zondag 22 januari 2012

Voor Erwin Nyhoff is zingen even noodzakelijk als ademhalen

Erwin Nyhoff: Nights in white satin (5)
Rumour has it (73)
The river (83)


Het nummer ‘You still think’ van zijn groep Prodigal sons kreeg in 1993 lovende woorden, maar een hit zat er niet in. Op 25 september 1993, vier dagen voor zijn 21e verjaardag, bereikte het nummer de 4e plaats in de toenmalige Mega Tip 30 en daarna was het voorbij. In 1997 werd de Mega Top 50 uitgebreid tot een Top 100, maar dat was te laat voor de Prodigal sons, die inmiddels waren opgeheven. Solo scoorde hij twee radiohitjes: ‘About our love’ in 2001 en ‘Always on my mind’ in 2011, beide stonden een weekje op #96.

In 2001 nam Erwin Nijhoff (Hessum, 29 september 1972), want over hem gaat het, in Nashville, Tennessee, het album ‘Take your time’ op, waarvan Richard Dodd (Travellin’ Wilburys en Tom Petty) de productie deed. Vanwege zijn deelname aan The voice of Holland, staat dat album opnieuw in de belangstelling en zal op 4 februari opnieuw worden uitgebracht.

Voor Erwin Nyhoff is zingen gelijk aan ademhalen, hij heeft het nodig om te kunnen leven. De afgelopen zeven jaar nam hij dan ook ieder baantje aan dat op zijn pad kwam en dat betekende veel afwassen, maaltijden serveren, frituren en de koks helpen. Erwin: Ik heb mijn scholen niet afgemaakt en dus geen diploma's. Had ik maar een vak moeten leren. Gemakkelijk was het lang niet altijd.”

Deze week scoort Erwin in één keer drie hits en allemaal dankzij the Voice. Op het laatste moment had hij zich daarvoor opgeven via een online-auditie. Zijn filmpje was overtuigend genoeg voor de eerste ronde, waarin hij ‘The river’ deed van Bruce Springsteen, dat binnenkomt op #83. Sinds Erwin hoorde dat hij mee mocht doen, raakt hij geen sigaret meer aan.

Erwin over de keuze van ‘The river’: “Ik zong hetzelfde nummer van Springsteen voor publiek toen ik 14 was, ik kon net gitaar en mondharmonica spelen. Net als het personage uit het nummer werd ik rond mijn negentiende vader. En toevallig groeide ik op langs een rivier: de Overijsselse Vecht, een prachtig natuurgebied waar ik vaak kom. Verder gaat het in dit lied ook over hoe erg het is als dromen niet uitkomen. Ik heb vele hoogte- en dieptepunten meegemaakt. Maar mijn grootste droom is nog steeds muziek.”

Angela Groothuizen was de eerste die haar stoel omdraaide, waarna de rest volgde. De keuze voor Angela als coach, stond voor Erwin al van te voren vast: “Vijf jaar geleden ontmoette ik haar een keer toen we dezelfde bandleden hadden. Het is zo'n veelzijdige zangeres. Van haar kan ik veel leren. Bij Angela heb ik het gevoel dat ik mezelf kan blijven. Zij werkt vanuit mijn persoonlijkheid. Zolang dat mogelijk is, sta ik open voor alle invalshoeken. En probeer ik graag nieuwe dingen uit.”

Gedurende deze editie van The voice, is er één moment geweest dat Erwin op de wip zat. Dat was toen hij tijdens de kwartfinale in de sing-off belandde. Maar dankzij zijn coach Angela mocht hij door en moest Laura Estévez naar huis.

Tijdens de kwartfinale zong Erwin ‘Nights in white satin’ van the Moody blues (#1 in 1968), dat binnenkomt op #5. Voor de singleopname had hij niet veel tijd nodig, het stond er in keer op. Met zijn deelname aan The voice hoopt Erwin dat zijn droom uitkomt en dat is te kunnen leven van zijn muziek. Erwin: “Ik geloof er nog steeds in dat mijn verhaal nog lang niet af is, ondanks dat ik 39 ben. Muziek is gewoon mijn leven! Dat wist ik al toen ik vier was. En ja, het is niet altijd makkelijk als je voor een gezin moet zorgen.”

De derde notering van Erwin is ‘Rumour has it’ van Adele (#52 in oktober) op #83.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten