maandag 21 december 2009

Lohues & Finkers worden op hun wenken bediend

Daniël Lohues & Herman Finkers: Sneeuwen (33) *** hoogste eersteweeks ***

Sinds donderdag wordt Nederland ‘geplaagd’ door de verschrikkelijke Sneeuwman en is het land bedekt met een witte laag. Een betere start hadden Daniël Lohues & Herman Finkers zich niet kunnen wensen, toen ze hun nummer ‘Sneeuwen’ die avond in ‘De Wereld Draait Door’ brachten. Vanochtend kwamen ze ook nog even langs in ‘Het Glazen Huis’ in Groningen. De handgeschreven versie van ‘Sneeuwen’ zal worden geveild op de site van Serious Request.

Het nummer ‘Sneeuwen’ is afgeleid van het gedicht ‘Vroeger kon het zo hard sneeuwen’ uit de bundel ‘Kijken met je ogen dicht’ van Willem Wilmink uit 1984. De bundel is een verzameling van 24 moderne kinderliedjes op muziek van Harry Bannink. Bannink heeft zo’n 3.000 liedjes geschreven, waarvan 500 met Willem Wilmink.


sneeuw in de zomer

Voor ‘Sneeuwen’ heeft Daniël Lohues al in de zomer een eigen melodie geschreven. Hij was gevraagd om een liedje te doen tijdens het Wilmink Festival in Enschede. Daniël: “Ik ben een groot bewonderaar van hem. De verzamelde werken liggen naast mijn bed. Prachtig mooie gedichten en verhalen. Een groot man. Bij de voorbereiding viel mij het gedicht ‘Vroeger kon het zo hard sneeuwen’ op, dat ik er spontaan een melodie bijschreef. Ik heb er zelfs een altblokfuit voor aangeschaft.” Daniël is een groot bewonderaar van Herman Finkers. Toen Herman hem vroeg hem of hij wat instrumenten wilde spelen voor zijn nieuwe cd, deed hij dat graag. Daniël: “Dat was geweldig om te doen. Herman is een zeer goede songschrijver. Om daarmee in de studio te zitten is fantastisch. Toen ik het kerstliedje op ging nemen, leek het mij wel leuk om Herman te vragen mee te zingen.” Maar naast de heren doet er ook een kinderkoor op ‘Sneeuwen’ mee, bestaande uit Bart Wagemakers, Lisa van Dorp, Mike Brasser, Liselotte Koek, Lars ter Wolbeek, Jara de Werd en Niki van Koningsbruggen.

organist

Het is overigens niet de eerste keer dat Daniël met een kerstliedje komt. In 2006 scoorde hij een hit met ‘Kerstmis met joe’ (#44) en vorig jaar stond hij met de EP ‘Baat bij muziek’ in de lijst (#8), waarop het nummer ‘Met kerst en aold & neij’ stond. Daniël: “Kerstmuziek is een apart verhaal. Bij ons thuis begon kerst al in de herfst. Mijn vader was dirigent van verschillende koren en als jongetje was ik organist van zowel het R.K. kinderkoor De Kleine Klokjes, als het jongerenkoor Believe. Ik schrijf elk jaar kerstliedjes, dat doe ik al vanaf mijn achtste. Tegenwoordig schrijf ik elk najaar een paar kerstliedjes’.

En ook Herman Finkers heeft wat met kerst. In 1999 verscheen zijn album ‘Zijn minst beroerde liedjes’, waarvan ‘De vrachtwagenchauffeur’ en ‘Kerstmis’ op single verscheen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten