woedend
‘Engel van mijn hart’ is de Nederlandstalige versie van ‘Angel of the night’, waarmee de Toppers in februari meededen aan het Nationale Songfestival. Uiteindelijk werd ‘Shine’ het winnende liedje en mochten ze ons land vertegenwoordigen op het Eurovisie Songfestival in Moskou en we weten inmiddels hoe het hun vergaan is. De single kwam nog wel tot de tweede plek in de Single Top 100.

download actie
Sinds het nummer ‘Engel van mijn hart’ uit is, loopt er op de site van Gerard een downloadactie, met de bedoeling het nummer op #1 te krijgen. Door het nummer te downloaden maakten de fans kans op verschillende hebbedingetjes, zoals een T-shirt en een Swarovski scooter. Maar omdat het nummer nog niet de eerste plaats had bereikt werd de actie verlengd:

Vervolgens werd er nog een schepje bovenop gegooid:
“Mocht de single de nummer 1 positie behalen, dan heeft Gerard beloofd uit alle deelnemers een winnaar te trekken voor een hele bijzondere ontmoeting. Een gezellig diner in zijn favoriete restaurant. Wie droomt daar nou niet van gezellig met jou idool uit eten. Alle inzendingen tellen mee, dus ook als je al eerder hebt mee gedaan voor bv het t-shirt of de scooter. Wie vaak mee doen maakt ook het meeste kans !!”
Bovenstaande tekst is letterlijk overgenomen van de site, dus inclusief de spelfouten! Gerard is niet de enige artiest die soortgelijke (download) acties voert. Veel Nederlandse artiesten (zie ook onder Thomas Berge op #59) belonen de fans die hun singles kopen met presentjes, die uiteenlopen van een T-shirt van enkele Euro’s tot en met cd’s, etentjes en een scooter van honderden Euros.
loterij
Maar het vaker kopen van een liedje heeft niets meer te maken met het belonen van een artiest voor een artistieke prestatie, wat uit kan monden in een (hoge) hitparadenotering. Want dan is één exemplaar toch genoeg? Door dit soort acties heeft een #1-hit geen betekenis meer. De fans worden nu gebruikt voor het eigen doel van de artiest: een hoge notering. Als je fans iets extra’s wilt geven, bedenk dan een leuke prijsvraag, die niet gekoppeld is aan een single of album. Nu is de aankoop hiervan verworden tot een loterij, dat niets meer te maken heeft met de populariteit van een nummer in de hitparade.
Maar één oplossing: uit de hitparade halen dat soort nummers. Dan laten ze dit soort acties wel achterwege!
BeantwoordenVerwijderenDuidelijk geval van een verkapte manier van opkopen van de eigen plaat!!
BeantwoordenVerwijderenOok al zou deze actie niet zijn gevoerd, #1 komt het nummer toch wel! Gerard heeft zo'n grote groep fans achter zich staan, z'n vorige #1 hits heeft hij ook niet aan deze acties te danken en hij kan het dus wel op eigen kracht.
BeantwoordenVerwijderenEen instore optreden / signeersessie is hetzelfde.. en dat wordt als normaal gezien. Ook een manier om fans naar de winkel te lokken en de single te laten kopen. Ook al hebben de fans de single al, ze kopen hem dan nog wel een keer om hem te laten signeren. Jan Smit en Damaru hebben ook veel instores gedaan en zouden hun #1 hier dan ook aan te danken hebben volgens deze theorie!
BeantwoordenVerwijderen@Anoniem, 20:13:
BeantwoordenVerwijderenHet is bekend dat bij Maak me gek "aankoopteams" door het land zijn getrokken en ik heb zelf in een winkel meegemaakt dat van Ik hou er zo van hele stapels naar 1 persoon gingen.
Kortom: Ook bij eerdere nummer 1-noteringen van Gerard Joling zat er een luchtje aan.