maandag 24 mei 2010

Katie Melua (eindelijk) op eigen benen

Kate Melua: The flood (97)

Afgelopen weekend verscheen ‘The house’, het vierde studioalbum van Ketevan ‘Katie’ Melua (Kutaisi, Gregorgië, 6 september 1984). Dat album zou wel eens de grootste bedreiging kunnen vormen voor ‘Deleted scenes from the cutting room floor’ van Caro Emerald, dat nu al vijftien weken bovenaan de Album Top 100 staat (zie de Hitflits).

Op ‘The house’ is een andere Katie Melua te horen dan op haar drie voorgaande albums, die allen werden geproduceerd door Mike Batt. Batt was niet alleen verantwoordelijk voor het geluid, maar ook voor het merendeel van de nummers. Gedurende drie albums heeft hij zijn stempel op haar muziek gedrukt, maar op ‘The house’ is ze daarvan (eindelijk) verlost. Maar dat betekent niet dat ze nu alles op eigen kracht moet doen. Voor de productie benaderde ze William Orbitt, vooral bekend van het album ‘Ray of ligth’ van Madonna. En ook de liedjes van het album zijn niet allemaal (alleen) van haar hand.

The flood’, haar tiende hitsingle, schreef ze samen met Guy Chambers die zijn sporen heeft verdiend met nummers voor Robbie Williams en Lauren Christy, eenderde van het productieteam the Matrix, dat diverse nummers schreef met/voor onder anderen Christina Aguilera, Backstreet Boys, Hilary Duff, Ronan Keating, Korn, Avril Lavigne en Britney Spears.

Over de totstandkoming van ‘The flood’ zegt Katie: “Ik was samen met Lauren Christy in Los Angeles nummers aan het schrijven. Aan de piano werkten we aan een melodie die Guy Chambers ons had gestuurd en zo ontstond het eerste deel van ‘The flood’, dat toen nog een ballad was. Toen Lauren en Guy een tijdje later in Londen werkten aan andere nummers, maakten ze ook ‘The flood’ verder af tot wat het nu is.” De nummers stuurde ze naar William Orbitt, die zegt ‘gegrepen te zijn door de stem van Katie op de demo’s die hij in oktober 2009 ontving’ en ‘de samenwerking met haar te hebben ervaren als één van de meest opzienbarende ervaringen in zijn leven’. Ze is volgens Orbitt, ‘één van de meest complexe en intrigerende artiesten waar hij ooit mee heeft samengewerkt.’

Met een vermogen van achttien miljoen pond, behoorde Katie in 2008 nog tot de zeven rijkste vrouwen in het Verenigd Koninkrijk. Door de crisis is dat met meer dan de helft geslonken. Als ‘The house’ een groot succes wordt, dan is dat niet alleen een welkome aanvulling op haar vermogen, maar nog meer een beloning voor het wijzigen van de muzikale richting!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten