Gordon: Kom eens dichterbij (2)
Drie weken stond ‘Kom eens dichterbij’ bovenaan de Single
Top 100 en drie weken lang lag de notering onder vuur. De afgelopen week kwam
er kritiek uit onverwachte hoek, van Erik de Zwart, van de ‘concurrent’, de
Media Markt Top 40. Opmerkelijk, want zelden uiten hitlijstensamenstellers
kritiek op elkaar, omdat ze weten dat ze zelf ook onder vuur kunnen komen te
liggen. Wie kaatst kan de bal verwachten.
Erik de Zwart trekt zich daar niets van aan en zegt in ‘Weekend’:
“Hij [Gordon] belazert de boel. Ik denk dat hij zijn eigen platen opkoopt. Zijn
'tranen van blijdschap' (twitterbericht van Gordon toen hij hoorde dat hij #1
stond) zijn eerder tranen van de pijn in zijn portemonnee, en in plaats van
Nederland te bedanken denk ik dat hij vooral zichzelf dankbaar moet zijn, en zijn
platenmaatschappij die hem erbij geholpen heeft om al die platen op te kopen”.
De Zwart is zo stellig omdat ‘Kom eens dichterbij’ (bijna)
niets doet in de andere lijsten, zijn eigen lijst de Media Markt Top 40 en de
Mega Top 50 van 3FM. Daarnaast staat het nummer op #27 in de iTuneslijst van
Q-music. “Dat hij alleen op 1 staat in de Single Top 100 van GfK Dutch Charts
is omdat die hitlijst gevoelig is voor manipulatie”, aldus de Zwart.
Gordon op zijn beurt twitterde daarop: “Bedankt Erik de Zwart om
mij zo zwart te maken! Echt een trouwe vriend. Walgelijk, allemaal afgunst en
jaloezie”. Waar Gordon dat laatste vandaan heeft is ons een raadsel, want het
slaat helemaal nergens op. We raden Gordon aan om eerst maar eens intern de
zaak op te nemen met zijn platenmaatschappij en andere partijen die voordeel
hebben bij bepaalde noteringen. Zij zijn de oorzaak voor de Zwart zijn
uitlatingen. Of zou Gordon er toch van geweten hebben, dat hij daarom zo vel
uithaalt? Ze zeggen wel eens, wie schreeuwt heeft ongelijk.
Want over het algemeen (en dat zou de Zwart ook moeten
weten), zijn het niet de artiesten zelf die singles (laten) opkopen of op een
andere manier een hitparadenotering beïnvloeden. Het ‘vuile werk’ wordt gedaan
door de mensen achter de artiest. Dus in dit geval platenmaatschappij Berk
Music, die in het verleden al vaker in verband is gebracht met verdachte noteringen.
Erik wordt bedankt
Niet alleen Gordon reageert op de uitlatingen van de Zwart.
Ook Adrie van den Berk, algemeen directeur van platenlabel Berk Music: “Iedereen
mag roepen wat ie wil. Maar hangt het succes van een plaat echt af van
airplay?” Van den Berk noemt airplay, omdat deze vaak bepalend is voor een
notering in de andere lijsten dan de Single Top 100. “Gordons nummer wordt
overal gedraaid en hij is in zo veel tv-programma’s geweest met ‘Kom eens
dichterbij’. In drie weken tijd is de videoclip online al 122.000 keer bekeken.
Dat is gewoon veel”. Tenslotte bedankt hij de Zwart voor de gratis publiciteit
en zegt 100% tevreden te zijn met deze single.
Opvallend is echter wel dat het nummer bij iTunes niet goed
scoort en elders wel, terwijl bij de videoclip de link staat naar iTunes en
niet naar andere downloadplatforms. Dus die hoge verkopen komen niet van al die
kijkers. Ook op Gordon zijn site is geen link te vinden naar andere aanbieders
dan iTunes. Dus waar komen die verkopen dan wel vandaan mijnheer van den Berk?
verwijderen uit de
lijst
Naar aanleiding van de zoveelste rel rond een #1-hit in de
Single Top 100 (waar wij als volger van deze lijst echt niet blij mee zijn) ,
hebben wij GfK Dutch Charts geadviseerd om nog meer controles in te bouwen en in
geval van (verdenkingen van) fraude (en zij kunnen dat constateren), een
notering geheel uit de lijst te verwijderen. Of die verkopen die wel betrouwbaar
zijn, alleen te tellen, waardoor het nummer op een veel lagere plaats komt. In
2002 werd de single ‘At your service’ van Gerard Joling & Jan Rietman een
week uit de Single Top 100 geweerd, omdat de verkopen in die week niet volgens
de regels zijn aangeschaft. Het kan dus. Er moet gewoon een voorbeeld worden gesteld.
Overigens wil het niet zeggen dat alle verkopen via iTunes moeten
lopen. In tegenstelling tot de andere lijsten, neemt de Single Top 100 wel alle downloads mee, ook van andere platforms en dat is volledig terecht. Zo krijg je
een betere afspiegeling van de verkopen. Wij twijfelen er dan ook niet aan dat ‘Kom eens dichterbij’ genoeg gedowload is voor een #1-notering, alleen vast niet allemaal
door de fans van Gordon. En dat zijn nou juist de aantallen die aan het zicht
worden onttrokken.
nieuwe methodes
Aangezien streaming, in juli ingevoerd, de komende tijd een
zwaarder stempel op de Single Top 100 zal gaan drukken en er bijna geen fysieke
singles worden verkocht (die bij instores werden gesigneerd), zullen partijen
blijven proberen om via andere wegen de hitparade te beïnvloeden = hun belangen verdedigen. Want een (hoge) notering betekent
immers (meer) optredens. Methodes, waar de artiest in kwestie over het algemeen
niet van op de hoogte is, maar wel over aangesproken wordt.
de megaman, "ik zelf" en anderen gingen voor, en eindelijk durft ook een insider met invloed, waar wel naar wordt geluisterd, dit opnieuw eens aan de kaak te stellen, top! Erik de Zwart ! eindelijk.
BeantwoordenVerwijderenJullie hebben het over het verkeerde nummer........Megaman,even opletten! Gaat over nummer Kom maar dichterbij!!
BeantwoordenVerwijderen@Anoniem(2): dank voor je oplettendheid! Tijdens het kopieren van de titel is het een beetje fout gegaan ... We hebben het hersteld.
BeantwoordenVerwijderen