zondag 25 mei 2008

Album Top 100: Nina June financiert eigen album

In de Album Top 100 houdt Kane nog net stand, rooft Jason Mraz er op los, brengt Mick Hucknall een eerbetoon aan Bobby Bland en debuteert Nina June.

Kane: Everythingyouwant (1)
Voor de tweede week staat ‘Everythingyouwant’ van Kane op de eerste plaats van de Album Top 100. Maar dan ook net, want de voorsprong is nog maar 4% op ‘This is the life’ van Amy MacDonald. Het ziet er dus niet naar uit Kane een derde week red op #1. En daarmee evenaren ze zichzelf met het album ‘Fearless’ uit 2005 dat ook twee weken op #1 stond. ‘What if’ kwam in 2003 niet verder dan 1 week bovenaan.

Jason Mraz: We sing, we dance, we steal (12)
Zijn single ‘I’m yours’ valt voor de tweede keer uit de Single Top 100. De noteringen: #100 en #95. Het album ‘We sing, we dance, we steal’ van Jason Mraz doet het gelukkig stukken beter, want het is de hoogste eersteweeks op #12.

Hucknall: Tribute to Bobby (26)
Volgend jaar stopt Mick Hucknall definitief met zijn band Simply red. “Ik ben net een soloproject gestart, een eerbetoon aan Bobby Bland, en heb daar zoveel plezier aan beleefd, dat het tijd wordt om na 25 jaar te stoppen met Simply red.” Volgend jaar verschijnt gelijktijdig met de afscheidstournee het album ‘Stay’. Mick wacht echter niet tot volgend jaar, maar treedt dit jaar al solo op, ondermeer 12 juli op ‘Bospop’.

‘Tribute to Bobby’ nam hij op onder zijn achternaam Hucknall. R&B zanger Bobby Bland is een artiest uit Mick zijn jeugd. “Ik begon naar zijn muziek te luisteren toen ik 19 was. Ik ben nu 47, en ik luister nog steeds naar zijn werk. Vroeger op cassettes, nu op mijn I-pod. Zijn stem, zijn teksten, ik houd er ontzettend van. Bobby Bland heeft me geholpen door vele goede en slechte periodes.” Bij de cd krijg je ook een DVD met ‘the making of’ opgenomen in Memphis. In 1989 had Robert Calvin Bland een hit met ‘Member’s only’ (#29).

3 doors down: 3 doors down (59)
Een hitsingle ontbreekt nog voor 3 doors down uit Escatawpa, Mississippi. Maar de fans hebben het album ‘3 doors down’ al vast in huis gehaald. Het is hun vierde hitalbum. De Britse tournee die op 30 mei zou beginnen is tot onbepaalde tijd uitgesteld.

Nina June: Little dreams (86)
‘Little dreams’ is het debuut van de 22-jarige Nina June. Ze studeerde aan de Tilburgse Rockacademie en begon twee jaar geleden aan het album, dat ze zelf financierde en mede heeft geproduceerd. “Het was voor mij een hele investering ja, maar daarmee had ik wel de vrijheid om het op mijn eigen manier te kunnen doen”. Over de titel ‘Little dreams’ zegt ze: Je moet je dromen niet weglachen. Als ze blijven terugkeren dan vind ik dat je er achteraan moet gaan”. Haar moeder draaide muziek van Tracy Chapman, Eva Cassidy en Annie Lennox, waarmee ze dan in slaap viel. “Ik hou van stemmen waar je naar wíl luisteren, die niet vrijblijvend zijn”. Op het album staat ‘Wicked game’, een cover van Chris Isaak. “De boodschap van dat liedje is zo mooi, en tegelijkertijd zo treurig, dat ik het iedere keer dat ik het zing opnieuw beleef”.

op audiëntie

Naast Nina maken Marlon Penninkhof (gitaar/backingvocals), Guido Nobel (toetsen/backingvocals), Kim de Beer (viool/backingvocals), Paul Verschuur (akoestische)bas/backingvocals) en Wouter Budé (drums/percussie) deel uit van haar band. ‘Little dreams’ is uitgebracht op Racem, de Rockacademie Content Exploitatie Maatschappij, het platenlabel van de Rockacademie dus. Het eerste exemplaar werd op 9 mei uitgereikt aan minister Plasterk van Onderwijs & Cultuur op het Binnenhof. Daar gaf Nina June tevens een miniconcert.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten