Evenals voorgaande jaren (zie 2008), hebben we ook dit jaar de verkoop van singles en albums van Pinkpop acts gevolgd. We hebben hiervoor niet alleen de standen genomen van de Album Top 200 (= Album Top 100 + Bubbling Under Album Top 100), kortweg albumlijst en de Backcatalogue Top 50, lijst met oudere albums, maar ook de Single Top 200 (Single Top 100 + Bubbling Under Single Top 100), kortweg singlelijst en de Download Top 50 (downloadlijst) van week 21-23.
Want voor het eerst is, omdat de meeste downloads direct worden meegeteld in plaats van een week later, ook het verloop van singles te volgen. Dat doen we aan de hand van de zogenaamde trendlijsten van GfK Dutch Charts, de instelling die deze hitparades in Nederland samenstelt. De trendlijsten geven een dagelijks verloop van de verkopen van singles en albums. En dus kunnen we daaraan direct zien wat de invloed van een optreden is. Overigens zijn er van de Backcatalogue Top 50 en Download Top 50 geen dagelijkse standen. Dat geldt ook voor de Alternative Top 30, waarvan we alleen de weekstanden vermelden.
De aandacht voor Pinkpop beperkt zich niet alleen tot de drie dagen (30, 31 mei en 1 juni) van het festival zelf. De weken daarvoor wordt er op rtv én internet veel aandacht aan de optredende artiesten besteed, dat zich ook vertaalt in een notering. Vandaar dan ook dat we bij de vergelijking, ook de twee weken voor Pinkpop (week 21+22) betrekken. De invloed van Pinkpop, zoals wij die hier analyseren, begint echter op dinsdag 2 juni, met de publicatie van de eerste trendlijsten na het Pinkpop weekend. In het overzicht hebben we met rood aangegeven de dagen waarop de invloed van het optreden van een artiest zou kunnen gelden. Zou, want er zijn natuurlijk ook andere factoren van invloed op de verkoop, zoals reclame of het juist rond de Pinkpop week uitbrengen van een nieuw album (onder andere ‘Give me fire’ van Mondo diao). Toch durven we te stellen dat een optreden op Pinkpop wel zeker een meetbaar effect heeft op de verkoop. We lopen de opmerkelijkste verschuivingen langs.
Snow patrol dat Pinkpop op maandagavond afsloot, is de act die het meeste profijt heeft geboekt bij het optreden. In de Backcatalogue stijgt ‘Eyes open’ van 7 naar #1 en gaat ‘Final straw’ op herhaling op #4. In de albumlijst zien we het album ‘A hundred million suns’ op woensdag (3/6) stijgen van 60 naar #38 en de dag daarop (4/6) naar #28. Dat wordt ook de uiteindelijk notering in week 23. De download ‘Crack the shutters’ (op #25 in de downloadlijst), levert een herhalingsoefening op #37 op in de uiteindelijke singlelijst.
Milow trad op zondag (31/5) op, en dat effect is al op dinsdag (2/6) merkbaar. De single ‘You don’t know’ stijgt van 13 naar #8 en de dag daarna naar #7. Ook ‘Ayo technology’, zijn voormalige #1, boekt op dinsdag winst: van 49 naar #34, en stijgt op woensdag naar #28. Daarna zakt het nummer naar #29 en uiteindelijk komt de stijging neer op veertien plaatsen: van 49 naar #35. Met zijn albums gaat het ook goed. ‘Milow’ boekt op woensdag winst (van 27 naar #20), en een dag later op #19. ‘Coming of age’ gaat op woensdag op herhaling op #96, boekt de dag daarop drie plaatsen winst en belandt uiteindelijk op #98.
Het album ‘Day & age’ van the Killers was in week 22 al aan een opmars begonnen: van 92 naar #74. Maar na het optreden op zaterdag (30/5) hield de stijging aan. Dat zien we voor het eerst op dinsdag met de #50-notering. Daar blijft het echter niet bij, want de twee dagen daarna blijft het album winst boeken: #35 op woensdag en #33 op donderdag. Uiteindelijke notering: #34. In de Backcataloglijst gaat het the Killers nog beter af. Twee oudere albums gaan daarin op herhaling: ‘Hot fuss’ op #9 en ‘Sam’s town’ op #18.
Nederlandse successen
Kyteman, het hiphoporkest van Colin Benders, was één van de favorieten van Pinkpop. Het album ‘The hermit sessions’ zat al voor het festival in de lift: stijging van 55 naar #27. Maar na het optreden op zondag ging het album als een speer door de lijst. Op dinsdag stond het op #12, woensdag op #9, donderdag op #8 en in de weeklijst staat het op #7, een winst van twintig plaatsen! Even leek het er op dat de single ‘She blew like trumpets’ op herhaling zou gaan. Op dinsdag stond het op #74, maar daarna zakte via #78 en #99 naar #104.
In weeklijst-22 ging ‘Wait for evolution’ van de Staat al op herhaling op #88. Het optreden op zondag zorgde er voor dat het album in de trendlijst van dinsdag op #78 terecht kwam. De dagen daarna bleef het doorstijgen: woensdag #51, donderdag #46. Uiteindelijke notering #49, betekent toch een winst van negenendertig plaatsen!
Krezip lijkt wel ‘de eeuwige vervanger’ te zijn. Dit jaar namen ze op zondag de plek in van Placebo, dat Depeche mode verving, in 2007 mochten ze Amy Winehouse waarnemen. Het was hun vijfde optreden op Pinkpop, waarmee ze op gelijke hoogte staan met Faithless dat daar ook vijf keer stond. De single ‘Sweet goodbyes’ steeg op dinsdag naar #9 (van #10) en ging via nog een dag op #9, op donderdag naar #8. De uiteindelijke notering, #10, is dezelfde als de week daarvoor. Het album ‘The best of’ boekte op dinsdag een plekje winst (van 5 naar #4) en op donderdag nog een plekje, dat de uiteindelijk notering werd.
the Boss kwam, zag en liet een enthousiaste menigte achter
Stel je voor dat het Pinkpop publiek het massaal laat afweten, omdat de line-up niet (voldoende) aanspreekt zoals in 2005. Dan is het festival ten dode opgeschreven, want dat houd je niet lang vol. En dus wordt er elk jaar een act geprogrammeerd waarvan op voorhand zeker is dat die volledig uitverkoopt en dus een eventueel verlies op de andere acts kan compenseren. Dit jaar werd Bruce Springsteen geboekt, die naar het schijnt zo’n € 1 miljoen opstrijkt. 50.000 bezoekers maal (minimaal) € 50,-- levert € 2,5 miljoen op. Dus voor de Pinkpoporganisatie is € 1 miljoen niet zo’n zware last. Op zaterdag 30 mei gaf the Boss met zijn bijna volledige E-street band een bijna drie uur durend optreden, waarvan je de beelden zeker gezien zult hebben. Het nummer ‘Born to run’ werd daarop één van zijn meest gedraaide liedjes. Dat nummer werd wel direct gedownload, evenals ‘Trapped (live)’, maar niet voldoende voor een notering. Dat gebeurde wel met ‘Working on a dream’ dat dinsdag op herhaling ging op #82 en op woensdag naar #74 doorsteeg. Daarna viel het nummer terug via #81 naar #86. Met het gelijknamige album liep het beter af. Dinsdag viel het nog even terug naar #28 (van #26), maar de dag daarop steeg het tien plaatsen naar #18. Donderdag bleef het daar staan, maar op vrijdag steeg het door naar #16, dat toch een winst geeft van tien plaatsen. In de Backcatalogue gaat ‘The essential Bruce Springsteen’ op herhaling op #16 en stijgt ‘Greatest hits vol. 1’ van 14 naar #7.
Zoals gezegd, niet alle stijgingen zijn volledig terug te voeren op de optredens op Pinkpop. Maar zeker is dat zonder de optredens de verschuivingen er heel anders hadden uitgezien! Grote afwezige dit jaar is Depeche mode, vanwege ziekte van Dave Gahen. Het album ‘Sounds of the universe’ liep via 56, 59, 65, 67 naar #68, een verlies van twaalf plaatsen. Waren ze er wel geweest dan had het album zeker winst geboekt. Hun vervanger, Placebo, brengt pas de komende week het nieuwe album ‘Battle for the sun’ uit. Dus die kunnen we volgende week begroeten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten