zondag 6 januari 2013

The Voice kids editie 2 - the blind auditions (2)

Sinds 21 december 2012 loopt de tweede editie van The voice kids, met dezelfde coaches: Angela Groothuizen, Nick & Simon en Marco Borsato. De eerste editie leverde vorig jaar als winnares de 13-jarige Fabiënne Bergmans op, die twee hits scoorde: ‘A team’ (#13) en ‘What you’re made of’ (#5).
 Voor de finale op 15 februari, zijn er vijf blind auditions en drie battles. In navolging van The voice of Holland, kunnen ook in The voice kids een aantal liedjes uit de blind audition direct worden gedownload. Van de vijf liedjes die beschikbaar kwamen tijdens de eerste uitzending,  haalden drie vorige week een notering:
- Anne Keizer: People help the people (#79), gezakt naar #86
- Lyonne de Wit: Out here on my own (#78)
- Jesse Pardon: Bohemian rhapsody (#58), gezakt naar #92

Na de tweede blind audition konden vier nummers gedownload worden, waarvan drie de Single Top 100 hebben gehaald. Hier komen ze.

Joep wil meer dan musicals

Joep Reijnen: Breakeven (59)

Toen Joep in de zomer van 2012 mee deed aan de blind auditions, was hij nog 13, maar inmiddels heeft hij de leeftijd van 14 jaar bereikt. Joep Reijnen (Neer, Limburg, 7 juli 1998), deed op 4 oktober 2008 auditie voor de musical ‘Ciske de Rat’ en dat ging hem goed af, want hij mocht daarin meespelen. Daarna volgden de musicals ‘Joseph’ en ‘Kruimeltje’. Vorig jaar nam hij wat gas terug om zich voor te bereiden op The voice kids, waarvoor hij zich in het voorjaar opgaf. ‘Breakeven’ dat Joep zong tijdens de blind audition, werd tijdens The voice of Holland ook al gezongen door Ivar Oosterloo, die er mee tot #65 kwam. Maar beide deelnemers blijven onder het origineel van the Script (#48 in 2009). Alle coaches draaiden hun stoel, waarna Joep koos voor Nick & Simon.

Piet krijgt steun van Doutzen Kroes

Piet Kroes: You raise me up (77)

In december haalde Johannes Rijpma de tweede plaats tijdens de derde editie van The voice of Holland. Johannes is net als Piet Kroes (14) geboren in Oudega in Friesland en dus stijgt de koorts daar nu hij door de blind auditions is. Inmiddels mag hij Doutzen Kroes tot zijn fans rekenen. Overigens wist Piet al voordat Johannes de finale haalde dat hij de blind auditions zou overleven, want die zijn opgenomen in mei (3 en 4) en in juli (4,5 en 6). The battles op 15 en 16 oktober.

Op 16 april 2011 werd Piet in Koornbeurs in Franeker, tweede tijdens Sjong, het Friestalige songfestival voor jongeren. Hij zong daar ‘Mei wat help fan in freon’, de Friestalige versie van ‘With a little help from my friends’ van the Beatles. ‘Een kleine man met een grote stem’, oordeelde de jury destijds.

Piet zijn grootste wens is, op een groot podium staan en liedjes zingen. Naast zingen, speelt hij ook piano. Tijdens de audities zong hij ‘You raise me up’, waarna alle coaches hun stoel keerden. Uit alles coaches koos hij voor Marco Borsato.

'You raise me up' was drie keer eerder een hit. Westlife (#47 in 2005), Wesley Klein (#1, winnaar van Popstars in 2010) en vorig jaar in het Nederlands door de Vlaamse zanger Gabriello met ‘Ik had je lief’ (#51). Josh Groban was in 2003 de eerste die met 'You raise me up' internationaal succes had, behalve bij ons. Kijk voor het volledige verhaal hier. Piet koos u.

Chloë wil nooit ziek zijn

Chloë Groen: I don´t believe (84)

Uit Den Haag komt de 14-jarige Chloë Groen. Ze zingt al zo’n beetje haar hele leven en als ze niet zingt is ze – volgens haarzelf – ziek. Chloë heeft vier jaar zangles achter de rug en heeft opgetreden op de muziekschool en daarbuiten. Ze schrijft ook eigen nummers. Tijdens de auditie zong ze ‘I don’t believe’ van P!nk (#70 in 2010). Alle coaches draaiden hun stoelen, waarvan Nick & Simon het laatste en voor hen koos ze.

Gezocht: twee of meer coaches

Tot slot nog even over de grote broer van The voice kids, The voice of Holland. Naast een aantal inhoudelijke wijzigingen die ingaan in het najaar tijdens de vierde editie, zullen de nieuwe talenten nog maar met twee van de oude coaches te maken krijgen. Na Nick & Simon, heeft Roel van Velzen ook besloten te stoppen, waarmee de smaakmakers wegvallen. Blijven over Marco Borsato (voor de derde keer) en Trijntje Oosterhuis (tweede keer).

sommige zangers willen niet

Inmiddels is men druk bezig nieuwe coaches voor één of meerdere seizoenen te strikken. Zowel Paskal Jakobsen (Bløf) als Guus Meeuwis zouden zijn gepolst. Paskal heeft laten weten daar niets voor te voelen. Paskal: “Ik vind het bijzonder vleiend dat Nick & Simon mij een ijzersterk communicator en een ervaringsdeskundige in de Nederlandse muziekbusiness noemen met ook nog eens een goed gevoel voor humor. Maar met die complimentjes trekken ze me niet over de streep. Ik wil zoiets absoluut niet. Ik ben al snel tot de conclusie gekomen  dat ik het heel lastig vind om als artiest met een eigen, authentieke stijl in de huid van docent te kruipen.”

Maar ook Guus Meeuwis ziet zichzelf niet als coach. Guus: “Ik aarzel zelf nog zo vaak over hoe ik iets in de muziek moet aanpakken. Wie ben ik dan om anderen te gaan coachen? Het programma is gewoon niks voor mij.”

Of Anouk er ook zo overdenkt, is niet bekend. Ze is al eens gevraagd, maar bedankte er toen voor. Voorlopig zal zij zich richten op een nieuw album en het Eurovisie Songfestival, beide in mei.

en anderen heel graag

Er zijn natuurlijk altijd mensen die juist heel graag coach willen worden. Daaronder Gerard Joling en Xander de Buisonjé. Joling zou het heel graag doen als zijn optredenschema het toelaat, want het kost wel 45 opnamedagen. Gerard: “Het lijkt me fantastisch om jonge talenten te beoordelen op hun kwaliteiten. Begeleiden ligt me van nature opvallend goed en een programma als The Voice zou me als een jas passen.” Voorlopig kunnen beide heren er alleen maar van dromen, want geen van de twee is nog gevraagd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten