maandag 16 augustus 2010

Ik ben Jordy van Loon is vergezochte titel

Jordy van Loon: Ik ben Jordy van Loon (89)

Twee jaar geleden debuteerde de toen nog vijftienjarige Jordy van Loon met ‘Verliefdheid’ dat dankzij 3FM Serious Request de eerste plaats haalde. Vervolgens kwam Jordy een half jaar daarna met ‘Een kusje voor jou’ dat nog tot #13 kwam. Het is dus alweer een jaar geleden dat we iets van Jordy vernamen, en de oorzaak ligt onder andere in het feit dat hij sinds kort de baard in de keel heeft.

De meeste zangers passen dan hun repertoire aan, maar dat geldt niet voor de inmiddels zeventienjarige Jordy van Loon. Hij zingt nog op dezelfde manier. Net als ‘Verliefdheid’ is ‘Ik ben Jordy van Loon’ een van oorsprong Italiaans nummer, ‘Eh Cumpari’ uit 1953 gezongen door de Amerikaanse zanger Julius La Rosa. Van oorsprong is het een Italiaanse traditional, dat door La Rosa en Archie Bleyer werd aangepast en in Amerika zelfs de tweede plaats bereikte.


Het liedje gaat over het geluid dat muziekinstrumenten maken en is bijna letterlijk vertaald door Jan Zwarteveen en Anna Jacoba Boelez. Alleen de titel hebben ze zelf verzonnen. ‘Eh cumpari’ betekent zoiets als hé makker, maar dat was natuurlijk niets voor Jordy en dus werd het ‘Ik ben Jordy van Loon’, dat alleen in het begin voorkomt. Maar laten we wel zijn, die titel slaat natuurlijk nergens op, want het nummer gaat helemaal niet over Jordy. In juni werd ‘Eh cumpari’ gebruikt in een reclamespot van Rexona, één van de sponsors van het WK 2010. ‘Ik ben Jordy van Loon’ zou al in januari zijn opgenomen, maar waarom wordt het dan nu pas uitgebracht en niet eerder dit jaar?

Jordy probeert ook voet aan de grond te krijgen in Duitsland en komt binnenkort met een Duitse versie van ‘Een kusje voor jou’. De Nederlandse markt is ook nog niet van hem af, want later dit jaar komt Jordy met zijn tweede album.

Hoewel de tekst van ‘Ik ben Jordy van Loon’ niets van doen heeft met de persoon die het zingt, hebben we toch even de hits op een rijtje gezet waarbij het liedje wel verder ingaat op de persoon die het zingt:
1973: Gerrit Dekzijl: ‘Ik ben Gerrit’ (#6 in 1973)
1982: Joep Meloen: ‘Ik ben Joep Meloen’ (#4 in 1982), typetje van André van Duin
2005: Happi: ‘Ik ben Happi’ (#29 in 2005), Nederlandstlalige versie van ‘Ich bin Schnappi’ van Schnappi (#1 in 2005)
2007: Mega Mindy: ‘Ik ben Mega Mindy’ (#40 in 2007)
2009: Rachid: ‘Ik ben Rachid’ (#17 in 2009)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten