#8 John de Bever:
Laat ons dansen *** hoogste
eerste weeks ***
Aanstaande maandag zal het VARA tv-programma ‘Rambam’
onthullen hoe ze ‘Schijn ’n lichie op mij’ van Drukwerk² op #32 hebben gekregen. De binnenkomst van
‘Laat ons dansen’ van John de Bever op #8 doet vermoeden dat daar ook wat mee
aan de hand is. En dat klopt!
Halverwege de week heeft John de Bever namelijk zijn trouwe fans een
sms-je gestuurd met het verzoek het nummer te downloaden. Ze hoefden slechts
een code door te sms-en en kregen daarmee zijn nieuwe single. Al met al levert
de oproep van John wel mooi zijn grootste hit op. Van al zijn 19 voorgaande
hits, lukte het geen de top 10 te bereiken. De hoogste notering was #11, twee
keer in maart 2013 voor ‘Het gaat om liefde’.
omslachtig en duur
Dit soort download
sms-acties zijn er vaker en op zich is daar niets mis mee, want het zijn
legale verkopen en die tellen gewoon mee. Opvallend is echter dat deze acties
niet lopen via iTunes en daardoor voor velen niet zichtbaar zijn (en dus ook
niet zullen kloppen, zoals vaak wordt gezegd), maar via platforms aangesloten
bij Target Music. Voor velen worden deze platforms als gebruikersvriendelijk en
zelfs goedkoper ervaren. Dit in tegenstelling tot iTunes, dat door velen als
omslachtig wordt ervaren en bovendien vaak duurder is.
geen airplay
Aangezien andere hitparades niet alle data van Target Music meenemen in hun lijsten, scoren Nederlandstalige artiesten in die lijsten niet
of nauwelijks. Ook die artiesten niet die geen download / sms-actie zijn gestart.
Daarnaast wordt een notering van die artiesten tegen gehouden doordat de factor
airplay een belangrijke rol (voor de helft of een derde) speelt. En die krijgen
ze niet op 538 of 3FM. Voor een notering in de Single Top 100 is geen airplay
nodig, wel streaming en daarin voorziet Target Music ook.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten