maandag 24 mei 2010

Jacques Herb 40 jaar in het vak

Jacques Herb: Er is een plaats diep in m’n hart (100)

Aanstaande vrijdag, 29 mei, viert Jacques van Herp zijn 64ste verjaardag. Daarnaast zit de in Rotterdam geboren zanger Jacques Herb, dit jaar 40 jaar in het vak. Zingen zit in zijn bloed. Als zeeman op de grote vaart vermaakte hij de zeelui zichzelf begeleidend op gitaar met liedjes. In 1970 won hij in de Scheveningse Kurzaal de ‘Posthoorn talentenjacht’ met het zelf geschreven ‘Toreador’.

Jacques kreeg een contact bij het platenlabel Elf Provinciën, waar Pierre Kartner alias Vader Abraham werkzaam voor was. Pierre nam Jacques onder zijn hoede en maakte een Nederlandse tekst op ‘Manuela’ van de Duitse zanger Gunnar Welz. Jacques bracht het in 1971 uit samen met de Riwi’s en zijn Manuela werd de grootste hit uit zijn carrière met meer dan 250.000 verkochte exemplaren. Het nummer is nog steeds de grote favoriet tijdens optredens, die zijn belangrijkste bron van inkomsten zijn. In 2005 werd het liedje door de luisteraars van 100% NL verkozen tot beste liedje aller tijden.

Jacques had zijn successen vooral in de jaren ’70. Maar in 1993 was hij er ineens weer met ‘Nooit zal ik jou vergeten’ dat tot #77 kwam. En vorig jaar maakte Jacques na een afwezigheid van zestien jaar zijn comeback met ‘Ik heb de zomer meegebracht’ (#39). Een comeback die wat langer gaat duren, want sinds april 2009 heeft hij een platencontract voor het leven bij Vincent producties te Zundert. Dat leverde hem begin dit jaar weer een notering op: ‘Ik doe alles voor jou’ (#69) en nu dus ‘Er is een plaats diep in m’n hart’, binnen op #100.

Het zou mooi zijn als het nummer op 4 juli nog in de Single Top 100 staat, want dan viert Jacques zijn veertigjarig jubileum in partycentrum Edda Huzid te Voorthuizen. Dan zal hij zeker ‘Manuela’ ten gehore brengen, want daaraan dankt hij nog steeds zijn vele optredens.

afscheidslied

In 2000, toen hij dertig jaar in het vak zat, zei hij over zijn toekomst: “Ik kan zeker nog een aantal jaren doorgaan met optreden, zolang het publiek daar om vraagt. Ik heb nog steeds een grote wens en dat is een cd uit brengen waarop ik begeleid wordt door een groot orkest. Eén cd komt er in ieder geval nog, dat is het door mijzelf ingezongen afscheidslied voor mijn crematie. Dat heb ik al opgenomen en ligt nu in de kluis.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten