zondag 7 februari 2010

Hoek & Roos toe aan elfde hit

Heeren van Holland: Adieu mijn kleine garde officier (92)

Vorig jaar deden de Heeren van Holland voor het eerst van zich spreken met ‘Natte kouwe rakker (biertje op de bar)’ dat tot #40 kwam. De Heeren van Holland zijn Frank Hoek en Nol Roos, ook bekend als Bad brothers. ‘Adieu mijn kleine garde officier’ is in totaal hun elfde notering en dat komt mooi uit met Carnaval!

Adieu mijn kleine garde officier’ is net als hun tien voorgaande hits, geen eigen compositie. Het nummer is gebaseerd op de compositie ‘Adieu mein kleine Gardeofficier’ van de Oostenrijkse componist en dirigent Robert Stolz (1880 – 1975). Hij schreef het nummer in 1899 voor de operette ‘Fruhjahrsparade’, dat in 1963 bewerkt werd voor film. Er zijn diverse uitvoeringen van, waaronder die van Richard Tauber uit 1930. In 1939 maakte Kees Pruis er een Nederlandse tekst op: ‘Adieu mijn kleine garde officier’. Maar er zijn ook variaties op waaronder ‘Adieu mijn kleine garde luitenant’.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten