zondag 22 september 2013

Voor Anouk is Wigger geen scheldwoord meer

Anouk: Wigger (16)

“Ik ben vanaf het begin al uitgemaakt voor wigger. Was het niet omdat ik van black music hield en soul muziek, m’n gouden voortanden had ingedaan, dat ik beggy kleding droeg. Toen ging ik ook nog eens trouwen met een donkere man [Remon Stotijn], kreeg donkere kinderen. Dus ik heb best wel in de jaren heel wat shit over me heen gehad, zeker op internet, dat is niet gering.


En ik dacht zeker, omdat je het de laatste tijd meer hoort, met Miley Cyrus en Justin Bieber. Laat die mensen gewoon met rust. Als zij zich daar gewoon lekker bij voelen, en zij houden van die muziek en die kledingstijl. En ze willen dat hun eigen maken, wat is dan het probleem?

positief

Dus ik had zo iets van, dat woord [Wigger] moet gewoon omgeturnd worden in iets positiefs. Want ik ben juist trots op het feit dat ik zoveel, dat ik daar van houd, dat ik zoveel mensen, zoveel culturen om me heen heb. Mij kun je daar niet mee uitschelden.

Wat ik doe is expressen van mijn gevoelens zonder na te denken. Dat is toch je art, daar kun je niet lang bij stilstaan. Of mensen je daarbij afrekenen of niet of dat je mensen gaat verliezen. Dan is dat maar zo”.

Aldus Anouk afgelopen donderdag, 19 oktober, bij Giel Beelen over haar nieuwe single ‘Wigger’. Als iemand recht van spreken heeft om het over ‘Wigger’ te hebben, dan is het zij het wel!

Ze heeft overwegend positieve reacties gehad op het nummer. Die paar die negatief reageerden, hadden de tekst nog niet gelezen. Dan krijgt het nummer een heel andere lading: een blanke die geïnspireerd wordt door de zwarte cultuur in plaats van het imiteren. Daarom is er ook een videoclip gemaakt waarin Anouk niet is te zien, maar waarin de tekst wordt getoond. Goed lezen dus!

grap

In het kader van Symphonica in rosso staat Anouk op 16, 18 en 20 oktober in het Gelredome in Arnhem. Op de vraag van Giel of er ook nog een echt rockconcert komt, en waar dat dan zou moeten plaatsvinden, antwoordde ze: “Ziggo Dome in Amsterdam”, waar ze met haar kids One direction had zien optreden. Giel, ook niet voor een gat te vangen, belde daarop met deze muziekzaal en legde met telefoniste Carolien, een concertreeks van Anouk vast in de tweede week van maart 2014.

Achteraf liet het Ziggo Dome weten dat de concertreeks niet echt is vastgelegd. Zij zagen het als een grap van Beelen. Maar wat niet is, kan altijd nog komen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten