Posts tonen met het label Mark Ronson. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Mark Ronson. Alle posts tonen

zondag 16 november 2014

Mark Ronson en Bruno Mars brengen de soul en funk weer tot leven

#98 Mark Ronson feat. Bruno Mars: Uptown funk!

We schreven het vrijdag al in de Hitflits: “Zelden lag een 3FM Megahit meer voor de hand als de komende week: ‘Uptown funk!’ van Mark Ronson feat. Bruno Mars (met gitaar). Sinds het nummer uit is, zijn alle dj’s er razend enthousiast over.” Zoals je inmiddels gehoord zal hebben, zaten we er (dit keer) niet naast!
‘Uptown funk!’ is de voorloper van Uptown Special, het vierde album van Mark Ronson (rechts), dat op 11 januari 2015 wordt uitgebracht. Het nummer staat voor de soul en funkmuziek van de jaren ’60 (James Brown) en ’70 (Gap band) met een knipoog naar enkele popplaatjes uit de jaren ’80 (Duran duran). Aanstaande zaterdag, 22 november, zullen Mark Ronson en Bruno Mars het nummer voor het eerst live brengen in Saturday Night Live.

zondag 5 augustus 2012

Olympische hits

Het EK en WK voetbal leverde al menig hit op. Maar hoe zit dat met de Olympische zomerspelen?

De grootste hit die de Olympische spelen tot nu toe opleverde, was ‘Barcelona’ van Freddie Mercury & Montserrat Caballé. Het nummer kwam in 1987 uit, 5 jaar voor de spelen plaatsvonden in Barcelona en bereikte de 37e plaats. De spelen heeft Mercury niet meer mogen meemaken, want hij overleed in november 1991. In 1992 werd het nummer heruitgebracht en stond twee weken op de 2e plaats. In datzelfde jaar verscheen ook ‘Amigos para siempre (friends for life)’ van José Carreras & Sarah Brightman, dat de 7e plaats bereikte. Dat nummer was ook speciaal voor de zomerspelen geschreven en werd gezongen tijdens de sluitingsceremonie.

Muse: Survival (87)

‘Survival’ van Muse, dit jaar het officiële lied, doet het met een 12e plek dus niet zo slecht. Maar het had niet veel gescheeld of Muse had het nummer niet gemaakt. Deze week maakte zanger Matt Bellamy bekend dat aanvankelijk niet zijn groep Muse, maar Elton John was gevraagd voor de muzikale invulling van de opening- en slotceremonie. Een jaar geleden had Elton John de band gevraagd om samen het themanummer te maken. Vanwege ruzie met de organisatie trok Elton zich terug en bleef Muse met een niet uitgewerkt idee zitten. Uiteindelijk werd de band alsnog benaderd door de organisatie, waarna zij het idee verder uitwerkten tot ‘Survival’.

Handsome poets: Sky on fire (25)

Naast het door de organisatie officiële lied van Muse, zijn er nog een aantal nummers die scoren. De eerste is ‘Sky on fire’ van de Nederlandse groep Handsome poets. Helemaal niets officieels, maar door de NOS verkozen tot het nummer dat dagelijks te horen is aan het einde van 'Studio Sportzomer: London late night'. ‘Sky on fire’ stond in mei en juni al drie weken genoteerd met als hoogste notering #87. Dankzij het gebruik van het nummer in het tv-programma, gaat het deze week op herhaling op #25. En wellicht zit er nog meer in.

Mark Ronson feat. Katy B: Anywhere in the world (84)

Het andere nummer dat deze week binnenkomt en een link heeft met de Olympische Spelen 2012, is ‘Anywhere in the world’ van Mark Ronson feat. Katy B. Ook hier niets officieels, behalve dan dat Coca Cola, hoofdsponsor, heeft bepaald dat het liedje onderdeel uitmaakt van de promotiecampagne ‘Move to the beat’.

Mark Ronson, producer van wijlen Amy Winehouse, over zijn deelname: “Toen ik werd gevraagd, zei ik meteen ja, vooral vanwege het idee om iets te doen dat Londen vertegenwoordigt. Ik kom hier vandaan en Londen heeft een grote muzikale nalatenschap.”

Ronson schreef vervolgens het nummer ‘Around the world’, waarin de geluiden van vijf verschillende Olympische sporten zijn verwerkt van vijf sporten: tafeltennis (door Darius Knight, Brit), 110 meter hordenlopen (David Oliver, Amerikaan), boogschieten (Dayyan, Singapore), 400 meter sprinten (Kseniya Vdovina, Russin) en taekwondo (Maria Espinoza, Mexicaanse). Dat idee was niet van hemzelf afkomstig maar van de sponsor, zij wilden dat hij Olympische atleten bij het nummer zou betrekken, omdat het past bij de promotiecampagne ‘Move to the beat’.

strijdlied

Over het nummer zegt hij: “Ik wilde iets maken dat een wereldwijd strijdlied zou kunnen worden en ben blij met het resultaat. De sporters waren uitzonderlijk gul met hun bijdragen, ook als de hardloper nog een paar rondjes extra moest rennen. Ze gaven me net dat beetje extra voor het perfecte resultaat.” Tijdens de opnames mocht hij niet te dicht in de buurt van de sporters mocht komen, om het risico op blessures te voorkomen. Anders zou hij de verzekeringsmaatschappijen op zijn dak krijgen.
Van ‘Anywhere in the world’ verschijnen diverse versies in diverse talen met verschillende lokale vocalisten. Wij moeten het doen met Katy B (Kathleen Anne Brien, Peckham, 8 mei 1989), de originele zangeres van het nummer. Mark Ronson koos haar, omdat zij met name een specifiek geluid van Londen vertegenwoordigd. Ronson: “Het is een logische keuze. Ze was zo’n beetje de eerste zangeres die een dubstepplaat maakte. Ze is baanbrekend. Als ik haar muziek hoor, dan krijg ik een beeld van de jeugd in Londen.”

maandag 1 augustus 2011

Amy Winehouse vier keer op herhaling

Valerie (8) / Rehab (#13) / You know I’m no good (27) / Valerie (version revisited) met Mark Ronson (58)

Zaterdag 23 juli 2011 gaat de muziekgeschiedenis in als de dag waarop weer een muzikant op 27-jarige leeftijd het leven liet. In navolging van Brian Jones (gitarist en bedenker van de naam Rolling stones, verdronken in zijn eigen zwembad), Jimi Hendrix (overdosis slaappillen), Janis Joplin (overdosis heroïne), Jim Morrison (vermoedelijk overdosis drugs) en Kurt Cobain (zelfmoord), overleed ook Amy Jade Winehouse op 27-jarige leeftijd.
Naast deze zes muzikanten, zijn er nog minstens veertien andere muzikanten die overleden op hun 27ste. We noemen nog Robert Johnson (blueszanger), Dave Alexander (Stooges), Pete de Freitas (Echo & the Bunnymen), Pete Ham (Badfinger), Alan ‘Blind Owl’ Wilson (Canned heat), Kristen Pfaff (Hole).

Winehouse werd in de middag van 23 juli 2011 dood aangetroffen door de portier in haar huis in Camden, een buitenwijk van Londen. Zoals bekend had Winehouse een drank en drugsprobleem, maar of dat de oorzaak is van haar overlijden, is onbekend. De autopsie heeft dat niet aangetoond. Aanvullend toxicologisch onderzoek moet uitwijzen wat de oorzaak is, maar het kan nog wel enkele maanden duren eer dat bekend is.

Tijdens haar leven bracht Amy twee albums uit: ‘Frank’ (in 2003) en ‘Back to black’ (in 2006). Van ‘Frank’, waarvan de titel zinspeelt op de aard en toon van haar teksten: openhartig, werd ‘Stronger than me’ een kleine hit (#87). Dat nummer heeft de Single Top 100 nu net niet gehaald, maar is één van de zeven nummers in de Bubbling Underlijst, de wachtkamer van de hitparade. Bij ons kwam het album ‘Frank’ in 2004 niet verder dan de 68ste plaats, maar gaat na haar overlijden deze week op herhaling op #7. Wereldwijd zijn er tot haar dood zo’n 1,5 miljoen van verkocht, maar dat aantal zal de komende tijd zeker wel verdubbelen.

In 2006 verscheen haar tweede album ‘Back to black’, waarvan ze de meeste nummers zelf schreef. Het album was tien keer genomineerd voor een Grammy Award en kreeg er uiteindelijk vijf, waarmee ze de eerste Britse zangeres was. Het album werd geproduceerd door Mark Ronson en Salaam Remi. Met Ronson had ze al samengewerkt op diens album ‘Version’, onder andere in het nummer ‘Valerie’, van the Zutons uit 2006. ‘Valerie’ van Ronson & Winehouse was eind 2007 één van de favoriete liedjes van de dj’s in het Glazen Huis van Serious Request.

In drie weken tijd bereikte het nummer de eerste plaats, waar het in totaal zes weken stond. Er was echter alleen een Nederlandse download van ‘Valerie’ beschikbaar, maar die was niet voldoende om de eerste plaats te halen. In het Verenigd Koninkrijk was echter wel een cd-single van ‘Valerie’ uitgebracht van Mark & Amy, die nu massaal werd geïmporteerd door de Nederlandse cd-zaken. De verkopen hiervan werden meegeteld voor de notering hier, dat voor de #1-positie zorgde.

Op 2 februari 2008, in de derde week dat ‘Valerie’ van Mark Ronson feat. Amy Winehouse op #1 stond, kwam er nog een versie van het nummer de hitparade binnen. Deze ‘Valerie’’ werd door Amy alleen gezongen en was aanvankelijk samen met ‘Hey little rich girl, een b-kantje in Groot-Brittannië van de single ‘Back to black’. Deze versie was nu ook in Nederland als download beschikbaar en kwam op #9 binnen. Deze week gaat het nummer een plaatsje hoger op herhaling op #8.

Van het album ‘Back to black’ verschenen nog de singles ‘Rehab’ (#14 in 2007) en ‘You know I'm good’ (#40 in 2007). Beide tracks gaan deze week ook op herhaling, op #13 respectievelijk #27.

EN

zondag 24 februari 2008

Amy evenaart Paul de Leeuw en 4 non blondes

Mark Ronson feat. Amy Winehouse: Valerie (1)
Amy Winehouse: Valerie (4)


Zes weken staat ‘Valerie’ van Mark Ronson feat. Amy Winehouse bovenaan de Single Top 100. Het verschil op ‘Bleeding love’ van Leona Lewis is 7% geslonken in vergelijking met vorige week toen het nog 18% was. Dat komt doordat de fysieke cd-single ‘Bleeding love’ met de week sterker staat ten opzichte van ‘Valerie’. Alleen de download van ‘Valerie’ doet het nog beter dan ‘Bleeding love’.

Ook de solo download van ‘Valerie’ doet het heel goed. De track stijgt van de tiende naar de vierde plaats, waarmee het vijf plaatsen hoger staat dan in de week van binnenkomst, toen het op #9 binnenkwam. Inmiddels is het origineel van ‘Valerie’ ook onderweg naar de Single Top 100. Het nummer van the Zutons uit 2006 staat in de Bubbling-under, zeg maar de wachtkamer, op #131.

Amy staat in zowel de Single Top 100 als de Mega Album Top 100 op de eerste plaats en dat al zes weken lang. De laatste keer dat een act ook zolang gelijktijdig op de eerste plaats stond van beide lijsten, is veertien jaar geleden. Van 29 januari tot en met 5 maart 1994 stond Paul de Leeuw met de single ‘Ik wil niet dat je liegt’ en het album ‘Plugged’ bovenaan beide hitlijsten. Echter ‘Ik wil niet dat je liegt’ stond niet op het album ‘Plugged’, maar kwam pas vorig jaar terecht op het album ‘Mooi! Weer de Leeuw’ en ‘Symphonica in rosso’. En dus moeten we nog verder terug in de Mega-historie en komen uit bij de 4 non blondes. Zij stonden tien weken op de eerste plaats met ‘What’s up’, waarvan zes weken gelijktijdig met het album ‘Bigger, better, faster, more!’, van 28 augustus tot en met 2 oktober 1993.

vuilnisbelt

Na de Grammy awards (waar Amy optrad via een satellietverbinding), waren het de afgelopen week de BRIT awards waar ze op mocht treden. Daar stal ze de show met het zingen van twee nummers. En dan te bedenken dat het optreden bijna niet was doorgegaan. Tijdens de generale repetities was ze zeer labiel: vanwege de nodige drank viel ze voorover. De organisatoren hebben serieus overwogen het optreden te schrappen. Dankzij mensen van haar platenmaatschappij kon het optreden wel doorgaan; zij hebben haar weer nuchter weten te krijgen. Over die staat van dronkenschap kan het personeel van het Riverbank Hotel waar ze overnachtte voor de uitzending, ook van meespreken. Ze troffen na afloop een vuilnisbelt aan in haar hotelkamer en er was veel schade. De directie verklaarde echter dat daar geen sprake van is. Waarschijnlijk heeft het hotel een ruime vergoeding gekregen voor de geleden schade met de afspraak dat er verder niet over gesproken wordt.

foto’s voor heroïne

Vorige week werd Blake Fielder-Civil, Amy’s man, opgenomen in een ziekenhuis vanwege het bijkomen van een overdosis. Nu blijkt dat de oorzaak daarvan de slechte kwaliteit van de heroïne was. En hoe kom je in een gevangenis aan heroïne? Juist door onderlinge handel. Blake heeft om heroïne te komen, gesigneerde foto’s van Amy verkocht aan medegevangenen, die het op hun beurt weer op Ebay zetten. Amy werkte er zonder dat ze het wist aan mee, door korte persoonlijke boodschappen op de foto's te zetten, waarvan ze dacht dat voor haar man te doen. Blake ruilde de foto’s echter in voor ‘Joey’s’, een ander woord voor een paar gram heroïne.

zondag 17 februari 2008

Amy sterker dan echtgenoot

Mark Ronson feat. Amy Winehouse: Valerie (1)
Amy Winehouse: Valerie (10)


Met slechts 5% verschil op ‘Bleeding love’ van Leona Lewis, houdt ‘Valerie’ van Mark Ronson feat. Amy Winehouse de eerste plaats vast. Voor de vijfde week inmiddels en dat is lang geleden voor een Britse zangeres. De voorlaatste act was Kylie Minogue die eind 2001 vijf weken de Mega Top 100 aanvoerde met ‘Can’t get you out of my head’. Ook het album ‘Back to black’ staat vijf weken bovenaan (zie de Albumsnippers). Gelijktijdig bovenaan de single en albumlijst staan, komt niet zoveel voor. En zeker geen vijf weken achter elkaar. Daarmee verslaat ze Wet wet wet uit 1994 die met de single ‘Love is all around’ en het album ‘The end of part one – their greatest hits’ vier weken gelijktijdig bovenaan stond.

Echtgenoot aan de dood ontsnapt

Ach wat lief. Amy Winehouse wil één van de vijf Grammy awards die ze vorige week zondag ten deel viel, aan haar man Blake Fielder-Civil schenken, die al een poosje in de gevangenis zit. Het is echter de vraag of de Grammy hem ooit zal bereiken, want afgelopen weekend vonden gevangenisbewaarders hem schreeuwend van de pijn in zijn cel. Hij zou een combinatie van heroïne en een nog onbekend giftig middel tot zich hebben genomen. Hij werd meteen overgebracht naar het ziekenhuis, waar de doktoren zijn leven hebben kunnen redden. In tegenstelling tot zijn vrouw die de drugs wel heeft afgezworen, lijkt het met hem juist de andere kant op te gaan. Daardoor is hij ongerust over zijn relatie met Amy Winehouse. Die relatie lijkt inmiddels op losse schroeven te staan. Sinds Blake half november achter de tralies verdween, zou ze verschillende affaires hebben gehad. En de afgelopen dagen zou ze de tijd doorgebracht hebben met de Amerikaanse fotograaf Blake Wood.

pinup aangekleed

Alvorens Amy via de satelliet te zien was tijdens de uitreiking van de Grammy awards, moest ze nog even wat aanpassingen doorvoeren in haar kleding. Op haar linkerarm heeft ze een tatoeage van een topless pinup. Dat kon natuurlijk niet in het puriteinse Amerika op tv. En dus heeft ze met mascara de pinup een bh-tje aangemeten. Na de uitzending heeft ze de pinup weer in alle glorie hersteld!

zondag 10 februari 2008

Amy toch op Grammy awards

Ze was er wel en ook weer niet, afgelopen zondagnacht bij de vijftigste uitreiking van de Grammy awards in Los Angeles. Aanvankelijk was het visum wat Amy Winehouse nodig had om Amerika in te komen, geweigerd wegens een arrestatie in Noorwegen voor drugsbezit. Vrijdag, 8 februari, kwam die toestemming toch, maar toen had ze haar besluit al genomen om in het Verenigd Koninkrijk te blijven. En dus gaf ze in Londen een kort optreden, dat dankzij een satellietverbinding te zien was in Los Angeles. Zo was ze toch een beetje aanwezig op dit grote muziekfeest.

En feest was het zeker voor haar, want van de zes nominaties, kon ze er uiteindelijk vijf verzilveren, voor beste single en beste plaat van het jaar (‘Rehab’), beste nieuwe artiest, beste vrouwelijke pop en beste popalbum (‘Back to black’). Kanye West was een goede tweede met vier Grammies.

laatste week voor 'Valerie'?

Intussen gaat ‘Valerie’ van Mark Ronson feat. Amy Winehouse nog steeds aan kop van de Single Top 100. Het nummer staat nu voor de vierde week bovenaan. Hoewel het nummer nog steeds de bestverkochte download is, zou dat niet voldoende geweest zijn om #1 te blijven. Het nummer wordt dan ook gered door een flinke toename van de verkoop van de cd-single die nu door meerdere cd-zaken geïmporteerd wordt. Een beetje zaak bestelt hem zo voor je, kosten nog geen € 5,--. Op de cd-single staan drie versies van ‘Valerie’ en een live versie van het nummer ‘California’ van Mark Ronson met Alex Greenwald. Overigens zou het wel eens de laatste week op #1 voor ‘Valerie’ kunnen zijn, want afgelopen vrijdag is ‘Donker om je heen’, het duet van Wolter Kroes met André Hazes verschenen. En we weten wat er met die andere Hazes-duetten is gebeurd …

De naam is Winehouse, Amy Winehouse

In april wordt officieel bekend gemaakt wie het themanummer van ‘Quantum of solace’, de nieuwste James Bond film gaat zingen. De enige persoon die daar nog iets aan kan veranderen, is … Amy Winehouse! Als zij tot april van de drugs afblijft, dan mag ze het nummer schrijven en zingen. Aanvankelijk wilden de bazen achter deze film niets te maken hebben met haar, omdat ze te vaak negatief in het nieuws is door haar drugsverslaving. Inmiddels zijn ze van gedachten veranderd nu Amy aan het afkicken is en genomineerd was voor zes Grammy Awards.

De andere kant van Amy Winehouse (2)

Vorige week kwam de download track van ‘Valerie’ door Amy Winehouse alleen binnen op de negende plaats. Deze week verliest de track twee plaatsen en belandt op de elfde plaats. Ook hier zijn op onze blog veel vragen over binnen gekomen. ‘Hoe kan het dat deze track nu pas een aparte notering krijgt en werd de track voorheen gewoon meegeteld met ‘Valerie’ van Mark Ronson feat. Amy Winehouse? Wij vroegen het aan Michel Admiraal, chartsmanager bij GfK Mega Charts, samensteller van de Nederlandse hitlijsten.

Michel: “Wij volgen het fysieke en digitale releasebeleid van de maatschappijen, als een release digitaal wordt aangeboden worden de verkopen meegenomen. De single van Amy Winehouse is wat later aangeboden waardoor pas later in de lijst. Het gaat dus om de digitale single die op de platforms te koop is, geen albumtrack derhalve.”

Hier uit blijkt dat GfK Mega Charts de track niet eerder heeft meegeteld, ook al wordt dat beweerd. Zij gaan af op de platenmaatschappijen die het ‘sein’ geven wanneer een track kan worden meegeteld. Je kunt het er niet mee eens zijn dat de samenstellers zo te werk gaan, maar je kunt ze er niet van betichten met twee maten te meten.

dinsdag 5 februari 2008

Amy nu ook alleen met ‘Valerie’

Mark Ronson feat. Amy Winehouse: Valerie (1)
Amy Winehouse: Valerie (9)


Door het oog van de naald gingen ze deze week, Mark Ronson en Amy Winehouse. Bijna de hele week waren ze hun #1-notering kwijt aan ‘Bleeding love’ van Leona Lewis. Maar het zijn de download van ‘Valerie’ in combinatie met de fysieke import cd-single, die er voor zorgt dat ze de #1-positie behouden. Voor de derde week staat deze versie van ‘Valerie’ op de eerste plaats van de Single Top 100, ook al is het met een klein verschil op de #2, ‘Catwalk criminal’ van Kane.

‘Valerie’ geïmporteerd

Zoals je weet heeft ‘Valerie’ van Mark Ronson feat. Amy Winehouse de eerste plaats bereikt, uitsluitend op basis van downloads. Het nummer werd populair door de 3FM Serious request actie eind december, waar het één van de meest aangevraagde nummers was. Toch bracht platenmaatschappij SONY BMG Nederland het nummer hier niet op cd-single uit. Dus was de liefhebber wel verplicht om de track te downloaden. Tot voor kort, want inmiddels is er ook een fysieke cd-single verkrijgbaar. Niet bij Sony BMG Nederland, maar bij SONY BMG UK, waar de track wel op cd-single is uitgebracht. Dus tellen imports mee voor de Single Top 100?

“Natuurlijk”, zegt Michel Admiraal, senior chartmanager bij GfK Mega Charts tegenover Entertainment Business. “Ondanks dat het hier een Engelse release betreft, tellen de verkopen wel mee voor de Nederlandse hitlijsten. We tellen de hoeveelheden cd-singles gewoon op bij de downloads. Het feit dat de single niet door SONY BMG Nederland is uitgebracht en de inkomsten dus aan het Nederlandse kantoor van de major voorbijgaan, heeft daar geen invloed op. De titel, het liedje, is uit bij de Nederlandse platenmaatschappij. In welke configuratie die verkrijgbaar is, is voor de hitlijsten niet van belang. Ook op albumniveau worden imports meegeteld, ik zie het verschil niet. Alle marktpartijen kunnen de single in Engeland bestellen. En dus worden de reglementen van GfK Mega Charts nageleefd, die inhouden dat een single breed voor de retail (de cd-winkels) verkrijgbaar moet zijn.

De andere kant van Amy Winehouse

Behalve de versie van Mark Ronson feat. Amy Winehouse, komt er deze week nog ‘Valerie’ de Single Top 100 binnen. Op de negende plaats komt de versie van Amy zelf binnen, aanvankelijk samen met ‘Hey little rich girl, een b-kantje in Groot-Brittannië van ‘Back to black’. In oktober werd ‘Valerie ’ een track op zich en kwam tot #37 in de Britse hitparade; de versie met Mark Ronson haalde daar de tweede plek.

Rest wel de vraag waarom deze track nu pas een notering krijgt, en de andere weken gewoon is meegeteld bij de track met Mark Ronson? Daar komen we dan ook zeker op terug.

Na de soloversie van Amy Winehouse, is er nog een versie van ‘Valerie’ op komst. Het origineel van the Zutons uit 1996 is ook weer onder de aandacht van SONY BMG, en dus staan er binnenkort wellicht drie versies van het nummer in de Single Top 100.

maandag 21 januari 2008

Amy Winehouse naar #1 met downloadsingle én album

Mark Ronson feat. Amy Winehouse: Valerie (1)

Niet bepaald de gezondste meid, als je het de Megaman vraagt, maar ze is wel mooi in het bezit van een #1-hit in de Single Top 100 én in de Album Top 100! Beroepsjunk Amy Winehouse stijgt in haar derde week door met ‘Valerie’, een nummer dat vooral populair werd tijdens de 3FM-actie ‘Serious request’ van een aantal weken geleden. Het was het een-na-meest aangevraagde nummer die week (na ‘Let’s dance to Joy division’ van the Wombats). Die populariteit betaalt zich nu uit in de vorm van Amy’s eerste charttopper in Nederland.

voor het eerst download op #1

Na Groot-Brittannie in 2006 met 'Crazy' van Gnarls barkley, is ook Nederland volledig gezwicht voor de download. 'Valerie' heeft uitsluitend op basis van downloads de eerste plaats bereikt van de Single Top 100. Platenmaatschappij Sony BMG heeft het nummer alleen als download uitgebracht. Het nummer had drie weken nodig om de eerste plaats te bereiken via de downloadnoteringen 8-3-1. Tot nu toe was de hoogste plaats voor een download #2. Dat lukte Mariah Carey met 'All I want for christmas' eind vorig jaar. Een week later kwam de download van 'Last christmas' van Wham! tot de vijfde plek. Het eerste nummer dat op basis van uitsluitend downloads een top 5-positie bereikte, was 'Ben je down (TMF awards 2006 anthem)' van the Partysquad feat. Jacqueline (Krezip), Extince & Caprice. De track kwam op 9 december 2006 binnen op een vierde plek, en zakte de week daarna naar #35.

einde van de Single Top 100?

Al lange tijd neemt de verkoop van fysieke singles af. Vorig jaar zijn er zo'n 1 miljoen singles verkocht in Nederland. Tien jaar geleden waren dat nog 8 miljoen. Eerder al kondigden verscheidene grote platenmaatschappijen aan nog dit jaar met de verkoop van fysieke singles te willen stoppen. Nu een nummer uitsluitend op basis van downloads de eerste plaats heeft bereikt, komt dit moment dichterbij. Maandag heeft Bart Cools van EMI in het Algemeen Dagbladaangekondigd dat zijn platenmaatschappij in 2009 geen fysiek singleproduct meer zal uitbrengen. En Media Markt-directeur Pieter de Haas verklaart 'de single dood'. Het is dus een kwestie van tijd dat we de Megaman niet meer baseren op de Single Top 100, maar op de Download Top 100. Overigens verwachten we dat vooral Nederlandse (kinder)acts hier het meeste nadeel van zullen hebben. Tenzij ze tijdig hun releasebeleid op de nieuwe geluidsdrager gaan afstemmen.

Amy doet het niet alleen trouwens; eigenlijk is ‘Valerie’ een nummer van haar producer, Mark Ronson. Ronson nam een heel album op met covers, ‘Version’, waarbij hij de zang door anderen liet verzorgen. Amy Winehouse verzorgt dus slechts een gastrol. Maar wacht eens; ‘cover’? Ja, inderdaad: ‘Valerie’ bestond al voordat Amy zich er aan waagde. Het nummer stamt uit 2006 en is oorspronkelijk van the Zutons. Het origineel bereikte de top 10 in Groot-Brittannië, de cover maakt het nummer nu ook bekend in Nederland.

En hoe gaat het momenteel met Amy? Nou, slecht eigenlijk. Haar man, Blake Fielder-Civil, zit al ruim een paar maanden in de bak, omdat hij een barkeeper mishandeld zou hebben, om hem vervolgens om te kopen, in een poging de aanklacht te laten vervallen. Afgelopen vrijdag, 18 januari, moest Fielder-Civil voorkomen. Amy toog naar de rechtzaal en maakte geen goede indruk. Ze oogde erg instabiel en verward. Bij het naar buiten gaan werd ze ondersteund door haar schoonmoeder. Hopelijk komt er ooit nog een derde Winehouse-album...

Tegelijkertijd met single én album naar #1 stijgen, dat gebeurt niet elke week. Amy is de eerste die dat presteert sinds Mika op 18 augustus vorig jaar. Hij deed dat toen met de single ‘Relax take it easy’ en het album ‘Life in cartoon motion’.

zondag 6 januari 2008

Amy Winehouse doet wat terug voor haar producer

Mark Ronson feat. Amy Winehouse: Valerie (8) *** hoogste eersteweeks ***

Samen met ‘Let’s dance to Joy division’ van the Wombats, was ‘Valerie’ van Mark Ronson feat. Amy Winehouse het meest gedraaide nummer tijdens ‘3FM Serious request’. Maar er kan er maar een het meest aangevraagd zijn, en dat was het nummer van the Wombats (zie ook onder #19). ‘Valerie’ wint het echter van the Wombats qua verkoopcijfers, want het nummer komt op de negende plaats binnen van de Single Top 100.

‘Valerie’ is een nummer van the Zutons uit Liverpool. Deze band nam het nummer op voor hun album ‘Tired of hanging around’ en bracht het in juni 2006 uit op single. In de Britse hitparade kwam het nummer tot een negende plek.

Vervolgens nam producer/artiest Mark Ronson het nummer op voor zijn album ‘Version’ waarop alleen maar covers staan. ‘Oh my God’ van Kaiser chiefs (met zang van Lily Allen), ‘Toxic’ van Britney Spears en een instrumentale versie van ‘God put a smile upon your face’ van Coldplay staan er bijvoorbeeld op. Mark produceerde het album ‘Rehab’ van Amy Winehouse, en op haar beurt nam zij met hem ’Valerie’ op. Ook nam ze het nummer
zelf op, waardoor in de Britse hitparade een aantal weken beide versies tegelijk genoteerd stonden. De versie met beiden bereikte een tweede plek in de Britse hitparade en is zowel daar als bij ons de grootste hit voor Amy. ‘Rehab’ kwam een klein jaar geleden niet verder dan een veertiende plek in de Single Top 100. En dat allemaal dankzij Mark Ronson, dus tijd voor een nadere kennismaking.

Mark Daniel Ronson is geboren op 4 september 1975. Hij doorliep de highschool in New York, waar hij ook de universiteit bezocht. New York was de stad waar hij in 1993 naam begon te maken als dj voor 50 dollar per set. Zijn sets bevatten veel funk, gecombineerd met hiphop, en spraken een groot publiek aan. Ook de manager van Nikka Costa hoorde hiervan en vroeg hem voor de productie van een nummer van haar. Mark kreeg een contract bij Elektra records en in 2003 verscheen zijn eerste album, ‘Here comes the fuzz’. Een jaar later richtte Mark zijn eigen label, ‘Allido records’, op, samen met Rich Kleiman. Zijn eerste artiest was rapper Rhymefest, die samenwerkt met Kanye West. Sindsdien is Mark al door diverse artiesten gevraagd voor het produceren van albums, waaronder Christina Aguilera, Robbie Williams, Lily Allen en Amy Winehouse. Begin december ontving Mark een Grammy-nominatie voor ‘beste producer van het jaar’. Zijn ‘rivalen’ zijn Timbaland en Mike Elizondo.