maandag 12 december 2011

Hollandse (kerst)sterren steunen stichting Doe een wens én Radio NL

Hollandse kerst sterren: Onze kracht (98)

Kersttijd is een tijd van bezinning en verbondenheid. En wat is er dan mooier als je dan ook nog iets voor een ander kunt betekenen? Dat is vast het idee geweest achter het nummer ‘Onze kracht’ van de Hollandse kerststerren, waarvan de opbrengst van de fysieke cd-single volledig gaat naar de stichting ‘Doe een wens’.
Deze stichting vervult de liefste wens van kinderen tussen 3 en 18 jaar met een levensbedreigende ziekte. Een mooi doel en bewonderenswaardig dat Django Wagner, Marianne Weber, Sieneke, Jannes, Henk Wijngaard, Helemaal Hollands, Vinzzent, Jacques Herb, Ronnie Ruysdael, Stef Ekkel en Bert Koops van Mooi wark zich daarvoor inzetten.

met bijbedoeling

Alleen jammer dat er aan het nummer een luchtje zit. ‘Onze kracht’ is ontstaan bij Radio NL, het station dat veel Nederlandstalige nummers draait. Nog niets mis mee. Maar als de artiesten zingen:
‘Onze kracht Is het Nederlandse lied
Om bij te feesten of te troosten bij verdriet
Het geeft een soort van warmte
’t is je eigen moedertaal
Ik luister Hollands
Dat verstaan we allemaal’
dan blijkt dat er achter het nummer (nog) een andere bedoeling steekt en dat is het promoten van het Nederlandstalige lied. Ook niets mis mee, maar doe dat dan niet onder het mom van een plaatje voor een goed doel! Kom dan met een tekst die geen andere bedoelingen heeft. Zoals ‘Geef jouw lach’, het origineel van ‘Onze kracht’ van Vinzzent & Big, black & beautiful, dat drie weken genoteerd stond met als hoogste plaats #77.

zonder bijbedoeling

Bijna twee jaar geleden schreven we daarover het volgende:
‘Vinzzent. “Ik las op een ochtend in de opnamestudio in de krant dat de voedselbank weer enorm gegroeid was en dat gezinnen met 120 euro per maand moeten rondkomen. Dit is me de hele dag bijgebleven. Later op de dag heb ik mijn manager gebeld met de vraag wat we hieraan konden doen. En zo ontstond het idee voor de single.” Voor de tekst riep hij de hulp in van Emile Hartkamp en Norus Padidar. Zij schreven, zonder bijbedoeling, de volgende tekst:
‘Geef jouw lach geef jouw tranen aan mij
Neem mijn schouder als je wilt er ook nog bij
Want ik zal je goed omarmen
Dwaal je door het labyrint
Zweef met mij op de vleugels van de wind’
De opbrengst van ‘Geef jouw lach’ ging naar de multiculturele kerkgemeenschap in Hoogvliet. Het geld is gebruikt om arme gezinnen in de Rotterdamse deelgemeente te voorzien van een kerstmaaltijd of voor het kopen van een cadeau voor onder de kerstboom.

De melodie van ‘Geef jouw lach’ en dus ook ‘Onze kracht’ is geleend van ‘Che sarà’ van Ricchi e Poveri uit 1971, die het zongen op het San Remo festival. De bekendste uitvoering van ‘Che sarà’ is van Jose Felicano die er in 1971 een #1-hit mee scoorde.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten