Nick & Simon: Wijzer (dan je was) (Symphonica in Rosso versie) (7)
Zo gewonnen, zo geronnen, zo luidt het spreekwoord… Daar waar Nick & Simon vorige week nog glorieus van 52 naar #1 sprintten, zijn ze deze week de risee van de hitparade, omdat ze al weer terugvallen naar #7. Typisch weer zo’n voorbeeld van een kortstondige hype; alle fans kopen binnen één week het singletje, waarna de verkopen al snel weer instorten. Nick & Simon houden er voor de achtste keer een #1-hit aan over, maar als hitparadevolger ben je niet wijzer (dan je was)…
Precies wat ik vorige week al zei, via een vage winkel actie lukt het de volendamse heren om 1 week op nummer 1 in deze fantastische hitlijst te komen, singletje is gekocht, download doet niets en airplay ook niet en we zakken weer als en baksteen naar beneden. Wees er maar trots op, op deze gekochte 1 week nummer 1 hit.
BeantwoordenVerwijderenIk ben het gedeeltelijk met je eens, René. Inderdaad is hier sprake van een gehypete hit. Dat geeft een wat vertekend beeld van de populariteit van een plaat, want de verkopen vinden niet verspreid plaats, maar grotendeels binnen één week.
BeantwoordenVerwijderenEen paar kanttekeningen:
- instore-verkopen, om de hitparadenotering op te stuwen, vinden al decennia lang plaats; al in de jaren '80 kwamen artiesten naar platenzaken om handtekeningen te zetten op net aangeschafte singles.
- een zelfde hype zie je b.v. ook bij Lady Gaga; de single is al een tijdje te horen op de radiostations; in de eerste week van de downloadverkoop koopt het gros van de liefhebbers de single en de week daarna begint de track al weer te zakken.
- de #1-hit is gekocht, maar dan wel door de fans. Er is geen sprake van illegale praktijken als het inzetten van stromannen die hele stapels singles tegelijk opkopen of platenmaatschappijen die singles in de winkel laten inscannen.En als een artiest niet populair is, dan helpt een instore-optreden daar niets aan.
- dat de airplay niets doet, valt eerder de radiostations te verwijten dan de artiesten; N&S zijn wel degelijk populair, maar de meeste radiostations willen hen niet draaien.
- airplay is sowieso een discutabele factor in een hitparade; in hoeverre is dat wat een DJ draait ook dat wat het luisterpubliek het leukst vindt? En in hoeverre moet je airplay meetellen in de samenstelling van een hitparade?
Kortom, wat mij betreft: Nick & Simon zijn vooral slim met het scoren van deze #1-hit; ze weten hoe je een hit moet scoren en maken handig gebruik van de manier waarop een hitparade wordt samengesteld; als je hen alleen op downloads beoordeelt, onderschat je hun populariteit.
Het jo-jo effect bij een Lady Gaga is alleen een stuk minder dan bij Nick en Simon. Het is namelijk niet de eerste dat dit is gebeurd, ze zijn in het verleden ook wel eens naar nummer 1 in deze lijst gestegen en de week erop gezakt naar naar buiten de top 10. Wat is een nummer 1 hit je dan waard. Lady Gaga ging ook snel, maar blijft nu al wel een paar weken op nummer 3-4 hangen, daarmee is de populariteit van deze single wel meer gespreid over de weken, dat kan mijns inziens niet gezegd worden van Nick en Simon. Ik mis hen ook in de hogere regionen van de download top 50 en itunes lijst, dat maakt dat het bij mij ook overkomt als een snel makkelijk nummer 1 hitje en we kunnen op naar de volgende.
BeantwoordenVerwijderenEigenlijk is de enige continue stabiele factor in deze hitlijst met zijn wekelijks wisselende nummer 1 hit Adele, die ondanks dat ze al een paar keer verstoten is van nummer 1, blijft hangen op 2 en dan weer terug gaat naar 1, dit komt overeen met de downloadlijsten en dat lijkt me een reëlere situatie.
Hoeveel winkels zijn er nog die singles fysiek verkopen en worden van alle artiesten nog wel fysieke singles uitgebracht? Het antwoord alleen hier al op maakt duidelijk of artiesten waarvan geen fysieke single meer te koop is hierdoor een achterstand in deze hitlijst oplopen.