zondag 17 februari 2008

Wolter Kroes en Peter Beense in duet met André Hazes

André Hazes en Wolter Kroes: Donker om je heen / André Hazes en Peter Beense: Waarom (16)

‘Donker om je heen’ van André Hazes en Wolter Kroes is de derde hitsingle van het meervoudig platina album ‘Samen met Dré’. De voorgaande nummers, ‘Bedankt mijn vriend’ (duet met André Hazes Jnr.) en ‘Blijf bij mij’ (duet met Gerard Joling), bereikten beide de eerste plaats. Dat zien we ‘Donker om je heen’, waar Hazes is gekoppeld aan Wolter Kroes, nog niet doen. Een eersteweeks notering op de zestiende plek is ronduit een teleurstellend begin. Maar ‘Blijf bij mij’ kwam ook slechts binnen op #43 en stond de week daarop #1.

‘Donker om je heen’ was in 1984 de zestiende notering van André Hazes en kwam tot de elfde plek. Hij had daarvoor de tekst van de Utrechtse groep Braak iets aangepast. Zij hadden het nummer in 1983 opgenomen voor het album ‘Ik weet wat je lust’ en het ook zelf op single uitgebracht. Zanger was Theo MacKaay.
André: “Ik vond die jongens goed. Braak had een paar albums gemaakt en op één van die platen stond ‘Donker om je heen’, écht een heel mooi liedje. Maar die zanger van Braak had dat eigenlijk een beetje te hoog ingezongen. Ik wilde ‘es kijken wat ik er van kon maken. Dat is aardig gelukt, al zeg ik het zelf.” Braak had het nummer in 1983 al op single uitgebracht.

Wolter Kroes zingt al jaren Hazes-nummers, en vond ‘Donker om je heen’ een verschrikkelijk ontroerend liedje waardoor hij fan van André is geworden. “Het was vreemd om André zijn stem, losgemaakt van de muziek eromheen, door je koptelefoon te krijgen. Ik moest bijna huilen, zo intens was het. André is de Nederlandse Elvis Presley. Hij is de beste volkszanger die we ooit hebben gehad.”

‘Donker om je heen’, de 71ste hit voor André en de 22ste voor Wolter, vormt tevens de opmaat voor de twee voorstellingen van het concert ‘Samen met Dré’ op 26 mei in de Amsterdam ArenA. Het concert is een eerbetoon van muzikale collega’s en het Nederlands publiek aan volksheld André Hazes. Maar eerst treedt Wolter zelf nog op in de Heineken Music Hall op 22 en 23 februari.

De tweede track op ‘Donker om je heen’ is het nummer ‘Waarom’, een (postuum) duet van Peter Beense met André Hazes. Voor Peter Beense, die door André is gaan zingen is het zijn zesde notering. Het nummer, de Nederlandse versie van ‘My way’, nam André in 1977 op voor zijn album ‘Zo is het leven’.

1 opmerking:

  1. Ja, die eerste weeks notering was destijds op download basis. Toen de single fysiek uit kwam, knalde die gelijk op #1 binnen. Deze single gaat echter gewoon floppen !

    BeantwoordenVerwijderen