Jeroen van der Boom: Het is over (37)
Inderdaad, de titel had niet beter gekozen kunnen worden! Want na vier weken in de top 10 te hebben gestaan, keldert ‘Het is over’ van Jeroen van der Boom uit de top 10: van 7 naar #37. De andere standen waren: 8, 1 en 5. Hoewel wij ons richten op de hitfeiten, kunnen we niet ontkennen dat het nummer wel een ‘opvallend verloop’ heeft. Van zijn vorige twee #1-hits heeft Jeroen geleerd dat, vooral in het begin, veel instore optredens een hoge hitnotering opleveren. Daarbij kwam met ‘Jij bent zo’, dat het nummer ook nog eens zeer radiovriendelijk was en breed werd gesteund. Daardoor waren geen instores meer nodig, want het nummer verkocht zichzelf wel en liep dan ook langer door. En niet alleen vanwege manipulatie van de download.
Met ‘Één wereld’ werd dezelfde tactiek gebruikt: veel instores, en ook dat leverde een #1-hit op, al was het maar voor één week. Met ‘Betekenis’ probeerde Jeroen het weer, maar de concurrentie was te sterk: Mark Ronson feat. Amy Winehouse met ‘Valerie’ en Duffy met ‘Mercy’ hielden hem van de eerste plaats af. Maar misschien zou je ook kunnen zeggen dat Jeroen er niet genoeg moeite voor heeft gedaan. Dat zou niet weer gebeuren. En dus trok hij met ‘Het is over’ weer alles uit de kast, en met succes, want het werd zijn derde #1-hit. Jeroen vulde het gat op dat Wolter Kroes achterliet na twee weken op #1 te hebben gestaan met ‘Viva Hollandia (EK-versie)’. Alleen toen de buit binnen was, was Jeroen er niet meer om het succes vast te houden, want het nummer zakte naar de vijfde plaats en gaat via 7 naar #37. De download liep nog even door. Tot deze week, want die valt vanaf #6 uit de Download Top 50, waardoor ‘Het is over’ het nu nog moet stellen met de laatste fysieke verkopen.
Manipulatie?
Op onze blog krijgen we veel reacties op de notering van Jeroen van der Boom en andere acts die een hit scoren, mede dankzij instore-optredens. Een instore is een optreden van een artiest, vaak in een cd-zaak, waarbij veel singles worden verkocht. Mits deze instores zijn aangemeld bij GfK Dutch Charts, die de hitlijsten samenstelt, tellen deze verkopen mee voor de Single Top 100. Je kunt dat afkeuren, maar het is voor veel Nederlandse acts één van de weinige mogelijkheden om nog (veel) plaatjes te kunnen verkopen. Over het algemeen worden ze al mondjesmaat gedraaid op de Nederlandse rtv-stations. Dit is dé manier om op te boksen tegen het buitenlandse muziekgeweld, dat wel veel gedraaid wordt.
Overigens is de val van ‘Het is over’ van Jeroen van der Boom van 7 naar #37 de op 10 na grootste zakker vanuit de top 10; hij staat op #11 dus. De grootste zakker aller tijden vanuit de top 10, is nog steeds ‘Ik wil knallen!’ van Patty Brard & Ome Henk, dat op 18 maart 2006 van 10 naar #82 zakte, een val van 72 plaatsen!
slaap maar lekker verder - en leer de familie achter red bullet maar eens kennen ;-) dan praat je wel anders
BeantwoordenVerwijderen