maandag 5 mei 2014

Gers Pardoel: Vrijheid moet je elke dag vieren en desnoods voor vechten

#42 Gers Pardoel: Louise

Als je dit leest is bevrijdingsdag 2014 al in volle gang en heeft Gers Pardoel er al één of meerdere optredens opzitten. Samen met Kensington (in Amsterdam, Haarlem, Utrecht, ‘s-Hertogenbosch en Roermond) en Douwe Bob (Assen, Groningen, Wageningen, Zwolle), is Gers dit jaar één van de drie ambassadeurs van de vrijheid, die de veertien bevrijdingsfestivals afgaan per helicopter. Gers bezoekt de festivals in Almere, Den Haag, Rotterdam en Vlissingen.

Natuurlijk zal Gers zijn grootste hits zingen en ‘Louise’ zijn nieuwste single en tiende notering. Maar tijdens zijn optreden zal hij zeker een oproep doen aan de bezoekers om stil te staan bij vrijheid en onvrijheid in Nederland en andere delen van de wereld waar vrijheid niet vanzelfsprekend is.

vechten

Voor Gers Pardoel betekent vrijheid veel. Zoveel dat hij er desnoods voor wil vechten. Gers: “Ik vind wel dat vrijheid niet door mag slaan in bandeloosheid, in acties die ten koste gaan van anderen. Ik zag ooit bij het uitgaan een man zijn vriendin in elkaar meppen. Nou, dan ben ik niet zo’n type die zijn kop in het zand steekt en stoïcijns voorbij loopt. Want hallo, geweld, om helemaal te zwijgen over oorlog. Vreselijk!”

Concreet betekent vrijheid voor hem dat hij zijn favoriete muziek kan maken. Gers: “Ik word door niemand van bovenaf gecensureerd. Dankzij die vrijheid maak ik bijna altijd muziek, zelfs in de auto, op weg naar mijn optredens, zit ik te mixen.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten