zondag 14 juni 2015

Jeroen van der Boom brengt theaterlied naar het stadion

#12 Jeroen van der Boom: Mag Ik Dan Bij Jou (live in de Arena Toppers in Concert 2015)           *** hoogste eerste weeks ***

Al meer dan een week is ‘Mag Ik Dan Bij Jou’ van Jeroen van der Boom het meest gedownloade nummer. Ging het tijdens de eerste dag (de vrijdag) nog om meer dan 1000 downloads, gedurende de week nam dat aantal snel af tot zo’n 300 op vrijdag.
Dankzij die downloads en enkele streams komt het nummer binnen op de twaalfde plaats. Jeroen zong zijn versie van ‘Mag Ik DanBij Jou’, tijdens de vijf concerten (23,24,29,20 en 31 mei) van de Toppers in de Amsterdam ArenA.

Claudia vergeten

Eigenlijk was Jeroen van der Boom helemaal niet van plan om het nummer uit te brengen, maar doordat er zoveel reacties op zijn versie binnenstroomden, ging hij donderdag 4 juni overstag en zette het nummer de dag daarop online. Hij vergat echter één ding en dat was toestemming vragen aan Claudia de Breij, de tekstschrijver en originele vertolker van het lied. Toen zij hoorde dat hij het nummer had uitgebracht, twitterde ze op maandag 8 juni:


en een minuutje later met:


“Officieel hoeft er geen toestemming te worden gevraagd, maar het is wel zo netjes. Zeker nu het zo groots wordt verspreid, en ook op de cd van De Toppers terechtkomt,” liet het management aan NU.NL weten. “Het gaat niet om geld, het gaat om wat goed is om te doen. Nu zien de makers van Mag ik dan bij jou iemand anders weglopen met 'hun kindje'”

theaterlied

‘Mag Ik Dan Bij Jou’ was in januari 2010 het openingsnummer uit de theatershow Hete Vrede van Claudia de Breij. In de voorstelling, die speelt in 2060, kijkt ze terug op de huidige tijd, en vraagt zich af of ze goed of fout was en wat het criterium is. Dit aan de hand van de vraag van haar kleinzoon. ‘Mag Ik Dan Bij Jou’ is een liedje, waarin het gaat om betrouwbaar versus vertrouwen.

rust

Afgelopen maandag, 8 juni, mocht Jeroen van der Boom het allemaal nog een keer uitleggen bij Eva Jinek op NPO 1. Jeroen: “Het was een groot risico om het nummer te zingen in een menigte van 65.000 mensen. Maar toen ik begon, kwam er soort van rust in het stadion en zongen de mensen het nummer ingetogen mee”. Aan het eind van de uitzending zong hij het nummer, waarbij hij zichzelf begeleidde op de piano, en nu zonder meezingend publiek.

3x Mag Ik Dan Bij Jou

Ook Claudia de Breij kreeg de afgelopen weke de gelegenheid om het nummer te zingen. Niet bij Jinek, maar vier dagen later, op vrijdag 12 juni, bij Umberto Tan in RTL Late Night. Haar eigen versie van ‘Mag Ik Dan BijJou’ was de afgelopen week alweer aan het klimmen en het optreden leidde er toe dat het nummer in al zijn versies enige tijde de top 3 bezette van de iTuneslijst.
De versie van Jeroen op #1, de single op #2, de albumtrack op #3. Als we de aantallen van #2 + #3 bij elkaar tellen, staat Claudia op #1. In de Single Top 100 stijgt ‘Mag Ik Dan Bij Jou’ van Claudia de Breij in de 53e week van 95 naar #45. Hoogste plaats tot nu toe: #2 in februari 2014.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten