zondag 1 oktober 2017

Nederlandstalige hiphop domineert Single Top 100

Dit keer geen normale Megaman, maar een beschouwing rond de Nederlandstalige hiphop, die de Single Top 100 al lange tijd domineert. In de lijst van deze week staan niet minder dan 35 aan deze muziekstroming gerelateerde nummers. Alle vijf eerste weeks noteringen van deze week vallen hieronder. Geen andere stroming is zo populair. Veel nummers krijgen (vanuit het niets) een (hoge) notering, maar kennen vaak een kort verblijf in de lijst. Wat zegt een notering dan nog?

#1 Josylvio: Ride Of Die
     *** hoogste eerste weeks / eerste week op #1 ***

Dat Dua Lipa met ‘New Rules’ haar eerste plaats zou kwijt raken, dat was deze week wel duidelijk. Alle seinen stonden op groen voor ‘Rockstar’ van Post Malone feat. 21 Savage, dat met rasse schreden ‘New Rules’ naderde. Tot donderdag leek het er ook echt op dat ‘Rockstar’ de nieuwe #1 zou worden. Maar het venijn zat weer eens in de staart, want op de laatste dag haalde ‘Ride Or Die’ van Josylvio ‘Rockstar’ in.

‘Ride Or Die’ zal het slechts één week volhouden bovenaan de Single Top 100. Volgende week is het de beurt aan ‘Pantsergedrag’ van Sevn Alias feat. Lil’ Kleine & Boef, dat na drie dagen al meer dan 600.000 keer is gestreamd. ‘Thuis’ van Marco Borsato, maar ook andere nummers in het populaire genre kunnen (bijna) niet op boxen tegen het ‘streamgeweld’ van de Nederlandstalige hiphop.

Wij vroegen ons dan ook af waar ‘Ride Or Die’ van Josylvio ineens vandaan kwam. Welnu, het nummer werd vorige week vrijdag uitgebracht en is sindsdien alleen al op Spotify ruim 1,2 miljoen gestreamd.  Daarnaast is de videoclip ruim 1 miljoen keer bekeken. Dus dat is niet helemaal vanuit het niets.

zonder airplay bestaat een nummer niet

Als een nummer niet te horen is op landelijke popradiozenders als 538 of 3FM (voor velen een graadmeter wat populair is), dan kunnen/willen mensen niet geloven dat het zo vaak gestreamd is. 'Ik heb het nummer nergens gehoord', is dan het argument. En dus klopt er niets van de notering van bijvoorbeeld ‘Ride Or Die’ van Josylvio.

Maar buiten de landelijke popradio, zijn er nog andere bronnen waar hiphopfans hun informatie en muziek halen. Ze zullen wel moeten, want genoemde radiostations laten deze muzieksoort veelal links liggen, omdat het niet past in het format. Maar dat wil nog niet zeggen dat het niet populair is. Integendeel zelfs.

sociale media

Nederlandstalige hiphop hoeft het dan ook helemaal niet van de landelijke radio te hebben. Als geen ander maken deze artiesten optimaal gebruik van de sociale media, waarop ze hun nieuwe nummers aankondigen met een link naar de videoclip en streaming platforms.
Puna.nl krijgt de laatste nieuwtjes, Puna.tv toont (gast) optredens, hiphop-platform 101Barz toont de video’s en Fun X draait de nummers. Als het ware krijgen de hiphopfans hun muziek op een presenteerplaatje aangeleverd. Ze hoeven het alleen nog maar te consumeren  = streamen, want downloaden doet de gemiddelde hiphop-fan niet of nauwelijks.

kortstondig

Waar wij echter (een beetje) moeite mee hebben, is dat deze muziekstroming kortstondige (grote) hits oplevert. Een week lang wordt het nummer massaal gestreamd, en daarna neemt het (in ras tempo) af, waarna het volgende nummer alweer staat te popelen om alle aandacht op te eisen.

Volgende week staan er naast ‘Patsergedrag’ van Sevn Alias feat. Lil’ Kleine & Boef, dat wel iets langer zal meegaan, nummers van onder andere F1rstman, Jonna Fraser en Keizer op de nominatie om (een weekje) mee te draaien in het hit-carrousel van de Single Top 100. Dat gaat echter wel ten koste van nummers van andere artiesten.

wat is een (#1)notering nog waard?

Zoals gezegd, alle vijf eerste weeks noteringen van deze week vallen onder de noemer Nederlandstalige hiphop. Nu al is te zien dat alle vijf, sommige in sneltreinvaart, aan impact verliezen. De kans is zeer groot dat we vier van de vijf volgende week helemaal niet meer tegenkomen of ergens in de onderste regionen van de Single Top 100. Dan vraag je je toch af wat zo’n (eenmalige snelle) notering nog voor betekenis heeft?

geen airplay, geen notering

Er wordt veel gewezen naar andere hitparades, waarin deze muziekstroming mondjesmaat een notering krijgt en dus kloppen de noteringen in de Single Top 100 niet. Dat is echter appels met peren vergelijken, want andere lijsten tellen ook airplay mee en laten deze zwaar wegen. Tja en die is er niet of nauwelijks in dit genre op de landelijke popradio.

filter

Daarnaast zijn streams in deze lijsten minder bepalend voor een notering. In de Mega Top 50 zien we bijvoorbeeld dat de downloads + airplay zwaarder meetellen dan streams. Voor de Single Top 100 tellen 100 streams als 1 download. Met miljoenen streams is het dus niet vreemd dat die de notering maken.

de toekomst

Streamen is populair en dat zal alleen nog maar toenemen en dus verdienen de streams een plek in de hitlijst. De vraag is alleen hoe je het overwicht dat streams nu hebben op een notering in de Single Top 100, kunt verminderen. Niet door opnieuw airplay mee te nemen, dan doe je hetzelfde als de andere lijsten. Het aanpassen van de verhouding downloads:streams is een tijdelijke oplossing, want het aantal downloads neemt in sneltrein af en het aantal streams toe. Kortom, als jij het weet?

Tot slot noemen we nog even de vier andere eerste weeks noteringen (allen oude bekenden), waarvan nu al zeker is dat ze volgende week verdwenen zijn of veel zullen zakken:
#29 Mula B: Kenia
#73 Murda: Trabajo
#80 ISMO: Eh Niffo
#88 Broertje: Vrij

3 opmerkingen:

  1. Ik zie het probleem niet. In Nederland bestaat de hitlijst uit 35 % eigentalige "urban", maar in Frankrijk is dat bijna 80 % en in Roemenie en Polen is dat al 5 a 6 jaar rond de 70 procent.
    Vrij universeel verschijnsel dat in de meeste Europese landen Engelstalige muziek haar aandeel ziet slinken door de opkomst van internet en het afnemend belang van radio.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als ik dit zo lees, wordt streaming veel te zwaar mee gewogen. Dit zijn echt jongeren die deze muziek soort luisterd. Die boeien deze single top 100 niet. Wij als iets “ouderen generatie”, streamen veel minder. De jongeren streamen de nummers opnieuw en opnieuw en op nieuw op 1 dag. Hierdoor krijg je een “scheve” houding in de muziekstroming!

    BeantwoordenVerwijderen