zondag 16 februari 2014

20e hit van John de Bever levert hem eerste top 10-notering

#8 John de Bever: Laat ons dansen           *** hoogste eerste weeks ***

Aanstaande maandag zal het VARA tv-programma ‘Rambam’ onthullen hoe ze ‘Schijn ’n lichie op mij’ van Drukwerk²  op #32 hebben gekregen. De binnenkomst van ‘Laat ons dansen’ van John de Bever op #8 doet vermoeden dat daar ook wat mee aan de hand is. En dat klopt!

Halverwege de week heeft John de Bever namelijk zijn trouwe fans een sms-je gestuurd met het verzoek het nummer te downloaden. Ze hoefden slechts een code door te sms-en en kregen daarmee zijn nieuwe single. Al met al levert de oproep van John wel mooi zijn grootste hit op. Van al zijn 19 voorgaande hits, lukte het geen de top 10 te bereiken. De hoogste notering was #11, twee keer in maart 2013 voor ‘Het gaat om liefde’.

omslachtig en duur

Dit soort download  sms-acties zijn er vaker en op zich is daar niets mis mee, want het zijn legale verkopen en die tellen gewoon mee. Opvallend is echter dat deze acties niet lopen via iTunes en daardoor voor velen niet zichtbaar zijn (en dus ook niet zullen kloppen, zoals vaak wordt gezegd), maar via platforms aangesloten bij Target Music. Voor velen worden deze platforms als gebruikersvriendelijk en zelfs goedkoper ervaren. Dit in tegenstelling tot iTunes, dat door velen als omslachtig wordt ervaren en bovendien vaak duurder is.

geen airplay

Aangezien andere hitparades niet alle data van Target Music meenemen in hun lijsten, scoren Nederlandstalige artiesten in die lijsten niet of nauwelijks. Ook die artiesten niet die geen download / sms-actie zijn gestart. Daarnaast wordt een notering van die artiesten tegen gehouden doordat de factor airplay een belangrijke rol (voor de helft of een derde) speelt. En die krijgen ze niet op 538 of 3FM. Voor een notering in de Single Top 100 is geen airplay nodig, wel streaming en daarin voorziet Target Music ook.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen