haar eerste succes boekte met ‘Een zomer lang’ (#78), schreef zelf de tekst van ‘Je bent mijn leven’. Zij is echter niet de tweede, maar de derde act die een notering boekt met ‘(I never promised you a) Rose garden’. Na Lynn Anderson was het namelijk de Canadese synthesizer groep Kon kan die in 1988 de versie van Anderson samplede. Dat deden ze in ‘I beg your pardon’, dat een jaar later de vijfde plaats bereikte.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten