Posts tonen met het label U2. Alle posts tonen
Posts tonen met het label U2. Alle posts tonen

zondag 11 juni 2017

Albumflitsen bij week 23 - 10 juni 2017

Afgelopen vrijdag hield Lil’ Kleine met zijn album Alleen de Britse muzikant Roger Waters ver van de eerste plaats met diens album Is This The Life We Really Want? Daarnaast bleken er twee versies van Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band in de albumlijst te staan, een unicum. En tenslotte viel het aantal noteringen van Pinkpopacts zwaar tegen. Maar wat gebeurde er nog meer in de Album Top 100? Je leest het hier in de Albumflitsen.

#3 Jannes: Gevoel Van Samen Zijn
Jannes Wolters (Emmen, 26 juni 1973) bracht in 1999 zijn eerste single ‘Ben Jij Bij Me’ uit dat een piratenhit werd en hem de bijnaam ‘Koning van de piraten’ opleverde. Landelijk brak Jannes door met ‘Ga Maar Weg’ (#50 in 2002). 2002 ziet Jannes dan ook als de echte start van zijn carrière, dit jaar dus 15 jaar geleden. Dat jubileum viert de zanger op 7 oktober met een concert in het Gelredome in Arnhem.
Gevoel Van Samen Zijn is zijn achttiende album, waarop naast 12 nieuwe liedjes ook 3 oudere  nummers uit zijn beginperiode staan, in een nieuwe uitvoering. De nieuwe liedjes zijn weer geschreven door Emile Hartkamp en Norus Padidar. En net als Onderweg Naar Jou komt het album binnen op de derde plaats, waarmee Jannes zijn veertiende top 6-album scoort.

#7 U2: The Joshua Tree – 30th Anniversary Edition
Hoewel het bij zowel Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band van the Beatles als The Joshua Tree van U2 om jubileumedities gaat, kreeg het album van the Beatles vorige week geen nieuwe entry, maar dat van U2 deze week wel. In de Britse albumlijst worden beide jubileumuitgaven niet als een nieuw album beschouwd en gaan dus beide op herhaling. Waarom wijkt Nederland daar dan van af?

The Joshua Tree was in 1987 het vijfde studioalbum van de Ierse groep U2. Na het succes van The Unforgettable Fire (#1 in 1984), werden opnieuw Brian Eno en Daniel Lanois  gevraagd voor de productie. Gedurende een jaar werkten ze aan het album, dat opgenomen werd in studio’s in Ierland.
Het album leverde drie hitsingles op: ‘With Or Without You’ (#2), ‘I Still Haven’t Found What I’m Looking For’ (#3) en ‘Where The Street Have No Name’ (#6), allen in 1987. Met twaalf weken op de eerste plaats is het album nog steeds het meest succesvolle album van de groep in Nederland. Wereldwijd zijn er zo’n 25 miljoen van The Joshua Tree verkocht. In 2007 verscheen The Joshua Tree (20th Anniversary), dat de 28e plaats bereikte.

#11 Dua Lipa: Dua Lipa
Niet minder dan 16 (!) producers bemoeiden zich met Dua Lipa, het debuutalbum van de Britse zangeres, met Kosovaarse roots, Dua Lipa. Misschien is het album daarom al twee keer is uitgesteld, eind september 2016 en februari 2017. Tja, het is een hele tour al die producers in jouw platenstudio te krijgen. Je zou dan verwachten dat ‘Scare To Be Lonely’, haar huidige top 3-hit met Martin Garrix, er ook op zou staan, maar nee. Wel haar twee andere hits: ‘Be The One’ en ‘Hotter Than Hell’, want ook ‘No Lie’ met Sean Paul (#14 in februari) ontbreekt.

#12 Alt-J: Relaxer
Alle drie albums van Alt-J scoren met de factor 6. An Awesome Wave kwam in 2012 tot de achttiende plaats (3x6), This Is All Yours pakte in 2014 de zesde plaats (1x6) en Relaxer komt deze week binnen op de twaalfde plaats (2x6). Alt-J staat voor het Britse drietal Joe Newman, Thom Sonny Green en Gus Unger-Hamilton. Relaxer, dat net als de twee vorige albums, geproduceerd door Charlie Andrew (Matt Corby, Clive Langer), bevat slechts acht nummers, waarvan vier vijf minuten of langer duren.

#15 Halsey: Hopeless Fountain Kingdom
Single ‘Now Or Never’, valt qua notering nog wat tegen. Het nummer staat na vier weken nog niet hoger dan de 84e plaats. Het nummer is de eerste single van Hopeless Fountain Kingdom, het tweede album van de Amerikaanse zangeres Halsey, dat binnenkomt op de vijftiende plaats. Badlands in 2015 kwam binnen op de vijfde plaats.
Na het succes met de #1-hit ‘Closer’ met the Chainsmokers in 2016, wil iedereen wel met de als Ashley Nicolette Frangipane in Washington, New Jersey geboren Halsey, werken. Voor  Hopeless Fountain Kingdom schreef Halsey nummers met onder meer Abel Tesfaye (= the Weeknd), Eric Frederic (Robin Schulz, Robin Thicke) en Greg Thurston (Adele, Ellie Goulding).

#42 Stichting Opwekking: Opwekkingsliederen 41
Jaarlijks wordt in het derde weekend van maart in conferentiecentrum De Kroeze Danne in Ambt Delden een zangfestijn gehouden. Ook dit jaar, op 24, 25 en 26 maart, zongen de deelnemers, begeleid door een band onder leiding van Elisa Krijgsman, de nieuwste opwekkingsliederen 796-807.

#43 Dan Auerbach: Waiting On A Song
Je kon er natuurlijk opwachten. Dan Auerbach, zanger van the Black Keys en actief als producer van onder andere Michael Kiwanuka en Lana Del Rey, komt met een soloalbum, Waiting On A Song. Maar de kenner weet natuurlijk allang dat Auerbach al eerder een album uitbracht, Keep It Hid in 2009, dat echter aan onze aandacht is ontsnapt.

Voor Waiting On A Song heeft Auerbach aardig wat uit de kast getrokken. Aan het album, opgenomen in Nashville, de thuisstad van zijn band the Black Keys, werkten zo’n twintig muzikanten mee. Daaronder niet de minsten. Wat te denken van John Prince, Mark Knopfler en Duane Eddy.

#45 All Time Low: Last Young Renegade
Sinds 2009 hebben de Nederlandse fans de Amerikaanse rockband All Time Low in de armen gesloten. Sindsdien krijgt ieder album van het kwartet een notering in onze albumlijst. All Time Low begon in 2003 op school als coverband van Blink-182. Nog voor het einde van het laatste studiejaar had de band een platencontract op zak. Last Young Renegade is hun zevende studioalbum.

#73 Donnie: Bfmijt
In 2015 was de in Amsterdam, maar met Zweedse roots, geboren Donnie (echte naam Donald Scloszkie) nog niet echt bekend en flopte zijn album Mannelogie. Vervolgens bracht de rapper een aantal mixtapes uit, waarvan Loei Ordinair vorig jaar een weekje op #99 stond. Op zijn tweede album Bfmijt, dat geproduceerd werd door Bas Bron van de Jeugd van Tegenwoordig, staat het nummer ‘180 Linkerbaan’ dat hij maakte met darter Raymond van Barneveld.

zondag 23 april 2017

album Kendrick Lamar bijna volledig genoteerd

#16 Kendrick Lamar: Humble.

In de derde week stijgt ‘Humble.’ van Kendrick Lamar naar de zestiende plaats. daarmee blijft het nummer nog acht plaatsen verwijderd van zijn grootste hit: ‘The Greatest’ van Sia (#8 in 2016). ‘Humble.’ is één van de veertien tracks van het album Damn. van Lamar, dat binnenkomt op de tweede plaats van de Album Top 100 (zie daar).

Aangezien de regels voor het opnemen van albumstreams in de Single Top 100 nog niet zijn aangepast, maken de volgende elf tracks van het album hun opwachting deze week:
#31 Dna.
#42 Loyalty., feat. Rihanna
#44 Element.
#54 Yah.
#56 Feel.
#58 Love., feat. Zacari
#60 Xxx. feat. U2, (alleen met zang van Bono)
#67 Pride.
#69 Blood.
#72 Lust., (met jazzband BadBadNotGood)
#85 Fear.
Alleen ‘Duckworth’ en ‘God.’ hebben het (nog) niet gehaald. De nummers staan in de Bubbling Under, de wachtkamer van de Single Top 100, op een 103e respectievelijk 111e plaats.

Alle veertien tracks op het album bestaan uit één woord, in hoofdletters, gevolgd door een punt. De nummers zijn tegenhangers van elkaar.

zondag 9 februari 2014

U2 staat vierde #1-notering af (aan RED)

#66 U2: Invisible

Vorige week zondag, 2 februari 2014, presenteerde U2 in een reclamespot tijdens de Super bowl, met zo’n 115,3 miljoen kijkers (!), ‘Invisible’, een nummer van hun nieuwe album dat in april verschijnt. Daarbij volgde de aankondiging dat het nummer een dag lang gratis kon worden gedownload. Voor iedere download zou de Bank of America een dollar doneren, met een maximum van 2 miljoen dollar.

Maandagmiddag stond de teller al boven de 3 miljoen. Geld dat gaat naar de stichting RED, in 2006 opgericht door zanger Bono en activist Bobby Shriver, om mensen en bedrijven te betrekken bij de strijd tegen aids. Sinds 20006 heeft RED al meer dan 300 miljoen Euro binnengehaald.


Sinds maandagavond 18.00 uur moet er voor ‘Invisible’, dat geproduceerd is door Danger Mouse, worden betaald. Van de € 1,29 die iTunes daarvoor rekent, wordt € 1,03 gedoneerd aan RED. Sinds dat tijdstip worden de downloads meegenomen voor de Single Top 100 hetgeen een 66e positie oplevert.

Nu weten we niet hoe vaak het nummer in de eerste 24 uur is gedownload, maar we schatten dat het meer dan voldoende is om #1 te komen. Daarmee heeft U2 hun vierde #1-notering weggeven, want die zit er nu niet meer in.

ook geen #1

Had U2 nou maar even geïnformeerd bij André van Duin, want die overkwam vorig jaar hetzelfde met ‘Willempie (Oranje boven)’. In eerste instantie bood hij het nummer gratis aan, waarop het meer dan 400.000 (!) keer werd gedownload, genoeg voor een #1-notering.  Vervolgens kwam het nummer toch uit als betaalde download, maar kwam het niet hoger dan de 40e plaats en miste van Duin zijn achtste #1-notering.

zondag 8 december 2013

U2 brengt eerbetoon aan Nelson Mandela

U2: Ordinary love (16)         *** hoogste eerste weeks ***

Het is wel een beetje wrang. Afgelopen donderdagavond, de avond dat de film ‘Long walk to freedom’, over het leven van Nelson Mandela in première ging, kwam het bericht dat de voormalige Zuid-Afrikaanse president op 95-jarige leeftijd was overleden. De download van ‘Ordinary love’, een eerbetoon van U2 aan Mandela en gemaakt voor de film, schoot  vervolgens naar de eerste plaats van de downloadlijsten. Het gevolg: een #16-positie voor ‘Ordinary love’ in de Single Top 100.

‘Ordinary love’ schreef de Ierse band op verzoek van filmproducer Harvey Weinstein voor de film ‘Long walk to freedom’, over het leven van Nelson Mandela. Zanger Bono en Mandela  konden het goed met elkaar vinden. Bono: “Mandela was een icoon omdat hij humor had en nederig was. Ook was Mandela in staat om compromissen te sluiten. Hij was een voorbeeld voor mij. Als activist heb ik gedaan wat Nelson Mandela me al van jongs af aan vertelde. Hij heeft een behoorlijke impact gehad op mijn leven.”
Bono was betrokken bij het album ‘Sun city against Apartheid’ van diverse artiesten, tegen de raciale verschillen die tot het begin van de jaren ’90 heersten in Zuid-Afrika. Het album was bedoeld om de culturele boycot van Zuid-Afrika uit de weg te gaan.

Daarnaast zette Mandela zich in voor meer openheid over de ziekte AIDS. In eigen kring had hij deze ziekte onder ogen gezien, met het overlijden in 2005 van zijn zoon Makgatho Mandela. Kort na diens overlijden belegde hij een persconferentie en zei “Dit is de enige manier waarop dit een gewone ziekte zal worden, net zoals tbc en kanker.”

maandag 14 september 2009

Versie van Brian Eno niet goed genoeg voor U2

U2: I’ll go crazy if I don't go crazy (14)

In niet minder dan dertig landen stond het album ‘No line on the horizon’ van U2 op de eerste plaats. Als je dan nog met een single komt, moet het wel iets bijzonders zijn. En dus werd de Londense producer/technicus Cenzo Townshend, die zijn sporen al heeft verdiend met zijn werk voor onder anderen Kaiser chiefs, Snow patrol en the Pigeon detectives, gevraagd om een nieuwe mix te maken. Hij maakte er in zijn Olympic studio twee, een single en een radio-edit, waarmee U2 deze week hun 46ste notering scoort. Daarnaast zijn er nog remixen door anderen gemaakt waaronder Dirty south. De versie van ‘I’ll go crazy if I don't go crazy’ die uiteindelijk op het album kwam en als basis gebruikt is voor de verschillende remixen, is niet dezelfde als waar Brian Eno mee kwam. Brian had het nummer onder de titel ‘Diorama’ ontwikkeld in een rustpauze tijdens de opnamesessies van het album. Vervolgens heeft de band het nummer bewerkt en noemde het ‘Crazy tonight’. De uiteindelijke versie maakte de groep samen met Will.I.Am van the Black eyed peas. Volgens zanger Bono zijn verscheidene stukken tekst geïnspireerd op de presidentverkiezingscampagne van Barack Obama.

maandag 11 mei 2009

U2 biedt fans extraatje(s)

U2: Magnificent (18) *** hoogste eersteweeks ***

Al bij het uitkomen van het album ‘No line on the horizon’ was ‘Magnificent’ niet alleen één van de favorieten, maar was ook al bekend dat het de opvolger zou worden van ‘Get on your boots’. Je weet nog hoe het daarmee is afgelopen? Nee, dan hierbij het hitverloop. Dat nummer kwam op 31 januari op #5 binnen, zakte via 19 en 44 naar #58, want er was alleen nog maar een download van beschikbaar. Vervolgens werd de fysieke cd-single van ‘Get on your boots’ uitgebracht, waardoor het nummer een korte opleving doormaakte: 9,7, waarna het nummer snel op de terugweg ging: 36, 54, 75 en #88 op 4 april.

fysiek sterker

Dat zal ‘Magnificent’ niet overkomen, want gelijk met de download is de fysieke cd-single uitgebracht. Het plaatje komt binnen op een achttiende plaats, en dankt dat bijna volledig aan de fysieke release. De cd-single biedt dan ook wat extra’s in vergelijking met de download. ‘Vertigo’ in de live uitvoering in Somerville Theatre in Boston en de Justice remix van ‘Get on your boots’. Daarnaast zijn er ook configuraties in de handel met niet minder dan vier remixen van Pete Tong, Redanka, Fred Falke, en Adam K en Soha. Kijk daar wil een U2-fan wel voor in de buidel tasten en een loopje naar de cd-zaak maken! ‘Magnificent’ is de 45ste hit voor U2 in Nederland. Het nummer had tijdens de geïmproviseerde opnamesessies in Fez, Marokko in juni 2007 met Brian Eno en Daniel Lanois, nog als titel ‘French disco’. Tijdens de sessies speelde een groep Mexicaanse percussionisten mee op het nummer. De tekst is van Bono en the Edge en volgens Bono is deze geïnspireerd op zowel Cole Porter als Bach. De videoclip is ook geschoten in Fez, Marokko. Op 28 februari 2009 gaf de band een optreden op het gebouw van de BBC in Londen, ter promotie van hun nieuwe album. Daarbij werd ook ‘Magnificent’ gespeeld.

zondag 8 maart 2009

Album Top 100: Negende #1-album voor U2

U2: No line on the horizon (1) *** hoogste eerste weeks ***
Op dinsdag 17 februari 2009 kon het album ‘No line on the horizon’ van U2 enige tijd in hoge kwaliteit gedownload worden via ‘Get music’, het officiële downloadplatform van Universal Music in Australië. Korte tijd later waren de elf tracks overal op het internet te vinden, waar het door miljoenen moet zijn gedownload. Het voortijdig uitlekken was voor Universal geen aanleiding om het album eerder uit te brengen, dan de geplande datum, vrijdag 27 februari. Dat kan niet zomaar, omdat er wereldwijd afspraken zijn gemaakt. Wel jammer natuurlijk voor die radiostations die de primeur was beloofd. Hoewel je je dat in deze internettijd kunt afvragen of dat nog wel nodig is. Ondanks de zogenaamde streetdate van 27 februari, waren er toch een aantal cd-winkels (naar het schijnt van Music House), die het album op donderdag 26 februari al verkochten. Het is echter de vraag of dat er meer dan 100 geweest zijn, want dan had het album al een notering moeten krijgen.

platina

‘No line on the horizon’ is het negende #1-album van U2 en het eerste studioalbum sinds ‘How to dismantle an atomic bomb’ uit 2004. Van die negen #1-noteringen, waaronder ook de twee verzamelalbums ‘The best of 1980 – 1990’ en ‘The best of 1990 – 2000’, hadden ‘The unforgettable fire’ (uit 1984) en ‘Zooropa’ (uit 1993) er twee weken voor nodig om de eerste plaats te bereiken, de andere één week. Het verschil tussen ‘No line on the horizon’ en ‘Luister’ van Nick & Simon is meer dan 80%. ‘No line on the horizon’ verkoopt in de eerste week de volledige album top 30. de handel heeft op voorhand meer dan 60.000 stuks van ‘No line on the horizon’ besteld, hetgeen de groep al een platina plak oplevert.

extraatjes

Speciaal voor de Nederlandse markt is er een 64-pagina’s tellend boekje samengesteld ‘U2 & NL – U2 in Nederland 1980 – 2009’. Dat zou het fysieke album aantrekkelijk moeten maken. Alleen blijkt dat je het boekje, dat in een oplage van 45.000 stuks is verspreid, gewoon gratis kunt meenemen, zonder daarvoor een exemplaar van ‘No line on the horizon’ te moeten aanschaffen. Maar de echte U2-fan gaat natuurlijk voor de box, waarin naast de cd, een boekje, een poster en een DVD met de film ‘Lineair’ van Anton Corbijn, met korte film bij alle nummers van het album. Er zijn dan ook niet minder dan vijf configuraties van ‘No line on the horizon’, waaronder een vinyl album! De platenmaatschappij verwacht zeker 100.000 exemplaren van ‘No line on the horizon’ te verkopen. Met een wereldtournee, die op 30 juni begint in Barcelona en de groep ook naar ons land zal brengen, zal 2009 en 2010 grotendeels in het teken staan van ‘No line on the horizon’.

Original soundtrack feat. A.R. Rahman: Slumdog millionaire (67)
De film ‘Slumdog millonair’ heeft al meer dan € 170 miljoen opgebracht. Met de acht Oscars die de film onlangs kreeg, zal dat alleen maar meer worden. De kosten van de film waren € 12 miljoen … En dan te bedenken dat de film bijna op de plank was blijven liggen omdat er geen studio er wat in zag. Maar via het festivalcircuit bouwde de film vorig jaar een reputatie op als publiekslieveling. Intussen had een andere studio de film overgenomen en besteedde ruim € 20 miljoen aan promotie. De film gaat over een Indiase straatjongen die alle vragen in een tv-quiz goed weet te beantwoorden en daarmee de hoofdprijs wint.

Op de soundtrack staan dertien nummers, waaronder twee versies van ‘Paper planes’ van M.i.a. Maar de meeste nummers zijn afkomstig van Allah Rakkha Rahman (Madras, Tamil Nadu, India, 6 januari 1966). Hij heeft al voor meerdere soundtracks de muziek geschreven, waaronder 130 Bollywood films, films die in Bombay zijn gemaakt. In 2002 maakte hij de muziek voor de musical ‘Boombay dreams’, dat geproduceerd werd door de Brit Andrew Lloyd Webber. Daarmee was Rahman zijn naam ook in het westen bekend. Sinds 2006 schrijft hij dan ook muziek voor Britse filmprojecten. In 2007 componeerde hij samen met de Schotse componist Craig Armstrong de muziek voor ‘Elizabeth: The golden age’. Daarnaast geeft Rahman ook concerten wereldwijd.

The whitest boy alive: Rules (69)
Sinds 2003 bestaat de band the Whitest boy alive. De groep is gevestigd in Berlijn en is opgericht door de Noor Erlend Øye (zang/gitaar). Verder bestaat de groep uit Marcin Öz (bas), Sebastian Maschat (drums) en Daniel Nentwig (piano/synthesizer). In 2006 verscheen het debuutalbum ‘Dreams’. Wellicht dat je ze twee jaar geleden hebt gezien op Lowlands. Het album ‘Rules’ is ‘als thuiskomen van een heel lange vakantie en dat iemand dan je lievelingseten heeft gekookt’, lazen wij. Eet smakelijk!

Steven Wilson: Insurgentes (78)
Net als Elle bandita (zie onder #81), zat Steven Wilson in een bandje alvorens hij solo ging. Alleen het verschil met Elle bandita, is dat de band van Steven nog steeds bestaat. Steven John Wilson (Kingston upon thames, 3 november 1967) is oprichter van de band Porcupine tree, die in september met een nieuw album komt. Met ‘Insurgenties’ gaat een lang gekoesterde wens van Steven Wilson in vervulling: een soloalbum. De opnames vonden plaats in diverse studio’s, onder andere in Mexico, Japan en Israël tussen januari en augustus 2008. De titel ‘Insurgentes’ verwijst naar ‘Avenida de los Insurgentes’, de langste weg in Mexico city.

Elle bandita: Queen of fools (81)
De naam klinkt exotisch, iets ver hier vandaan. Maar Elle bandita komt gewoon uit Holland, en heet Ryanne Stephanie van Dorst (Vlaardingen, 11 september 1984). Van 2002 – 2004 was ze gitariste in de meidenband Bad candy, een initiatief van zanger Barry Hay van the Golden earring. In 2005 voegt ze zich bij de Rotterdamse groep the Riplets, die er eind 2008 meekappen.

solo

Al in 2006 had Ryanne als haar alter ego Elle bandita de EP ‘Love juice’ uitgebracht, waarop ze vooral punkachtige liedjes bracht. Op ‘Queen of fools’ is het experiment met synthesizer en drumcomputer voorbij. Elle heeft dan ook een nieuwe outfit, nieuw haar en een band. ‘Queen of fools’ is opgenomen in Amsterdam en in Katwijk. Elle: “Producer Reyn Ouwehand begreep precies wat ik wilde bereiken. Ik wilde muziekstijlen mengen: hardrock met elektro bijvoorbeeld. Reyn heeft een arsenaal aan instrumenten, ik ging helemaal los.” Hoe dat live klinkt, kun je op 2 april zelf ervaren als ze optreedt in Vera, het poppodium in Groningen. Je weet wel, waar U2 op 16 februari 1980 hun tweede Nederlandse optreden gaf, en waarvan iedereen zegt daarbij aanwezig te zijn geweest …

maandag 9 februari 2009

‘Get on your boots’ tijdelijk hard onderuit

U2: Get on your boots (19)

Vorige week was ‘Get on your boots’ van U2 de hoogste eersteweeks op #5. Deze week gaat het nummer hard onderuit naar #19. Maar we verwachten dat U2 hard terugslaat als op 13 februari de fysieke cd-single uitkomt. Het is U2 al eerder overkomen dat ze ver buiten de top 10 vielen, en daarna terugkwamen. Dat was met ‘Eleventation’ in 2001, dat zakte van 7 naar 13 en zelfs naar 17 en toen terugsteeg naar #1!

zondag 1 februari 2009

‘Get on your boots’ voorlopig alleen digitaal

U2: Get on your boots (5) *** hoogste eersteweeks ***

Een vijfde plaats is mooi, maar nog mooier was een binnenkomst van ‘Get on your boots’ van U2 op #1 geweest natuurlijk. Het nummer is alleen nog maar op download verkrijgbaar, de fysieke cd-single volgt op 13 februari. Veertien dagen later, op 27 februari, gevolgd door het twaalfde studioalbum ‘No line on the horizon’. ‘Get on your boots’, de 44ste hitsingle voor de Ieren, had als werktitel ‘Sexy boots’.

zondag 24 februari 2008

U2: bijna Exit

U2: Exit (88)

Zoals verwacht zakt ‘Exit’ van U2 al weer in de tweede week. Het effect van de uitzending van Peter R. de Vries waarin het nummer werd gebruikt, ebt snel weg. ‘Exit’ is oorspronkelijk afkomstig van het album ‘The Joshua tree’ uit 1987. In tegenstelling wat we vorige week meldden, is de notering in de Single Top 100 niet tot stand gekomen door verkoop van de albumtrack. Michel Admiraal, senior chartsmanager van GfK Mega Charts, samenstellers van ondermeer de Single Top 100 heeft tegenover de Megaman verklaard dat het wel degelijk gaat om de single download van ‘Exit’. Albumtracks worden (nog) niet meegeteld voor de Single Top 100. Met uitzondering van ‘I don’t wanna hurt’ van Anouk, zeven weken geleden. Dat was een fout van de samenstellers, waarover we eerder berichtten.

zondag 17 februari 2008

U2 scoort hit dankzij Nederlandse misdaadverslaggever

U2: Exit (46)

Wie had gedacht dat de reportage van Peter R. de Vries met Joran van der Sloot over de verdwijning van Nathalie Hollaway ook nog een hit zou opleveren? In het programma dat op 3 februari werd uitgezonden en bekeken werd door meer dan zeven miljoen kijkers, werden verschillende nummers gebruikt. ‘Exit music (for a film)’ van Radiohead (van het album ‘O.K. computer’) en ‘Square one’ van Coldplay (van het album ‘X&Y’) kwamen langs. Maar ook ‘Exit’ van U2, ook geen singletrack, maar afkomstig van het album ‘The Joshua tree’ uit 1987, waarvan vorig jaar de verjaardageditie: ‘The Joshua tree (20th anniversary)’ verscheen.

Exit’ was veelvuldig te horen in het tv-programma. Dj Edwin Evers merkte dat veel mensen er naar op zoek gingen, en draaide de track in zijn programma ‘Evers staat op’. Naar aanleiding van de vele verzoeken heeft Universal music, het platenlabel waarop ‘The Joshua tree’ is uitgebracht, een speciale promotiesingle geperst en die aan diverse radiozenders gestuurd. Joost Bruins van Universal: “We wisten van tevoren niet dat het nummer zou worden gebruikt. Zulke aanvragen gaan vaak automatisch.”

albumtrack in Singlelijst

Met de binnenkomst van ‘Exit’ op #46, wordt wederom een heilig muurtje in Megaland geslecht: het opnemen van albumtracks in de Single Top 100. In Groot-Brittannië is dat al lange tijd gebruikelijk. Onlangs stond Leona Lewis dan ook met vier tracks van haar album ‘Spirit’ genoteerd in de Britse Single Top 75. Vijf weken geleden had Anouk de primeur in de Single Top 100 met ‘I don’t wanna hurt’, dat binnenkwam op #44. Dat was echter een fout van GfK Mega Charts, omdat van ‘I don’t wanna hurt’ wel een cd-single en/of downloadsingle verscheen, en dan mogen de verkopen van een albumtrack niet meegeteld worden. ‘Exit’ van U2 is tot nu toe alleen beschikbaar als albumtrack download. De kans is echter groot dat het nummer toch beschikbaar komt op een cd-single.

ter dood veroordeeld

‘The Joshua tree’, het vijfde studio album van de Ierse band en volgens velen het beste, is commercieel het meest succesvol met wereldwijd meer dan twintig miljoen verkochte exemplaren. Het nummer ‘Exit’ is geïnspireerd op de roman ‘The executioner’s song’ van de Amerikaanse schrijver Norman Mailer uit 1979. Norman schreef op basis van diverse gesprekken, een boek over de executie van de Amerikaanse misdadiger Gary Gilmore op 17 januari 1977. Gilmore stond er op geëxecuteerd te worden in plaats van het beroep af te wachten wat was aangespannen. Vlak na de release van het album ‘The Joshua tree’ was er nog een controverse. Een andere misdadiger verklaarde dat hij tot zijn daad was gekomen nadat hij het nummer ‘Exit’ had gehoord.