Als er meerdere nummers van een act in één week binnenkomen, komt dat meestal omdat de betreffende act is overleden. Vorig jaar maakten we dat mee met Michael Jackson (33 hits in één week) en Ramses Shaffy (8 hits in één week). Maar deze week is de reden dat er 7 nummers van the Beatles uitkomen, niet een overlijden, maar meer een wederopstanding!
Tussen 1978 en 2007 hadden Apple inc. (de fabrikant van computers en sinds 2006 eigenaar van iTunes) en Apple corps (waar Apple, het label van the Beatles ondervalt, dat ze in 1968 opzetten) een geschil over wie de naam en het beeltenis van Apple mocht gebruiken. Op 5 februari 2007 legden beide firma’s het geschil bij (Apple inc. betaalde zo’n $500 miljoen aan Apple corps) en leek de weg vrij om de muziekcatalogus van the Beatles ook online aan te bieden. Eerst kwamen nummers van de voormalige Beatles beschikbaar op iTunes en sinds 16 november 2010 volgden the Beatles zelf: 17 albums en 13 geremasterde albums zijn nu voor het eerst online te koop. Wel alleen op iTunes, dat een alleenrecht heeft op de verkoop daarvan tot ergens in 2011.
tevreden
De nog levende Beatles zijn in de wolken. Paul McCartney liet weten dat het fantastisch is ‘dat de songs die we oorspronkelijk op vinyl uitbrachten dezelfde liefde zullen krijgen in de digitale wereld’. Ringo Starr is bijzonder opgelucht dat niemand meer zal vragen wanneer the Beatles nu eindelijk op iTunes beschikbaar zullen zijn. Yoko Ono vindt het dan weer erg gepast dat dit gebeurt in het jaar waarop John Lennon 70 zou zijn geworden.
De reden dat Apple corps uiteindelijk toch overstag is gegaan, is van zuiver financiële aard. In 2009 verklaarde Dhani, zoon van George Harrison: “we zijn elke dag geld aan het verliezen”, waarbij hij doelde op de illegale downloads die niemand iets oplevert. ‘Of we beginnen een eigen online dienst of we laten het aan anderen over’. Ze moesten dus wel over de brug komen. Het was alleen nog een kwestie hoe gunstig mogelijk de deal zou worden. Daarover zijn natuurlijk geen mededelingen over gedaan, maar je hoeft je geen zorgen te maken!
Beatles-hits
Dan over naar the Beatles hits van deze week. Want met maar twee verkoopdagen (de woensdag en de donderdag) komen er zeven Beatles nummers de Single Top 100 binnen. Daarnaast staan er 44 nummers (!) in de Bubbling under, de wachtkamer van de Single Top 100, te trappelen om door te stoten. Ter vergelijking: bij de 100 bestverkochte singles in de Britse hitparade, zitten 10 Beatles nummers, met als hoogste ‘Hey Jude’ op #40, waarvan 7.006 stuks werden verkocht. Tussen 101- 200 staan nog eens 22 Beatles nummers.
Onder de zeven nummers die bij ons binnenkomen, zitten vier die nog niet eerder (gerekend vanaf mei 1969) genoteerd stonden. Drie gaan er dus op herhaling en dat zijn:
Let it be (37)
Dit nummer stond in 1970 tien weken genoteerd en haalde de eerste plaats. Het was de laatste single voordat Paul McCartney aankondigde the Beatles te gaan verlaten. Net als bij ‘Black bird’ (zie onder #91), ligt de oorsprong van het nummer in een droom die Paul had. Tijdens de spannende periode rond de opnames van ‘The Beatles (White album)’, had hij een droom over zijn moeder, die overleed aan kanker toen hij nog maar 14 jaar was. In de droom had hij contact met zijn moeder, en zei ze hem: “it will be all right, just let it be.” Het was voor Paul een geweldige ervaring om contact te hebben met zijn moeder, dat hem de inspiratie gaf voor het schrijven van ‘Let it be’.
Yesterday (63)
Oorspronkelijk komt het nummer uit 1965 en bereikte tijdens de heruitgave in 1976 de 26ste plaats. Paul McCartney schreef de melodie van ‘Yesterday’ na het hebben van een droom. Hij verbleef op dat moment in Wimpole street, in het huis van zijn toenmalige vriendin Jane Asher. De tekst kwam later van Paul en John Lennon, die maar geen titel konden verzinnen en het daarom de titel ‘Scrambled eggs’ gaven. De doorbraak kwam tijdens een reis in Portugal in mei 1965, toen McCartney bij het zingen van de melodie opeens het woord ‘Yesterday’ ontviel. Vervolgens maakte hij het nummer verder af, en werd het aangeboden aan Chris Farlowe, die een demoversie opnam, maar het nummer afsloeg, omdat hij het ‘te soft’ vond.
Hey Jude (75)
Dit nummer komt uit 1968 en bereikte in 1976 de 16de plaats. Oorspronkelijk heette het nummer ‘Hey Jules’, en gaat over de vijfjarige Julian, zoon van John Lennon en Cynthia, die in een echtscheiding zaten. Het nummer was bedoeld om hem op te beuren. Uiteindelijk heeft Paul McCartney er ‘Hey Jude’ van gemaakt, omdat dat beter klonk. Twintig jaar later hoorde Julian dat het nummer over hem ging.
De vier nieuwe noteringen zijn:
Here comes the sun (64)
George Harrison schreef dit nummer in 1969 voor het album ‘Abbey road’. 1969 was niet echt George zijn jaar. Hij was gearresteerd voor het in bezit hebben van marijuana, zijn amandelen waren verwijderd en hij was tijdelijk uit de band gestapt. Daarnaast was de wereld veel zakelijker geworden en moest er gewoon geld worden verdiend. Onder die omstandigheden ontstond ‘Here comes the sun’, geschreven in de tuin van Eric Clapton, waar hij even stoom kon uitblazen.
Blackbird (91)
‘Blackbird’ is nooit op single verschenen, maar is afkomstig van het album ‘The Beatles (the White album)’ en opgenomen op 11 juni 1968 in London. Paul McCartney schreef ‘Blackbird in Schotland, als reactie op de rassenrellen dat jaar in de Verenigde Staten van Amerika. Voor de melodie raakte hij geïnspireerd door ‘Bourrée in E minor’, een compositie van Johan Sebastian Bach, geschreven voor luit.
The fool on the hill (96)
Officieel was dit ook geen single. Wel belandde het in 1968 op de EP ‘Magical mistery tour’ en op het gelijknamige album. Volgens Paul McCartney gaat ‘The fool on the hill’ over Maharishi, de man die de transcendente meditatie ontwikkelde, en die veel invloed heeft gehad op the Beatles. Paul: “zijn tegenstanders noemden de Maharishi een dwaas. Vanwege zijn voortdurende gegiechel werd hij niet serieus genomen. Ik schreef het nummer thuis in Liverpool na het aanslaan van het acoord D6.”
Penny lane (99)
Deze single stamt uit 1967, en werd destijds opgenomen tijdens de sessies voor ‘Sgt. Pepper’s lonely hearts club band’. De b-kant was destijds ‘Strawberry fields for ever’. In Liverpool is een straat die heet ‘Penny lane’, die vernoemd is naar James Penny, een slavenhandelaar uit de achttiende eeuw. McCartney en Lennon groeiden op in het gebied en ontmoetten elkaar op het knooppunt in Mossley Hill om de bus naar de stad te nemen en schreven daarover dit liedje.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten