zondag 5 oktober 2008

Bauer en Weber: gouden combinatie!

Frans Bauer & Marianne Weber: Als ik met jou op wolken zweef (1) *** eerste week op #1 ***

Fraai doorgeklommen naar de eerste plaats: het gelegenheidskoppel Frans Bauer en Marianne Weber. De voorsprong is niet ruim, 15%, maar het levert het tweetal wel een tweede #1-hit op. Elf jaar geleden stonden ze ook al samen bovenaan en ook toen zochten ze het in de atmosfeer; hun charttopper heette toen ‘De regenboog’. Daartussen wist Frans ook nog een keer solo op #1 te komen, met de meezinger ‘Heb je even voor mij’.

‘Als ik met jou op wolken zweef’ is de vierde Nederlandstalige single die achter elkaar op #1 komt. Bløf (‘Oktober’), Marco Borsato (‘Stop de tijd’) en Nick & Simon (‘Hoe lang’) gingen Bauer en Weber vooraf. Die vier achtereenvolgende Nederlandstalige lijstaanvoerders vormen overigens nog geen record: vorig jaar stonden zelfs vijf platen in de eigen taal achtereen bovenaan, van september tot november.

oud nummer

‘Als ik met jou op wolken zweef’ is niet speciaal voor deze gelegenheid gecomponeerd; het was al een bestaand nummer. In 2005 nam Frans het al solo op. Toen heette het nog ‘Als ik op wolken zweef’. Typisch is dat dit nieuwe duet niet is terug te vinden op Frans’ nieuwe album, ‘Zijn 50 mooiste duetten’ (deze week nieuw op #27 in de Album Top 100). Op dat verzamelalbum, dat maar liefst uit drie cd’s bestaat, staan wel twee versies van ‘De regenboog’ (een studioversie en een live-opname), maar ‘Als ik met jou op wolken zweef’ is de grote afwezige. De reden is echter eenvoudig: op 17 oktober verschijnt het album ‘Frans & Marianne’.

1 opmerking:

  1. Klopt niet helemaal; het "nieuwe" duet staat niet op de "nieuwe" verzamelaar omdat dat gerecyclede shit van de vorige platenmaatschappij is, die met de duettenbox ook een graantje mee hopen te pikken.

    BeantwoordenVerwijderen