zondag 8 juni 2014

Kovacs klonk té goed

#32 Kovacs: My love

“Zangdocenten wisten niet altijd goed wat ze met me aan moesten. Eén keer werd me zelfs aangeraden te stoppen en iets anders te gaan doen, omdat ik mijn stem verkeerd gebruikte. Maar dit is mijn stijl; ik kan niet anders.”

Aan het woord is Sharon Kovacs, die vorig jaar afstudeerde aan de Rock City Institute in Eindhoven. Haar stijl en stem wordt wel vergeleken met Portishead, Lana Del Rey, Goldfrapp en Paloma Faith. Zelfs omschrijft ze het zo: “Mijn muziek heeft soul”. Etta James, Ella Fitzgerald, Dinah Waskington, Janis Joplin en Tina Turner zijn haar helden. “Zangeressen met doorleefde persoonlijkheden. Hun gevoel hoor je in hun stem, dat heeft me altijd geboeid.”
Sharon Kovacs (Baarle, 15 april 1990), zingt al haar hele leven, speelde in schoolbandjes en deed mee aan talentenjachten. Vanwege het ontbreken van de juiste contacten bleef het daarbij. Ze belandt in de horeca en tijdens open podia laat ze horen wat ze kan. Ze krijgt het advies zich aan te melden voor de Rock City Institute. Dat doet ze en in 2010 wordt ze toegelaten en leert daar producer Oscar Holleman (Within temptation, Krezip, The new shining) kennen.

té goed

Ze stuurt hem een link met haar versie van ‘I’ve seen that face before (Libertango)’ van Astor Piazolla, maar bekend geworden in de versie van Grace Jones. Oscar: “Normaal beluister ik dat soort links nooit, maar ik zat me te vervelen. Zodra ik de eerste paar woorden hoorde, schrok ik me kapot – in positieve zin. Het klonk té goed!”

groot vertrouwen

De afgelopen twee jaar reisden ze samen af naar New York, Londen, Berlijn en Cuba om te werken met bekende songschrijvers. Als voorloper van een heel album dat nog dit jaar moet verschijnen, is er eerst een EP met vier nummers waarvan ‘My love’ de trekker is. Het vertrouwen is dan ook groot: Radio 6 riep haar uit tot Soul & Jazz Talent, op 13 juli staat ze op het North Sea Jazz Festival. Last but not least heeft ze een platencontract gesloten met Warner Music in Duitsland. Volgende week maandag en dinsdag (16 en 17 juni) mag ze de aftershow verzorgen van de concerten van Pearl jam in Club Ziggo. Van Kovacs gaan we nog heel veel horen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten