Drie keer kwam de
Britse metalband Iron Maiden heel dichtbij een eerste plaats, in 1986, 1988 en
2010. De voorlaatste drie noteringen (in 2011 t/m 2013) bleven daar echter ver
vandaan. De hoop op een #1-notering in de Nederlandse albumlijst was dan ook al
opgeheven
Maar de aanhouder wint, want deze week boekt Iron Maiden hun eerste #1
met The Book Of Souls. En dat in het
jaar dat de groep 40 jaar bestaat. Van de line-up uit 1975 is alleen Steve
Harris, de oprichter én bassist nog over (derde van rechts).
ALBUM TOP 5
1. EW Iron Maiden: The
Book Of Souls (ook #1 in de
Britse albumlijst, hun vijfde daar, verkoop: 60.249, waarvan 475 streams)
2. (1) Toppers: Toppers In Concert 2015
3. EW Fresku: Nooit Meer Terug
4. EW Riverside: Love, Fear And The Time Machine
5. EW A-Ha: Cast In Steel
En we gaan direct
over naar het restant eerste weeks noteringen:
#12 Ane Brun: When I’m Free
#17 Five Finger
Death Punch: Got Your Six
#23 Max Richter: From Sleep
#33 Travis Scott: Rodeo
#34 Lizz Wright: Freedom & Surrender
#37 the Arcs: Yours, Dreamily,
#41 John Mayall: Find A Way To Care
#46 Deep Purple: … To The Rising Sun in Tokyo
#47 Helene Fischer: Farbenspiel Live – Die Stadion-Tournee
#50 Amorphis: Under The Red Cloud
#83 Oh Wonder: Oh Wonder
#88 Van Morrison: The Essential
Niet geheel
onverwachts stijgt Songs Of Innocence
van U2 van 56 naar #39. De band is in het land en dat heeft z’n invloed op de
albumverkopen. In de Midprice Top 50, de lijst met goedkopere albums, gaat 18 Singles op herhaling op #30. Wellicht
dat er volgende week nog meer noteringen bij komen, want de concerten krijgen
goede recensies.
SINGLESNet als bij ons vorige week, komt '
TOP 5
1. (1) Justin Bieber: What Do You Mean? (tweede week)
2. (2) Calvin Harris & Disciples: How Deep Is Your Love
2. (2) Calvin Harris & Disciples: How Deep Is Your Love
3. (3) the Weeknd: Can’t Feel My Face
4. (5) R. City feat. Adam Levine:
Locked Away
5. (4) Nicky Jam & Enrique Iglesias: El Perdón
De grootste
stijgers:
#28 (57) Zara
Larsson: Lush Life
#31 (54) Sigala:
Easy Love (vandaag #1 in de Britse hitparade, verkoop: 82.237, waarvan 11.344 streams, Sigala schreef het nummer op een zondagavond na een paar biertjes)
#46 (81) Dyna /
Firstman / Lil Kleine / Bollebof: Round & Round
#52 (73) Sam Hunt:
Take Your Time
#60 (71) Avicii: For
A Better Day
#65 (84) Years &
Years: Desire
#71 (93) Yellow Claw
& Cesqeaux feat. Becky G: Wild Mustang
Na een week
afwezigheid gaat ‘Waves’ van Mr. Probz op herhaling op #99. Daarmee loopt het
nummer verder uit op ‘I Gotta Feeling’ van the Black Eyed Peas dat ooit 108 weken
genoteerd stond. ‘Waves’ staat nu in totaal voor de 123e week in de Single Top
100. Over naar de echte nieuwe noteringen, de zogenaamde eerste weeks. Na vorige week 13 stuks,
is het deze week weer ‘vertrouwd’ rustig met 3 nieuwe noteringen en dat
zijn de volgende:
Here For You was
eerst instrumentaal
#47 Kygo feat. Ella Henderson: Here For You
Met nog ruim drie
maanden te gaan, kunnen we nu al stellen dat het geluid van 2015 grotendeels is
bepaald door de Noorse Kygo. Zijn succesvolle stijl (tropical deephouse) wordt
inmiddels door anderen overgenomen, zoals Thomas Jack. Intussen scoort Kygo met
‘Here For You’ zijn zesde hit, daarbij geholpen door de Britse zangeres Ella
Henderson. Vorig jaar scoorde de voormalige X Factor finaliste haar eerste hit
met ‘Ghost’ (#32). Van origine is ‘Here For You’ een instrumentaal nummer en
diende in mei als anthem voor het jaarlijkse Ultra Music Festival in Miami.
OMI doet de
hoelahoop
#66 OMI: Hula Hoop
Met een ruime
voorsprong op ‘Lean On Me’ van Major Lazer & DJ Snake feat. MØ, is ‘Cheerleader
(Felix Jaehn remix)’ van OMI het meest gedownloade en gestreamde liedje dit
jaar. De drie nog resterende maanden zijn te kort om ‘Cheerleader (Felix Jaehn
remix)’ (deze week op #24), nog in te halen. De Jamaicaanse
zanger staat dus voor een zware taak. Want hoe evenaar je zo’n groot succes?
Een eerste poging wordt gedaan met ‘Hula Hoop’, dat binnenkomt op #66, tweede
single van zijn album Me 4 U, dat op
16 oktober uitkomt.
rage
‘Hula Hoop’ refereert
naar de gelijknamige rage die eind jaren ’50 woedde. De hoelahoep was in de
jaren ’50 een populair speeltje. Een hoepel die je om het lijf beweegt door er
een zwaai aan te geven. De hoelahoep is in 1958 ontwikkeld door de Amerikanen
Arhur K. ‘Spud’ Melin en Richard Knerr. In de jaren ’70 werd de rage nieuw
leven ingeblazen en scoorde Sandy een hit met ‘Doe De Hoelahoep’ (#11 in 1979).
Zo hoog zien we ‘Hula Hoop’ van OMI niet komen. Tenzij er een spetterende
videoclip bij is gemaakt.
Haeven in twee
autoreclames
#100 Haevn: Finding Out More
Slechts 30 seconden
waren voldoende voor een stroom positieve reacties. Sinds februari draait een
commercial voor het automerk BMW (‘Wanneer keek u voor het laatst om? BMW maakt
rijden geweldig’), waarin drie regels
worden gezongen van het nummer ‘Finding Out More’ van Haeven. Velen wilden het
nummer helemaal horen. Zij moesten echter geduld hebben tot nu, want er was nog
geen volledig nummer. Dat werd in augustus geproduceerd in een studio in
Londen.
Hoewel de naam
Haeven anders doet vermoeden, gaat het hierbij gewoon om een Nederlandse act,
bestaande uit Marijn van der Meer en Jorrit Kleijnen. Marijn is
producer/componist, Jorrit houdt zich bezig met filmmuziek. Vorig jaar maakten
ze samen met Alexander Reumers muziek bij de film ‘Rabarber’.
2 reclames
De afgelopen jaren was
Martijn werkzaam als copywriter. Begin dit jaar werd hij benaderd door Volvo of
zij een liedje konden gebruiken voor één van hun campagnes. Marijn schreef ‘Where
The Heart Is’ voor de campagne Volvo V40, die niet in ons land was te zien.
Dat was tevens het
moment dat Marijn van de Meer besloot zijn echte passie te volgen: de muziek, voor alsnog
voor reclame. Twee maanden later werd hij weer gebeld, nu door het automerk BMW.
Daarvoor schreef hij het nummer ‘Finding Out More’. Naast de autoreclames,
componeert Marijn nu ook reclametunes op maat. Daarnaast werkt hij met Jorrit
Kleijnen aan een EP van Haeven.
reclamenummer verlengd
‘Finding Out More’
van Haevn is zeker niet de eerste hit, die vanuit een autoreclame is ontstaan. De
meest bekende, ook door Nederlanders gemaakt, is ‘The Road Ahead (Miles Of
The Unknown)’ van City to City. Het reclamespotje van 40 seconden, gebruikt in de reclame van de nieuwe Spacestar
van het automerk Mitsubishi, werd uiteindelijk een nummer van ruim 4 minuten. De single stond in 1999 vijf weken bovenaan
de Mega Top 100. ‘Finding Out More’, binnen op #100, heeft dus nog een lange weg te gaan.
Morgen krijg je op
de nieuwssite van 3FM de albumsnippers en dit weekend werken we de drie nieuwe
noteringen bij. Update 13 september: nieuwe noteringen zijn bijgewerkt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten