zondag 28 oktober 2012

Jan Smit bokst zich naar de eerste plaats

Jan Smit ft. Roos van Erkel: Sla je armen om me heen (1)         *** hoogste eersteweeks ***

Jan Smit toch één? En dat terwijl wij vorige week nog schreven bij de #1 van Adele: “Want echte concurrentie verwachten we de komende week nog niet van ‘Sla je armen om me heen’ van Jan Smit ft. Roos van Erkel. Dat hadden we dus mis, want we hadden buiten de jubileumconcerten van Jan Smit gerekend, die vorig weekend al begonnen. Tijdens die twee concerten heeft Jan zijn (vrouwelijke) fans opgeroepen het nummer te downloaden, en daar hebben ze massaal gehoor aan gegeven.
‘Sla je armen om me heen’ is zijn zeventiende #1-hit en alle zijn gezongen in het Nederlands. Marco Borsato bereikte ook zeventien keer de 1e plaats, alleen drie daarvan waren niet gezongen in het Nederlands. Een goede derde voor de meeste Nederlandstalige #1-hits, zijn zowel Nick als Simon, met tien #1-hits. Negen scoorden ze samen en eentje met anderen. Nick en Thomas Acda met ‘Sterker nu dan ooit’ en Simon en Paul de Munnik met ‘Kijk me na’.

niet voor één week

Jan Smit heeft een zeer trouwe fanschare, die er voor zullen zorgen dat ‘Sla je armen om me heen’ ook volgende week nog #1 staat. Niet alleen vanwege de drie concerten dit weekend, maar ook door de fysieke cd-single, verpakt in een speciale digipack, met de albumversie en ‘de making of’ van de film ‘Het bombardement’, waarin Jan de bokser Vincent speelt. Last but not least krijgen de kopers van het schijfje ook nog een 12-pagina's tellend boekwerkje met foto's uit de film. Weer slim gedaan Jan!

‘Sla je armen om me heen’ is van origine een track op het album ‘Vrienden’ van Jan Smit. Speciaal voor de film, die vanaf 20 december te zien zal zijn, heeft hij het nummer nog een keer opgenomen, maar nu met Roos van Erkel, die in de film zijn grote liefde Eva speelt.

Roos was tweede keus, omdat Noortje Herlaar (Mary Poppins) , die voor de rol was gevraagd, de rol afzegde. Zij zag meer uitdaging in de rol van Jeanne in de tv-serie ‘Moeder, ik wil bij de revue’, die elke maandagavond een miljoenenpubliek trekt. Noortje: “Het voelt aan als een speelfilm in acht delen.” Roos speelde eerder de hoofdrol van Rosa in de musicals van de ‘Hoe overleef ik’-serie.

derde dubbelklapper

Dankzij de jubileumconcerten stijgt het album ‘Vrienden’ van Jan Smit deze week terug naar de eerste plaats. Het album kwam daar op 18 augustus binnen en stond al drie weken bovenaan. Het is reeds de derde keer dat Jan een dubbelklapper (gelijktijdig #1 in single én albumlijst) scoort.


De andere waren, met achtereenvolgens titel van het album, de single en de data:
1997: ‘Ik zie dit lied voor jou alleen’ --- ‘Ik zing dit lied voor jou alleen’, op 17 mei 1997
2006: ‘Op weg naar geluk’ --- ‘Als de morgen is gekomen’, van 23 september tot en met 7 oktober.

Het ziet er echter niet uit dat Jan het nu langer dan één week zal volhouden, want volgende week wordt ‘Vrienden’ verdreven door ‘Hier – het beste van 20 jaar Bløf’ van Bløf. Aanstaande vrijdag meer hierover in een nieuwe Hitflits.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten