#66 U2: Invisible
Vorige week zondag, 2 februari 2014, presenteerde U2 in een
reclamespot tijdens de Super bowl, met zo’n 115,3 miljoen kijkers (!),
‘Invisible’, een nummer van hun nieuwe album dat in april verschijnt. Daarbij
volgde de aankondiging dat het nummer een dag lang gratis kon worden
gedownload. Voor iedere download zou de Bank of America een dollar doneren, met
een maximum van 2 miljoen dollar.
Maandagmiddag stond de teller al boven de 3 miljoen. Geld
dat gaat naar de stichting RED, in 2006 opgericht door zanger Bono en activist Bobby
Shriver, om mensen en bedrijven te betrekken bij de strijd tegen aids. Sinds
20006 heeft RED al meer dan 300 miljoen Euro binnengehaald.
Sinds maandagavond 18.00 uur moet er voor ‘Invisible’, dat
geproduceerd is door Danger Mouse, worden betaald. Van de € 1,29 die iTunes
daarvoor rekent, wordt € 1,03 gedoneerd aan RED. Sinds dat tijdstip worden de
downloads meegenomen voor de Single Top 100 hetgeen een 66e positie
oplevert.
Nu weten we niet hoe vaak het nummer in de eerste 24 uur is
gedownload, maar we schatten dat het meer dan voldoende is om #1 te komen. Daarmee
heeft U2 hun vierde #1-notering weggeven, want die zit er nu niet meer in.
ook geen #1
Had U2 nou maar even geïnformeerd bij André van Duin,
want die overkwam vorig jaar hetzelfde met ‘Willempie (Oranje boven)’. In
eerste instantie bood hij het nummer gratis aan, waarop het meer dan 400.000 (!)
keer werd gedownload, genoeg voor een #1-notering. Vervolgens kwam het nummer toch uit als
betaalde download, maar kwam het niet hoger dan de 40e plaats en
miste van Duin zijn achtste #1-notering.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten