vrijdag 11 september 2015

Hitflits: 40-jarig Iron Maiden scoort eerste #1-album; Justin Bieber tweede week aan kop singles

Drie keer kwam de Britse metalband Iron Maiden heel dichtbij een eerste plaats, in 1986, 1988 en 2010. De voorlaatste drie noteringen (in 2011 t/m 2013) bleven daar echter ver vandaan. De hoop op een #1-notering in de Nederlandse albumlijst was dan ook al opgeheven
Maar de aanhouder wint, want deze week boekt Iron Maiden hun eerste #1 met The Book Of Souls. En dat in het jaar dat de groep 40 jaar bestaat. Van de line-up uit 1975 is alleen Steve Harris, de oprichter én bassist nog over (derde van rechts).

ALBUM TOP 5

1. EW  Iron Maiden: The Book Of Souls (ook #1 in de Britse albumlijst, hun vijfde daar, verkoop: 60.249, waarvan 475 streams)
2. (1)   Toppers: Toppers In Concert 2015
3. EW  Fresku: Nooit Meer Terug
4. EW  Riverside: Love, Fear And The Time Machine
5. EW  A-Ha: Cast In Steel

En we gaan direct over naar het restant eerste weeks noteringen:
#12 Ane Brun: When I’m Free
#17 Five Finger Death Punch: Got Your Six
#23 Max Richter: From Sleep
#33 Travis Scott: Rodeo
#34 Lizz Wright: Freedom & Surrender
#37 the Arcs: Yours, Dreamily,
#41 John Mayall: Find A Way To Care
#46 Deep Purple: … To The Rising Sun in Tokyo
#47 Helene Fischer: Farbenspiel Live – Die Stadion-Tournee
#50 Amorphis: Under The Red Cloud
#83 Oh Wonder: Oh Wonder
#88 Van Morrison: The Essential

Niet geheel onverwachts stijgt Songs Of Innocence van U2 van 56 naar #39. De band is in het land en dat heeft z’n invloed op de albumverkopen. In de Midprice Top 50, de lijst met goedkopere albums, gaat 18 Singles op herhaling op #30. Wellicht dat er volgende week nog meer noteringen bij komen, want de concerten krijgen goede recensies.
SINGLES

Net als bij ons vorige week, komt 'What Do You Mean?' van Justin Bieber in de Amerikaanse hitparade binnen op de eerste plaats, de 23e in totaal. Het nummer heeft nu in 16 landen de eerste plaats bereikt.

TOP 5

1. (1)   Justin Bieber: What Do You Mean? (tweede week)
2. (2)   Calvin Harris & Disciples: How Deep Is Your Love
3. (3)   the Weeknd: Can’t Feel My Face
4. (5)   R. City feat. Adam Levine: Locked Away
5. (4)   Nicky Jam & Enrique Iglesias: El Perdón

De grootste stijgers:
#28 (57) Zara Larsson: Lush Life
#31 (54) Sigala: Easy Love (vandaag #1 in de Britse hitparade, verkoop: 82.237, waarvan 11.344 streams, Sigala schreef het nummer op een zondagavond na een paar biertjes)
#46 (81) Dyna / Firstman / Lil Kleine / Bollebof: Round & Round
#52 (73) Sam Hunt: Take Your Time
#60 (71) Avicii: For A Better Day
#65 (84) Years & Years: Desire 
#71 (93) Yellow Claw & Cesqeaux feat. Becky G: Wild Mustang

Na een week afwezigheid gaat ‘Waves’ van Mr. Probz op herhaling op #99. Daarmee loopt het nummer verder uit op ‘I Gotta Feeling’ van the Black Eyed Peas dat ooit 108 weken genoteerd stond. ‘Waves’ staat nu in totaal voor de 123e week in de Single Top 100. Over naar de echte nieuwe noteringen, de zogenaamde eerste weeks. Na vorige week 13 stuks, is het deze week weer ‘vertrouwd’ rustig met 3 nieuwe noteringen en dat zijn de volgende:

Here For You was eerst instrumentaal

#47 Kygo feat. Ella Henderson: Here For You

Met nog ruim drie maanden te gaan, kunnen we nu al stellen dat het geluid van 2015 grotendeels is bepaald door de Noorse Kygo. Zijn succesvolle stijl (tropical deephouse) wordt inmiddels door anderen overgenomen, zoals Thomas Jack. Intussen scoort Kygo met ‘Here For You’ zijn zesde hit, daarbij geholpen door de Britse zangeres Ella Henderson. Vorig jaar scoorde de voormalige X Factor finaliste haar eerste hit met ‘Ghost’ (#32). Van origine is ‘Here For You’ een instrumentaal nummer en diende in mei als anthem voor het jaarlijkse Ultra Music Festival in Miami.

