dinsdag 19 oktober 2010

Hero (Antonie Kamerling) postuum op #1

Hero: Toen ik je zag (1) *** terug op #1 / zesde week op #1 ***

Zoals verwacht stijgt ‘Toen ik je zag’ van Hero naar de eerste plaats. Vorige week ging het nog om slechts één verkoopdag (de donderdag), deze week pakt het nummer een hele week mee en laat de concurrentie het nakijken. Het overwicht is bijna 64%! Overigens denkt men er nog over om het nummer ook nog op een fysieke cd-single te zetten. Dat lijkt ons een tikje laat en bovendien overbodig, liefhebbers downloaden het nummer immers wel.

‘Toen ik zag’ stond in 1997 vijf weken op de eerste plaats en was het plaatdebuut voor Antonie Kamerling. In de film ‘All stars’ speelde hij Hero, die verliefd werd op Claire, gespeeld door Daphne Deckers. Aangezien Hero moeilijk met zijn gevoelens overweg kon, deed hij dat in een dit lied, dat hij tijdens een optreden in de kantine van de voetbalploeg voor haar zong. Het nummer is geschreven door Guus Meeuwis & Jan Willem Rozenboom, die er ook zelf een notering mee haalde: #39 in 2004. In juni was Antonie te gast in ‘Extra weekend’ en zong daar nog één keer zijn #1-hit.

postuum #1

‘Toen ik zag’ is de elfde #1 die postuum wordt gescoord. Hier volgen ze alle elf, met tussen haakjes het jaar van overlijden van de artiest:
1986: Sam Cooke: ‘Wonderful world’ (1964)
1987: Jackie Wilson: ‘Reet petite’ (1984)
1992: Queen: ‘Bohemian rhapsody/These are the days of our lives’ (Freddie Mercury in 1991)
1997: Notorious B.I.G. feat. Puff daddy & Mase: Mo money mo problems’ (Notorious BIG in 1997)
1999: Tupac: ‘Changes’ (1996)
2001: Herman Brood: ‘My way’ (2001)
2002: Elvis Presley vs Junkie XL: ‘Little less conversation’ (Elvis Presley in 1977)2004: André Hazes: ‘Zij gelooft in mij’ (2004)
2007: André Hazes & Gerard Joling: ‘Blijf bij mij’ (2004)
2007: André Hazes & André Hazes Jnr.: ‘Bedankt mijn vriend’ (2004)
2010: Hero: ‘Toen ik je zag’ (2010)

tweede keer #1

Het komt niet vaak voor dat een nummer voor de tweede keer de eerste plaats haalt. In de Mega-geschiedenis, die loopt vanaf 1969, is dat slechts drie keer eerder voorgekomen:
Kinks: ‘Lola’, studioversie in 1970 en de live versie in 1980
Queen: ‘Bohemian rhapsody’, in 1976 en in 1992 (toen gekoppeld aan ‘These are the days of our lives’)
Hero: ‘Toen ik je zag’, in 1997 en in 2010

Als we alleen kijken naar nummers in dezelfde uitvoering, blijven er dus maar twee over: ‘Bohemian rhapsody’ en ‘Toen ik je zag’. In beide gevallen werd het liedje opnieuw uitgebracht na het overlijden van de zanger, Freddie Mercury, respectievelijk Antonie Kamerling.

2 opmerkingen: