the Happy hour crew: Goeiemoggel (31)
'Goeiemoggel’ wordt dé kreet van het komende carnaval. Althans dat hopen een aantal slimme (platen)jongens, want er zijn inmiddels drie acts die deze kreet gebruiken in een nummer. Aanleiding is de reclamespot van KPN telecom waarin een onzin-taal wordt geïntroduceerd, die ontstaat door het verkeerd intypen van woorden in een sms’je.
De eerste die inzag dat de kreet wel heel populair zou kunnen worden, was Hans van Aalst uit Prinsenbeek. Als zanger Denans weet Hans dat je er met zo’n hype snel bij moet zijn, zeker met het oog op het komende carnaval. Hij belde André Kooiman uit Raamsdonksveer en samen namen ze als de Sms’ers ‘Goeiemoggel’ op. Daarna volgden als snel de twee versies van the Happy crew en D-T9, waarachter Dick Treesie schuil gaat. Over de andere versies zegt Hans: “Tja, zo’n idee heb je natuurlijk niet voor jezelf. Het hangt in de lucht. Het leeft nou eenmaal enorm in Nederland. Maar wij waren het eerst.” Wie er gaat winnen durft Hans niet te voorspellen. “Persoonlijk vind ik ons nummer het beste. Het publiek zal het uitmaken. Ik wens ook onze collega’s veel succes, maar net niet té veel.”
The Happy hour crew mogen dan niet de eerste zijn die ‘Goeiemoggel’ opnamen, ze zijn wél de eerste act die er succes mee hebben! En wat voor een succes, want uitsluitend op basis van downloads (#19 in de Mega Download Top 50) komt hun versie op #31 de Single Top 100 binnen. Achter deze crew zitten zanger Bert Schenau (DJ Stefan) en Henry Gerritsen (DJ Henry) uit Harderwijk, die voor de melodie leentjebuur spelen bij ‘Heater’ van Samim. Dankzij onder meer dj Patrick Kicken van Radio Veronica, die het nummer veel draaide in zijn ochtendprogramma, is het nummer al vijfendertighonderd keer gedownload. Henry heeft samen met DJ Kicken (de broer van Patrick) ‘The crazy DJ Kicken Show’. Bert Schenau: “Ik had niet verwacht dat het nummer zo’n succes zou worden. Maar het succes ligt niet aan ons nummer, het is volledig te danken aan de fantastische campagne van KPN. Wij spelen alleen goed in op die hype.”
En een hype is het zeker, want de goeiemoggel-reclame heeft al geleid tot goeiemoggel-T-shirts, goeiemoggel-ringtones, goeiemoggel-naamplaatjes voor achter de cabinevoorruit en zelfs goeiemoggel-kerstballen…
Ruzie
Maar nog niet iedereen is bekend met de reclame van KPN. In een café in Rijswijk brak een ruzie uit toen twee mannen elkaar met dit modewoord begroetten. Een andere bezoeker van het café dacht dat hij voor ‘mongool’ werd uitgemaakt en ging op de vuist, waarna ook anderen zich er mee bemoeiden. Toen de politie arriveerde, was het tumult weer over en was de man die de vechtpartij begon met de noorderzon vertrokken.
'Goeiemoggel’ is niet alleen het jargon van de ‘gewone man’; ook het koningshuis is er mee bekend. Tijdens een jubileumcongres van het Genootschap Onze Taal begon prinses Laurentien haar toespraak als volgt: “Dames en heren, of misschien moet ik zeggen: Goeiemoggel”. Het thema van het congres was dan ook ‘Onze taal, onze toekomst’…
Geen opmerkingen:
Een reactie posten