dinsdag 5 februari 2008

Syb komt uit de Kast

Syb: Als ik jou zie (48)

Na zijn Engelstalige uitstapje met de band Spanner keert Syb weer terug tot het Nederlandstalige repertoire met de single ‘Als ik jou zie’. Tien jaar lang, van 1992 – 2002, was hij dé stem en hét gezicht van de Kast. In die tijd scoorde hij daarmee niet minder dan een en twintig hits, waaronder zes top 10-noteringen. In 2002 trok Syb de stekker uit de groep. “We waren klaar met elkaar. Ik was een productiemachine, deed een kunstje. Ik wilde meer up-tempo songs, terwijl we merkten dat alleen ballads hits werden. Dus moesten daar meer van komen. Ik wilde uit dat keurslijf breken.’’ En dus begon hij met Kast-lid Nico Outhuijse de Engelstalige band Spanner, dat een radiohitje had met ‘Wonderful world’ (#65 in 2003).

De afgelopen jaren was Syb van der Ploeg (Dokkum, 15 juni 1966) ook met andere projecten bezig. In 2005 ging hij op tournee met de groep Kayak, dat de rockopera ‘Nostradamus: Fate of man’ bracht. In 2006 was hij de vaste vervanger van Henk Poort die Rembrandt van Rijn speelde in ‘Rembrandt de musical’. Datzelfde jaar vond in Leeuwarden een eenmalig reünieconcert plaats van de Kast. Vorig jaar deed Syb samen met Mirjam Timmer en Julian Thomas het project Westcoast motel, dat de populairste Amerikaanse West Coast nummers bracht.

Maar na vijftien jaar veel Engelstalige nummers te hebben gezongen vond Syb het een logische stap om weer Nederlands te gaan zingen. “Ik heb weer inspiratie voor een Nederlandstalige plaat. Ik ben liedjesmaker, en dan komt het vanzelf”. Persoonlijk had hij liever een andere single gehad, maar hij is tevreden met ‘Als ik jou zien’, dat hij schreef met zijn gitarist Jeff Zwart. Het nummer gaat over zijn achtjarige dochter: “Als ik haar zie dan wordt ik ontzettend blij”. Niet zonder reden, want Syb heeft vele pieken, maar ook dalen gekend in zijn leven. Waaronder een doodgeboren tweeling. Daarnaast lijdt zijn vriendin Jennifer aan lymfklierkanker. En ook zakelijk gezien ging het hem niet altijd voor de wind. “Ik heb geen dubbeltje aan De Kast overgehouden, moest mijn huis verkopen. De rechtszaak tegen de voormalige manager van de groep loopt nog steeds. Ik ben er door veranderd. Mijn leven was louter presteren. Ging over lijken, werkte me leeg. Maar er is meer, weet ik nu. Ik geniet nu van het leven. Weet: de tijd is te kort om je talent te verkwisten, maar ook om te doen wat je niet leuk vindt.” Sinds 19 januari loopt de tournee ‘Alles uit de kast en meer!’ Volgende maand verschijnt het album ‘Heilig vuur’.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten