maandag 26 november 2007

Elvis bezingt huwelijkscrisis

Elvis Presley: Always on my mind (65)

Nog drie weken en het is voorbij met de achttien heruitgaven van Elvis Presley, waarvan er tot deze week veertien de Single Top 100 bereikten. Deze week is het de beurt aan ‘Always on my mind’ uit 1972. Het nummer werd geschreven door Mark James (hij schreef ook ‘Suspicious minds’), Wayne Carson Thompson (ook componist van ‘The letter’ van the Boxtops) en Johnny Christopher. Thompson was in 1971 de eerste die het nummer opnam, alleen is die versie nooit uitgebracht. Elvis nam ‘Always on my mind’ op in maart 1972 tijdens de Hollywood sessions. Gedurende drie dagen, van 27 tot en met 29 maart 1972, nam Elvis zeven nummers op, waaronder, op de laatste opnamedag, twee verschillende versies van ‘Always on my mind’.

Elvis was echter niet de eerste die het nummer ook uitbracht. Dat was zangeres Brenda Lee die er een klein countryhitje mee had (#45). Elvis’ versie werd pas eind 1972 uitgebracht en dan ook nog als b-kantje van ‘Separate ways’; het huwelijk met Priscilla was net voorbij. De single kwam in Billboard niet verder dan #20. Tien jaar later zou ‘Always on my mind’ de countrysong van het jaar worden voor… Willie Nelson.

In Nederland is ‘Always on my mind’ een recordaantal van maar liefst zes keer in verschillende versies een hit geworden:
- 1984: Willie Nelson (#19)
- 1987: Pet shop boys (#5)
- 1997: Elvis Presley (#17) – de versie opgenomen in 1972 –
- 2002: DJ Quicksilver presents Base unique (#66)
- 2002: Glennis Grace (#43)
- 2003: Jasmin Tusjadia (#56) – Uit de tv-reclame van elektriciteitsbedrijf NUON –

Daarnaast is het nummer nog vele malen gecoverd, onder andere door Gwen McCrae, Cissy Houston, David Hasselhoff, Julio Iglesias, Michael Bublé en Mama’s jasje (als ‘Zonder verhaal’).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten