zondag 1 maart 2009

Kyteman wil meer dan succes

Kyteman: She blew like trumpets (68)

De Noord-Hollandse hiphop/funkband Relax stond in 2006 op het punt een tournee te beginnen door achttien landen, maar zanger/trompettist Colin Benders zag dat niet zitten. Hij wilde wat anders en dat werd zijn eigen project Kyteman. De naam Kyteman heeft hij, toen hij vijftien jaar was, op een bewuste zomerdag over zichzelf uitgeroepen. Colin: “Ik bond een vlieger op m’n rug en ging schreeuwend de camping over, sloeg echt nergens op. Anyways, de naam is blijven hangen. En als je er over doordenkt zou je kunnen zeggen dat ik sowieso een zweverig persoon ben met veel hoogvliegende impulsen en sprookjesideologieën.”

Kyteman is een 20-koppig tellend hiphoporkest geworden. Colin is de dirigent. Op zijn vijfde begon hij met trompet spelen. Hij heeft nooit een opleiding afgemaakt. Na een speciale lagere school waar hij veel leerde over klassieke muziek, stopte met de Havo en verliet ook vroegtijdig het conservatorium, omdat hij het idee had dat hij er niets leerde wat hij nodig had. Al vroeg was hij terecht gekomen in bandjes, speelde al jong bij de band Relax. Maar langzaam gingen de optredens en dus het inkomen achteruit. De toekomst werd onzeker, donker. “Helemaal op de bodem dacht ik: ik heb voor dit leven gekozen, dus ik moet er het beste van maken. En hoe erg het ook is: ik heb altijd mijn trompet nog.”

Het nummer ‘She blew like tumpets’ is afkomstig van het album ‘The hermit sessions’, dat binnenkomt op een elfde plaats van de Album Top 100 (zie ook daar). Het album is al de hemel ingeschreven en ook de single kreeg lovende kritieken. ‘Timbaland zou er trots op zijn’. Beter kun je het als beginnend muzikant niet treffen, toch?!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten