zondag 14 november 2010

Abel 2.0 maakt echte bandplaat

Abel: Zolang je bij me bent (83)

Eigenlijk wilde Joris Rasenberg een solo album uitbrengen. Maar toen hij een aantal liedjes had geschreven, bleek dat ze toch beter pasten bij een groep. Daarop formeerde hij, acht jaar na het uiteenvallen van Abel, een nieuwe groep om zich heen, zeg maar Abel 2.0 en nam met hen het album ’12 uur’ op. In het huidige Abel zitten twee oud-leden, Maarten van Damme (gitaar) en Eric Smans (toetsen) en de nieuwe leden Marc Tromp (bas) en Roan Segers (drums). Joris: “Zij waren in de studio en bij de voorbereiding daar naartoe nauw betrokken bij het album. Het is een echte bandplaat geworden. Het zijn dan wel mijn liedjes, maar de rest van de band heeft veel invloed gehad op de arrangementen, op de sound. Het was een democratisch proces, waarbij het beste idee telde.”

Abel 1.0 werd in 1997 opgericht en scoorde tussen 1999 en 2002 zeven hits, waaronder in 2000 een #1-hit met ‘Onderweg’. De groep bracht twee albums uit ‘De stilte voorbij’ (#5 in 2000) en ‘Doen en laten’ (in 2002), waarna de groep uiteenviel. Joris is daarna bezig gebleven in de muziek en schreef nummers voor anderen, waaronder Marco Borsato (‘Omdat je bij me blijft’, in 2002 voor het album ‘Onderweg’) en Paul de Leeuw (‘Duizel mij’, #65 in 2005).

De titel van het album ‘12 uur’ staat voor de overgang van dag naar nacht. Joris: “Het is een omslagpunt waarop een periode eindigt en iets nieuws begint. Daarom vond ik het zo’n passende titel. Ik kijk met dit nieuwe album achterom, maar tegelijkertijd kijk ik naar de toekomst.” ‘Zolang je bij me bent’ is daarvan de eerste single.

1 opmerking:

  1. Het abel van 2010 is abel 3.
    Van ongeveer oktober 2002 tot ongeveer mei 2003 was er nog een abel 2.
    Bestaande uit, Joris Rasenberg, Erik Smans, Bas de Groot, Jasper van Hulten en Tim Eijmaal.

    BeantwoordenVerwijderen