OMI doet de hoelahoop

#66 OMI: Hula Hoop

Met een ruime voorsprong op ‘Lean On Me’ van Major Lazer & DJ Snake feat. MØ, is ‘Cheerleader (Felix Jaehn remix)’ van OMI het meest gedownloade en gestreamde liedje dit jaar. De drie nog resterende maanden zijn te kort om ‘Cheerleader (Felix Jaehn remix)’ (deze week op #24), nog in te halen. De Jamaicaanse zanger staat dus voor een zware taak. Want hoe evenaar je zo’n groot succes? Een eerste poging wordt gedaan met ‘Hula Hoop’, dat binnenkomt op #66, tweede single van zijn album Me 4 U, dat op 16 oktober uitkomt.

rage

‘Hula Hoop’ refereert naar de gelijknamige rage die eind jaren ’50 woedde. De hoelahoep was in de jaren ’50 een populair speeltje. Een hoepel die je om het lijf beweegt door er een zwaai aan te geven. De hoelahoep is in 1958 ontwikkeld door de Amerikanen Arhur K. ‘Spud’ Melin en Richard Knerr. In de jaren ’70 werd de rage nieuw leven ingeblazen en scoorde Sandy een hit met ‘Doe De Hoelahoep’ (#11 in 1979). Zo hoog zien we ‘Hula Hoop’ van OMI niet komen. Tenzij er een spetterende videoclip bij is gemaakt.

Haeven in twee autoreclames

#100 Haevn: Finding Out More

Slechts 30 seconden waren voldoende voor een stroom positieve reacties. Sinds februari draait een commercial voor het automerk BMW (‘Wanneer keek u voor het laatst om? BMW maakt  rijden geweldig’), waarin drie regels worden gezongen van het nummer ‘Finding Out More’ van Haeven. Velen wilden het nummer helemaal horen. Zij moesten echter geduld hebben tot nu, want er was nog geen volledig nummer. Dat werd in augustus geproduceerd in een studio in Londen.

Hoewel de naam Haeven anders doet vermoeden, gaat het hierbij gewoon om een Nederlandse act, bestaande uit Marijn van der Meer en Jorrit Kleijnen. Marijn is producer/componist, Jorrit houdt zich bezig met filmmuziek. Vorig jaar maakten ze samen met Alexander Reumers muziek bij de film ‘Rabarber’.

2 reclames

De afgelopen jaren was Martijn werkzaam als copywriter. Begin dit jaar werd hij benaderd door Volvo of zij een liedje konden gebruiken voor één van hun campagnes. Marijn schreef ‘Where The Heart Is’ voor de campagne Volvo V40, die niet in ons land was te zien.
Dat was tevens het moment dat Marijn van de Meer besloot zijn echte passie te volgen: de muziek, voor alsnog voor reclame. Twee maanden later werd hij weer gebeld, nu door het automerk BMW. Daarvoor schreef hij het nummer ‘Finding Out More’. Naast de autoreclames, componeert Marijn nu ook reclametunes op maat. Daarnaast werkt hij met Jorrit Kleijnen aan een EP van Haeven.

reclamenummer verlengd

Finding Out More’ van Haevn is zeker niet de eerste hit, die vanuit een autoreclame is ontstaan. De meest bekende, ook door Nederlanders gemaakt, is ‘The Road Ahead (Miles Of The Unknown)’ van City to City. Het reclamespotje van 40 seconden, gebruikt in de reclame van de nieuwe Spacestar van het automerk Mitsubishi, werd uiteindelijk een nummer van ruim 4 minuten. De single stond in 1999 vijf weken bovenaan de Mega Top 100. ‘Finding Out More’, binnen op #100, heeft dus nog een lange weg te gaan.

Morgen krijg je op de nieuwssite van 3FM de albumsnippers en dit weekend werken we de drie nieuwe noteringen bij. Update 13 september: nieuwe noteringen zijn bijgewerkt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten