Vorig weekend vond in Landgraaf de 41ste editie plaats van het oudste popfestival op het Europese vasteland: Pinkpop. Voor de tweede keer werd het festival niet in het weekend van Pinksteren zelf gehouden. De reden is van commerciële aard: vorig weekend traden veel grote acts op in Europa en dan is het goedkoper om je festival in hetzelfde weekend te plannen.
Evenals voorgaande jaren (zie 2008), stellen we ons de vraag: Wat is de invloed van de optredens van de acts op de verkoop van hun singles en albums? We hebben daarvoor de standen in de Album Top 200 (= Album Top 100 + Bubbling Under Album Top 100), kortweg albumlijst, de Backcatalogue Top 50, lijst met oudere albums, de Single Top 200 (Single Top 100 + Bubbling Under Single Top 100), kortweg singlelijst, de Alternative Top 30 en de Download Top 50 van week 21-23, op een rijtje gezet. Op basis van de dagelijkse TRENDlijsten (de voorlopige single en albumlijsten) die GfK Dutch Charts, de instelling die deze hitparades in Nederland samenstelt, hebben we het dagelijkse verloop in kaart gebracht.
Ter info: van de Backcatalogue Top 50 en Download Top 50 zijn geen dagelijkse standen. Dat geldt ook voor de Alternative Top 30, waarvan we alleen de weekstanden vermelden.
We hebben het verloop over een periode van drie weken genomen (wk 21-23), omdat het Pinkpopfestival zich niet alleen beperkt tot de drie dagen. De dagen er voor en na wordt er via diverse media veel aandacht aan besteed, waaronder radio + tv (3FM + Nl. 3) en internet (3voor12). Onze analyse begint op 31 mei, de maandag na Pinkpop. Daarin zitten de verkopen van zowel de vrijdag als de zaterdag verwerkt. In ons overzicht hebben we door middel van kleuren, onderscheid aangebracht in de dagen dat een act optreed. Immers, van een act die op vrijdag optreedt, zal eerder de invloed op de verkoop zichtbaar zijn, dan een act dat op zondagavond het festival afsluit.
Naast het festival zelf, zijn er ook andere factoren van invloed op de verkoop van een single of een album. Zoals reclame of het uitbrengen van een single en/of album, dat dus sowieso al wel aandacht krijgt. Toch durven we ook dit jaar weer te stellen dat een optreden op Pinkpop een meetbaar effect heeft op de verkoop. Hier volgt onze analyse.
Al voor het festival ging ‘Liebe für alle da’ van Rammstein op herhaling op #81. Na het optreden op vrijdag stijgt het album op maandag naar #58, valt vervolgens even terug naar #62, maar zet daarna de opmars voort: 44, 32 en komt uiteindelijk uit op #31.
John Mayer die zaterdag optrad, ziet zijn album ‘Battle studies’ stijgen van 11, via 7 en 6 naar #5. Daarnaast gaat ‘Where the light is: John Mayer’ op herhaling op #84, de dagstanden: 100-93-86-78. ‘Continuum’ boekt in de BC-lijst zeven plaatsen winst en stijgt van 10 naar #3. En dat had nog beter kunnen uitpakken als zijn optreden woensdag in de Heineken Music Hall was doorgegaan. Wegens ziekte van Mayer is dit nu verplaatst naar oktober.
Eveneens op zaterdag speelde de Amerikaanse band Green day. Zij sloten de zaterdag af met een optreden van ruim twee uur. De beloning is daar, want hun recentste album ‘21st century breakdown’ dat op de terugweg leek (gezakt van 77 naar #88), hervindt zich en stijgt alle dagen door: 65, 57, 41, 36 en #28. Daarnaast gaat ‘American idiot’ uit 2004 in de BC-lijst op herhaling op #15.
‘Slash’ van Slash stond al acht weken genoteerd en steeg vorige week een plaatsje naar #54. Het optreden op zondag zorgt er echter voor dat het album verder stijgt. Op maandag naar #48, maar de dagen daarna blijft het aan de winnende kant: 42, 28, en uiteindelijk #27.
Hetzelfde geldt nagenoeg voor ‘Lungs’ van Florence + the machine. Dat album steeg in de week voorafgaand aan het festival van 98 naar #74. Op maandag stond het album op #47, viel de dag daarna terug naar #54, maar steeg toch weer en komt via 45, 41 op #39 uit.
Dan hebben we nog een aantal acts, waarvan, dankzij het festival, het album op herhaling gaat. Daaronder vallen Temper trap met ‘Conditions’ op #63, Paolo Nutini met ‘These streets’ in de Backcatalog Top 50 op #25 en Mika met ‘Life in cartoon motion’ in dezelfde lijst op #29. Maar de opvallendste is wel ‘In this light and on this evening’ van Editors. Op maandag komt het album uit op #71, de dag daarna stijgt het naar #62 en ook de resterende dagen zit de vaart er goed in: 54, 49 en uiteindelijk #44. Hun single ‘Papillion’ kwam op maandag terecht op #85 en eindigt net buiten de Single Top 100.
Niet alle winst is te danken aan een optreden op Pinkpop. Maar zonder het festival hadden de gehanteerde lijsten er zeker anders uit gezien!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten