Een héle spannende finale in de Single Top 100! Jan Smit en Rihanna ontliepen elkaar maar weinig de afgelopen week, maar uiteindelijk gaven de downloads de doorslag: Rihanna is de nieuwe nummer één van Nederland, met slechts één procentje voorsprong op Jan Smit. 'Don't stop the music' is haar eerste charttopper. Misschien was de aandacht rondom het succesvolle concert van Rihanna wel nét dat extra zetje voor haar. Smit moest die aandacht missen; hij is thuis nog aan het herstellen van zijn stemband-operatie.
Achter dit tweetal is Coole Piet in aantocht; zijn 'Speelgoeddief' stoomt door naar de top 3 met een achterstand van 15% in verkoopcijfers. De voorgaande twee jaar stond Coole Piet op #1 vlak na de sinterklaas, en dit jaar geven we hem opnieuw een goede kans.
Verderop in de top 10 blijft het rustig. Alicia Keys is de enige die naar de top 10 doorklimt. Ze heeft er lang voor nodig gehad; pas in haar zevende week gaat ze van 14 naar #6 met 'No one'. Op #10 klimt 'Jij bent zo' van Jeroen van der Boom terug naar de bovenste tien. De plaat staat bij elkaar al vierentwintig weken genoteerd. Vlak daarboven, op #8, staat z'n nieuwe single ('Één wereld') al genoteerd.
Een regelrechte sensatie, maar dan in negatieve zin, voor Nick & Simon. Vorige week kwamen ze nog op #1 binnen met 'Pak maar m'n hand', maar deze week staan ze niet eens meer bij de eerste tien!... Na hun verkoopstunt van vorige week klapt de single nu al terug van 1 naar #11; het is pas de tweede plaat die vanaf #1 uit de top 10 verdwijnt (na 'Eenzame kerst' van André Hazes) en voor een plaat die vorige week nog nieuw was bovenaan is dit natuurlijk een regelrechte afgang.
Nieuwkomers vinden we niet in het bovenste gedeelte van de lijst. Pas na een derde deel, op #32, komt de hoogste binnen: 'Like this like that' van Se:sa feat. Sharon Phillips. Se:sa kennen we al van Syke & Sugarstarr en van Gadjo. Een stukje lager, op #38, vinden we nog een dansplaat, een DUitstalige: 'Du hast den schönsten Arsch der Welt' van Alex C. & Y-ass. En Alex C. kennen we ook al; in een vorig leven was hij U96.
Verderop in de lijst nog een heel scala aan stijlen en smaken. De verliezer van de 'So you wanna be a popstar'-finale, Tessa, is binnen op #48, een remix van 'Wonderful days' van Charly Lownoise & Mental Theo debuteert op #50, Editors gaan hun eerste échte hit scoren met 'The racing rats' op #60, de eerste kerstsingle van het jaar is op #66 binnen (het nog wat voorbarige 'Christmas is here' van Bearforce 1), een 43 jaar oude opname van Bonnie Beecher (nu gebruikt in een RVS-reclame) debuteert op #93 ('COme wander with me') en de jongens van Di-rect komen heel voorzichtig op #98 binnen met 'Bring down tomorrow', het thema uit de film 'Moordwijven'. Om maar eens wat te noemen...
In de Album Top 100 is onze voorspelling ook uitgekomen: Anouk debuteert bovenaan met 'Who's your momma'. Hazes en consorten moeten een plaatsje terug en komen nog nét iets hoger uit dan Acda en De Munnik, die met 'Nachtmuziek' op #3 binnenkomen.
Twee hoge binnenkomers van vorige week moeten nu al veel inleveren: René Froger gaat in zijn tweede week al van 8 naar #17 en Frans Bauer zelfs van 6 naar #20. Binnenkomers zijn er voor Kylie Minogue ('X' op #29), Jill Scott ('The real thing' op #65), Genesis (het live-album 'Live over Europe' op #72) en de Supersterkids (van de Nickelodeon kinder-talentenjacht; binnen op #95).
Komende maandag lees je nóg meer nieuws, feitjes en achtergronden in de uitgebreide Megaman!
Hallo megaman,
BeantwoordenVerwijderensinds de "rel" rond de download acties van één persoon, die bij de ene plaat wel en bij de andere plaat niet meetellen, ben ik me eens meer gaan verdiepen in deze business. Gewoon eens gaan kijken bij zogenaamde instores. En dan blijkt dat cd'tjes worden weggegeven en niet verkocht. Wel gescand natuurlijk, want anders tellen ze niet.
Daarnaast ben ik eens de downloadlijsten van de grotere forums gaan bijhouden. Dan blijkt, dat lang niet altijd een "top"- notering in de downloadlijst zich vertaalt in een (redelijk) hoge positie in de megacharts. Komt zo'n plaat op een hoge notering. Ook al staan deze platen niet in (fysieke) verkooplijsten: de ene keer vind je zo'n cd wel in de top 30 van de megacharts terug Dan heet het alleen via de downloads te zijn.. Een ander nummer blijft veel lager "hangen." Zonder dat er eens een vergelijking wordt gemaakt tussen de respectievelijke noteringen in download lijsten, fysieke verkooplijsten en de mengeling, wat de megacharts heet te zijn. Ik kan me niet aan de indruk ontrekken, dat de Megacharts zelf invulling geeft aan noteringen.
Bovendien blijkt uit mijn navragen, dat sommige providers, afhankelijk van het abonnement, dagelijks, soms enkele keren per dag, het IP adres van de gebruiker wijzigen.
Bij de actie van de betreffende persoon heette het, dat het aan het IP adres gezien werd (waarom bij de ene cd deze downloads wel en bij de ander cd niet meetelden blijft een niet beantwoorde vraag), maar als een IP adres door de provider wordt gewijzigd, kan de gebruiker dus lekker downloaden, zonder dat het echt opvalt.
Kortom: wordt het niet tijd voor een andere opzet van de hitlijst?
Er zijn zoveel mogelijkeden om te manipuleren en de megacharts lijkt daar zelf ook aan mee te doen gelet op bovenstaande constateringen. Ook het achterhouden van verkopen om deze de volgende week mee te tellen om een nummer hoger te krijgen komt voor.
Of regeert het geld dat achter artiesten zit deze lijst?
Zo blijken veel maatschappijen zelf het management te doen van een artiest. Een top tien notering is weer goed voor de marktwaarde en gelet op de verkoopprijs van de artiesten is een investering in het zelf kopen van cd's etc. slechts een geringe investering ten opzichte van wat er aan optredens wordt verdiend.
Een lang verhaal, maar volgens mij is de opzet van de megacharts al lang achterhaald!