maandag 11 januari 2010

Megaman bij week 2 – 9 januari 2010

Een nieuw hitjaar en een nieuwe Megaman. Ook dit jaar blijven we ons richten op de Single Top 100, omdat het de enige lijst is die alleen gebaseerd is op verkochte aantallen, fysiek en download. Airplay zoals bij andere lijsten, die zelfs zover gaat dat een nummer zonder airplay geen notering kan krijgen, heeft geen enkele invloed op de Single Top 100. Alsof die stations (538 en 3FM) bepalen wat populair is in Nederland. Ja, als het niet Nederlandstalig is. De vele liefhebbers van Nederlandstalige liedjes komen daar niet of nauwelijks aan hun trekken, en hebben al lang de wijk gezocht naar hun eigen stations: Sterren.nl, 100% NL enz., waar dagelijks honderdduizenden mensen naar luisteren. Maar ook de liefhebbers van dancemuziek, en dan bedoelen we niet Armin van Buuren of DJ Tiësto, luisteren naar hun eigen stations zoals Slam FM en Danceradio. De grote radiostations zijn hun allang kwijt en daarmee ook een compleet genre wat zeer populair is.

onafhankelijk

De Megaman is geen doorgeefluik van GfK Dutch Charts (GfK DC), dat de lijsten samenstelt. Integendeel, wij betalen gewoon voor het gebruik van de lijsten, die wij niet plaatsen. Daarvoor is de site www.dutchcharts.nl, die dat veel beter kan.

Ook in 2010 blijven we de noteringen kritisch volgen en proberen waar nodig en mogelijk, verklaringen te vinden voor vreemde verschuivingen. Vergeet echter niet dat de singlemarkt al lang niet meer die omvang heeft als van een paar jaar geleden. Daardoor wordt het makkelijker een single in de lijst te krijgen. Bovendien worden door partijen acties opgezet om in korte tijd voldoende singles te verkopen voor een notering. Vaak zijn het kort lopende acties via hun site of instores in het land, waarmee ze de fans verleiden om het plaatje te kopen. Volgens sommigen denigrerend de zogenaamde ‘braderiehits’ genoemd. Omdat deze acties kort en hevig zijn, zijn de verkoopaantallen hoog, met als gevolg heftige fluctuaties in de Single Top 100

Vaak krijgen de fans die een fysieke single kopen, daar wat extra’s bij, zoals live tracks. GfK DC heeft aangekondigd de diverse acties, die allen van te voren moeten worden aangemeld, scherp in de gaten te houden, en de regels hiervoor aan te scherpen. Het wordt dan niet meer mogelijk om een (download) actie te koppelen aan bijvoorbeeld een prijs als een scooter of een T-shirt van € 800,--, door een nummer vaker te downloaden. Die prijzen staan in geen verhouding tot de prijs van een download. Wanneer deze nieuwe regels ingaan, zullen we dit melden.

En dan nog wat over de downloadplatforrms. Bij velen bestaat het beeld dat Itunes de markt bepaalt. Als je daar #1 staat, dan verkoop je de meeste downloads. Voor een dag, de Itunes Top 300 is een momentopname: de lijst wordt dagelijkse samengesteld, en wijzigt zelfs vaker op een dag, kan dat zo zijn. Maar naast Itunes zijn er nog meer downloadplatforms die mede bepalen wat de #1 in een week is, zoals dance en Nederlandse platforms. Bovendien, en dat wordt vaak over het hoofd gezien, in het Nederlandstalige genre worden fysiek nog aardig wat singles verkocht. K3 en de ‘Volendam clan’ bewijzen dat telkens weer. We hebben het dan toch over tienduizenden exemplaren, die niet of nauwelijks meetellen voor de andere lijsten.

En dan nu over naar de Megaman van deze week, waarin ‘domme Nederlanders’ the Opposites een #1-hit bezorgen, Frans Duijts het jaar begint met zijn eerste top 10-notering, Nederlanders opnieuw scoren in de Britse hitparade, Mumford & sons Serious Request overleven en Do met twee albums komt. Dit en meer over de hits in de Single Top 100 van deze week.

1 opmerking: